خبرگزاری کار ایران

معرفی کامل انواع ذخیره ساز

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۸۰۴

ذخیره سازی اغلب برای دستگاه‌ها و داده‌های متصل شده به کامپیوتر از طریق input/output، از جمله دیسک‌های سخت، دستگاه‌های فلش، سیستم‌های نوار Tape و انواع دیگر رسانه‌ها توصیف می‌شود.

ایلنا؛ تاکید بر اهمیت ذخیره سازی به علت افزایش مستمر در تولید داده‌های جدید است که مربوط به داده‌های بزرگ و فراوانی آن در اینترنت از دستگاه های (IOT) تا سایر شبکه‌ها و سیستم‌ها است.

استوریج  - storage : ذخیره سازی داده ها روش و تکنیک هایی است که اطلاعات را بر روی تجهیزات ذخیره سازی مبتنی بر الکترومغناطیسی، نوری یا سیلیکونی ذخیره و نگهداری می کند. با توجه به افزایش حجم داده ها و اطلاعات ذخیره سازی یک جزء کلیدی  محسوب شده ، کاربران و کسب و کارها جهت حفظ اطلاعات از عکس های شخصی گرفته تا اطلاعات مهم در سازمان خود به ذخیره ساز ها تکیه می کنند.

ذخیره سازی اغلب برای دستگاه ها و داده های متصل شده به کامپیوتر از طریق input/output، از جمله دیسک های سخت، دستگاه های فلش، سیستم های نوار Tape و انواع دیگر رسانه ها توصیف می شود.

چرا ذخیره سازی داده ها مهم است؟

تاکید بر اهمیت ذخیره سازی به علت افزایش مستمر در تولید داده‌های جدید است که مربوط به داده‌های بزرگ و فراوانی آن در اینترنت از دستگاه های (IOT) تا سایر شبکه‌ها و سیستم‌ها است. سیستم های ذخیره سازی مدرن نیاز به قابلیت های بیشتر برای اجازه دادن به شرکت ها برای اعمال هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری با ماشین (AI) برای نگهداری از این داده ها دارد، تا بتوانند داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و شما بتوانید حداکثر بهره برداری را از اطلاعات خود داشته باشید. برنامه های کاربردی بزرگتر و آنالیز دیتابیس در زمان واقعی به ایجاد سیستم های ذخیره سازی بسیار منبسط و مقیاس پذیر از جمله ذخیره ساز های محاسبات با کارایی بالا، زیر ساخت همگرا، سیستم های ذخیره سازی قابل خواندن، زیرساخت ذخیره سازی بسیار همگرا کمک کرده اند و مقیاس بزرگ کردن و گسترش شبکه ذخیره سازی NAS ،  پلت فرم ذخیره سازی اشیا است.

طبق گزارش شرکت IDC تحلیلگر IT، تا سال 2025 انتظار می رود که که 163 Zettabyte (ZB)  از اطلاعات جدید تولید شود. این برآورد نشان دهنده افزایش بالقوه ده برابر از 16 ZB تولید شده از سال 2016 است.

چگونه اطلاعات ذخیره سازی کار می کند؟

ذخیره سازی اصطلاحا می تواند به طور کلی به داده های کاربر و به طور خاص، به سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری یکپارچه که برای ضبط، مدیریت و اولویت بندی داده ها استفاده می شود، اشاره کند. این شامل اطلاعات در برنامه ها، دیتابیس ها ، انبارهای داده ، آرشیو ، نرم افزارهای بک آپ گیری و ذخیره سازی cloud است.

اطلاعات دیجیتال به منظور ذخیره سازی از طریق استفاده از دستورات نرم افزاری نوشته شده است. کوچکترین واحد اندازه گیری در یک حافظه کامپیوتر یک بیت است که با مقدار باینری 0 یا 1 با توجه به سطح ولتاژ الکتریکی موجود در یک خازن توضیح داده می شود. هشت بیت یک بایت را تشکیل می دهد.

چگونه بهترین دستگاه ذخیره ساز را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

شما میدانید که نیاز به مهاجرت داده و یا بک آپ گیری از داده های خود دارید، اما کدام نوع برای کسب و کار شما مناسب است؟ بهترین راه پاسخ به این سوال این است که داده ها از انواع مختلف ذخیره سازی بازیابی می شوند.  متاسفانه معمولا بعد از یک فاجعه و از دست رفتن بخشی داده ها موجب می شود تا طرح اجرای انتقال داده مهم شود. آخرین چیزی که در صورت وقوع یک فاجعه میخواهید ، این است که منابع یا زمان بازگرداندن اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های ذخیره سازی خود را ندارید. پیش از نگاه کردن به انواع مختلف ذخیره سازی، مهم است که انواع مختلف داده ها را که یک شرکت ممکن است برای ذخیره آن نیاز داشته باشد، مشخص کنید. نوع اول داده ها، ممکن است این اطلاعات اطلاعاتی باشد که نیاز به دسترسی روزانه دارد مانند دسترسی به پرونده بیماران می تواند یکی از این موارد باشد. دوم، فایل هایی که زیاد کار می کنند، این ها فایل های مهم هستند از قبیل ایمیل، شبکه های داده، اطلاعات موجود در زمان واقعی و ... که به صورت منظم به نیاز به دسترسی به آن ها می باشد. نوع سوم داده ها فایل های سیستمی هستند. که شامل تمام برنامه ها و نرم افزار های موجود در کامپیوتر شما می باشد. هر کدام از این نوع داده ها مناسب برای انواع مختلف دستگاه های ذخیره سازی داده می باشد و تماما بستگی به ساختار داده های کسب و کار شما دارد.

انواع سیستم ها و تجهیزات ذخیره سازی:

Tape

مورد فوق العاده ای که در مورد tape وجود دارد این است که حجم زیادی از اطلاعات را به صورت فشرده ای از فضای tape ذخیره می کند. معمولا در مورد اطلاعاتی که فقط نیاز به بایگانی و آرشیو دارند و در چرخه اطلاعات روزانه از آن استفاده نمی شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه ساختار شبکه خود را بسازیم؟ NAS یا SAN

مدیران آی تی در زمان انتخاب ذخیره ساز مناسب برای شبکه خود معمولا بین انتخاب SAN و NAS دچار مشکل می شوند که معمولا انتخاب گیج کننده ای است. بنا براین باید با شناخت صحیح از NAS و SAN در هنگام انتخاب دستگاه به درستی تصمیم گیری شود. در ادامه به تعریف مجزای این دو نوع دستگاه می پردازیم.

 

NAS

در حقیقت یک NAS می تواند به شکل یک سرور در نظر گرفته شود. راهکارهای NAS معمولا از شبکه های TCP/IP مانند اترنت استفاده می کنند. معمولا در share کردن فایل های و بک آپ گیری از این نوع ذخیره سازی استفاده می شود. از لحاظ کارایی اغلب در جابه جایی فایل ها با سرعت بالایی عمل میکند ولی نه با سرعت بالایی به اندازه سرعت SAN .

با توجه به ساختار آن، NAS دارای مقیاس پذیی محدودی است و از لحاظ عملکردی وابسته به شبکه می باشد. NAS معمولا ارزانتر و مقرون به صرفه تر است.  به طور کل NAS به عنوان یک دستگاه ذخیره ساز و همچنین یک سرور نیز می تواند در شبکه استفاده شود.

SAN

SAN یک فناوری پیچیده تر است، که باعث می شود در بسیاری از موارد به دلیل استفاده از تجهیزات خاص ، گران تر شود. معمولا به یک شبکه از طریق کانال فیبر یا iSCSI متصل می شود و کاربران به جای فایل ها به بلوک داده ها دسترسی دارند.  به طور کلی SAN به صورت متمرکز مدیریت می شود. SAN همچنین دارای افزونگی ، ضریب اطمینان بالاتر ، مقیاس پذیر بهتر و مستقل از شبکه است.

در اینجا به معرفی یکی از برترین برند های  درNAS ذخیره ساز ها که در ایران دارای دفتر مرکزی و خدمات پشتیبانی نیز می باشد می پردازیم.

کیونپ

Network Attached Storage (NAS) سیستم هایی هستند که ظرفیت قرارگیری و مدیریت یک یا چند هارد دیسک را دارند. QNAP پشتیبان شماست و واحد ذخیره سازی است که تمام فایل ها و رسانه های مهم مانند عکس ها، فیلم ها و موسیقی را ذخیره می کند. تصور کنید که مانند یک External Hard Drive است، اما به جای آنکه آن را به هر جا ببرید، آن را در خانه و یا شبکه خود قرار داده و شما می توانید در هر زمان و هر کجا به آن دسترسی داشته باشید.

QNAP مخفف Quality Network Appliance Provider به معنای (ارائه دهنده خدمات شبکه با کیفیت) است. در حقیقت این شرکت سعی در ارائه ابزارها و دستگاه های با کیفیت شبکه داشته است. کمپانی QNAP در سال ۲۰۰۴ در کشور تایوان آغاز به کار نموده است، این شرکت دارای دفتر مرکزی در شهر تاییه در تایوان می باشد. شرکت کیونپ توانست با تولید و ارائه محصولات با کیفیت جزو برترین تولید کنندگان محصولات شبکه در میان رقبای خود باشد.

تکامل NAS

سال 2000  »»»» دوران فایل سرور

فایل ها در سرورهای فایل سنتی ذخیره می شوند.

سال 2004 »»»» نسل اول NAS

ذخیره سازی شبکه متقارن برای ذخیره سازی و به اشتراک گذاری داده ها

سال 2009 »»»» نسل دوم NAS

iSCSI SAN با سیستم شبکه ذخیره سازی و نظارت

سال 2012 »»»» نسل سوم NAS

سیستم ذخیره سازی مقیاس بزرگ با مدیریت ذخیره سازی، Qsync، myQNAPcloud، خروجی HDMI / پخش XBMC

سال 2016 »»»» نسل چهارم NAS

QTS 4 با ایستگاه مجازی مجتمع و تکنولوژی QNAP QvPC

بطور کلی شرکت QNAP محصولات ذیل را به بازار عرضه می نماید:

از ویژگی های دستگاه های QNAP می توان به کاربری آسان، توانایی و عملکرد بالا، امکان افزایش ذخیره سازی در مقیاس بسیار بالا اشاره کرد.

دستگاه های ذخیره ساز QNAP به سه دسته SOHO ، SMB ، ENTERPRISE  تقسیم می شوند.

S O H O

محصولات مناسب برای کاربران خانگی

این نوع از ذخیره سازها، فضایی را در اختیار تمام اعضای خانواده قرار می دهد تا فایل های خود شامل عکس ها، فیلم ها و … خود را ذخیره کنند. این نوع ذخیره ساز ها برنامه های چند رسانه ای مختلف و قدرتمندی دارد و می تواند به عنوان مرکز چند رسانه ای خانه شما عمل کند. کاربران خانگی می توانند با استفاده از دستگاه های دارای قابلیت های ، AirPlay، DLNA و Chromecast تصاویر خود را مرور و ویدیوهای خود را پخش کنند.

S M B

محصولات مناسب برای کاربران در کسب و کارهای کوچک و متوسط

این نوع از ذخیره سازها برای به اشتراک گذاری فایل در پلتفرم های مختلف با عملکرد بالا طراحی شده است و در اشتراک گذاری فایل بین کاربرها و دستگاه های مختلف بسیار کارآمد است. پشتیبانی از SMB/CIFS ، AFP و NFS، شما را قادر می سازد با استفاده از ذخیره ساز، فایل ها را بین کامپیوتر های مختلف با سیستم عامل های متفاوت بدون هیچ عیب و نقصی به اشتراک بگذارید و نگران سازگار بودن سیستم عامل آنها با هم نباشید.

E N T E R P R I S E

محصولات مناسب برای رده سازمانی

کیونپ با ارائه راهکارهای گسترش ظرفیت بالا با کارایی مناسب، افزایش ظرفیت ذخیره ساز را با توجه به رشد اطلاعات کاری، بسیار آسان نموده است. ذخیره ساز کیونپ دارای ظرفیت ذخیره سازی بالا و سرعت انتقال فوق العاده است که آن را به عنوان یک مرکز فراگیر تهیه پشتیبان، به انتخابی ایده آل تبدیل می کند. همچنین میتوان از این اطلاعات نسخه پشتیبان نیز تهیه نمود.

چرا شما به کیونپ نیاز دارید؟

می دانیم که اغلب شما در مورد ذخیره سازی فکر نمی کنید، بنابراین ما یک راه حل مناسب برای شما ایجاد کرده ایم. ذخیره سازی با دستگاه QNAP به شما اجازه خواهد داد به راه های ذخیره سازی دوباره فکر کنید و همچنین چگونه می توانید از فضا مجدد استفاده کنید و همچنین فایل های خود را بازبینی کنید.

بک آپ گیری فایل

هرگز نباید یک فایل رو با QNAP NAS از دست بدهید. این یک راهکار بک آپ گیری است که در صورتیکه هر اتفاقی مانند خرابی هارد دیسک، یا از دست رفتن کامپیوتر و لپ تاپ بیافتد، اطلاعات از دست نمی رود.

به اشتراک گذاری فایل

" چگونه می خواهید فایل را بفرستید؟ " این سوالی است که در هنگام کار با همکاران یا هم تیمی ها، در طول روز از آن ها می شنوید. به جای انتظار برای آنکه یک فایل را آپلود یا به ایمیل خود attach  کنید ، شما به راحتی می توانید فایل ها را توسط یک لینک منحصر به فرد برای برای فایل های پروژه، آلبوم ها، فیلم ها و موسیقی خود را ارسال کنید.

فایل های خود را امن کنید،

به جای ذخیره اطلاعات در یک cloud عمومی ، کیونپ به عنوان ابر شخصی شما عمل می کند که برای شما و تنها شما اختصاص داده شده است. بنا براین امن و قابل اعتماد است.

مرکزی کردن و سازمان دهی فایل های خود

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید به یک فایل که در دستگاه دیگری ذخیره شده است دسترسی پیدا کنید؟ متمرکز کردن فایل ها با QNAP برای شما ، خانواده یا همکاران شما ، دسترسی به فایل ها را در هر کجا و هر زمان آسان می کند.

ذخیره سازی اضافی

همانطور که استفاده از وضوح تصویر بالاتر در تصاویر رو به افزایش است ، موجب می شود تا فایل ها بزرگ و بزرگتر شوند. کیونپ نقش مهمی را در متمرکز کردن فایلهای که هرگز نمی خواهید از دست بدهید مانند عکس ها، فیلم ها، موسیقی، ویدیو ها ایفا می کند.

دسترسی از راه دور

کیونپ به دستگاه پشتیبان گیری خارجی شما تبدیل می شود، که به وسیله آن به اینترنت متصل می شود تا هر زمان که بتوانید به هرکجا دسترسی پیدا کنید. کیونپ بسیاری از اپلیکیشن های اختصاصی را بر روی گوشی فراهم می کند تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز