خبرگزاری کار ایران

ارتباط میان قرص کافئین و لاغری

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۷۱۲

بدون اغراق می‌توان گفت در هر جامعه‌ای، بیش از 50% مردم آرزو دارند وزن خود را کاهش داده و به وزن ایده‌آل برسند. با تبدیل شدن چاقی و اضافه وزن به یک مسئله جهانی، کاهش وزن امروزه به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. به همین دلیل، محصولات لاغری متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

کافئین و تاثیر آن بر لاغری

نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از ورزش، میزان سوزاندن چربی را افزایش می‌دهد و انرژی لازم برای تمرین را تأمین می‌کند. به علت عملکرد کافئین در بدن، این تأثیرات رخ می‌دهد. کافئین به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب شده و در کبد متابولیزه می‌شود. این فرایند باعث ورود مواد مؤثر کافئین، شامل آلکالوئیدها و متابولیت‌های فعال، به خون شده و تأثیر خود را بر چربی‌ها نشان می‌دهند. به طور خلاصه، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کافئین انرژی مورد نیاز جهت فعالیت بدن را از تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن تأمین می‌کنند و بدین ترتیب چربی سوزی را افزایش می‌دهند.

با این حال، بدن بسیاری از افراد با مصرف قهوه سازگار نیست و ممکن است مشکلات گوارشی را بوجود آورد. به همین دلیل، بهره مندی از خواص کافئین جهت کاهش وزن برای این افراد غیرممکن است. اگر با مصرف قهوه مشکل دارید، استفاده از قرص کافئین می‌تواند جایگزین مناسبی باشد تا از تأثیرات قهوه برای کاهش وزن استفاده نمایید.

آیا واقعا قرص کافئین در کاهش وزن تاثیرگذار است؟

قرص‌های کافئین می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند، اما به تنهایی کافی نیستند. استفاده از قرص کافئین می‌تواند منجر به سرکوب اشتها، افزایش سوزاندن کالری، افزایش متابولیسم، کمک به لیپولیز و دیگر عواملی شود که به کاهش وزن کمک می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که بدن افراد به مرور زمان نسبت به اثرات قرص کافئین مقاومت پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، استفاده طولانی مدت از این قرص ممکن است باعث کاهش تأثیر آن بر روی چربی سوزی و افزایش متابولیسم شود.

 

نحوه تاثیر قرص کافئین و کاهش وزن

در ادامه خواهیم گفت که مصرف قرص کافئین چگونه موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود:

  • کاهش اشتها

کاهش مصرف کالری برای کاهش وزن بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است. اما اغلب در مواقعی، تمایل به خوردن بیش از حد ما را به سمت خود جذب می‌کند و در نهایت برنامه کاهش وزن را نادیده می‌گیریم. به همین دلیل، استفاده از سرکوب کننده‌های اشتها به ما کمک می‌کند تا میل خود به خوردن را کاهش دهیم و در نتیجه به کاهش وزن کمک کنیم. قرص کافئین به وسیله افزایش هورمون‌های سیری گرلین و پپتید YY اشتها را کاهش می‌دهد.

لپتین و گرلین هورمون‌هایی در بدن شما هستند که تنظیم کننده اشتها هستند و توسط سلول‌های چربی ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها عملکرد مصرف غذا و هورمون انسولین و غیره را تنظیم می‌کنند. گرلین هورمونی است که حس گرسنگی را به ما می‌دهد، در حالی که لپتین هورمونی است که حس سیری را به القا می‌کند. این هورمون‌ها با هم در تنظیم مکانیزم گرسنگی همکاری می‌کنند. اثرات کافئین بر این هورمون‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و نشان داد که مصرف کافئین منجر به کاهش گرلین پلاسما در مردان سالم بالغ می‌شود، اگرچه بر لپتین تأثیر چندانی ندارد. تأثیرات کافئین بر این هورمون‌ها در افرادی که اضافه وزن دارند نسبت به افراد لاغر بیشتر است.

  • کمک به چربی‌سوزی

استفاده از قرص کافئین برای لاغری می‌تواند از طریق دو مکانیسم مختلف به عملکرد ورزشی کمک کند. اولین مکانیسم این است که کافئین می‌تواند فرآیند سوزاندن گلیکوژن و تبدیل آن به چربی (لیپولیز) را تقویت کند. گلیکوژن یک منبع اصلی انرژی برای عضلات است و در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود. هنگامی که ذخایر گلیکوژن خالی می‌شوند، تولید انرژی کاهش می‌یابد و عضلات ضعیف‌تر می‌شوند و خستگی بیشتری ایجاد می‌شود.

 

کپسول هیرتامین

مصرف کافئین می‌تواند لیپولیز را تقویت کند، به این معنی که بتواند فرآیند تجزیه چربی‌ها به اسیدهای چرب را افزایش دهد. سپس کافئین می‌تواند با افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب در حین ورزش، به تولید انرژی مورد نیاز کمک کند. این عمل باعث می‌شود که ذخایر محدود گلیکوژن حفظ شده و به همین ترتیب، تمرین طولانی‌تر و کم‌دردسرتر باشد. در نتیجه، مصرف قرص لاغری کافئین قبل یا در حین تمرین، باعث افزایش انرژی در طول تمرین می‌شود و منجر به کاهش چربی و وزن خواهد شد.

 

  • افزایش متابولیسم

مراقبت از بدن و بهبود عملکرد ورزشی نقش مهمی در رژیم کاهش وزن ایفا می‌کند. با بهبود عملکرد در تمرینات، می‌توانید بیشترین مقدار کالری را سوزانده و وزن خود را کاهش دهید. قرص‌های حاوی کافئین از طرف ورزشکاران بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند و اثرات مثبت آن‌ها در افزایش عملکرد ورزشی، مانند افزایش قدرت، توان و استقامت عضلانی، به خوبی ثابت شده است.

براساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که مصرف کافئین با دوز مناسب بین 3 تا 9 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت کپسول، 30 تا 90 دقیقه قبل از ورزش، می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. لطفا توجه داشته باشید که همواره قبل از مصرف هر نوع مکمل یا قرص، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

شکلات پروتئین بار کارن

  • افزایش ترموژنز

ترموژنز مسئول تولید گرما در بدن است و باعث حفظ حرارت بدن می‌شود. این فرایند بسیار مهم برای کاهش وزن است؛ زیرا برای تولید گرما نیاز به سوخت و ساز داریم. در این روند، چربی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب می‌توانیم چربی غیر ضروری را کاهش دهیم.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قرص‌های حاوی کافئین تأثیر ترموژنیک روی بدن دارد. این قرص‌ها با جلوگیری از فعالیت آنزیم فسفودی استراز، که فرایند سوخت چربی را مهار می‌کند، ترموژنز را افزایش می‌دهند. بنابراین، قرص‌های حاوی کافئین و ترکیبات مشتق شده از کافئین همراه با تعدادی مواد گیاهی برای کاهش وزن استفاده می‌شوند.

ارتباط میان قرص کافئین و لاغری

چگونگی مصرف قرص کافئین برای لاغری

برای مصرف قرص کافئین، توصیه می‌شود آن را به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. دوز و زمان مصرف این دارو باید با توجه به دستورالعمل پزشک باشد تا احتمال بروز عوارض به حداقل برسد. باید توجه داشت که می‌توان قرص کافئین را همراه با یا بدون غذا مصرف کرد. اما افرادی که مشکلات معده دارند، توصیه می‌شود قرص را با غذا مصرف کنند.

قیمت پودر کلاژینو صورتی

کدام یک از داروها با قرص کافئین تداخل دارند؟

مصرف قرص کافئین با داروهای زیر ممکن است باعث تداخل شود:

داروهای سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی، سایمتیدین، کتوکونازول، کتوپروفن، فنوباربیتال، فنی توئین، داروهای محرک برای اختلالات توجه، کاهش وزن یا بیدار ماندن‌و تئوفیلین.

آیا مصرف قرص کافئین برای همه گروه‌های سنی مجاز است؟

قرص کافئین برای کودکان زیر 14 سال توصیه نمی‌شود، ولی بین 14 تا 17 سالگی می‌توان از دوز 100 میلی‌گرم کافئین استفاده کرد. برای افراد مسن، دوز توصیه شده در روز 200 میلی‌گرم است. باید به یاد داشت که قرص‌های کافئین ممکن است بر متابولیسم کلسیم تأثیر داشته باشند و در نتیجه، استخوان‌ها را در افراد مسن ضعیف کنند.

چه کسانی نباید قرص کافئین را مصرف نمایند؟

مصرف قرص کافئین نباید به افراد زیر 14 سال توصیه شود. همچنین، بیمارانی که از سندروم روده تحریک پذیر، پارکینسون، پوکی استخوان و بیماری‌های اعصاب مانند تشنج، اضطراب و اختلال دو قطبی رنج می‌برند، قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت نمایند.

سخن پایانی

استفاده از قرص کافئین در فرایند لاغری برای افراد چاق می‌تواند موثر باشد. قرص کافئین، با تحریک سیستم عصبی مرکزی، به فعال شدن و افزایش انرژی فرد کمک می‌کند. این افزایش انرژی و فعالیت می‌تواند تأثیر قابل توجهی در سوخت و ساز بدن داشته باشد، به خصوص در حین تمرینات هوازی. با افزایش سوخت و ساز بدن، تجزیه چربی‌ها افزایش می‌یابد که به کاهش وزن کمک می‌کند. استفاده از قرص کافئین در جهت کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام در جامعه امروز بسیار رایج شده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز