خبرگزاری کار ایران

هزینه خرید ERP شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه خرید ERP شامل چه مواردی می‌شود؟

برای هر کسب‌وکاری بهره‌مندی از یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) می‌تواند الزامی باشد، اما باید در‌نظر داشت که هزینه دسترسی به این سیستم یک عامل مهم به شمار می‌آید. قیمت خرید ERP با توجه به نوع استقرار، تعداد کاربران و سطح سفارشی‌سازی نیز متفاوت است. 

برخی از فروشندگان قیمت آن را به‌صورت عمومی در وب‌سایت خود نمایش می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر فقط پس از شناخت نیازهای کسب‌وکار شما، یک پیشنهاد قیمت را ارائه خواهند داد. در ادامه به مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری و هزینه‌های پیاده‌سازی ERP در جهت خرید آن خواهیم پرداخت.

ERP چیست؟

نرم‌افزار ERP (مخفف Enterprise Resource Planning) به سازمان‌ها کمک می‌کند که عملکردهای کسب‌وکار خود را مدیریت و عملیات را با یک پایگاه داده متمرکز و یک رابط کاربری دوستانه روان‌سازی کنند. شرکت‌ها از نرم‌افزار ERP برای استانداردسازی فرآیندهای کسب‌وکار، جمع‌آوری داده‌های عملیاتی، بهبود کارایی زنجیره تامین، ترویج استراتژی‌های مبتنی بر داده و افزایش همکاری بین بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی سیستم‌های ERP به عنوان راه‌حل‌هایی جامع معمولاً شامل ماژول‌های زیر هستند:

  • حسابداری و مالی
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • زنجیره تامین
  • مدیریت موجودی
  • تولید
  • منابع انسانی
  • هوش کسب‌وکار

در عین حال یکی از ERPهای معروف و پرکاربرد SAP است که شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. پیاده سازی SAP یک فرآیند طولانی و پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی، تحلیل، آموزش، تست، راه‌اندازی و پشتیبانی خواهد بود. هزینه‌ها و زمان‌های استقرار SAP با توجه به اندازه و نوع کسب‌وکار، نوع استقرار، تعداد ماژول‌ها و سطح سفارشی‌سازی متفاوت است. 

برخی از چالش‌های رایج در استقرار SAP عبارت‌اند از: تغییر مداوم در نیازهای کسب‌وکار، عدم هماهنگی بین بخش‌ها، مشکلات فنی و امنیتی و عدم تطابق با استانداردهای صنعتی؛

برای موفقیت در استقرار SAP در ایران، شرکت‌ها باید راهبردهایی را همچون تعیین اهداف، انتخاب تیم پیاده‌سازی مناسب، انجام تست‌های کامل و مرتب، انتخاب مشاوران متخصص و معتبر و ایجاد ارتباط مستمر با فروشنده و کاربران دنبال کنند. مجموعه msys با کسب موفقیت‌های بسیار در ارائه راهکارهای ERP، پیاده‌سازی محصولات و راهکارهای SAP در ایران در تمامی مراحل همراه شماست!

هزینه خرید ERP شامل چه مواردی می‌شود؟

مدل‌های قیمت‌گذاری سیستم ERP

با توجه به نوع استقرار، فروشندگان ERP از دو مدل قیمت‌گذاری طرح‌های دائمی و طرح‌های اشتراکی استفاده می‌کنند.

  • طرح‌های دائمی: شرکت‌هایی که تصمیم می‌گیرند نرم‌افزار ERP را با استفاده از سرورهای خود (استقرار در محل) میزبانی کنند، معمولاً هزینه طرح دائمی را پرداخت خواهند کرد.

 این هزینه یک‌باره است که به‌صورت پیش پرداخت خواهد بود و بر‌اساس تعداد کاربران و سطح سفارشی‌سازی محاسبه می‌شود. همچنین طرح دائمی معمولاً شامل هزینه‌های متناوب هم‌چون نگهداری، پشتیبانی و ارتقا نمی‌شوند.

  • طرح‌های اشتراکی: شرکت‌ها می‌توانند هزینه اشتراک را برای دسترسی به نرم‌افزار ERP پرداخت کنند که در‌واقع فروشنده آن را روی یک سرور نگهداری و میزبانی می‌کند.

هزینه‌های پیاده‌سازی ERP

معمولا پیاده‌سازی ERP یک فرآیند طولانی و با هزینه‌های نسبتا زیاد است. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سفارشی‌سازی: این هزینه شامل تغییراتی است که شما برای انطباق نرم‌افزار ERP با نیازهای خاص کسب‌وکار خود انجام می‌دهید و ممکن است شامل اضافه کردن ویژگی‌های جدید، تغییر رابط کاربری یا اصلاح گزارش‌ها باشد. هزینه سفارشی‌سازی به میزان تغییراتی که شما می‌خواهید بستگی دارد و می‌تواند تا 50 درصد از هزینه‌های مربوط به پیاده‌سازی ERP را شامل شود.
  • سخت‌افزار: چنین هزینه‌ای شامل تجهیزات فیزیکی است که شما برای اجرای نرم‌افزار ERP نیاز دارید و ممکن است شامل سرورها، کامپیوترها، تجهیزات شبکه یا دستگاه‌های جانبی باشد. به‌طور کلی هزینه سخت‌افزار به نوع و تعداد تجهیزاتی که شما می‌خرید بستگی دارد و می‌تواند بین 10 تا 20 درصد از هزینه کلی پیاده‌سازی ERP را در بر بگیرد.
  • آموزش: این هزینه شامل آموزش کارکنان شما برای استفاده از نرم‌افزار ERP است. در‌واقع به‌ کارگیری آموزش در پیاده‌سازی ERP برای اطمینان از پذیرش و بهره‌وری کارکنان ضروری است. هزینه آموزش به میزان و نوع آموزشی که شما ارائه می‌دهید بستگی دارد و می‌تواند شامل بین 15 تا 25 درصد از هزینه کلی پیاده‌سازی ERP باشد.
  • کارکنان IT: این هزینه شامل حقوق و دستمزد کارکنان IT شما است که در فرآیند پیاده‌سازی ERP دخیل هستند. هزینه کارکنان IT به تعداد و مهارت کارکنانی که شما استخدام می‌کنید بستگی دارد و ممکن است بین 20 تا 30 درصد از هزینه کلی پیاده‌سازی ERP در نظر گرفته شود.
  • نگهداری و ارتقا: شامل هزینه‌هایی است که شما برای حفظ و بهبود عملکرد نرم‌افزار ERP پرداخت می‌کنید و ممکن است شامل تعمیرات، بهینه‌سازی یا اضافه کردن ویژگی‌های جدید باشد. هزینه نگهداری و ارتقا به میزان و نوع فعالیت‌هایی که شما انجام می‌دهید بستگی دارد و معمولا بر‌اساس درصدی از هزینه نرم‌افزار ERP محاسبه می‌شود. این هزینه می‌تواند بین 10 تا 15 درصد از هزینه کلی پیاده‌سازی ERP باشد.

هزینه خرید ERP شامل چه مواردی می‌شود؟

کلام آخر 

نرم‌افزار ERP یک راه‌حل جامع برای مدیریت عملکردهای کسب‌وکار یک سازمان است. قیمت‌گذاری ERP با توجه به نوع استقرار، تعداد کاربران، سطح سفارشی‌سازی و فروشنده متفاوت است. از طرفی نیز پیاده‌سازی ERP یک فرآیند طولانی و پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی، تحلیل، آموزش، تست، راه‌اندازی و پشتیبانی خواهد بود.

از این رو شرکت‌ها باید راهبردها و بهترین شیوه‌های ممکن را برای موفقیت در استقرار ERP دنبال کنند و در ازای بهره‌مندی از چنین سیستم قدرتمندی برای کسب‌وکار خود نیز باید هزینه‌هایی را بپردازند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز