خبرگزاری کار ایران

انواع ورق در بازار آهن و عوامل اثرگذار بر قیمت آن

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۴۷۱

ورق‌ها، سطوح مسطح و صافی هستند که از جنس‌هاس مختلفی همچون آلیاژ آلومینیوم، فولاد، استیل و... تولید می‌گردند. همچنین از نظر ظاهری می‌توان انواع ورق را در دسته‌های ورق بدون آج، ورق آجدار، ورق خش دار و... قرار داد.

ورق‌ها، سطوح مسطح و صافی هستند که از جنس‌هاس مختلفی همچون آلیاژ آلومینیوم، فولاد، استیل و... تولید می‌گردند. همچنین از نظر ظاهری می‌توان انواع ورق را در دسته‌های ورق بدون آج، ورق آجدار، ورق خش دار و... قرار داد. این محصولات به دلیل تنوع ضخامت و ابعاد در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است قیمت ورق با توجه به فاکتورهایی که در ادامه به شرح آن می پردازیم تعیین می شود.

آنچه در هنگام انتخاب انواع ورق اهمیت دارد، آشنایی با جنس و کاربرد هریک از آن‌هاست. در ادامه، قصد داریم انواع ورق را از نظر جنس بررسی نموده و در مورد کاربرد آن‌ها صحبت کنیم.

 

نگاهی به انواع ورق و کاربردهای آن‌ها

همان‌طور که گفتیم، ورق‌ها در ابعاد مختلف و با جنس‌های متنوعی در بازار موجود هستند. در حال حاضر، کارخانجات مطرحی در کشور مشغول فعالیت و تولید انواع این ورق‌ها هستند که از میان آن‌ها می‌توان به فولاد گیلان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان و... اشاره کرد. به جرئت باید گفت وجود این کارخانجات در کشور سبب شده تا ایران، به یکی تولیدکنندگان ورق‌های مرغوب و با کیفیت در خاورمیانه تبدیل شود.

برای تولید ورق‌های فولادی، عموما از روش نورد استفاده می‌شود و محصولاتی که به این شیوه تولید می‌گردند در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده هستند.

ورق سیاه

ورق سیاه در مقایسه با سایر ورق‌ها، کاربردهای بسیار زیادی دارد. دلیل نامگذاری این ورق به نام ورق سیاه، آن است که سطح این ورق‌ها صاف و صیقلی نیست. همانند سایر ورق‌های فولادی برای تولید این محصول نیز از ورق گرم استفاده می‌شود و توسط کارخانجات فولاد سبا، فولاد کاویان و فولاد مبارکه تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد ورق سیاه

  1. تولید بدنه خودرو
  2. تانکرسازی
  3. تولید انواع پروفیل و لوله‌های درزدار
  4. ورق کف خودرو

انواع ورق در بازار آهن و عوامل اثرگذار بر قیمت آن

 

ورق روغنی

علت نامگذاری این ورق‌ها به نام ورق روغنی، سطح براق و صیقلی این محصولات است که علت آن، تولید این محصولات به روش نورد سرد است. نکته قابل توجه آن است که برای در اختیار داشتن محصولات با کیفیت بالا و با ضخامت پایین، این ورق‌ها تولید و به بازار عرضه شدند.

کاربرد ورق روغنی

  1. ساخت لوازم خانگی
  2. تولید لوله
  3. ساخت قطعات خودروها
  4. ساخت مبلمان اداری
  5. ورق پایه برای ساخت ورق‌های گالوانیزه

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی یکی دیگر از انواع ورق‌هاست که به روش نورد گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. منظور از اسیدشویی آن است که چربی‌های روی ورق با ضخامت دلخواه، به کمک اسیدکلریک، پاکسازی می‌شوند. در طی این پروسه، تمام ناخالصی‌ها به طور کامل توسط اسید زدوده می‌شوند و در نتیجه، ورق، سطحی روغنی و براق پیدا خواهد کرد.

کاربرد ورق اسیدشویی

  1. مصارف ساختمانی
  2. خودروسازی، ساخت رینگ و شاسی
  3. تولید مخزن گاز
  4. تولید لوله گاز و نفت
  5. کشتی‌سازی
  6. پایه تولید ورق روغنی

ورق گالوانیزه

یکی از مواردی که در حوزه آهن و فولاد مورد توجه است، مسئله زنگ‌زدگی و خوردگی در ورق‌های فولادی است. به دلیل آنکه تولید ورق‌های ضدزنگ که در برابر خوردگی مقاوم هستند، از نظر اقتصادی چندان به‌صرفه نیست، ورق‌های گالوانیزه تولید و به بازار عرضه شدند. گالوانیزاسیون یا فرایند گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی، در مقایسه با سایر ورش‌ها، کاملا اقتصادی به شمار می‌رود و به خوبی می‌تواند مقاومت ورق را در محیط‌های اسیدی و مرطوب در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش دهد. به علاوه اینکه وجود پوشش روی، مانع از آسیب‌پذیری ورق‌ها در اثر ایجاد خراش می‌شود. لازم به ذکر است، یکی از مهمترین فاکتور ها در تعیین قیمت ورق گالوانیزه میزان ضخامت پوشش روی بر روی این محصول است.

کاربرد ورق گالوانیزه

  1. ساخت تجهیزات آشپزخانه و لوازم خانگی
  2. ساخت تابلو برق
  3. سقف و بدنه سوله، سالن‌های ورزشی و...
  4. خودروسازی
  5. کشاورزی
  6. انتقال نیرو

انواع ورق در بازار آهن و عوامل اثرگذار بر قیمت آن

ورق رنگی

ورق‌های رنگی، از دیگر انواع ورق‌های فولادی هستند. به بیان دیگر باید گفت ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه هستند که سطح آن‌ها توسط پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشش داده می‎شود. این ورق‌ها تنوع رنگی بالایی دارند و اگر سری به بازار بزنید می‌توانید آن‌ها را در 15 رنگ مختلف مشاهده کنید.

کاربرد ورق رنگی

  1. ساخت لوازم خانگی و اداری
  2. سقف سوله، شیروانی، آلاچیق و...
  3. تولید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
  4. ساخت اتاقک خودرو
  5. سقف،نمای داخلی و خارجی ساختمان
  6. صنایع فلزی

ورق آلیاژی

این ورق‌ها، از ترکیب چند عنصر یا فلز ایجاد می‌شوند. برای تولید ورق‌های آلیاژی از روش نورد سرد و نورد گرم استفاده می‌شود و به دو صورت شیت فرم و رول فرم در بازار موجود هستند. این ورق‌ها بر اساس نوع عناصر به کاررفته در انواع مختلف برنج، برنز، پیوتر و... قابل عرضه هستند و هریک کاربردهای مختلفی دارند.

کاربرد ورق آلیاژی

  1. صنایع دریایی (ساخت کشتی، تجهیزات دریایی و...)
  2. ساخت هواپیما
  3. پتروشیمی، نفت و گاز
  4. ساخت تانکرهای حمل سوخت

ورق استیل

این نوع از ورق‌های فولادی از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند که از میان آن‌ها می‌توان به استحکام بالا، ضدزنگ بودن، قابلیت بازیافت و سختی آن‌ها اشاره کرد. نکته قابل توجه آن است که درصد استفاده از عناصری که در ساخت این ورق‎‌ها به کار گرفته می‌شود متفاوت است اما در نهایت، وجود این آلیاژها و عناصر، سبب می‌شود تا ورق‌های استیل دارای خواص مکانیکی، چکش‌خواری و حرارتی باشند و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

کاربرد ورق استیل

  1. لوازم خانگی
  2. خودروسازی و ساخت بدنه وسایل نقلیه
  3. ساخت تانکر
  4. صنایع غذایی

ورق آلومینیوم

ورق‌های آلومینیوم، یکی از ورق‌های فولادی پرمصرف با مقاومت و وزن پایین به شمار می‌روند. این محصولات که به روش نورد گرم تولید می‌شوند در انواع مختلفی تولید شده‌اند و امکان استفاده از آن‌ها در موارد مختلفی وجود دارد. ورق‌های آلومینیوم بر اساس سری عرضه‌شده (5000 و 6000)، کاربردهای مختلفی دارند.

کاربرد ورق آلومینیوم

  1. صنایع نظامی
  2. حمل و نقل
  3. ساخت لوازم خانگی
  4. ساخت مخازن نگهداری سوخت
  5. داروسازی

ورق آجدار

ورق‌های آجدار، همانگونه که از نام آن‌ها مشخص است، روی سطح خود دارای برآمدگی‌های منظم هستند که به نام آج شناخته می‌شوند. ورق‌های بدون آج یا صاف، به دلیل آنکه سطح مسطحی دارند با قرارگیری در محیط‌های مختلف، از محل خود لیز می‌خورند و حرکت می‌کنند. در مقابل، ورق‌های آجدار با قرارگیری روی سطوح مختلف، در جای خود باقی‌ می‌مانند.

کاربرد ورق آجدار

  1. پله‌های اضطراری
  2. کف اتاق ماشین‌های حمل بار (کامیون، وانت)
  3. کف پل‌ عابر پیاده
  4. کف عرشه کشتی‌
  5. سطوح دستگاه‌های صنعتی

 

ورق ضد سایش

چنانچه در ساخت ورق‌های آلیاژی، میزان کربن افزایش یابد، شاهد افزایش خواص ضد سایش آن خواهیم بود. این ورق‌های ضد سایش به روش نورد، با استفاده از دو عنصر بسیار مهم یعنی منگنز و کربن تولید می‌شوند و در انواع مختلفی موجود هستند. به دلیل تنوع بالایی که این ورق‌ها دارند، از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌گردد که بیشترین سهم آن به خودروسازی تعلق دارد.

کاربرد ورق ضد سایش

  1. معادن
  2. کشاورزی
  3. خودروسازی

ورق پانچ

ورق‌های پانچ بر روی سطح خارجی خود، حفره‌هایی دارند که به کمک دستگاه CNC و یا به روش دستی ایجاد می‌شوند. نکته قابل توجه در مورد این محصولات آن است که حفره‌گذاری در این ورق‌ها، پس از تولید ورق فلزی معمولی به روش نورد انجام می‌گیرد. این حفره‌ها به شکل‌های مختلف دایره‌ای، ستاره‌ای، مربع و لوزی روی این ورق‌ها موجود هستند. ورق‌های پانچ دارای مشخصات منحصربه‌فردی هستند که از میان آن‌ها، باید به استحکام بالای این ورق‌ها اشاره نمود.

کاربرد ورق پانچ

  1. ساخت پارتیشن و سقف کاذب
  2. صنایع غذایی
  3. ماشین‌آلات صنعتی و نیمه‌صنعتی
  4. نیمکت پارک

ورق قلع‌اندود

ورق تین پلیت یا ورق‌های قلع‌اندود از دیگر ورق‌های فولادی هستند که از نظر ظاهری، به ورق‌های گالوانیزه شباهت دارند اما برای پوشش آن‌ها، به جای روی از قلع استفاده شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها می‌توان به دارا بودن سطح یکنواخت و صاف، قابلیت خم‌کاری، جوش‌پذیری و چکش‌خواری آن‌ها اشاره کرد. به علاوه اینکه این ورق‌ها در برابر اکسید آهن و خوردگی مقاومت بالایی دارند.

کاربرد ورق قلع‌اندود

  1. ساخت لوازم آشپزخانه نظیر ماهیتابه، قابلمه و...
  2. ساخت قطعات خودرو
  3. ساخت قطعات الکترونیکی، انواع برد و...
  4. ساخت قوطی‌های کنسرو

معرفی آهن ملت

یکی از چالش‌های بزرگی که مصرف‌کنندگان انواع ورق‌های فولادی با آن روبه‌رو هستند، خرید این محصولات از مراکزی است که از کیفیت و قیمت محصولات عرضه‌شده توسط آن‌ها اطمینان داشته باشند. از میان مجموعه‌های مطرحی که در حال حاضر، در حوزه عرضه و فروش انواع آهن‌آلات، ورق، تیرآهن، میلگرد و... مشغول فعالیت هستند، باید گفت مجموعه توان کاوش شکیبا با نام تجاری آهن ملت توانسته تا با عرضه محصولات مرغوب و با کیفیت، توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب نماید.

این مجموعه، همچنین امکان خرید اینترنتی انواع مقاطع فولادی را در اختیار مخاطبین خود قرار داده و از مزایای برجسته آن می‌توان به اعلام قیمت روز انواع آهن‌آلات، امکان صدور پیش‌فاکتور در کمتر از 30 دقیقه، تحویل سریع سفارشات و ارائه مشاوره دقیق و تخصصی اشاره نمود. در صورت تمایل به خرید انواع ورق‌های فولادی کافیست به سایت آهن ملت به آدرس https://ahanmelat.com/ مراجعه و یا با شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز