خبرگزاری کار ایران

آشنایی با ویژگی‌ها و کاربرد انواع آهن در ساختمان

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۹۶۶

آهن در ساختمان سازی نقشی اساسی دارد؛ و به همین دلیل شناخت انواع، کاربردها و قیمت آهن، برای سازندگان و انبوه‌سازان ساختمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ایلنا؛ آهن در ساختمان سازی نقش مهمی دارد. آهن در شکل‌های مختلفی فرآوری و تولید می‌شود؛ و در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع میلگرد، انواع ورق و انواع تیرآهن از جمله شکل‌های بسیار پرکاربرد آهن در صنعت ساختمان هستند. امروزه قیمت آهن را می‌توانید به صورت آنلاین و بروز بیابید.

همچنین بعضی از کارخانه‌های آهن با داشتن سایت اینترنتی در اطلاع‌رسانی قیمت و تسهیل خرید و فروش آهن نقشی اساسی بازی می‌کنند. اما یکی از موضوعات مهم هنگام خرید آهن آشنایی با انواع آن است. در ادامه این نوشته می‌خواهیم شما را با انواع آهن و ویژگی‌ها و کاربردهای آنها آشنا کنیم.

انواع میلگرد

یکی از اشکال آهن در ساختمان میلگرد است. میلگرد دقیقا مشابه با نامش میله‌ای فولادی و دارای سطح مقطع گرد است. در صنعت ساختمان به میلگرد آرماتور نیز می‌گویند؛ و از آن در ستون‌های بتنی ساختمان‌های دارای بتن‌ریزی استفاده می‌کنند.

این کاربرد میلگرد به دلیل مقاومت کششی بالای آن است. در واقع در ساختمان‌های بتنی، به دلیل آنکه بتن دارای مقاومت کششی پایینی است؛ با آرماتور بندی داخل آن و به کمک میلگرد، این نقیصه را برطرف می‌کنند. البته این محصول در نقاط دیگر از جمله شالوده ساختمان نیز کاربرد دارد.

استانداردهای میلگرد

استانداردهای میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران این محصول معمولا بر اساس استانداردهای روسی ساخته شده که تولید آن را تا قطر 40 میلی‌متر ممکن می‌کنند.

طبیعتا هرچه قطر این محصول بیشتر باشد؛ وزن آن نیز بالاتر رفته و در نهایت قیمت میلگرد انتخابی بیشتر خواهد بود.

نکته نهایی درباره ویژگی‌های میلگرد به شکل ظاهری آن برمی‌گردد. میلگردهای موسوم به A1 نرم و بدون عاج، میلگردهای A2 نیمه سخت با آج ساده، میلگردهای A3 و A4 نیز سخت با عاج پیچیده هستند.

شکل عاج‌های روی میلگرد نیز دارای انواع بدون عاج، مارپیچ، یکنواخت، جناقی و مرکب است.

انواع ورق

انواع ورق شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و... می‌شود. این روق‌ها به شکل مسطح و از نورد گرم فولاد یا بلیت تولید شده و به شکل رول یا کلاف به بازار عرضه می‌شود.

در یک دسته‌بندی کلی و بر اساس روش تولید، ورق‌های فولادی شامل دو دسته ورق نورد سرد و نورد گرم می‌شوند. شناخته‌شده‌ترین ورق‌های نورد سرد، ورق روغنی و انواع آن است. ورق‌های نورد سرد معمولا استحکام و کیفیت سطح بالاتری داشته و به همین دلیل در صنایع گوناگونی کاربرد دارد.

ورق‌های نورد گرم تحت دمای بسیار بالا (تا 1400 درجه فارنهایت) تولید می‌شوند. این ورق‌ها دارای قطر 1.16 تا 5.16 اینچ هستند. به ورق‌های نازک فویل، شیت یا برگ گفته می‌شود؛ و به ورق‌های ضخیم‌تر از 6 میلی‌متر، پلیت می‌گویند. ورق سیاه و ورق گالوانیزه، مشهورترین ورق‌های تولید شده به شیوه نورد گرم هستند. ورق‌های نورد گرم در گریدهای ST37، ST52، S255 و S355 مجموعه ورق‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان را تشکیل می‌دهند.

در نهایت ورق گالوانیزه یا ورق سفید، ورق نورد گرمی است که سطح آن قلع اندود شده باشد. از پاشیدن رنگ‌های مختلف روی ورق گالوانیزه نیز، ورق رنگی تولید می‌شود. این ورق‌ها در صنعت ساختمان هم کاربرد دارند. استفاده از آنها در نمای داخلی و خارجی، سقف سوله‌ها و... در اشکال گوناگون، از این جمله هستند.

در نهایت قیمت ورق بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. ولی به طور کلی وزن، تولید داخل یا خارجی بودن و میزان فرآوری صورت گرفته روی آن و کارخانه تولیدکننده، مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت ورق است.

در این زمینه با یک جستجوی ساده می‌توانید به قیمت خرید و فروش انواع ورق به صورت آنلاین و در سایت هر کارخانه دسترسی داشته و یا اطلاعات تماس برای استعلام قیمت را بیابید.

انواع تیرآهن

تیرآهن را باید مهم‌ترین و پرکاربردترین پروفیل ساختمانی دانست. این پروفیل از نظر ظاهری دارای سطح مقطعی به شکل حروف I و H انگلیسی است.

در ساخت انواع تیرآهن از آلیاژهای فولاد استفاده می‌شود؛ و روش ساخت آن نیز به شکل نورد گرم است. ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون تیرآهن معنا ندارد. نقش اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل فشار وارده و انتقال آن در ساختمان است. از این محصول علاوه بر استفاده در اسکلت فلزی ساختمان، در طراحی خرپا و تیرها نیز بهره می‌برند.

استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان مزایای بسیاری به همراه دارد. در درجه اول تیرآهن‌ها در کارخانه ساخته شده و در محل احداث ساختمان تنها کار مونتاژ آنها انجام می‌شوند. از سویی استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان، موجب می‌شود تا امکان توسعه ساختمان در آینده، بدون تخریب بخش‌های قبلی وجود داشته باشد.

این ویژگی‌ها باعث شده است تا سرعت اجرای اسکلت فلزی بسیار بالا بوده و برای ساختمان‌های مرتفع کار را بسیار ساده‌تر کند.

قیمت تیرآهن بیش از هرچیز به وزن آن مرتبط است. در نتیجه هرچه سایز تیرآهن بزرگ‌تر باشد، وزن و قیمت آن بیشتر است. البته توجه داشته باشید که تیرهای سبک‌تر و ظریف‌تر، معمولا قیمت واحد (بر حسب کیلوگرم) بالاتری دارند.

دو استاندارد اصلی تیرآهن

استانداردهای IPE و INP دو استاندارد اصلی در تولید انواع تیرآهن هستند. با توجه به شکل متفاوت این تیرها، در هنگام طراحی ساختمان استاندارد مورد استفاده ذکر می‌شود؛ و بسیار مهم است که هنگام خرید تیرآهن به اینکه ساختمان مدنظر طبق کدام استاندارد طراحی شده است، دقت داشته باشید. چراکه اشتباه در این زمینه می‌تواند هزینه زیادی را بر دوش شما بگذارد.

به‌طور کلی استاندارد IPE در ایران رایج‌تر است. این استاندارد یک استاندارد اروپایی بوده و ویژگی ظاهری آن یکسان بودن ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن است.

استاندارد INP بیشتر در روسیه و چین به کار برده می‌شود. در این استاندارد، بال‌های تیرآهن در ابتدای تیر نازک و کم‌کم تا انتهای تیر ضخیم می‌شود.

یافتن بهترین قیمت آهن

اگر دقیقا محصول مورد نظر خود را بشناسید؛ یافتن بهترین عرضه‌کننده آن کار مشکلی نیست. امروزه اینترنت با وجود سایت های اینترنتی کار را برای استعلام قیمت خرید و فروش آهن و محصولات مرتبط با آن بسیار ساده کرده است. دسترسی آنلاین به انواع قیمت‌ها و توضیحات کامل در سایت آهن ملل نیز وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز