خبرگزاری کار ایران

چرا ارث زن نصف مرد است؟ بررسی توسط مشاورین وکیل وند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۸۲۵

اگر بخواهیم بگوییم که چرا ارث زن و مرد نصف است؟ باید گفت که فلسفه و دلایل زیادی برای این موضوع مورد بحث است و در این مورد روایات بسیاری نقل گردیده است. برخی از رایج‌ترین این مسائل در حوزه علت تفاوت ارث زن و مرد، اهمیت وظیفه مالی که مرد در قبال زن دارد بیان می‌شود.، مواردی از قبیل پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل و ... از جمله وظایف مرد در قبال زن هستند.

این امر در حالی است که هیچ‌ کدام از این موارد بر عهده هیچ زنی قرار ندارد و آنان هیچگونه تعهدی در زندگی مشترک بر عهده نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم تا مطالب پیرامون این موضوع که چرا ارث زنان نصف مردان است را مورد بررسی قرار دهیم.

 

قاعده زن نصف مرد است به چه معناست؟

یکی از مسائلی که در ارتباط با مرگ فرد مورد بحث است، تقسیم ارث بین ورثه‌ها عنوان می‌شود. قوانین ارث در ایران، بر اساس شرع اسلام و قرآن کریم استوار است. از این‌رو به عبارتی، در اغلب موارد، این قاعده که ارث مرد دو برابری زن است را دنبال می‌کند. قاعده ارث زن نصف مرد در واقع به این معناست که اگر میراث را به سه بخش مساوی تقسیم کنیم، دو قسمت به ورثه مرد و یک قسمت به ورثه زن داده می‌شود. به بیانی دیگر، سهم ارث مردان و آقایان دو برابر زنان خواهد بود. به عنوان مثال، اگر فرد متوفی دارای دو پسر و دو دختر به عنوان ورثه باشد، دو سوم میراث به پسر و یک سوم میراث به دختر تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که این قاعده به صورت عمومی و همیشگی نیست و در همه موارد تقسیم میراث، ارث زن نصف مرد نیست. در واقع، بودن یا نبودن ورثه های دیگر نیز تاثیر مهمی در درصد سهم ارث زن دارد. به عنوان مثال، در صورتی‌که تنها جد و جده مادری متوفی وجود داشته باشند، طبق قانون مدنی، جد و جده به صورت مساوی ارث می‌گیرند و جد نمی‌تواند به علت جنسیت خودش دو برابر زن یا همان جده، ارث دریافت نماید.

چرا ارث و دیه زن نصف مرد است؟

تقسیم ارث بین زن و مرد یکی از تفاوت‌های حقوقی بین آن‌هاست و با پرداخت هزینه وکیل برای تقسیم ارث می‌توان از کشمکش‌ها به وجود آمده در این خصوص جلوگیری کرد. در بسیاری از موارد، قاعده‌ای وجود دارد که به طور معمول ارث مردان دو برابر ارث زنان در نظر گرفته می‌شود. این موضوع مطلبی قابل تعمیم نبوده و در تمام پرونده‌های تقسیم ارث، ارث زن نصف ارث مرد نخواهد بود. با این وجود، در بسیاری از موارد، آن چه به عنوان سهم‌الارث به مردان می‌رسد، از سهمی که زنان می‌رسد بیشتر تعیین می‌شود. علت این قاعده در مورد تقسیم ارث بین زن و مرد حاکم است. این سوال که چرا در جامعه بر این قاعده تاکید شده و با این که قرآن بر برابری زن و مرد حکم می‌دهد، این موضوع نادیده گرفته می‌شود. همچنین باعث بروز تردید برخی افراد می‌شود و بحث و جدل فراوان در این زمینه به وجود می‌آید که نیازمند مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری است. به این سوال پاسخ دادن حقوقدانان و فقها نیازمند تبیین اصول، تفسیر قرآن و ارائه دلایل علمی است تا این شبهه برطرف شود.

چرا ارث زن نصف مرد است؟ بررسی توسط مشاورین وکیل وند

 

در واقع ارث زن نصف مرد به منظور حفظ توازن در حقوق و تکالیف زن و مرد مورد اجرا قرار گرفته است و این احکام برگرفته از قرآن است. بنابراین ممکن است برایتان شما سوال به وجود بیاید که دلیل این که چرا در قرآن ارث زن نصف مرد است چیست. در واقع، وجود تعهداتی مانند پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و سایر وظایف مردانه باعث می شود که بیشتر درآمد مردان به زنان تعلق گیرد. از این رو، ارث زن نسبت به مرد کاهش یافته است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این موضوع که چرا در اسلام ارث زن نصف مرد است پرداخته شد. با توجه به مسائل فلسفی، شرعی و قانونی می‌توان نتیجه گرفت که این موضوع امری ضروری است. چرا که مردان در جامعه وظایف گسترده‌تری داشته و وظایف مهم‌تری در قبال پرداخت هزینه‌ها به عهده آنان است. با وجود تغییرات در جامعه امروزی و لزوم کار کردن زن و مرد، اما این قوانین همچنان پابرجاست، چرا که توسط قانون‌گذاران تعیین شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی رایگان از مشاورین و وکلای زبده، با تیم پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

قاعده ارث زن نصف مرد است به چه معناست؟

قاعده ارث زن نصف مرد است، بدین منظور عنوان می‌شود که از ترکه متوفی را تقسیم بر سه قسمت مساوی کنیم؛ دو بخش از این سه قسمت به مردان و یک سوم دیگر به زنان داده می‌شود.

چرا در تقسیم ارث زن نصف مرد است؟

یکی از دلایل عمده برای دو برابر بودن ارث مرد نسبت به زن، وظیفه مردان در قبال پرداخت نفقه است.

دریافت سهم بیشتر در ارث چه نتایجی را به دنبال دارد؟

در واقع هنگامی‌که مردان سهم بیشتری را در ارث دریافت می‌کنند، به همین اندازه وظایف بیشتر و گسترده‌تری را بر عهده مردان قرار داده‌اند که در حقیقت، این سهم بیشتر خرج زنان می‌گردد.

موارد حقوقی و فلسفه علت تفاوت ارث زن و مرد چیست؟

به این سبب که مردان در کشور ایران مسئولیت گسترده‌ای بر قبال تامین موضوعات مالی بر عهده دارد، این امر اتفاق افتاده است. از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به پرداخت دیه و امر به جهاد اشاره کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز