خبرگزاری کار ایران

عصب کشی مجدد دندان:

علت، مراحل، عوارض و مراقبت‌های درمان مجدد ریشه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۱۷۹

عصب کشی مجدد دندان امری بسیار تخصصی است زیرا در مواردی آخرین راه نجات دندان است. به همین خاطر توصیه می‌شود برای این کار به بهترین مرکز عصب کشی دندان مراجعه کنید. با اینکه معمولا عصب کشی در همان بار اول به صورت موفقیت‌آمیز انجام می‌شود، اما گاهی اوقات مشکلاتی رخ می‌دهد که بایستی دندان برای بار دوم باز شود و مورد درمان مجدد قرار گیرد. پس یک دندان را می‌توان حتی بعد از عصب کشی اول، بخاطر درمان ناقص ریشه قبلی، پیدا نشدن یک یا چند کانال و موارد دیگر، مجدد عصب کشی کرد. به این عمل، درمان مجدد ریشه یا ری اندو (Retreatment endo) هم گفته می‌شود.

عصب کشی مجدد دندان چیست؟

عصب کشی دندان تمیز کردن، شستشو و پاکسازی کانال‌های ریشه دندان است. این کانال‌ها پس از پاکسازی، با ماده پرکننده مخصوص ریشه دندان پر می شوند. عصب کشی مجدد دندان یعنی برای بار دوم یا بیشتر، این مراحل برای درمان ریشه دندان تکرار شود. معمولا زمانی که بعد از درمان ریشه اولیه، آن دندان دوباره دچار عفونت یا التهاب ریشه شود، یا بنا به هر علتی دندانپزشک تشخیص دهد درمان ریشه اولیه مشکل دارد، درمان مجدد ریشه دندان انجام می‌گیرد که از آن تحت عنوان عصب کشی مجدد یاد می‌شود. در حقیقت استفاده از عبارت درمان مجدد ریشه دندان صحیح‌تر است. با این حال افراد، بیشتر از اصطلاح عصب کشی مجدد دندان استفاده می‌کنند.

 

دلایل شکست عصب کشی دندان:

یکی از دلایل نیاز به عصب کشی مجدد دندان، خطایی است که توسط دندانپزشکی که اولین بار درمان ریشه را انجام داده است، رخ می‌دهد. برای مثال ممکن است بخشی از دیواره ریشه دندان سوراخ شده و از مسیر اصلی کانال دندانی منحرف شود؛ یا با توجه به متغیر بودن و شکل متفاوت ریشه دندان‌ها در افراد مختلف، تمام کانال‌های دندان به درستی پیدا و پاکسازی نشود؛ و یا اینکه فرایند فرم دهی، پاکسازی و پر کردن کانال دندان به خوبی و با کیفیت کافی انجام نشود که تمام این موارد منجر به باقی ماندن التهاب یا عفونت مجدد دندان می شود.

دلیل دیگر نیاز به درمان ریشه مجدد، عفونت مجدد کانال‌های دندان است. اگر بعد از عصب کشی، دندان به موقع پر یا روکش نشود و یا اگر ماده پانسمان برای مدت زمان طولانی در دندان باقی بماند، ممکن است باعث آلودگی و به دنبال آن عفونت مجدد کانال های دندان شود و به عصب کشی مجدد دندان نیاز باشد.

دلیل بعدی پوسیدگی دندان است. اگر دندان ترمیم شده مجددا دچار پوسیدگی شود، می‌تواند کانال دندان را آلوده کرده و حتی دندان دچار شکستگی شود. در کل لازم است بدانید عفونت دندان، کیست و التهاب در لثه که معمولا با درد همراه است، می‌تواند نشانه عفونت و نیاز به درمان ریشه دندان باشد. پس مهم‌ترین علل درد دندان پر شده، همان عفونت یا التهاب است. البته گرفتن یک عکس رادیوگرافی همه چیز را دقیق مشخص می‌کند. دندانپزشک از روی این عکس می‌تواند محل و علت دقیق مشکل دندان را تشخیص دهد.

مراحل عصب کشی مجدد دندان

در عصب کشی مجدد دندان، مرحله اول دسترسی به کانال های ریشه دندان است که معمولا از سمت تاج دندان، با برداشت یا ترمیم روکش قدیمی برای دسترسی به کانال‌های دندان انجام می شود. معمولا در این مرحله موادی که از قبل برای ترمیم ریشه داخل کانال دندان قرار داده شده است خارج می شود. در مرحله دوم، دندانپزشک کانال‌های دندان را مجدد تمیز و فرم دهی می‌کند و اگر کانالی پیدا نشده باشد به دنبال آن کانال می‌گردد. و در نهایت در مرحله سوم کانال‌ها را پر می‌کند. حال اگر به هر دلیلی درمان مجدد ریشه امکان پذیر نباشد، مثلا به علت باریک یا مسدود بودن کانال‌ها، جراحی انتهای ریشه انجام می‌شود. در این حالت انتهای ریشه عفونی قطع شده و با مواد مخصوص پر میشود.

در مواردی که عفونت دندان زیاد باشد، معمولا مواد آنتی بیوتیک داخل کانال دندان قرار داده می‌شود و عصب کشی مجدد دندان در دو جلسه انجام خواهد گرفت.

 

علت، مراحل، عوارض و مراقبت‌های درمان مجدد ریشه

 

مراقبت‌های بعد از عصب کشی مجدد دندان

دندانی که برای بار دوم یا بیشتر عصب کشی می‌شود، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. پس از عصب کشی مجدد، ممکن است تا چند روز احساس درد داشته باشید که کاملا طبیعی است. برای تسکین این درد می‌توانید از داروهایی مانند ایبوپروفن، یا نسخه ای که برای شما تجویز شده است استفاده کنید. سعی کنید طی این چند روز با سمتی از دهان که عصب کشی مجدد دندان انجام شده غذا نخورید، چون ممکن است احساس درد داشته باشید.

حتما هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که به تازگی دچار مشکلی در ناحیه دهان و دندان شده‌اید، قبل از اینکه مشکل بزرگ‌تر شود دندانپزشک آن را برای شما برطرف کند.

مزایا و معایب عصب کشی مجدد دندان

با اینکه عصب کشی مجدد دندان، در مواردی تنها راه حفظ  یک دندان است و شما را از دردهای شدید دندان خلاص می‌کند، اما معایبی نیز دارد. البته با رعایت نکات اساسی و انجام عصب کشی دوباره دندان توسط متخصص درمان ریشه می توان معایب و عوارض را به حداقل رساند.

به طور کلی احتمال موفقیت درمان ریشه در دندانی که برای بار دوم عصب کشی می شود، از دندانی که برای اولین بار درمان ریشه می‌شود پایین تر است. به همین دلیل انجام آن به دقت بالایی نیاز دارد. در مواردی ممکن است دندانپزشک توصیه کند دندان به صورت دوره ای فالو آپ و بررسی مجدد شود تا از موفقیت درمان اطمینان حاصل شود.

هنگامی که دندان درمان ریشه مجدد می شود، تاج ضعیف تر از حالت اولیه می‌گردد و بیشتر احتمال شکستن دندان وجود دارد در نتیجه باید ترمیم بسیار مناسبی روی آن انجام گیرد.

علت، مراحل، عوارض و مراقبت‌های درمان مجدد ریشه

انتخاب بهترین مرکز عصب کشی دندان در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز عصب کشی دندان در تهران می‌توانید به وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی مراکز دندانپزشکی مراجعه کرده و نظر بیماران قبلی را مطالعه کنید. ممکن است برای عصب کشی مجدد قیمت‌های متفاوتی به شما داده شود. سعی کنید امکانات کلینیک دندانپزشکی، وجود متخصص ریشه دندان حاذق در مرکز، کیفیت کار، وسایل و مواد مورد استفاده را بررسی کنید و قیمت را با توجه به این عوامل بسنجید.

برای تماس با بهترین مرکز دندانپزشکی در منطقه یک تهران می‌توانید دندانپزشکی دکتر نوربخش را انتخاب کنید که بالاترین میزان رضایت را در بین مراجعین درمان مجدد ریشه دندان داشته است. 

ویژگی‌های زیر را برای انتخاب دندانپزشک خوب برای درمان ریشه دندان در نظر بگیرید:

  • مهارت و تخصص در انجام درمان ریشه دندان
  • تجربه کافی 
  • توانایی کنترل درد بیمار
  • امکانات دندانپزشکی و محیط استریل کلینیک
  • آشنایی با جدیدترین روش‌های روز و به کارگیری آنها

جمع بندی

بدون شک، حفظ دندان‌های شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از سلامت دندان‌های خود مراقبت کنید تا در حد امکان به ترمیم دندان نیازی پیدا نکنید. اگر دندانتان آسیب دید ممکن است با عصب کشی، دندان خود را حفظ کنید و تا چند سال از دندان طبیعی خود لذت ببرید. با پیشرفت علم و فناوری پزشکی، روش ها و تجهیزات جدیدی برای انجام این درمان‌ها طراحی شده‌اند و طول عمر آنها به شدت افزایش یافته است.

بسیار مهم است که برای هرگونه درمان ریشه یا عصب کشی، به یک مرکز تخصصی و دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید. با انتخاب بهترین مرکز درمان ریشه، مطمئن شوید که دندان‌هایتان در دستان ماهری قرار دارند که از سلامتی و آرامش شما در آینده مراقبت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز