خبرگزاری کار ایران

ورق رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۶۵۲

ملاط کشی سطوح مختلف در گذشته با دشواری‌هایی همراه بود، چرا که به علت نداشتن نگهدارنده مناسب به‌سختی می‌شد ملاط را روی سقف و دیوارها نگه داشت. البته بعدها با کمک نی یا بوریا که به شکل تور بافته می‌شد، محافظی ایجاد می‌کردند که به کمک آن بتوان مواد را تا زمان خشک‌شدن سر جای خود نگه داشت.

امروزه استفاده از تورهای فلزی موسوم به رابیتس سختی ملاط کشی را به صفر رسانده و باعث شده است تا این ورقه‌های فلزی کاربردی جز اقلام ضروری در ساختمان‌سازی باشند. در این مقاله میخواهیم به کاربرد و قیمت رابیتس بپردازیم، با ما همراه باشید.

رابیتس چیست؟

رابیتس که ممکن است آن را با نام راویز نیز بشناسید، دسته‌ای از مشتقات فلزی مورداستفاده در ساختمان‌سازی هستند. در شرحی دقیق‌تر باید بگوییم رابیتس نوعی فلز مشبک از جنس فولاد است. از این شبکه‌های فلزی معمولاً در امور تزیینی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مواردی همچون گچ‌کاری، ایجاد سقف‌های کاذب، ترمیم ترک‌ها و... همه‌وهمه به کمک رابیتس انجام می‌شوند. علت استفاده از این محصولات ساختمانی، ایجاد پوششی یکدست و به‌دوراز ترک‌خوردگی است. البته مجدداً تکرار می‌کنیم که رابیتس‌ها به علت شکل‌پذیری بالایی که دارند بیشتر جهت امور تزیینی و به‌طورکلی شکل‌دهی اجزای یک بنا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

رابیتس چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم بدان اشاره کردیم از رابیتس غالباً به‌منظور شکل‌دهی اجزای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که زیبایی ظاهری بنا اهمیت بسیاری دارد این دسته از مصالح در ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌تری پیدا می‌کنند. در ادامه مطلب به شرح مفصل‌تری از کاربرد رابیتس‌ها خواهیم پرداخت:

رابیتس در نمای خارجی

در طراحی نمای بیرونی ساختمان عوامل زیادی به‌صورت مستقیم تأثیرگذار هستند. فارغ از مسئله زیبایی و چشمگیر بودن جلوه‌های خارجی بنا، درنظرداشتن مقاومت مصالح مورداستفاده نیز اهمیت بسیاری دارد. فراموش نکنید که اجزای بیرونی یک ساختمان مستقیماً با نور آفتاب، اشعه‌های مضر، بارندگی و... در تماس هستند؛ بنابراین استفاده از مصالح مقاوم به خوردگی در ساخت نمای خارجی ضروری است. ازآنجایی‌که رابیتس‌ها از ورق‌های گالوانیزه گرم ساخته شده‌اند بهترین انتخاب برای ساخت نمای بیرونی هستند.

 کاربرد رابیتس در داخل ساختمان

استفاده از رابیتس‌ها در امور گچ‌کاری، ایجاد سقف کاذب، آرماتوربندی و کاور کردن تیرآهن‌ها و بتن سیمانی و... بسیار رایج است. البته کاربردهای داخلی این توری‌های فلزی به موارد گفته شده محدود نمی‌شود؛ ایجاد جلوه‌های تزیینی، ترمیم ترک دیوارها و ایجاد دیوارهای کاذب نیز از جمله کاربردهای رابیتس در امور داخلی ساختمان هستند.

مزایای استفاده از رابیتس

در بخش‌های قبلی گفتیم که با ورود شبکه‌های فلزی رابیتس به صنعت ساختمان‌سازی، دردسر ملاط کشی از دوش معماران ساختمان برداشته شد؛ ولی این ویژگی تنها مزیت استفاده از رابیتس نیست! بلکه می‌توان موارد زیر را نیز به‌عنوان پارامترهای مثبت در به‌کارگیری این تورهای فلزی برشمرد:

  • انعطاف و شکل‌پذیری بالا
  • تعدد نیرو برای اجرا و پیاده‌سازی
  • دسترسی آسان

ورق رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟

 

معایب استفاده از رابیتس

  • محدودیت شرایط جوی هنگام گچ‌کاری
  • وزن زیاد
  • سرعت اجرای پایین 
  • مصرف بالای گچ و متعاقباً افزایش قیمت

معرفی انواع رابیتس

به‌طورکلی رابیتس‌ها بر اساس دو مؤلفه ساختاری دسته‌بندی می‌شود که هر یک از این دسته‌ها نیز زیر شاخه‌های متعددی دارند:

انواع رابیتس از نظر وزن:

این ویژگی رابیتس‌ها معمولاً به ضخامت ورقه مورداستفاده در آن‌ها وابسته است. به‌طوری‌که هرچه ورق مذکور ضخیم‌تر باشد، وزن رابیتس بیشتر خواهد شد و برعکس؛ اما به‌طورکلی رابیتس‌هایی با وزن کمتر از ۶۰۰ گرم در دسته رابیتس‌های سبک، وزن ۸۴۰-۸۱۰ گرم رابیتس میانه یا متوسط و رابیتس بالای ۹۰۰ گرم نیز به‌عنوان رابیتس سنگین شناخته می‌شوند.

انواع رابیتس از نظر ستون:

هر برگ رابیتس متشکل از شبکه‌های موسوم به ستون است که معمولاً تقسیم‌بندی ۹ ستونه ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه دارد.

ورق رابیتس چیست و چه کاربردی دارد؟

مراحل رابیتس کاری

به‌طورکلی بسته به گستردگی حجم کار به ۴ تا ۱۰ نفر نیروی انسانی برای رابیتس کاری نیاز دارید که هر یک وظیفه به خصوصی را برعهده دارند. پس از انجام مقدمات کار حال وقت آن است که رابیتس کاری را در سه مرحله به انجام برسانید:

  • در گام اول باید تکلیف میلگردهای آویز رابیتس را مشخص کنید. آن‌ها یا در محل‌های مشخصی از سقف دفن می‌شوند، یا به تیرهای آهن جوش می‌خورند. هدف از انجام این کار ایجاد حمال برای وزن سقف کاذب است. با خم‌کردن بخش بیرون مانده میلگردهای پایه، میلگردهای بعدی را با فاصله حداکثر ۶۰ سانتی‌متر به آن‌ها جوش می‌دهند. 
  • در گام بعدی ورق‌های مشبک رابیتس را روی میلگردها قرار داده و جوشکاری می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید انتخاب نوع مناسب رابیتس بر اساس کاربرد آن اهمیت بسیاری دارد. انواع مختلف رابیتس‌ها باید بسته به نقشی که سازه نهایی ایفا می‌کند انتخاب شوند. به طور مثال برای سقف‌های سنگین‌تر رابیتس‌هایی با تعداد پل بیشتر، کارایی بهتری خواهند داشت.

جمع‌بندی

رابیتس یکی از مصالح فلزی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است که غالباً در امور تزیینی و البته مقاومتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این ورقه‌های فلزی مشبک در ساخت سقف‌های کاذب، نما ساختمان‌ها، ترمیم ترک سطوح و... استفاده می‌شود. شکل‌پذیری این سازه‌ها بسیار بالاست و به علت دسترسی و پیاده‌سازی آسان طرفداران زیادی دارند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز