خبرگزاری کار ایران

شرایط و چالش‌های دریافت ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۶۲۸

درصد بالایی از دانشجویان ایرانی برای رسیدن به کشور آمریکا از فرصت تحصیلی استفاده می‌کنند؛ چرا که ادامه تحصیل در آمریکا موقعیت‌های شغلی زیاد و شرایط زندگی استانداردی را بر سر راه آن‌ها قرار می‌دهد. ورود به خاک آمریکا به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی مستلزم اخذ ویزای دانشجویی این کشور است. با در اختیار داشتن این ویزا اجازه تحصیل، زندگی، رفت‌و‌آمد و کار پاره‌وقت را خواهید داشت. فراموش نکنید که لازمه تحصیل در این کشور در دست داشتن ویزای آن است؛ بنابراین بهتر است فکر تحصیل در آمریکا از راه مهاجرت غیرقانونی و پناهندگی را از سر خود بیرون کنید. با اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده و پست سر گذاشتن مراحل سفارت امکان دریافت ویزای تحصیلی آن را پیدا می‌کنید. مای آرمان در این مقاله به جزئیات دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا و شرایط آن پرداخته است. پس پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها همراه ما بمانید.

ویزای دانشجویی آمریکا، کلید دستیابی به بهترین دانشگاه‌های دنیا

اگر ادامه تحصیل در آمریکا برای شما رویایی دیرینه است، تنها کافیست که بخواهید و تلاش خود را به‌کار بگیرید. این حقیقت بر هیچ کس پوشیده نیست که کشور آمریکا قدرت برتر جهان و توسعه‌یافته‌ترین اقتصاد دنیا را دارد. به‌علاوه دانشگاه و موسسات عالی این کشور در رتبه‌های اول رنکینگ جهانی قرار دارند و از سیستم آموزشی باکیفیت و قدرتمندی برخوردار‌ند. از این‌رو طبیعی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از هیچ روشی جهت رسیدن به دانشگاه‌های این کشور دریغ نکنند و به‌دنبال رسیدن به آن باشند. همان‌طور که گفته شد قدم اول جهت ورود به خاک آمریکا و تحصیل در این کشور اخذ ویزای دانشجویی است که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شوید:

ویزای F آمریکا

این ویزا اغلب برای داوطلبانی که به‌دنبال ادامه تحصیل در کالج و دانشگاه، انواع مدارس خصوصی و غیرانتفاعی، هنرستان، دبیرستان، موسسات آموزش زبان و داوطلبان شرکت در انواع سمینارها صادر می‌شود. در صورتی‌که فرد قصد ورود به خاک آمریکا به‌همراه خانواده خود را داشته باشد برای همراهان او ویزای F2 صادر می‌شود.

ویزای M آمریکا

یکی دیگر از انواع ویزای دانشجویی است که اغلب برای داوطلبان شرکت در موسسات، دوره‌ها و سازمان‌های غیر آکادمیک (به‌جز برنامه‌های آموزشی زبان) صادر می‌‌شود. شایان ذکر است که برای همراهان چنین فردی ویزای M2 ارائه خواهد شد.

ویزای J آمریکا

ویزای فرصت مطالعاتی یا ویزای J به آن دسته از داوطلبانی داده می‌شود که با هدف انجام یک دوره مطالعاتی کوتاه و تحقیق و تدریس به آمریکا مهاجرت می‌کنند. اصلی‌ترین مخاطبان این نوع ویزا دانشجویان دوره دکترا و پست داک و همین‌طور اساتید دانشگاه هستند. اعتبار این ویزا به مدت زمان دوره مطالعاتی و پژوهشی شما بستگی دارد و با اتمام این دوره باید خاک آمریکا را ترک کنید. اما اعتبار اولیه آن حداکثر 2 سال است که متقاضی باید پس از این مدت از آمریکا خارج و دوباره درخواست ویزا دهد. برای همراهان فردی که دارنده ویزای J1 است ویزای J2 صادر می‌شود.

شرایط و مدارک اخذ ویزای دانشجویی آمریکا

جهت دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده باید شروط زیر را داشته باشید:

  • اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌های مورد تایید سامانه SEVP
  • ارائه تمکن مالی کافی یک ساله جهت پوشش دادن هزینه‌‌های تحصیلی و زندگی دانشجو
  • نداشتن هرگونه سوء پیشینه
  • ارائه دلایل لازم مبنی بر اثبات برگشت دانشجو به کشور خود پس از اتمام تحصیل

نکته‌ای مهم که پیش از مهاجرت به آمریکا باید بدانید این است که مدارک و اسناد شما علاوه‌بر دریافت تایید دانشگاه مقصد و سفارت این کشور باید توسط SEVP و SEVIS هم به تایید و ثبت برسند. شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که SEVP چیست؟ برنامه امنیت ملی آمریکا (Student and Exchange Visitor Program) مخفف به SEVP به تایید و نظارت بر کار مراکز و موسسات آموزشی مجازی می‌پردازد که کار ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را انجام می‌دهند. به‌علاوه دپارتمان امنیت ملی آمریکا که با عنوان SEVIS (Student and Exchange Visitor Information System) شناخته می‌شود به ساماندهی و حفظ اطلاعات مهم درباره سازمان‌ها و مراکز آموزشی مجاز در آمریکا می‌پردازد.

شرایط و چالش‌های دریافت ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

مراحل پروسه اخذ ویزای دانشجویی آمریکا

می‌دانید که دریافت ویزا فارغ از نوع و چگونگی آن یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مراحل مهاجرت محسوب می‌شود. ویزا کلید عبور از درهای کشور مقصد به‌شمار می‌رود و شما را با دنیایی تازه آشنا می‌کند. ویزای آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست و دریافت آن موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. جهت دریافت ویزای دانشجویی آمریکا باید مراحل مشخصی را پشت سر گذاشت که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  1. دریافت پذیرش یکی از دانشگاه‌ها و موسسات مورد تایید SEVP
  2. پر کردن فرم I-20 دریافت شده از دانشگاه یا موسسه پذیرش‌‌شده
  3. پرداخت هزینه‌های مربوط به SEVIS
  4. پر کردن فرم آنلاین DS-160 جهت درخواست ویزای دانشجویی و سابمیت مدارم لازم به‌همراه آن
  5. دریافت وقت از یکی از سفارت‌های آمریکا
  6. حضور در سفارت جهت انجام مصاحبه در روز تعیین شده
  7. گذراندن دوره انتظار یا کلیرنس و بک گراند چک در‌صورت عدم دریافت جواب ویزا در روز مراجعه به سفارت
  8. ارسال پاسپورت به سفارت آمریکا جهت دریافت لیبل ویزا پس از طی دوره کلیرنس
  9. ورود به آمریکا 30 روز پیش از تاریخ شروع دوره تحصیل در آمریکا

شایان ذکر است که فرم I-20 را باید از دانشگاهی که پذیرش گرفته‌اید دریافت و پر کنید. این فرم گواهی صلاحیت ویزای دانشجویی F1 محسوب می‌شود و نوعی مجوز جهت دریافت ویزا محسوب می‌شود. این فرم شامل اطلاعات شخصی، هزینه‌های تحصیل، کد شخصی و اطلاعاتی درباره دانشگاه مقصد می‌شود.

هزینه‌های دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده

علاوه‌بر هزینه‌های شخصی که لازمه مهاجرت به کشوری دیگر است، جهت ورود به خاک آمریکا و دریافت ویزای دانشجویی این کشور باید هزینه‌های مشخصی را در نظر بگیرید که در جدول زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

 

سویس فی برای دریافت ویزای F1 و M1

 

350 دلار آمریکا

 

سویس فی برای دریافت ویزای J1

 

220 دلار آمریکا

 

هزینه سابمیت و بارگذاری فرم مربوط به DS-160

 

160 دلار آمریکا

 

هزینه دریافت وقت برای سفارت

 

صفر

ارائه تمکن مالی قابل قبول

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و حیاتی که پروسه اخذ ویزای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد ارائه تمکن مالی قابل قبول به دانشگاه و سفارت آمریکا است که نباید از آن غافل شوید. افسر پرونده دقت و تاکید زیادی روی این مورد دارد، پس چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به‌صورت سلف فاند را دارید باید تمکن مالی لازم که پوشش‌دهنده هزینه‌های یک سالتان است را ارائه کنید. تمکن مالی در دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده اهمیت زیادی دارد. آفیسر پرونده باید از وضعیت اقتصادی شما مطمئن باشد که در یک سال آینده به‌خوبی از پس هزینه‌های تحصیل، زندگی، اجاره‌خانه، خوردو‌خوراک و... خود برخواهید آمد. این مورد باید از طریق حساب‌های بانکی خود یا خانواده‌تان اثبات شود. توجه داشته باشید که مدارک لازم جهت اثبات تمکن مالی تنها به نامه بانک ختم نمی‌شود و موارد زیر را هم باید ارائه دهید:

  • نامه تاییدکننده سابقه شغلی که میزان درآمد، مدت زمان اشتغال و سمت شما در مکان مورد نظر را نشان دهد. این نامه باید با سربرگ، تاریخ، مهر و امضای مدیر شرکت همراه باشد.
  • فیش حقوقی 6 ماه گذشته فرد
  • در‌صورت داشتن شرکت، ارائه اسناد مرتبط با ثبت شرکت، اسناد پرداخت مالیات در سه سال گذشته، اساسنامه شرکت و لیستی از پرداخت حقوق کارکنان خود را ارائه کنید.
  • در صورتی‌که خود اشتغال هستید قراردادهای کاری خود طی چند ماه اخیر را ارائه کنید.
  • ارائه اسناد ملکی که به نام خود یا اسپانسرتان است.
  • در‌صورت داشتن اسپانسر ارائه مدارک لازم درخصوص میزان دارایی و درآمد این فرد لازم است.
  • اسناد مرتبط با خرید یا فروش ملک را نشان دهید.
  • در‌صورت امکان رسید مرتبط با پرداخت دپازیت دانشگاه را ارائه کنید.
  • نامه نشان‌دهنده دریافت بورسیه از سوی دانشگاه مقصد را نشان دهید.

حداقل تمکن مالی لازم جهت دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده

قطعا این سوال در ذهن بسیاری از شما شکل گرفته است که حداقل تمکن مالی لازم جهت دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده چقدر است؟ پیش از هر چیز این نکته را باید بدانید که میزان تمکن مالی که باید پرداخت کنید به استان محل اقامت، شهر، نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی پذیرش‌ شده در آن و همین‌طور رشته تحصیلی شما بستگی دارد. به‌همین خاطر نمی‌توان میزان دقیقی از تمکن مالی را اعلام کرد؛ چراکه این مورد از فردی به فرد دیگر فرق دارد، اما به‌صورت میانگین می‌توان مبلغی حدود 30 هزار دلار برای آن در نظر گرفت. مبلغ دقیق این فاکتور را می‌توان از طریق هزینه‌هایی که در در فرم I-20 و گواهی مالی دانشگاه‌ها ثبت شده است حساب کرد.

شرایط و چالش‌های دریافت ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

مدت زمان صدور ویزای دانشجویی آمریکا

با اخذ ویزای دانشجویی کشور آمریکا باید بلیط پرواز را تهیه کرد و چمدان خود را بست، اما نکته مهم مدت زمان انتظار جهت صدور ویزای شماست. پس از سابمیت کردن فرم DS-160 باید جهت مصاحبه از سفارت وقت بگیرید که این کار دردسر زیادی ندارد. بعد از مصاحبه و طی دوره بگ گراند چک، نتیجه مصاحبه طی یک تا چند ماه صادر خواهد شد. به‌طور کلی زمان دریافت ویزای دانشجویی ایالات متحده با توجه به شرایط و پرونده‌تان حداکثر طی 8 ماه یا حتی بیشتر صادر می‌شود.

شرایط دریافت ویزای همراه دارنده ویزای دانشجویی آمریکا

آمریکا شرایط را برای به‌همراه داشتن افراد درجه یک دارنده ویزای دانشجویی فراهم کرده است. در واقع با دریافت این ویزا نیازی به نگرانی نیست و امکان به‌همراه داشتن همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را خواهید داشت. همان‌طور که در بخش انواع ویزا خواندید همراه فرد ویزای نوع 2 را دریافت خواهد کرد، برای مثال اگر فردی ویزای F1 گرفته باشد می‌تواند برای همسر و فرزندان خود ویزای F2 بگیرد. این شرایط برای دو نوع ویزای M و J هم وجود دارد. اما شرایط دریافت ویزای همراه دانشجو در آمریکا چیست:

  • فرد باید همسر رسمی دارنده ویزای دانشجویی آمریکا باشد.
  • فرزند فرد دارنده ویزا زیر 21 سال و مجرد باشد.
  • همراه هیچگونه سوء پیشینه‌ای نداشته باشد.
  • فرد و همراهان او تمکن مالی لازم را ارائه کنند.

اما چند نکته مهم در خصوص همراه فرد دارنده ویزا وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. این نکات در ادامه به طور کامل شرح داده شده‌اند:

  • در‌صورت باطل شدن ویزای دانشجویی F1 ویزای همراه او F2 باطل خواهد شد؛ چرا که ویزای همراه وابسته به وضعیت صاحب ویزای F1 است.
  • دارنده ویزای F2 اجازه کار و تحصیل تمام وقت در آمریکا را ندارد، به‌شرط اینکه ویزای خود را به F1 تغییر دهد. اما فرزندان فرد دارای ویزای دانشجویی اجازه تحصیل تمام وقت در مدارس را خواهند داشت، اما پس از فارغ‌التحصیلی اجازه ورود به دانشگاه را ندارند به‌شرط اینکه ویزای خود را به f1 تغییر دهند.
  • دارنده ویزای همراه F2 اجازه شرکت در کلاس‌های سرگرمی و آموزشی مانند کلاس ورزش، زبان، هنر و... را دارد.

شرایط کار با ویزای دانشجویی آمریکا

با توجه به اینکه تحصیل در آمریکا بسیار گران است اغلب دانشجویانی که به‌صورت سلف فاند وارد این کشور می‌شوند به فکر کسب درآمد هستند. البته این فاکتور شامل دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌اند نمی‌شود. در صورتی‌که ویزای f1 دریافت کنید اجازه 20 ساعت کار در هفته آن‌ هم در محیط دانشگاه را خواهید داشت. این عدد در روزهای تعطیل و بین دو ترم می‌تواند تا 40 ساعت افزایش پیدا کند. شایان ذکر است اجازه این میزان کار تنها پس از یک سال تحصیل در آمریکا به شما داده خواهد شد و در سال اول تحصیل اجازه هیچگونه کار دانشجویی را ندارید. پس از یک سال با استفاده از برنامه‌های OPT و CPT می‌توانید شغلی مناسب برای خود پیدا کنید و مشغول به‌کار شوید.

 ریجکتی ویزای دانشجویی، معضلی بزرگ برای دانشجویان

در برخی موارد دیده می‌شود که ویزای دانشجویان به‌دلایلی خاص که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید ریجکت خواهند شد:

  • عدم ارائه تمکن مالی کافی و قانع ‌کننده
  • عدم ارائه مدارک و مستندات قانع‌ کننده مبنی بر برگشت به کشور خود پس از تحصیل
  • ارائه هر گونه مدرک تقلبی، جعلی و ناقص
  • برقراری رابطه‌ای ضعیف با افسر پرونده
  • عدم آمادگی مناسب در روز مصاحبه
  • بک گراند ضعیف در مرحله بک گراند چک
  • نداشتن مهارت رضایت‌بخش در زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین مراحل برای رسیدن به هر کشوری از جمله آمریکا دریافت ویزای آن است. بسیاری از داوطلبان بدون هرگونه آگاهی و اطلاع کامل از مراحل و جزئیات دریافت ویزا اقدام می‌کنند. این عامل در بسیاری از موارد موجب ریجکت شدن ویزای فرد و در نهایت دلسرد شدن او خواهد شد. جهت آگاهی و اشراف کامل بر شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا میتوانید از مای آرمان کمک بگیرید. این موسسه به شما کمک می‌کند تا با کمترین ریسک ممکن مراحل دریافت ویزا را طی کنید و کلید ورود به خاک آمریکا را به‌دست آورید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز