خبرگزاری کار ایران

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۵۲۰

یکی از سوالات متداول مشتری‌ها در هنگام خرید، بررسی تفاوت میان داکت اسپلیت با کولر گازی است. سیستم تهیه هوای مطبوع از سیستم‌ های رایج تهویه هوا است که امروزه در ساختمان‌ های نه چندان بزرگ کاربرد زیادی دارند. از سیستم‌ های تهویه هوا می‌ توان به کولر گازی و داکت اسپلیت اشاره کرد که تا حدودی روش کار آن ها با هم متفاوت است. در این مقاله داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) از ابعاد مختلف مقایسه شده اند. در واقع با شناخت تفاوت های اصلی داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی و همچنین با در نظر گرفتن میزان بودجه اولیه و نیز نیازهای موجود در ساختمان، می توان مناسب ترین سیستم را خریداری کرد. اما قبل از مقایسه این دو سیستم، ابتدا باید با ساختار و طرز کار هر کدام از آن ها آشنا شوید.

ساختار کولر گازی

همان طور که می دانید، کولر گازی از دو تکه ساخته شده است؛ تکه بیرونی آن معمولا پشت پنجره یا بالکن یا بر روی بام نصب می شود و کندانسور نام دارد. سپس از طریق لوله کشی، گاز مبرد (گاز فریون) به یونیت دیواری داخل اتاق یا سالن مورد نظر متصل می شود.

ساختار داکت اسپلیت

داکت اسپلیت نیز مانند اسپلیت یا کولر گازی است و از یک یونیت بیرونی ( به نام کندانسور، نصب شده در بیرون ساختمان) و یک یونیت داخلی سقفی (نصب شده در سقف کاذب به نام اواپراتور) ساخته می شود. این دو بخش سیستم نیز مانند کولر گازی، با لوله کشی گاز فریون به یکدیگر متصل می شوند. ولی تفاوتی که از نظر ساختاری میان کولر گازی و داکت اسپلیت وجود دارد، این است که اوپراتور داکت اسپلیت، هوا را بعد از سرد یا گرم کردن، به وسیله چندین کانال در اتاق‌ ها یا سالن پخش می کند.

در حالت کلی اجزای ساختمان یونیت خارجی کولر گازی و داکت اسپلیت مشابه است. ولی در شکل و شمایل یونیت داخل ساختمان (اواپراتور) آن ها تفاوت وجود دارد که در کولرهای گازی معمولا به شکل دیواری بوده و تنها بخش کوچکی از یک سالن یا اتاق را تهویه می کند. اما در داکت اسپلیت ها، اوپراتور از نوع سقفی توکار است و هوا را پس از تهویه، به وسیله کانال هایی در قسمت های مختلف یک ساختمان پخش می کند.

 

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

در ادامه قصد داریم تا تفاوت داکت اسپلیت و کولرگازی را برای شما بیان کنیم

۱. تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت از نظر صدای کارکرد دستگاه

 

یکی از تفاوت های اصلی که میان داکت اسپلیت و کولر گازی وجود دارد، میزان صدای دستگاه است که نقش مهمی در انتخاب آن ها دارد. مسئله صدای کارکرد دستگاه های تهویه سرمایشی و گرمایشی، به هر دو بخش یونیت بیرونی و داخلی مربوط می شود. در صورتی که یونیت بیرونی در فاصله ای دور، مانند پشت بام نصب شود، معمولا صدای کارکرد آن به طبقات پایین منتقل نمی شود.

اما اگر در تراس نصب شود، امکان انتقال صدای کارکرد آن به داخل وجود دارد و این مورد به هر دو نوع سیستم مربوط می شود‌. اما در حالت کلی باید بگوییم که در داکت اسپلیت به خاطر بزرگ بودن ابعاد فن نسبت به کولر گازی، صدای ااپراتور بیشتر است و برای کاهش صدا باید از عایق های صوتی و نیز کانال های انعطاف پذیر استفاده کنید که راه حل های کاهش صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت ها، هزینه تمام شده سیستم را بیشتر می کند.

۲. قابلیت و قدرت سرمایش و گرمایش

در فصل سرما در هر دو سیستم می‌توان با معکوس کردن شیر چهار طرفه مخصوص، از آن ها به عنوان سیستم گرمایشی استفاده کرد. اما معمولا از این ویژگی کمتر استفاده می‌ شود؛ زیرا هم قدرت گرمایشی آن ها کم است و هم با توجه به ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق در ایران، استفاده از سیستم گرمایشی اسپلیت ها به صرفه نیست. به همین دلیل در ساختمان‌ هایی که کولر گازی نصب می شود، از یک سیستم گرمایشی دیگر مانند بخاری استفاده می کنند.

 اما در داکت اسپلیت با اضافه کردن یک کویل آبگرم (لوله های متعدد پره دار مخصوص آبگرم) به اوپراتور (یونیت داخلی) و جاری کردن آبگرم ارسالی از سمت پکیج گازسوز دیواری یا بویلر موتورخانه ای درون کویل و نیز چرخش فن اواپراتور، می توان هوای گرم مطبوع و با قدرت بالا را در ساختمان پخش کرد.

۳. ابعاد اتاق ها یا سالن مورد نظر برای سرمایش و گرمایش

مهم ترین چیزی که در انتخاب اسپلیت و داکت اسپلیت باید به آن توجه کنید، متراژ تحت پوشش هر دستگاه است. در واقع کولر گازی تنها می‌تواند یک اتاق یا سالن را پوشش دهد و معمولا تا حداکثر ظرفیت ۵ تن تبرید طراحی و ساخته می شود. این در حالی است که در داکت اسپلیت، سرمایش و گرمایش چند اتاق به صورت همزمان انجام می شود و تا ظرفیت حداکثر ۸ تن تبرید طراحی و تولید می شود.

۴. تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت از نظر تنظیم دما

در کولر گازی هر اتاق یک اوپراتور و به ازای هر اوپراتور یک کندانسور وجود دارد، پس دمای هر کدام از آن ها را می توان مستقل و به میزان دلخواه تنظیم کرد یا آن را خاموش و روشن کرد. اما در داکت اسپلیت همه اتاق ها و سالن هایی که با کانال کشی به یک اوپراتور متصل می شوند، هم دما بوده و دمای یکسان سرد یا گرم دارند؛ مگر اینکه در مسیر هر کانال به هر اتاق از ترمینال باکس برای باز و بسته کردن مسیر هوا استفاده کنید‌ که اضافه کردن ترمینال باکس ها به سیستم، قیمت نصب داکت اسپلیت را افزایش خواهد داد.

۵. مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر زیبایی داخل و خارج ساختمان

در کولر گازی یونیت داخلی معمولا به صورت دیواری در اتاق نصب می شود و در معرض دید قرار دارد‌ و یونیت خارجی آن نیز در بیرون در معرض دید است. در حالی که در داکت اسپلیت، کانال ها و اوپراتور یا یونیت داخلی زیر سقف کاذب بوده در معرض دید نیست. تنها دریچه خروجی هر کانال قابل مشاهده بوده و در بیشتر موارد، یونیت داخلی آن در محدودی بین اتاق‌ها نصب می‌ شود. سپس به وسیله کانال کشی به همه بخش های مد نظر متصل شده و در هر قسمت، فقط دریچه هوا دیده می شود‌.

خرید داکت اسپلیت و کولر گازی با بهترین قیمت در نوین مارکت

نوین مارکت یکی از شرکت های خوشنام در حوزه واردات دستگاه تهویه هوا محسوب می شود، که داکت اسپلیت و کولر گازی را با بهترین قیمت و اصالت کالا به مشتریان عرضه می کند. با خرید محصول موردنیاز خود در نوین مارکت می توانید از خدمات پس از فروش و تعویض کالا بهره مند شوید.

نوین مارکت تمامی محصولات خود را با 5 سال گارانتی، شامل 3 سال تعویض کمپرسور در صورت خرابی و 2 سال خدمات رایگان پس از فروش ارائه می دهد. همچنین شما می توانید بعد از تایید اصالت کالا، درب منزل اقدام به پرداخت نمایید و هر جای ایاران که باشید کالای خود را رایگان تحویل بگیرید. حتما به سایت نوین مارکت به آدرس novinmarket.com سر بزنید و  از پرفروش ترین توان داکت اسپلیت، یعنی داکت اسپلیت 48000 دیدن کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز