خبرگزاری کار ایران

جامپر تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۶۰

جامپر چیست و چه کاربردی دارد؟ در لغت به معنای پرش کننده می باشد . جامپر یک قطعه پلاستیکی است که در مدار ها و دستگاه هایی که رسانایی الکترونیکی هستند قرار می گیرد که درشرکت فیندر ایتالیا تولید میشود.

در این مطلب به معرفی جامپر خواهیم پرداخت و بهترین برند آن که جامپر فیندر است را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید این محصول را از فروشگاه پارس کنترل خریداری کنید.

جامپر چیست و چه کاربردی دارد؟

در زمان نصب جامپر , جامپر بر روی پین هایی مشخص شده قرار می دهند , که با قرار دادن جامپر در محل باعث ایجاد اتصال بین پین ها می شویم که با برداشتن جامپر این اتصال از بین می رود .

زمانی که جامپر را بر روی یک وسیله ای نصب می کنیم باعث ایجاد آپشنی در آن می شویم که در انجام برخی کار ها به ما  کمک می کند . جامپر در هر وسیله کار جداگانه ای را انجام می دهد که با نبود جامپر انجام این کار امکان پذیر نمی باشد .

از مهم ترین فواید جامپر می توان به زمانی اشاره کرد  که دستگاه با گرمای شدید مواجه می شود , جامپرها با انجام عملیات انقباض باعث ایجاد پایداری در دما می شوند . به همین دلیل در قطعاتی که ممکن است در محیط های گرم و یا دارای هوای گرم کار کنند از جامپر استفاده می کنند .

انواع جامپر‌ها در تابلو برق

جامپر‌ها نیز همچون اکثر وسایل الکترونیکی، داری انواع مختلفی هستند. به منظور استفاده درست و مناسب از جامپر در برق و بهره‌گیری از کاربرد‌های آن ، شناخت انواع جامپر‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هریک، از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار است.

یکی از انواع تقسیم‌بندی‌های جامپر در تابلو برق برحسب جنس سازنده آن است. به این ترتیب، یکی از معروف‌ترین انواع جامپر‌ها با عنوان جامپر سیمی شناخته می‌شود. جامپر سیمی همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، از جنس سیم‌های برق ساخته شده است و برای برقراری ارتباط بین دو نقطه‌ی خاص از مدار الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌رسانا بودن سیم‌های جامپر‌ها، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که قادر به برقراری جریانی سریع‌تر از مدار، در بین دو نقطه مخصوص باشند.

البته نکته قابل‌توجه این است که جامپر‌های سیمی به علت‌رسانا بودن، به منظور ایجاد اتصال کوتاه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. بنابراین جامپر در تابلو برق اگر از جنس سیم برق باشد، توانایی قطع کردن جریان برق بین دو نقطه از مدار و به اصطلاح ایجاد اتصال کوتاه را نخواهد داشت. علت این امر آن است که جامپر در تابلو برق، برای آن که بخواهد اتصال کوتاه ایجاد کند، بایستی از جنس پلاستیک ساخته شده باشد. البته هر جنس غیررسانای دیگری به غیر از پلاستیک که توانایی قطع کردن اتصال بین دو نقطه از مدار الکتریکی را داشته باشد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. جامپر‌های سیمی، خود بر اساس سایز و اندازه دارای انواع گوناگونی هستند. بنابراین با توجه به فاصله‌ آن دو نقطه از مدار که بایستی به یکدیگر متصل شوند، نیاز است نوع مناسبی از جامپر را انتخاب کرد.

یکی از انواع جامپر‌های سیمی که از کاربرد بسیار بالایی برخوردار است، با نام جامپر سیمی بلند شناخته می‌شود. این سایز از جامپر، دارای بیشترین استفاده در بین تمام جامپر‌های سیمی است؛ زیرا در اکثر موارد، فاصله‌ای از مدار که نیاز به اتصال دارد، در این اندازه است.

همچنین یکی دیگر از جامپر‌هایی که دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای است، جامپر روی برد است. این نوع جامپر در تابلو برق، همان‌طور که از اسم آن بر‌می‌آید، به منظور نصب ‌روی برد الکترونیکی مدار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای است.

جامپر در تابلو برق چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که کمی پیش‌تر ذکر شد، کاربرد جامپر در تابلو برق، برقراری جریان برق است. به‌گونه‌ای که با قرار‌دادن یک جامپر در بخش خاصی از برد، می‌توان جریانی از برق را بین دو نقطه از مدار الکترونیکی برقرار کرد. نکته قابل توجه در این خصوص این است که بهترین روش برای برقراری سریع برق بین دو نقطه‌ خاص از مدار، استفاده از جامپر است؛ چرا که استفاده از جامپر در تابلو برق بسیار آسان‌ است. همچنین علاوه ‌بر برقراری جریان برق، یکی دیگر از کاربرد‌های مهم جامپر‌ها، قطعی جریان برق است. این امر به این معناست که در بسیاری از موارد می‌توان با استفاده از جامپر بین دو نقطه‌ خاص روی مدار الکترونیکی، اتصال کوتاه ایجاد کرد.

علاوه ‌بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از انواع جامپر‌هایی که کاربرد بسیار زیادی دارد، جامپر بایوس است. این جامپر همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به منظور نگهداری اطلاعات در بخش بایوس کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، در صورتی که تغییراتی در محیط بایوس کامپیوتر صورت بگیرد، در این بخش ذخیره خواهد شد. به طور خلاصه، بایوس کامپیوتر محیطی است که شامل اطلاعات و تنظیمات اولیه است. بنابراین در صورتی که تغییراتی در این بخش از کامپیوتر ایجاد شود، این تغییرات از طریق سیستم‌های ارتباطی بایوس در این قسمت ذخیره خواهند شد.

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از موارد، ممکن است به صورت اشتباهی در محیط بایوس کامپیوتر تنظیماتی تغییر یابند و پیش از بازگشتن از آن‌ها، تنظیمات در حافظه بایوس به طور کامل ذخیره شوند. در این موارد خاص، می‌توان با استفاده از جامپر، اقدام به برگشتن به حالت اولیه کرد. به گونه‌ای که با قراردادن جامپر بایوس روی مادربرد، می‌توانید تمامی تنظیمات محیط بایوس کامپیوتر را به حالت اولیه یا پیش فرض برگردانید.

یکی از شرکت های تولید کننده جامپر شرکت فیندر ایتالیا می باشد . شرکت فیندر ایتالیا یکی از موفق ترین شرکت ها در تولیدات محصولات برقی می باشد.

بررسی تاریخچه برند فیندر

برند فیندر در سال 1954 و در شهر تورین ایتالیا توسط پیرو جیوردانینو تاسیس شد. این شرکت به تدریج رشد کرد و امروزه تبدیل به یک برند بین‌المللی و مطرح شده است. شرکت Finder در حال حاضر بیش از 10 هزار نوع محصول متفاوت اعم از کنتاکتور، رله، تایمر، قطعات صنعتی و … طراحی و تولید می‌کند. این شرکت شهرت زیادی در اروپا دارد و محصولات خود را در قاره سبز به عنوان اولین تولیدکننده رله توزیع می‌کند.

به طور کلی فیندر 4 کارخانه دارد که همه آنها در خاک اروپا هستند. 2 کارخانه در ایتالیا، یک کارخانه در فرانسه و یک کارخانه در اسپانیا در حال حاضر محصولات این برند مطرح را تولید می‌کنند.

همانطور که در معرفی شرکت فیندر به آن اشاره کردیم، پیر جیوردانینو پایه‌گذار این شرکت در ایتالیا بود. این کارآفرین ایتالیایی در سال 2011 از دنیا رفت، اما راه او در انجام پروژه‌های مختلف هنوز ادامه دارد. این شرکت بیش از 1200 نفر کارمند و 25 دفتر فروش فعال دارد. همچنین در سراسر جهان بیش از 80 نمایندگی فعال هم دارد. کمپانی فیندر در سال‌های اخیر اهداف خود را روی بازارهای تلفن همراه، اتوماسیون ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر و … متمرکز کرده است.

اولین کارخانه این برند در شهر آلمسه (Almese) بهره‌برداری شد و حدود 12 سال بعد رله‌های سری 60 فیندر وارد بازار شدند. دومین کارخانه برند فیندر در شهر سانفرونت (Sanfront) احداث شد. به این ترتیب در سال‌های بعد هم رشد و گسترش تولید محصولات Finder ادامه پیدا کرد و امروزه شاهد محصولات باکیفیت این شرکت در کشورهای مختلف هستیم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز