خبرگزاری کار ایران

آشنایی با شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی (قسمت اول)

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۵۳

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند؛ هر یک از آنها نشانه ها و راه هایی برای درمان نیز دارند. 12 نوع اختلال روانی بطور دقیق در جوامع شناخته می شوند که از لحاظ علمی آنها را بررسی خواهیم کرد. هر یک از دسته های اختلال روانی به زیر دسته های مرتبط خود تقسیم می شوند که شناخت هریک از آنها باعث افزایش آگاهی شما نسبت به انواع اختلال و نحوه برخورد با آنها می شود.

مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت مشاور روانشناسی بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

 

چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

بررسی اختلالات روانی می تواند به حدی مهم باشد که افراد درگیر این نوع بیماری ها، به آگاهی شما نسبت به این اختلالات احتیاج وافر دارند. البته این آگاهی باید با منظور کمک رسانی به ایشان ایجاد شود؛ پس باید بررسی این اختلالات را با در نظر داشتن علائم آن در بیمار انجام دهید. دلایل زیر باعث شده اند تا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم باشد:

  • فرد دچار اختلال، نیاز به کمک شما دارد.
  • شاید افراد اطراف فرد دچار اختلال، بدون آگاهی نتوانند وی را درک کنند.
  • درمان برای اینگونه افراد، با شناخت انواع اختلالات توسط خود فرد و اطرافیان بسیار سریعتر خواهد بود.
  • راهی برای رهایی از بین تمام این اختلالات در گرو دانش و آگاهی بیشتر است.
  • همه افراد نیاز به مراقبت دارند؛ با آگاهی بیشتر درباره اختلالات مختلف، می توانید به خوبی در کنار فردی که دچار اختلال روانی است باشید.

این دلایل نشان می دهند که بررسی اختلالات روانی و شناخت آنها بسیار مهم است. این شناخت هرچند در مراحل اولیه و ساده خود، می تواند بسیار گره گشا باشد. البته این نکته که نباید به خود انواع اختلالات را تلقین کرد هم سر جای خود پا بر جا است. یعنی پس از آگاهی نسبت به این اختلالات، ذهن ناخودآگاه به سمت تلقین های مختلف خواهد رفت که شما چنین اختلالاتی را دارید؛ سعی کنید جلوی خود را بگیرید و به خود چیزی را تلقین نکنید.

اختلال هویت جنسی

دیسفوریا یا اختلال هویت جنسی زمانی رخ می‌دهد که جنسیتی که با آن همذات پنداری می‌کنید با جنسیتی که در آغاز تولد برایتان تعیین شده، تعارض پیدا می کند و سبب رنج شدید و ناراحتی شما می شود. ممکن است در آغاز تولد جنسیت شما مرد مقرر شود، اما شما احساس کنید که زن هستید، و یا برعکس. یا ممکن است معتقد باشید که هیچکدام از این جنسیت ها را ندارید یا چیزی بین این دو و یا دارای جنسیت متغیر هستید.

اختلال هویت جنسی چیست؟

این گسستگی میان این که جامعه چگونه شما را در نظر می‌گیرد و شما به صورت جسمانی و روانی چه احساسی دارید، می‌تواند باعث رنج شدید، اضطراب و افسردگی شود. اختلال هویت جنسی معمولاً به نام اختلال هویت جنسی به کار برده می شود اما این یک بیماری روانی نیست.

عدم انطباق جنسیتی GNC اصطلاح گسترده‌ای است که شامل افرادی می شود که هویت جنسی آنها به طور دقیق مرد یا زن یا چیزی بین این دو نیست. اصطلاحات دیگر برای این وضعیت شامل خارج از جنسیت، خلاقیت جنسیتی، استقلال جنسیتی، دو جنسیتی، غیرهمسویی جنسیتی، جنسیت نان‌باینری و جنس سوم می‌شود.

اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی با احساس بازداری اجتماعی شدید، بی کفایتی و حساسیت به انتقادات منفی و طردشدن مشخص می شود. نشانگان شامل چیزی بیش از فقط خجالتی بودن یا معذب بودن در جمع است. این اختلال باعث مشکلات قابل توجهی می‌شود که بر توانایی برقراری تعامل با دیگران و حفظ روابط در زندگی روزانه تاثیر می گذارد. حدود ۱درصد از جمعیت عمومی دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند.

علائم اختلال شخصیت اجتنابی شامل طیف گسترده‌ای از رفتارها از جمله موارد زیر است:

اجتناب از فعالیتهای کاری، اجتماعی و مدرسه به دلیل ترس از انتقاد یا طرد شدن. فرد ممکن است این احساس را داشته باشد که در موقعیت های اجتماعی پذیرفته نیست، حتی زمانی که این چنین نباشد. این به این دلیل است که افراد دارای اختلال شخصیت اجتنابی آستانه تحمل پایینی برای شنیدن انتقاد دارند و اغلب خود را حقیر تر از دیگران تصور می کند.

 – عزت نفس پایین

 – منزوی کردن خود

اختلال شخصیت پارانوئید (PPD)

افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید بی اعتمادی عمیق و غیر قابل توجیهی نسبت به دیگران دارند، که این موضوع تاثیر قابل توجهی بر روابط آنها با خانواده، دوستان و همکاران دارد.شخصیت پارانوئید PPD جزء پرشیوع‌ترین اختلالات شخصیت است. متخصصان معتقدند که این اختلال احتمالاً بیش از ۴.۴۱ درصد جمعیت را متاثر می کند.افراد دارای PPD از جانب دیگران احساس تهدید می کنند، بنابراین آنها معمولاً به جستجوی درمان پزشکی بی میل هستند. در نتیجه بسیاری از متخصصان بالینی تجربه اندکی در تشخیص و درمان این اختلال دارند. همچنین هیچگونه شواهد بالینی یا راهنمای درمانی در این مورد موجود نیست.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

فرد دارای PPD ممکن است حساسیت به انتقاد، انعطاف ناپذیری هیجانی و گوش به زنگی مضاعف را تجربه کند.در سال ۱۹۸۰ انجمن روانپزشکی آمریکا تعریف اختلال شخصیت پارانوئید را در ویرایش سوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی منتشر کرد (DSM-III.)افراد مبتلا به شخصیت پارانوئید دارای ویژگی های شخصیتی بدگمانی، کینه جویی و حسادت هستند. برخی پزشکان همچنین باور دارند که در افراد مبتلا ویژگی های اهمیت خودِ افراطی و خصومت دیده می شود.PPD می‌تواند به عنوان اختلالی مستقل ظاهر شود، با این حال افراد دارای این عارضه ها نیز ممکن است نشانگان PPD را نمایش دهند:

  • اسکیزوفرنی
  • اختلال اسکیزوافکتیو و وضعیت روانپریشانۀ اختلال دوقطبی
  • بیماری آلزایمر
  • آسیب مغزی

متخصصان اطلاعات اندکی درباره  شخصیت پارانوئید PPD دارند. یک دلیل برای این مسئله این است که افراد دارای PPD میلی به داوطلب شدن برای مطالعات بالینی ندارند.

علائم افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید PPD نسبت به دیگران مظنون یا بی اعتمادند. آنها مایلند که دیگران را به عنوان تهدید ادراک کنند و به طور کلی احساس می‌کنند که دیگران آنان را فریب می‌دهند یا به آنها صدمه خواهند زد. این اختلال مانع از این می شود که افراد مبتلا به دیگران اعتماد کنند و روابط با معنای نزدیکی را شکل دهند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز