خبرگزاری کار ایران

معماری بیمارستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۳۶۳

در این مقاله درباره معماری بیمارستان، بهترین شرکت معماری در تهران و دیزاین هتل توضیح دادیم همراه ما باشید.

نکاتی در راستای معماری بیمارستان

بیمارستان‌ها سازمان‌هایی پیچیده‌ با دپارتمان‌های مختلف، بخش‌های تخصصی و قسمت‌های خدماتی و اداری هستند که معماری بیمارستان باید قادر باشد با درک این روابط و سلسله مراتب نیازهای بخش‌های مختلف فضایی را به خوبی حل و تامین کند. این سازمان‌بندی فضایی در معماری بیمارستان شامل نیاز هم‌جواری بخش‌های مختلف یا دوری برخی بخش‌ها از یکدیگر، تامین مسیرهای رفت‌وآمد و سیرکولاسیون که به میزان کافی به هوا و نور دسترسی دارند، تامین فضاهای انتظار و حضور ملاقات‌کنندگان، کارمندان و بیماران، اختصاص دادن بخشی کامل برای قسمت کثیف و جداسازی این بخش از بخش‌هایی که افراد معمولاً در آنها تردد دارند، توجه به نحوه قرارگیری اتاق‌های بستری و امکان دسترسی به هوای آزاد و نور خورشید برای تک‌تک آنها، و اختصاص دادن بخشی کامل و جدا برای بخش اداری و کارمندان بیمارستان می‌شود.

در کنار مسائل ویژه سازه‌ای که معماری بیمارستان باید بر اساس آنها شکل گرفته و به تمام استانداردهای آن پاسخ دهد، انتخاب رویکردی کاربرمحور یکی از مهم‌‎ترین مسائل در معماری بیمارستان و سایر فضاهای درمانی محسوب می‌شود؛ بیماران کاربران اصلی این فضاها محسوب می‌شوند و طراحی باید بر اساس پاسخ‌گویی به نیازهای آنها صورت گیرد و هدف اصلی طراحی باید در راستای تامین فضایی باشد که در محیطی آرام و خصوصی به فرآیند درمان بیماران کمک برساند. 

به جز بیماران، ملاقات‌کنندگان نیز از جمله کاربران اصلی  معماری بیمارستان محسوب می‎شوند که مهم‌ترین نکته‌ای که در تامین نیازهای این نوع کاربران باید مدنظر قرار گیرد تامین مسیرهای دسترسی آسان و هم‌چنین پرهیز از استفاده از راهروهای تودرتو و پیچیده است. بیمارستان‌ها محیطی برای حضور افراد مختلف با مشکلات مختلفی نظیر مشکلات حرکتی می‌باشد از این رو توجه به روند دسترسی برای تمامی افراد با بیماری‌ها یا ناتوانی‌های جسمی مختلف امری بسیار مهم در معماری بیمارستان می‌باشد.

از جمله موضوعات و نکات دیگری که باید در طراحی و معماری بیمارستان مورد توجه قرار گیرد توجه به قابلیت سایت برای گسترش و توسعه آینده بیمارستان، مسائل فرهنگی حاکم بر بستر، تامین نیازهای امنیتی و حفاظتی، قابلیت ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی و انعطاف‌پذیری فضاها و توجه به مسائل پایداری ساختمان و ردپای کربن آن می‌باشد.

بهترین شرکت معماری در تهران

انتخاب بهترین شرکت معماری در تهران برخلاف چیزی که ممکن است به نظر برسد امری بسیار چالش‌برانگیز است چرا که در سال‌های اخیر دفاتر معماری متعددی در ایران، به ویژه در شهر تهران، موفق به مطرح شدن در مقیاس جهانی و برنده شدن در مسابقات بین‌المللی شده‌اند که این موضوع باعث جلب شدن توجه جامعه جهانی معماری را به پتانسیل‌های معماری در کشور ایران جلب کرده است.

با وجود محدودیت‌های فراوان، چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ کمبود مواد و مصالح و تکنولوژی روز دفتر‌های معماری فراوانی در ایران موفق به انجام پروژه‌های موفقی چه در خاک ایران و چه در کشورهای خارجی شده‌اند و براساس افتخارات کسب شده توسط آنها به بررسی چند مورد از بهترین شرکت معماری در تهران می‌پردازیم:

دفترهای معماری با سابقه‌ای نظیر دفاتر معماری بن‌سار، دیگر، زاو، ارش چهاربعدی فضا، زندیگان، حرکت سیال، فیروز فیروز و ...که موفق به کسب جوایز و افتخارات ملی و بین‌المللی متعددی شدند بدون شک در میان لیست بهترین شرکت معماری در تهران هستند اما در سال‌های اخیر شاهد به میدان آمدن دفاتر جوان‌تر و کم‌تجربه‌تری هستیم که آنها نیز به نوبه خود بهترین شرکت معماری در تهران محسوب می‌شوند و موفق شده‌اند تصویری نوین از معماری معاصر ایران در ذهن منتقدان ملی و بین‌المللی از سراسر دنیا ایجاد کنند. در میان این شرکت‌ها نیز دفاتری هم‌چون شیفت، هوبا، کن‌لان، علی‌دوست، داز و ... از جمله دفاتری هستند که موفق شدند در سال‌های اخبر خود را به لیست بهترین شرکت معماری در تهران اضافه کرده و نقش مهمی در تغییر و تعریف دوباره معماری معاصر ایران، با الهام از معماری سنتی و بومی ولی با رویکردی پاسخ‌گو به دغدغه‌های جامعه‌های امروزی ایفا کنند تا جامعه جهانی معماری بار دیگر از هنر و معماری ایرانی در دوران معاصر به شکل منبع الهامی برای سایر کشورهای پیشرفته و جهان اولی نگاه کرده و از آنها تاثیر بگیرند. 

دیزاین هتل

در طراحی و معماری هتل به ویژگی دیزاین هتل لوکس مسائل و نکات مختلفی دخیل هستند همگی در ارتباط با یکدیگر تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای مسافران به ارمغان می‌آورند. ویژگی‌ها و نکات با وجود اینکه هر یک نقشی موثر در دیزاین هتل دارند اما در هر هتل، براساس موقعیت و ویژگی‌های برندهای مختلف هتل‌ها در سراسر دنیا متفاوت است و معماران در طراحی و دیزاین هتل باید به این موارد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

هتل‌های لوکس در سرتاسر دنیا ویژگی‌های مشترک مشخصی از جمله ورودی بزرگ و تاثیرگذار، به همراه معماری داخلی مناسب با اتمسفر کلی هتل به ویژه در بخش لابی دارند که در فرآیند دیزاین هتل با استفاده از مصالح مرغوب در سقف و دیوارهای بلندتر از معمول، مبلمان لوکس به ویژه در بخش نورپردازی (لوسترهای بزرگ در مرکز فضای لابی) و یا با استفاده از تابلوها و مجسمه‌ها یا آثار هنری مختلفی مسیر می‌شود. 

توجه به معماری داخلی تاثیرگذار در دیزاین هتل‌ لوکس مهم‌ترین نقش را برعهده دارد چرا که با استفاده از معماری داخلی می‌توان احساسات مختلفی در انسان القا کرد که در مورد دیزاین هتل‌های لوکس برای ایجاد جلوه‌ای غنی، ویژه و گران‌قیمت مورد استفاده واقع می‌شود.

معماری داخلی در هتل‌‌های لوکس در بخش‌های مختلفی به جز لابی، نظیر اتاق‌ها و سوییت‌ها، به ویژه در فضاهای حمام و سرویس بهداشتی، در فضای رستوران و غذاخوری اصلی با توجه به جزئیات اجرایی به ویژه در مرحله نازک‌کاری، انتخاب مبلمان و ارائه سرویس‌هایی براساس تکنولوژی روز، سرویس‌های منعطف که براساس شخصیت افراد ممکن است تغییر کنند و برای هر شخص تجربه‌ای متفاوت از حضور در این هتل‌های لوکس به وجود آورند، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

در تکمیل معماری داخلی در دیزاین هتل‌ لوکس، طراحی فضای باز و فضای سبز دعوت‌کننده نظیر محوطه‌های طراحی شده، تراس برای واحدها، ‌فضای سبز بام در کنار فضای استخر و تجهیزات تفریحی در فضای باز، نیز از مسائلی است که معماران و طراحان باید به آنها توجه کنند تا بتوانند با کشاندن مسافرین به این محل‌ها فضاهایی جمعی و شاد ایجاد کرده و خاطره‌ای منحصربه‌فرد در ذهن مسافران باقی بگذارند.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز