خبرگزاری کار ایران

ویژگی های سبک نئوکلاسیک دکوراسیون داخلی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۳۱۷

دکوراسیون داخلی ساختمان به سبک نئوکلاسیک، ریشه در تاریخ دارد و نگاه بیننده را با جذابیت بصری منحصر به فرد خود، جذب می کند. طراحی به سبک معماری کلاسیک و استفاده از عناصری که قدمتی چندین هزار ساله در ساختمان سازی ها دارند، مهم ترین ویژگی سبک نئوکلاسیک است.

در واقع برعکس سبک های مدرن و تلفیقی که نوگرایی در آن رواج دارد، در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، همه چیز نشانی از معماری باستان دارد. تقارن، دقت در طراحی و رعایت تناسب حجم هر المان با مقیاس کل، از مهم ترین ویژگی هایی است که برای این سبک، برشمرده می شود. نئوکلاسیک همیشه یکی از سبک های جذاب و پرطرفدار در میان مردم بوده است و این موضوع به استایل خاصی برمیگردد که پس از اجرای این سبک در منزل شما، به چشم می آید.

معرفی سبک نئوکلاسیک

 اگر بخواهیم کمی از تاریخچه سبک نئوکلاسیک صحبت کنیم، باید بگوییم که طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی به این شکل، ریشه در قرن هجدهم دارد. در این دوره هنرمندان و فیلسوفان به سنت کلاسیک تفکر عقلانی و اعتدال روی آوردند. دلیل آن هم این بود که می خواستند از ماهیت سطحی و زودگذر طراحی روکوکو دور شوند. بنابراین از آن زمان، یکی از محبوب ترین گرایشات معماری داخلی، طراحی به شیوه نئوکلاسیک شد.

در نتیجه، فضاهای داخلی از تزئینات بیش از حد به سمت تقارن و طرح‌ هایی با جزییات کمتر، حرکت کردند. به همین دلیل است که جزئیات تزئینی و معماری، مانند ستون‌ ها و قرنیزها در مرکز توجه این سبک از طراحی قرار گرفتند. دگرگونی‌ های طراحی مدرن نئوکلاسیک همچنین دارای نشانه هایی از معماری معاصر هستند که فضاها را لوکس تر می ‌سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سبک های مختلف دکوراسیون داخلی می توانید به سایت لوکس سازه مراجعه کنید.

ویژگی های سبک نئوکلاسیک

اولین قدم برای ایجاد یک طراحی داخلی نئوکلاسیک جذاب، یادگیری ویژگی های آن است. نمی توان منکر این حقیقت شد که طراحی به سبک نئوکلاسیک، شباهت های زیادی به طراحی داخلی کلاسیک دارد. به علاوه، این سبک با معماری جاودانه و طراحی لوکس معاصر گره خورده است.

عناصر به کار رفته در طراحی داخلی کلاسیک و نئوکلاسیک، شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت اصلی آن ها، در سبک وسایلی است که برای چیدمان منزل از آن ها استفاده می شود. برای مثال، در طراحی به سبک کلاسیک، مبل ها منبت کاری زیادی داشته و حجم زیادی دارند. در حالی که در طراحی به سبک نئوکلاسیک، کلاف چوب ها تراش ساده ای دارند و پارچه های استفاده شده نیز زمینه ساده و با جزییات کم دارند. در واقع آنچه که در طراحی به سبک نئوکلاسیک به چشم می خورد، رویکرد مینیمالیستی است. در طراحی به این سبک، استفاده از المان ها و آیتم های زیر رایج است:

ویژگی های سبک نئوکلاسیک دکوراسیون داخلی

  • استفاده از خطوط منحنی
  • استفاده از مبلمان های فرانسوی مدل ابزاری
  • چیدمان متقارن و عناصر تزئینی هندسی
  • بهره گیری از جزئیات معماری کلاسیک، مانند ستون‌ های یونانی و سقف ‌های بلند
  • وجود پنجره ها و آینه های بزرگ که اجازه می دهد نور زیادی به اتاق ها سرازیر شود.
  • استفاده از تابلوهای هنری و المان های دکوراتیو با رعایت حد اعتدال

اصول اولیه طراحی به سبک نئوکلاسیک

طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک نیازمند شناخت اصول و قواعدی است که در این بخش به آن ها می پردازیم:

1. استفاده از رنگ های مناسب

در این سبک از طراحی، اغلب از رنگ هایی با میزان روشنایی بالاتر نظیر خاکستری، آبی، سبز و زرد کم رنگ و ترکیب آن ها با سفید و کرم استفاده می شود. طرح ‌ها کنتراست پایینی دارند اما می‌ توانند دارای سایه ‌های برجسته، مانند مشکی، نقره‌ای یا طلایی برای تأکید بر عناصر طراحی و پرداخت‌ ها باشند.

2. تعبیه پنجره ها

وجود پنجره های در طراحی داخلی نئوکلاسیک، نه تنها نور را به داخل محیط سرازیر می کند، بلکه گرمابخش فضای شما در روزهای سرد نیز هست. برای دوخت پرده از پارچه های سنگین مانند کتان، مخمل، ابریشم یا ابریشم مصنوعی استفاده کنید. ضمن اینکه شما پرده ها باید در دو طرف متقارن بوده و کمی ریزش بر روی سطح زمین داشته باشند.

3. استفاده از عناصر دکوراتیو

اگرچه طراحی داخلی نئوکلاسیک دارای فضایی مجلل است، اما از عناصر دکوراتیو زیاد اجتناب می کند. به عنوان سبکی که طرفدار اعتدال است، تنها از المان های دکوراتیو با ارزش برای تزیین فضا استفاده می شود. پس دو فاکتور تجمل و ظرافت، باید در تعادل کامل با یکدیگر باشند. ظروف چینی، مجسمه ‌ها، گلدان ‌های ظریف و آینه ‌ها، عناصری تکمیل کننده در دکوراسیون داخلی به این سبک هستند.  

ویژگی های سبک نئوکلاسیک دکوراسیون داخلی

4. نقوش دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک تزئینات نئوکلاسیک متواضع و متین است و مطمئناً در نقوش تزئینی آن نمایان می ‌شود. استفاده از کاغذ دیواری با طرح های شلوغ، پارچه های گلدار برای پرده و فرش های پر نقش و نگار، به هیچ وجه برای طراحی در این سبک توصیه نمی شود.

سخن پایانی

در این مطلب راجع به اصول طراحی نئوکلاسیک و ویژگی های این سبک صحبت کردیم. طبیعتا اجرای دکوراسیون داخلی منزل کاری نیست که از عهده یک فرد عادی ساخته باشد؛ بنابراین نیاز است از دانش و تجربه یک تیم تخصصی در این زمینه استفاده نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز