خبرگزاری کار ایران

قلعه تاریخی مارماریس، سفری به گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۶۲۷

یکی از دنج‌ترین شهرهای کشور ترکیه که هرساله پذیرای مسافران بسیاری است، مارماریس می‌باشد. این شهر در واقع یک جزیره محسوب می‌شود که در میان آب‌های دریای اژه و مدیترانه واقع شده است. نزدیکی مارماریس به رشته کوه‌های ساحلی، نمای این شهر را بسیار زیبا ساخته است. قلعه مارماریس یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جزیره به حساب می‌آید. اما در داخل این قلعه چخبر است؟ فلسفه بنای این قلعه چه بوده و در گذر زمان چه رویدادهای مهمی در آن رخ داده است؟ آیا این قلعه ارزش بازدید دارد؟ در این مقاله قصد داریم راجع به قلعه مارماریس بیشتر صحبت کرده و نکات مهمی را درباره آن بیان کنیم. اگر شما هم از طرفداران آثار باستانی هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

درباره قلعه مارماریس چه می‌دانید؟

قلعه مارماریس یکی از قدیمی‌ترین بناهای ترکیه به حساب می‌آید که تاریخچه پر فراز و نشیبی را در کارنامه خود دارد. اهمیت این قلعه به قدری زیاد است که آن را به عنوان نماد اصالت شهر مارماریس می‌شناسند. در نگاه اول، عظمت و زیبایی دیوارهای این قلعه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند اما این تمام ماجرا نیست و داخل قلعه نیز می‌تواند به اندازه ظاهر آن شما را جذب کند. در تاریخ کشور ترکیه رویدادهای متفاوت و مهمی رخ داده که از هرکدام یادگیری‌های مختلفی برجای مانده است. این قلعه نیز انواع اتفاقات تاریخی را تجربه کرده و گذشته جالبی دارد. به همین دلیل در آن مجموعه‌ای از آثار مختلف از هنر گذشتگان وجود دارد و جاذبه تاریخی بی‌نظیری محسوب می‌شود. بنابراین اگر نسبت به تاریخ کشور ترکیه و به ویژه شهر مارماریس کنجکاو هستید، باید برنامه سفر به این قلعه را در تور مارماریس خود بگنجانید.

 

نگاهی به سرگذشت قلعه مارماریس

 1440 سال قبل از میلاد مسیح این قلعه ارزشمند در شهر مارماریس توسط یونانی‌ها بنا شد. مطابق آنچه در تاریخ آورده شده است، این قلعه توسط اسکندر کبیر مجددا تعمیر و باز سازی شد. در زمان سلیمان و اسکندر کبیر از این بنا به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌شد. طبق روایات تاریخی سلیمان از این بنا در سال 1502 برای استقرار نیروهای خود جهت دستیابی به جزیره رودس استفاده می‌کرده است.

 در جنگ جهانی اول، قلعه مارماریس تحت حمله توسط یک کشتی جنگی فرانسوی قرار گرفت. به خاطر این حمله، بخش بزرگی از قلعه نابود شد. در دهه 1970 این قلعه تبدیل به یک محل اقامت شد. 18 خوابگاه به همراه یک چشمه بزرگ در این قلعه وجود داشت که آن را تبدیل به یک استراحتگاه خوب کرده بود. سرانجام در فواصل بین سال‌های 1980 تا 1990 این قلعه بازسازی شد. با بازسازی این مجموعه مجددا شکوه و عظمت به قلعه بازگشت. به موجب این بازسازی در سال 1991 برای اولین بار، یک موزه در داخل این بنا احداث شد. قدمت بالای قلعه به همراه سرگذشت پر فراز و نشیبی که تجربه کرده، موزه موجود در آن را بسیار غنی ساخته است. به همین دلیل این مکان می‌تواند یک اثر باستانی بسیار جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ باشد. جالب است بدانید که سلجوقیان و عثمانیان در بازسازی این بنا نقش مهمی ایفا کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که ایرانیان نیز در بازسازی بنا مشارکت داشته‌اند. در مجموع قلعه مارماریس سرگذشت و رخدادهای پرفراز و نشیبی را دیده است تا امروزه تبدیل به یک بنای تاریخی جذاب شود.

قلعه تاریخی مارماریس، سفری به گذشته

فضای داخل قلعه مارماریس

 

در داخل قلعه مارماریس چخبر است؟

بازسازی‌های صورت گرفته روی بنای قلعه، آن را به مکانی فوق‌العاده جذاب به ویژه برای افراد علاقه‌مند به تاریخ تبدیل کرده است. بر فراز قلعه منظره‌ای زیبا از طبیعتی بکر وجود دارد اما در داخل قلعه هم جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که درخور توجه است. بخش داخلی قلعه به هفت قسمت محوطه تقسیم شده است. سالن باستان‌‌شناسی و سالن انتوگرافی دو تا از مهم‌ترین محوطه‌های داخلی این بنا هستند. در کنار این دو محوطه، بخش‌های دیگری نیز وجود دارند که گالری‌های هنری در آن برپا شده‌اند. قسمتی از قلعه هم به عنوان انبار در نظر گرفته شده است.

در بخش باستان‌شناسی می‌توانید آثار باستانی بسیار جذابی را ببینید. یکی از این آثار باستانی خمره‌هایی هستند که با نام آمفورا شناخته می‌شوند. قدمت این خمره‌ها به دوران بیزانس و هلنی و روم باستان باز می‌گردد. علاوه بر این در سالن ظروف شیشه‌ای و سفالی متعددی به همراه انواع سکه‌ها و زیورآلات قدیمی وجود دارد. اکثر این آثار در طی حفاری‌های صورت گرفته در مناطق باستانی چون هیسارونو، کنیدوس و بورگاز یافت شده‌اند. در سالن انتوگرافی هم اشیا قدیمی گوناگونی چون مبلمان، سلاح، فرش، لوازم آشپزخانه و انواع زیورآلات وجود دارند. اکثر این وسایل متعلق به دوران عثمانی هستند. اغلب در کنار هر اثر، تابلو اطلاعات نیز وجود دارد که می‌توانید با کمک آن اطلاعات لازم را کسب نمایید.

 

 

ساعات بازدید از قلعه

برای بازدید از مارماریس ترکیه می‌توانید از ساعت 8 و نیم صبح تا 7 بعد از ظهر به این مکان بروید. در تمامی روزهای هفته بازدید از این بنا امکان‌پذیر خواهد بود. با این وجود در فصل زمستان موزه حدودا یک ساعت و نیم زودتر تعطیل شده و تا ساعت 5 و نیم امکان بازدید از آن وجود دارد. علاوه بر این در روزهای دوشنبه در فصل زمستان این بنا تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد. توجه داشته باشید که دکه‌های بلیط فروشی هم تقریبا نیم ساعت قبل از آن که پایان وقت بازدید از قلعه فرا برسد، کار خود را به اتمام رسانده و فروش بلیط را متوقف می‌کنند. بنابراین بهتر است بازدید از قلعه را به ساعات پایانی روز موکول نکنید.

 

آیا بازدید از قلعه مارماریس ارزش دارد؟

با رفتن به بالای قلعه شما می‌توانید منظره‌ای بسیار زیبا از بندرگاه و جنگل‌های مارماریس را به تماشا بنشینید. این نما از شهر را صرفا از بالای قلعه مارماریس می‌توانید ببینید. اگر از بالای قلعه به شهر با دقت نگاه کنید، خرابه‌هایی را در دور دست خواهید دید. این خرابه‌ها در واقع باقی مانده‌های شهر فیسکس هستند. شهر فیسکس شهر بندری بسیار مهم در ترکیه و در منطقه کاریابورد بوده است.

علاوه بر این با اتفاقات متفاوت و جالبی که این قلعه بر سرگذرانده است، می‌توانید تاریخ غنی ترکیه را نیز مرور کنید. معماری فوق‌العاده بنا با ظاهر کم‌نظیری که دارد، می‌تواند یک لوکیشن خوب برای عکاسی باشد. بنابراین اگر به دنبال مکانی زیبا برای سوژه عکاسی خود هستید، بازدید از این بنا را از دست ندهید. اگر سری به داخل قلعه بزنید خواهید دید که گالری‌های مختلفی از آثار تاریخی و هنری گذشتگان در این بنا گردهم آمده‌اند که ارزش بارها و بارها دیدن دارند. در مجموع این قلعه را می‌توان یکی از مهم‌ترین اماکن شهر مارماریس دانست. به طور کلی برای بازدید از کل قلعه و دیدن تمامی نقاط آن به حدودا 1 تا 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. بنابراین اگر به فکر بازدید از این مکان هستید، باید حدودا 2 ساعت از زمان خود را برای بازدید خالی کنید.

قلعه تاریخی مارماریس، سفری به گذشته

محوطه قلعه مارماریس

 

چگونه باید به قلعه مارماریس رفت؟

همانطور که متوجه شدید، قلعه شهر مارماریس در نقطه مرتفعی واقع شده و روی تپه‌هایی در قسمت پشت ساحل شهر قرار گرفته است. بنابراین از پایین تا بالای تپه را باید با پای پیاده طی کنید. البته لازم نیست خیلی نگران پیاده‌روی و مسیر آن باشید، زیرا به طور کلی مسیر دسترسی به قلعه خیلی صعب العبور نیست. جدای از آن، طبیعت زیبا و بکری که در این منطقه گسترده شده، در طی مسیر شما را مجذوب خود می‌کند. بنابراین هرگز از پیاده‌روی در این مسیر احساس خستگی نخواهید کرد. هر چند مسیر رسیدن تا قلعه بسیار زیبا بوده و نمی‌توان از آن تعریف نکرد اما مناظر بسیار زیباتری از شهر در بالای قلعه قابل رویت است. بنابراین توصیه می‌کنیم در سفر به قلعه مارماریس حتما دوربین خود را به همراه داشته باشید زیرا مناظری منتظر شما هستند که تاکنون مانند آن را هیچ جای دیگر ندیده‌اید.

اماکن دیدنی نزدیک قلعه مارماریس

اگر برنامه بازدید از مارماریس را در تور مارماریس نوروز خود دارید، در کنار آن می‌توانید به اماکن نزدیک قلعه نیز سر بزنید. در کنار قلعه مارماریس، بازار بزرگ مارماریس به فاصله سیصد متری، پارک ملی مارماریس به فاصله حدودا دو کیلومتری، پارک آبی آکوادریم به فاصله سه و نیم کیلومتری و در نهایت پارک دلفین با فاصله 5 کیلومتری نسبت به قلعه قرار دارند. هر کدام از این جاذبه‌ها بسیار زیبا بوده و اوقات خوش و سرگرم کننده‌ای را برای شما خواهند ساخت.

هتل‌های نزدیک قلعه مارماریس کدامند؟

اگر دوست دارید نزدیک این قلعه اقامت داشته باشید، می‌توانید هتل‌های خوبی را بیابید. در نزدیکی قلعه مارماریس، هتل 8 اودا مارماریس به فاصله 50 متری، هتل سانست به فاصله 50 متری، هتل بگونویل به فاصله 2 کیلومتری و هتل جیهان تورک به فاصله دو کیلومتری از قلعه واقع شده‌اند. هر کدام از این هتل‌ها دارای امکانات و ویژگی‌های متفاوت هستند. برای انتخاب بهترین هتل نزدیک قلعه باید به طور جداگانه راجع به ویژگی‌های هر هتل جستجو کنید.

رستوران‌های نزدیک قلعه مارماریس

اگر قصد دارید یک ناهار یا شام مفصل در کنار قلعه میل نمایید، باید به رستوران‌های نزدیک آن مراجعه کنید. رستوران‌های متعددی را می‌توانید در نزدیک قلعه بیابید که مشهورترین آن‌ها عبارتند از رستوران دده در فاصله دویست متری، رستوران جان دویت در فاصله دویست و پنجاه متری، رستوران ماهی نیل در فاصله دویست و پنجاه متری و رستوران آشپز تایلان در فاصله دو کیلومتری از قلعه هستند. هر کدام از رستوران‌ها منوی متنوعی از غذاها داشته و می‌توانید انواع غذاهای مشهور ترکی را در آنجا سفارش دهید.

کلام آخر

شهر مارماریس به عنوان یکی از شهرهای مشهور ترکیه، در میان مسافران شناخته شده است. در این شهر جاذبه‌های مختلفی برای گردشگران وجود داشته که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در این میان قلعه مارماریس از سایر جاذبه‌ها مشهورتر بوده و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. در این مقاله راجع به ویژگی‌های این قلعه صحبت کردیم. اگر قصد بازدید از این قلعه را دارید، قبل از بازدید خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم. آژانس هواپیمایی آریاک با عرضه بهترین خدمات، همواره سعی در جلب رضایت مشتریان خود دارد. با خرید تورهای مسافرتی به شهرهای داخلی و خارجی، تجربه شیرینی برای شما رقم می‌زنیم. مطمئن باشید که با یک بار امتحان، برای همیشه مشتری این آژانس خواهید شد. برای خرید بلیط، رزرو تور و رزرو هتل از طریق سایت اقدام کنید. به منظور کسب خدمات بیشتر نیز با کارشناسان حاضر در آریاک سفر در ارتباط باشید.

منبع: آژانس مسافرتی آریاک سفر|www.aryaktravel.com

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز