خبرگزاری کار ایران

طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۶۱۱

بسیاری از افراد پس از پشت سر گذاشتن یک زندگی مشترک ناموفق، اقدام به پایان دادن آن از طریق طلاق می‌کنند. طلاق به 3 روش معمول توافقی، از طرف مرد و از طرف زن صورت می‌گیرد. طلاق از طرف مرد یکی از شایع‌ترین انواع طلاق است، چرا که طبق ماده 1133 قانون مدنی کشور ما حق طلاق با مرد می‌باشد.

اما باید در نظر داشته باشید که طلاق از طرف مرد نیز تحت شرایطی و با گذراندن مراحلی قابل انجام است. با توجه به این موضوع ما در تیم دادنیک یکی از موسسه‌های حقوقی برتر در کشور با در اختیار داشتن بهترین وکلای طلاق و سال‌ها تجربه در این امر می‌خواهیم در ادامه این مطلب در رابطه با طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید، اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد ؟

شاید با توجه به حقی که به مرد در خصوص طلاق دادن زن داده شده است، جدایی راحت‌تر به نظر برسد. اما جالب است بدانید که پروسه طلاق از طرف مرد نیز به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد. در اینجا ممکن است سوالی ذهن شما را درگیر کند و آن هم این باشد که طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد ؟ در واقع در جواب این سوال باید بگوییم که برای رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد و به نتیجه رسیدن آن معمولا ۴ الی ۶ ماه زمان نیاز است.

حتی این زمان ممکن است به یک سال هم برسد، چرا که اگر زن اعتراضی را به رای صادره به ثبت برساند، این امکان وجود دارد که پروسه طلاق بسیار طولانی‌تر از حد انتظار شما باشد.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

برای این‌که مرد بتواند درخواست طلاق خود را به ثبت برساند بایستی مدارکی را آماده کرده و به دفتر ازدواج و یا دادگاه ارائه کند. از این رو در ادامه به مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید

  • اصل شناسنامه مرد

  • اصل کارت ملی مرد

  • اصل سند ازدواج

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر مدارک اصلی مورد نیاز برای ارائه درخواست طلاق در دسترس نباشند، مرد می‌تواند با مراجعه به مرجع صادر کننده مدارک، درخواست المثنی آن‌ها را ثبت کرده و پس از آن اقدام به ثبت درخواست طلاق کند.

شرایط طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد نیز باید تحت شرایطی انجام شود. از این رو در ادامه به شرایط طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید

  • اگر در رفتار زوجه سوء ظن وجود داشته باشد، مرد می‌تواند او را طلاق دهد.

  • اگر زن در زندگی مشترک تمکین نکند، امکان طلاق از طرف مرد وجود دارد.

  • در صورتی که زن دارای محکومیت و حبس باشد، مرد می‌تواند او را طلاق دهد.

  • بیمار یا عقیم بودن زن این امکان را به مرد می‌دهد که از همسرش جدا شود.

  • ترک کردن زندگی از طرف زن، از جمله مواردی است که مرد می‌تواند زوجه را طلاق دهد.

مراحل طلاق از طرف مرد به چه صورت است ؟

مرد برای طلاق دادن زن بایستی مراحلی را طی کند تا بتواند در اسرع وقت این‌کار را به سرانجام برساند. از این رو در ادامه به مراحل طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

  • ابتدا مرد بایستی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواستی برای صدور گواهی عدم امکان سازش تنظیم کند. چرا که با انجام این‌کار امکان ارسال دادخواست طلاق به دادگاه خانواده وجود دارد.

  • پس از ارسال گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده، زوجین از طرف دادگاه فراخوانده می‌شوند تا فردی واجد شرایط برای داوری را به دادگاه معرفی کنند.

  • پس از مراجعه زوجین در زمان تعیین شده به دادگاه و همچنین اعلام نظر قاضی، برای آن‌ها گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود.

  • در این حالت مرد بایستی تمامی حق و حقوق مالی زن که شامل مهریه، نفقه و ... است را به او پرداخت کند و پس از آن می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق، بعد از جاری شدن خطبه طلاق از همسرش جدا شود.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد

طلاق در دوران عقد می‌تواند به صورت توافقی صورت پذیرد و زوجین پس از مدت زمان کوتاهی امکان جدایی از یکدیگر را خواهند داشت. اما در مورد طلاق در دوران عقد از طرف مرد باید بگوییم که مرد بایستی مدارک زیر را تهیه کند.

  • اصل و کپی برابر با اصل شناسنامه زوج

  • اصل و کپی برابر با اصل سند ازدواج

  • گواهی بکارت زوجه در صورت باکره بودن او

  • گواهی عدم امکان سازش

  • گواهی که نشان دهنده پرداخت مهریه به زن می‌باشد.

در رابطه با مدت زمان طلاق در دوران عقد از طرف مرد نیز باید بگوییم که زمان کمتری برای این موضوع صرف خواهد شد و در صورت عدم فرجام خواهی زوجه در جلسات دادگاه، طلاق در اسرع وقت اتفاق خواهد افتاد.

مراحل طلاق در دوران عقد نیز هم‌چون زمان ارائه درخواست طلاق از طرف مرد خواهد بود و تفاوت وجود نخواهد داشت.

کلام آخر ...

همان‌طور که اشاره شد، طلاق از طرف مرد از جمله رایج‌ترین انواع طلاق می‌باشد که به واسطه حق طلاقی است که طبق قانون مدنی به مرد داده شده است. از این رو ما در دادنیک سعی بر این داشتیم که مطالبی را در مورد طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید در مورد آن بدانید برای شما عزیزان بیان کنیم. در عین حال شما می‌توانید از طریق شماره تماس موجود در سایت دادنیک با مشاورین و وکلای مجرب موسسه در ارتباط باشید، تا به بهترین نتیجه ممکن در این رابطه برسید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز