خبرگزاری کار ایران

ترازوی دیجیتال چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۲۴

زمانۀ ما به قدری‌ انباشته از ابزارهای دیجیتالی شده است که دیدن وسیله‌ای غیردیجیتالی، مکانیکی یا احتمالا عقربه‌ای شما را با این حس مواجه خواهد کرد که گویی در زمان به عقب برگشته‌اید؛ حقیقتا هم این گونه است. اگر در شهری امروزی به داخل بقالی‌ای بروید که از ترازوی عقربه‌ای استفاده می‌کند، قطعا احساس خواهید کرد دست کم به 30 سال پیش برگشته‌اید.

اگر چنین هم نباشد، بدون شک صاحب بقالی را آدمی تاریخ مصرف گذشته، غیرامروزی و شاید نادقیق بدانید که خرید کردن از او احتمال بروز هرگونه خطا و نادرستی در خرید را محتمل می‌کند. صحبت کردن از ترازوهای عقربه‌ای یا مکانیکی، و مواجهۀ غریبانه ما با آن فقط نشانگر یک چیز است: وفور ترازوی دیجیتال. در واقع عادت کردن ما به استفاده از این دستگاه‌ چنان بدیهی است که گاهی فراموش می‌کنیم زمانی انواع دیگری از ترازو هم وجود داشته‌اند.

ترازوی دیجیتال

یک حساب سرانگشتی نشان خواهد داد که ما در طول روز چقدر با این وسیله درگیریم و چقدر از کارهای روزانه ما به واسطه انواع ترازوی دیجیتالی رتق و فتق می‌شود. پس بیایید آن‌ها را بهتر بشناسیم.

ترازوی دیجیتال یا ترازوی دیجیتالی هم مانند ترازوی مکانیکی و قدیمی، وزن می‌کند. با این تفاوت که برای وزن کردن نه از سنگ و نه از شاهینک ترازو بهره می‌برد؛ بلکه از حسگر توزین سود می‌جوید که به مدارهای الکترونیکی متصل است. این حسگر توزین مقدار فشار وارد آمده به حسگر را در قالب اعداد بین‌المللی و استاندارد، که از طریق سازمان OIML یا International Organization of Legal Metrology – به فرانسوی: Organisation Internationale de Métrologie Légale - تدوین می‌شود، از طریق نمایشگر به نمایش درمی‌آورد. حسگر توزین قلب ترازوهای دیجیتالی به شمار می‌آید و غالبا زیر سینی و در مرکز دستگاه تعبیه می‌شود. همین ویژگی بزرگ‌ترین تفاوت یک ترازوی دیجیتال با یک ترازوی مکانیکی یا غیردیجیتالی است. در ادامه در بخش قابیلت‌ها خواهیم گفت که این ترازوها چه چیزهایی دارند و چه امکاناتی را برای شما فراهم کرده‌اند.

دقت در ترازوهای دیجیتال

«دقت» کلیدواژه‌ای است که مترادف با ترازوهای دیجیتالی به کار می‌رود. بزرگ‌ترین دستاورد ترازوهای دیجیتال رسیدن به سطوحی از دقت است که پیش از این در دنیای پیشادیجیتالی و با ترازوهای قدیمی یا دو کفه‌ای که بیش از دیگر انواع ترازو کاربرد داشته‌اند، ممکن نبود. حتی بعد از آن نیز ترازوهای عقربه‌ای نتوانستند دقتی را که ترازوهای دیجیتالی برای جهانیان به ارمغان آوردند، تکرار کنند. وزن کردن با دقتی معادل 1 گرم خطا، چیزی نبود که در گذشته به آسانی در دسترس باشد. اکنون چنین دقتی از یک ترازوی دیجیتالی ساده، ارزان و فروشگاهی، انتظاری بدیهی و پیش‌پا‌فتاده به نظر می‌آید. چراکه در دسته ترازوهای آزمایشگاهی دقت یکصد هزارم گرم (0.00001) نیز محقق شده است. در حقیقت اکنون امکان وزن کردن یک تار موی انسان، و حتی چیزهایی سبک‌تر از آن، میسر شده است.

اجزای ترازوی دیجیتال

ترازوهای دیجیتالی عموما از قطعات و اجزایی مشابه تشکیل شده‌اند. نمایشگر، صفحه کیبورد، سینی، علمک و بدنه از اجزای اصلی در تمامی دسته‌ها هستند. علاوه بر اینها، در دسته آزمایشگاهی، محفظه نیز، در صورت برخوردار بودن، به قطعات اصلی ترازو اضافه می‌شود. نمایشگر در ترازو می‌تواند به سه گونه متفاوت عرضه شود: LCD، LED و لمسی یا TFT. کیبورد هم به چند شکل عرضه می‌شود: مکانیکی، نیمه‌لمسی و لمسی. سینی عموما از استیل است، اما شکل آن بسته به زمینۀ کاری، تخت، لبه‌دار یا گرد خواهد بود. سینی گرد بیشتر در ترازوهای آزمایشگاهی بسیار حساس به کار گرفته می‌شود. علمک همان ستونی است که در برخی از ترازوها، نمایشگر روی آن قرار می‌گیرد. در برخی از مدل‌ها این علمک امکان تنظیم، بلند یا کوتاه شدن یا امکان تغییر زاویه دارد. بدنه بیشتر ترازوهای دیجیتالی از پلاستیک فشرده ABS ساخته شده است. پلاستیکی که در برابر برخورد مستقیم نور آفتاب دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود و از استحکام ایدئالی هم برخوردار است. علاوه بر اینها، امکان عرضه آن به صورت رنگی هم وجود دارد که تنوع دلخواهی را برای مشتریان رقم می‌زند. علاوه بر پلاستیک فشرده، در دسته ترازوی دیجیتال صنعتی، بدنه برخی از مدل‌ها فلزی است که به اقتضای استفاده شدن، بایستی محکم‌تر باشد.

ترازوی دیجیتال چیست؟

قابلیت‌های ترازوی دیجیتال

حافظه، پارسنگ، صفر کن و ماشین حساب از ابتدایی‌ترین قابلیت‌هایی است که در تمامی انواع ترازوهای دیجیتالی، حتی ساده‌ترین آنها دیده می‌شود. حافظه برای بارگذاری اطلاعاتی از قبیل قیمت و موارد مشابه به کار می‌آید. پارسنگ قابلیتی است برای وزن کردن چیزهای ظرف‌دار، مانند شیرینی و امثالهم. صفر کردن می‌تواند تمامی اعداد روی نمایشگر را پاک کند یا به حالت اولیه یا همان صفر درآورد. ماشین حساب هم نیازی به توضیح ندارد که امکان حساب و کتاب را فراهم می‌کند.

اینها قابلیت‌های ثابت تمامی ترازوهای دیجیتالی‌اند. علاوه بر اینها، با گذشت زمان و هرچه به‌روزتر شدن تکنولوژی‌هایی که در صنعت ترازو به کار می‌رود، قابلیت‌های دیگری هم به آنها اضافه می‌شود. برخورداری از درگاه‌های اتصال با دستگاه‌های دیگر، مانند RS-232، سریال، USB، PS2 و غیره؛ توزین در چند واحد وزنی مانند کیلوگرم، گرم، پوند، قیرات، سوت و دیگر واحدهای وزنی؛ امکان برنامه‌دهی، برنامه‌ریزی، معرفی اپراتور به همراه ID مشخص، داشتن قفل امنیتی یا ضدسرقت، امکان تهیه گزارش روزانه، هفتگی و ماهانه، امکان برقراری ارتباط با بسترهای بی‌سیم مانند بلوتوث یا Wi-Fi و ده‌ها و ده‌ها قابلیت دیگر که هر روز به شمار توانایی‌هایی ترازوهای دیجیتال افزوده می‌شود، از جمله قابلیت‌هایی هستند که بسته به شرکت سازنده یا مدل متغیر است.

این در حالی است که قابلیت‌های مخصوص ترازوهای فروشگاهی با ترازوهای آزمایشگاهی بسیار متفاوت است. برای مثال، امکان نصب کیت دانسیته یا امکان وزن‌کشی از زیر ترازو، توانایی تحلیل داده و ارائه آمار و نمودار از جمله قابلیت‌هایی است که فقط در نمونه‌های آزمایشگاهی دیده می‌شود. سوا از اینها، محفظه داشتن ترازوهای آزمایشگاهی از حیث ظاهری نیز تفاوت‌های عمده‌ای را میان این دسته و دسته‌های دیگر ترازوهای دیجیتال به وجود می‌آورد.

انواع ترازوی دیجیتال

تمامی ترازوهای دیجیتالی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آزمایشگاهی، فروشگاهی و صنعتی. هر یک از این دسته‌ها می‌تواند نمونه‌های متفاوتی داشته باشد که کارهای متفاوتی در قیاس با نمونه دیگر انجام می‌دهد. برای مثال، ترازوی رطوبت‌سنج اگرچه یک ترازوی آزمایشگاهی به حساب می‌آید، اما کار آن به کلی با دیگر انواع  ترازوی آزمایشگاهی تفاوت دارد. این نوع از ترازو مقدار رطوبت موجود در مواد را وزن می‌کند. این کار با تاباندن مقادیر بسیار زیادی گرما به مواد، خشک کردن‌شان، و محاسبه وزن و نتیجتا اندازه‌گیری رطوبت از دست رفته‌ میسر می‌شود. این در حالی است که دیگر انواع ترازوهای آزمایشگاهی، کار توزین و محاسبه وزن، یا چگالی مواد را به انجام می‌رسانند.

ترازوی دیجیتال چیست؟

وضعیت برای خرید ترازوی دیجیتال نیز چنین است. برخی از انواع این دسته کاملا استفاده دوگانه صنعتی و فروشگاهی دارند، و برخی دیگر کاملا صنعتی‌اند. معمولا مدل‌هایی که از قابلیت‌های شمارش قطعه برخوردارند، بیشتر به عنوان ترازوی صنعتی شناخته می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بارز برخی از ترازوهای صنعتی، ضد آب بودن یا ضد گرد و غبار بودن آنهاست.

ترازوهای دسته فروشگاهی از شناخته‌شده‌ترین ترازوهای دیجیتال بازار هستند و از قضا، بیشترین تنوع و گوناگونی نیز در همین دسته وجود دارد. ترازوهای علمک‌دار و بدون علمک، عملا دو دسته گوناگون در این تقسیم‌بندی‌اند. علاوه بر این دو دسته، ترازوهای آویز نیز از دیگر انواع ترازوهای فروشگاهی به شمار می‌آیند. برخورداری از نمایشگر‌های لمسی، امکان چاپ فاکتور، برچسب و اتصال با صندوق فروشگاهی و دستگاه بارکدخوان از جمله قابلیت‌هایی است که مخصوص این نوع از ترازوهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

 https://kabantajhiz.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز