خبرگزاری کار ایران

حوادث خانگی و امن‌سازی خانه برای کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۱۷۱

متأسفانه در کشور ما، یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر کودکان به خصوص کودکان کوچک حوادث خانگی می‌باشد. امروزه بسیاری از خانه‌هایی که در کشور ما وجود دارند از استاندارد‌های همه جانبه‌ای بهره‌مند نمی‌باشند و ممکن است در این ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها اتفاقات ناگوار مختلفی رخ دهد.

مهم‌ترین حوادث خانگی

وجود مشکلات و حوادث متعدد خانگی باعث شده است که امن‌سازی خانه برای کودکان یکی از مهم‌ترین دغدغه والدین فرزندان به حساب آید تا بتوانند با این کار باعث جلوگیری از حوادث ناگوار شوند. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم مهم‌ترین حوادث خانگی برای کودکان که می‌تواند باعث مشکلات کوچک و بزرگی برای افراد شود را بررسی خواهیم نمود.

سقوط

یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین حوادث خانگی که می‌تواند مشکلات متعدد و بسیاری را به وجود آورد، سقوط می‌باشد. سقوط یکی مهم‌ترین حوادثی می‌باشد که عواقب آن هیچ وقت قابل جبران نمی‌باشد و باید در پیشگیری از رخ دادن آن سریعاً اقدام نمود.

امروزه به دلیل اینکه بسیاری از خانه‌ها در کشور ایران به صورت آپارتمانی می‌باشند، سقوط می‌تواند یکی از عوامل و حوادث خطرناک محسوب شود. در آپارتمان و ساختمان‌های مرتفع بایستی نواحی از خانه مانند پنجره‌ها یا بالکن‌ها که به بیرون از خانه اشراف دارند با تجهیزات ایمنی مجهز باشند تا در صورت بی‌دقتی افراد خانوار حادثه سقوط شکل نگیرد.

بستن قسمت‌هایی از پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل و فعالیت‌های امن‌سازی خانه برای کودکان نیز محسوب می‌شود.

گاز گرفتگی

از دیگر حوادث خانگی می‌توان به گاز گرفتگی اشاره کرد. گاز گرفتگی می‌تواند در تمام فصول سال رخ دهد اما به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری، احتمال وقوع آن در فصول سرد سال بیشتر است.

گاز گرفتگی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد و اولین نشانه آن بوی گاز است. بوی گاز از خطرناک‌ترین ماده‌ها است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود آورد. بوی گاز پس از پخش در فضا افراد را بی‌هوش کرده و پس از گذشت مدتی جان افراد را بگیرد.

ناگفته نماند اگر افراد بتوانند از مرگ در اثر گاز گرفتگی جان سالم به در ببرند؛ قطعاً گرفتار مشکلات مختلفی نیز می‌شوند. یکی دیگر از راهکار‌های ایمن‌سازی خانه برای کودکان و دیگر افراد خانواده، بررسی بهتر دریچه‌های گاز خانه و ایمن‌سازی تجهیزات گازی می‌باشد.

برق گرفتگی

در کنار گاز گرفتگی، برق گرفتگی می‌تواند از دیگر حوادث خانگی به خصوص برای کودکان محسوب شود. عموماً کودکان به دلیل حس کنجکاوی و بازیگوشی که دارا می‌باشند، دوست دارند با وسایل مختلف بازی کنند و از آن‌ها اطلاعات محدودی داشته باشند. در بسیاری از مواقع متأسفانه این حس بازیگوشی در کودکان باعث شده است که آنان دچار برق گرفتگی شوند.

حوادث خانگی و امن‌سازی خانه برای کودکان

 

برای جلوگیری از برق گرفتگی و امن‌سازی خانه برای کودک لازم است ابتدا پریز‌های برق را در ارتفاعی دور از دسترس کودکان نصب کرده و همچنین برای پریزر‌های برق حتماً درپوش تعبیه شود. از دیگر راهکار‌هایی که می‌تواند باعث جلوگیری از حوادث برق گرفتگی در خانه شود، بررسی کامل وسایل برقی و اطمینان از سلامت آنان می‌باشد.

مسمومیت

از دیگر مشکلات خانگی که می‌تواند باعث به خطر افتادن جان افراد به خصوص جان کودکان شود، مسمومیت می‌باشد. مسمومیت کودک در حوادث خانگی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و عوارض آن بنابر استفاده از ماده خاص متغیر باشد.

بی شک در کابینت‌ها و کمد‌های هر خانه مواد مختلفی وجود دارد که خوردن و استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث مسمومیت شود. در ایمن‌سازی خانه برای کودکان بایستی دقت داشته باشید که موادی مانند مواد شوینده و بهداشتی و دارو‌های مختلف در دسترس کودکان به خصوص طبقات پایین کمد‌ها و کابینت‌ها قرار نگیرد.

تنها راه مسمومیت از طریق خوردن دارو و مواد شیمیایی نمی‌باشد بلکه خوردن برخی از غذا‌های تاریخ مصرف گذشته یا میوه‌های فاسد می‌تواند از دیگر دلایل مسمومیت به حساب آید. والدین فرزاندان باید حداکثر تلاش خود را در جهت جلوگیری از موارد گفته شده به کار بگیرند.

خفه گی

خفه شدن یا خفه گی از دیگر حوادث بسیار ناگوار و ناخوشایند محسوب می‌شود که گرچه می‌تواند تمامی افراد در سنین مختلف را درگیر کند اما عموماً در کودکان به دلیل بی‌تجربگی و کمبود دانش درباره وسایل مختلف، بسیار شایع می‌باشد.

در اطراف کودکان باید وسایل ریز و رنگارنگی که کودکان به خوردن آنان علاقه‌مند هستند وجود نداشته باشد. همچنین والدین یا افراد دیگر بایستی در هنگام بازی دور از چشم کودکان مواظب آنان باشند. همچنین در هنگام غذا خوردن باید مواظب بود تا کودکان لقمه‌های درشت و بزرگی در دهان خود قرار ندهند تا دچار خفه گی شوند.

سوختگی

کودکان در خانه بیشتر از دیگر افراد یک خانواده در معرض سوختگی می‌باشند. متأسفانه به دلیل اینکه کودکان نمی‌توانند یک موضوع را به خوبی تشخیص دهند، می‌توانند به خوبی در معرض مشکلات و حوادث خانگی قرار گیردند.

والدین بایستی سعی کنند عواملی که باعث سوختگی فرزندان و کودکان خود می‌شوند را به صورت کامل رفع کنند و این عوامل را از آنان دور کنند. همچنین در خانه بایستی از کودکان مراقبت ویژه‌ای نمود تا نزدیک وسایل داغ مانند بخاری، اجاق گاز، سماور و... نشوند.

جمع‌بندی

حوادث خانگی همیشه در خانه‌ها باعث خسارت‌ها و ضرر‌های جبران ناپذیر و بزرگی بوده است. متأسفانه وجود این حوادث در گذشته باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیاد و بزرگی برای کودکان شده است و متأسفانه در برخی از مواقع به دلیل همین حوادث خانگی، جان بسیاری از کودکان گرفته شده است.

در این مقاله سعی شد مهم‌ترین حوادث خانگی که می‌تواند باعث وجود مشکلات فراوانی برای کودکان شود و جان آنان را در معرض آسیب قرار دهد را ذکر کنیم و همچنین راهکار‌هایی برای جلوگیری از آنان را معرفی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و خانه می‌توانید دیگر مقالات سایت مای مامان را دنبال کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز