خبرگزاری کار ایران

بررسی پر فروش‌ترین نهال‌ های ایران + معرفی انواع نهال های محبوب ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۵۶۲

برای یک انتخاب ایده آل نیاز دارید تا در مورد محبوب ترین نهال های سال ۱۴۰۱ اطلاعات کافی داشته باشید.

پیش از احداث باغ و شروع کشت‌وکار نهال، باید اطلاعات کاملی در رابطه با مدل‌های مختلف و اصول مراقبت و نگهداری از آن کسب نمایید. به طبع اولین مرحله برای شروع کار باغات، خرید نهال می‌باشد. شما باید باتوجه به شرایط آب و هوایی، نمونه‌ای از نهال را انتخاب کنید که علاوه بر سازگاری با شرایط محیطی؛ توانایی نگهداری از آن را هم داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا به شما عزیزان بهترین و پرفروش‌ترین‌ نهال‌های ایران را معرفی کنیم؛ پس همراه ما باشید.

خرید نهال های محبوب و پربار

پیش از آن که به معرفی انواع‌ نهال‌های پرفروش‌ در ایران بپردازیم، ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چگونه می‌توان این محصول را به صورت غیر حضوری خریداری نمود؟! مانند هر محصول دیگری که این روزها در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد؛ بسیاری از نهالستان‌های معتبر در سرتاسر کشور، مرکز فروشی در دنیای وب راه اندازی کرده اند که خیال شما را از بابت خرید غیرحضوری نهال موردنیازتان آسوده خواهد کرد. از این رو، خرید نهال گردو و بادام که جز نهال های محبوب در ایران هستند را می توانید به راحتی به دست آورید.

پر‌ فروش‌ ترین نهال‌ های ایران کدام‌اند؟

باتوجه به تنوع شرایط آب و هوایی ایران، می‌توان نمونه‌های گوناگونی‌ از نهال‌ها را در نقاط مختلف این سرزمین پرورش داد. به عنوان نمونه در مناطق سردسیر می‌توان انواع نهال‌های گردو را کاشت و در مناطق گرمسیری نیز کشت خرما می‌تواند نتیجه مثبتی را دارا باشد؛ در‌این قسمت به معرفی سه نوع مختلف از پرفروش‌ترین ‌نهال‌های ایران می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • نهال بادام مامایی
  • نهال بادام یلدا
  • نهال بادام کاغذی
  • نهال گردو ژنوتیپ رویال تیپ ۷
  • نهال گردو ژنوتیپ رویال تیپ ۹
  • نهال گردو فرانکت تیپ پیوندی
  • نهال زردآلو شاهرودی
  • نهال زردآلو انبه‌ای
  • نهال زردآلو اردواباد

نهال بادام مامایی

در مناطق سردسیری مانند کردستان ایران، می‌توان از این نمونه نهال به خوبی بهره برد. پوست بار این نهال بسیار سفت بوده و در فصل بهار که هوا کمی معتدل است، جلوه زیبایی به درخت می‌دهد. عمر مفید این نوع نهال بین ۲۵ تا ۳۵  سال است. قیمت آن نسبتاً اقتصادی می‌باشد، رشد سریعی داشته و یکی از گونه‌های تجاری بادام به حساب می‌آید؛‌ لذا می‌توان گفت که به طور متوسط، هر نهال بادام مامایی، در هر سری برداشت می‌تواند تا ۳۰ کیلوگرم بار دهد.

نهال بادام یلدا

یکی دیگر از انواع نهال‌های بادام که در ایران قابل پرورش است، نهال بادام یلدا می‌باشد. این درخت با آب و هوای گرم و معتدل سازگار بوده و در صورتی که قصد کاشت این گیاه در هوای سرد را داشته باشید، انتظار آسیب رسیدن به آن دور از  ذهن نخواهد بود! به علاوه تنش دمایی مثل سرمای شدید بهاره، سبب یخ زدگی و ضررهای اقتصادی برای این نوع از نهال بادام می‌شود.

نهال بادام کاغذی

نام دیگر بادام کاغذی، بادام سفید یا نجف آبادی می‌باشد. این نهال ریشه‌های طویلی داشته و نسبت به خشکی، خاک‌های شنی و سنگلاخی مقاوم می‌باشد. همچنین قدرت بالایی داشته و در شرایط آب و هوایی نامساعد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این نهال زود گل بوده و سرعت رشد آن فوق العاده بالاست؛ به همین جهت از دسته محصولات زودرس به حساب می‌آید. به طور خلاصه عوامل گوناگون می‌توانند بر رشد این گیاه تاثیرگذار باشند که عبارت‌اند از:

  • آب
  • خاک
  • کوددهی
  • آبیاری

همچنین عمر‌ مفید این نهال حداکثر تا ۳۵ سال می‌باشد.

نهال گردو ژنوتیپ رویال تیپ ۷

بررسی پر فروش‌ترین نهال‌ های ایران + معرفی انواع نهال های محبوب ۱۴۰۱

نهال‌های گردو ژنوتیپ برتر رویال تیپ ۷، به لحاظ برگ دهی، به زمان زیادی نیاز دارند؛ اما از نظر باردهی، گیاهانی پربار هستند و در هر هکتار می‌توانند تا ۱۰ برابر باردهی داشته باشند. اولین و مهم‌ترین نکته برای خرید نهال گردو آن است که بدانید این نهال نیاز به هوای نسبتا سرد دارد و برای اینکه از آن بار خوبی بگیرید، باید قادر به محیا کردن این شرایط آب و هوایی باشید. مغز محصول‌ این گیاهان، طعم لذیذی داشته و باردهی مجدد آن، پس از سرمای شدید بهاره خواهد بود. این نهال مقاومت بالایی به سرما دارد، اما می‌توان آن را از نوع درختان زود خزان در نظر گرفت.

نهال گردو ژنوتیپ رویال تیپ ۹

نهال گردو تنوع زیادی داشته که هر کدام از آن‌ها برای باردهی نیازمند شرایط گوناگونی برای رشد و توسعه می‌باشند. نهال گردو ژنوتپ رویال تیپ ۹، یکی دیگر انواع نژاد ژنوتیپ می‌باشد که در ایران از فروش خوبی برخوردار است. این نمونه، مناسب برای مناطقی با آب و هوای معتدل رو به سرماست. در هر هکتار تا ۵ تن بار می‌دهد و محصولش‌ از دسته گردوهای پوست کاغذی به شمار می‌آید. یکی از ویژگی‌های مهم این نهال آن است که نیازی به گردافشانی نداشته و خود گردافشان می‌باشد.

نهال گردو فرانکت تیپ پیوندی

خاستگاه نهال فرانکت کشور آمریکا می‌باشد. این نهال اغلب برای هدفی به جز باردهی استفاده می‌شود، بدان معنا که برای بارور کردن ارقام دیگر گزینه مناسبی به حساب می‌آید. مناطق مطلوب برای کاشت این نوع نهال گردو، ارتفاع حدود ۵۵۰ تا ۱۴۰۰ متری از سطح دریاست و دمای مورد نیاز آن بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد می‌باشد.

نهال زردآلو شاهرودی

بررسی پر فروش‌ترین نهال‌ های ایران + معرفی انواع نهال های محبوب ۱۴۰۱

نهال زردآلو برای اولین بار در سیبری کاشته شد و سپس به آسیا و اروپا آمد. زردآلو از لحاظ شرایط آب و هوایی نیاز به محیطی معتدل رو به سرما دارد؛ اما نمی‌توان گفت که نهال این میوه سرمای زمستان را متحمل می‌شود. در زمان خزان این نهال، برگ‌هایش به شکل قلبی نوک تیز و زرد در می‌آیند. میوه نهال زردآلو شاهرودی‌، رنگی مایل به قرمز و صورتی دارد. همچنین گوشت این میوه نیز دارای رنگی روشن و ظاهری سفت می‌باشد. کشور‌های صادر کننده این میوه عبارت‌اند از:

  • ترکیه
  • چین
  • ارمنستان
  • ازبکستان
  • ایتالیا

خرید نهال زردآلو شاهرودی، به علت محبوبیت و صرفه اقتصادی بالا، مورد توجه کشاورزان نقاط گوناگون جهان واقع شده است.

نهال زردآلو انبه‌ ای

نهال زردآلو انبه‌ای به طور معمول در ایران کشت شده و برگ‌های بزرگی دارد و گل‌هایش در اواخر فصل زمستان و اوایل فروردین ماه پدیدار می‌شوند. شاخه‌های درخت زردآلو نازک بوده و پوست آن به رنگ انبه و بسیار نرم می‌باشد. میوه زردآلو از این نوع، بیضی شکل و درشت است و طعم بسیار شیرین و لذیذی دارد. نهال زردآلو انبه‌ای ۱۲۰ روز پس از رویش گل‌هایش، میوه می‌دهد و در هوای خنک رشد مطلوبی را دارا می‎باشد.

نهال زردآلو اردواباد

زردآلو نوع اردواباد، یکی تجاری‌ترین محصولات قابل کشت در مناطق گرمسیری ایران می‌باشد. ارتفاع این درخت به ۵ متر رسیده و شکوفه‌هایی درشت مایل به قرمز را داراست. گل‌های این نهال نر ‌و ماده هستند و میوه‌های آن بر روی شاخه‌های یکساله رشد می‌کنند. باردهی درخت زردآلو ارد‌واباد، از اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین آغاز شده و میوه‌های خوش طعم این درخت، از اواسط خرداد ماه تا پایان بهار قابل برداشت می‌باشد. محصولات نهال زردآلو اردواباد، دارای رنگ روشن، گوشتی سفت، طعمی شیرین و بویی بی نظیر است. زردآلو اردوباد، برای مصرف غذایی، تولید خشکبار و کمپوت مصارف فراوانی دارد.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، به دلیل تنوع آب و هوایی در ایران، نمونه‌های مرغوبی از نهال‌های گوناگون برای کشت در نهالستان‌ها موجود می‌باشد و دست باغداران و مشتریان خرده در انتخاب باز است. اما حتما پیش از خرید هر نهالی؛ اطلاعات جامع و کاملی آن به دست آورید تا نهایتا سود خوبی از فروش نحصولات آن کسب نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز