خبرگزاری کار ایران

چگونه سنوات را محاسبه کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۹۹

به‌عنوان یک کارگر یا کارمند، چقدر با حق‌و‌حقوق خود از‌جمله حق سنوات آشنا هستید؟ سنوات پایان خدمت یکی از مزایای اجباری کار است که کارفرمایان موظف‌اند آن را به پرسنل خود پرداخت کنند. در‌واقع حق سنوات مبلغی است که کارگران و کارمندان پس از فراغت از کار به‌دلایل مختلف (بازنشستگی، استعفا، فوت و سایر موارد) دریافت می‌کنند؛ آیا می‌دانید که چگونه سنوات را محاسبه کنیم؟

در این مقاله اطلاعات جامعی درباره پاداش پایان خدمات و پایه سنوات در اختیارتان قرار می‌دهیم. مطالعه این مطلب فقط حدود 5 دقیقه از زمانتان را می‌گیرد؛ اما مطمئنا پس از خواندن این مقاله از حق و حقوق قانونی خود در مقابل کارفرمایان آگاه خواهید شد.

آشنایی با نحوه محاسبه سنوات با مثال!

برای محاسبه سنوات فرمول مشخصی وجود دارد که این مبلغ هر‌ سال بر‌اساس آن مشخص خواهد شد. به‌منظور محاسبه سنوات سال 1401 ابتدا حقوق پایه کارمند یا کارگر در تعداد روزهای کارکرد او در طول سال ضرب می‌شود؛ سپس عدد به‌دست آمده را بر 365 (تعداد روزهای سال) تقسیم می‌کنند. حاصل این محاسبات ریاضی، میزان سنوات کارمند در سال 1401 است. اما گاهی‌اوقات برخی از افراد از سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره شده دارند؛ در‌چنین‌شرایطی، مبلغ حق سنوات سال‌های قبل نیز محاسبه شده و به سنوات 1401 اضافه می‌شود.

در این بخش با ذکر یک مثال، نحوه محاسبه سنوات 1401 را بررسی می‌کنیم. حقوق پایه در سال 1401 معادل 41.797.500 ریال تعیین شده است. این مبلغ را در کارکرد یک سال فرد ضرب و بر 365 تقسیم می‌کنیم تا سنوات فرد را به‌دست بیاوریم. البته امروزه کارفرمایان سنوات را با ضرب و تقسیم به‌دست نمی‌آورند و از یک برنامه حساب داری پیشرفته و حرفه‌ای برای محاسبه پاداش پایان خدمت استفاده می‌کنند.

معرفی فرمول محاسبه سنوات و مرخصی

برای اینکه بدانیم چگونه سنوات را محاسبه کنیم، بهتر است نیم‌نگاهی نیز به فرمول محاسبه سنوات سال 1401 بیندازیم. فرمول محاسبه سنوات کارگران به‌صورت زیر است:

سنوات = تعداد روزهای کارکرد * ۳۶۵ روز / حقوق پایه

بر‌اساس قانون، در‌حال‌حاضر سنوات افراد با همین فرمول محاسبه می‌شود و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. اکنون شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که در سیستم حقوق و دستمزد، پایه سنواتی چه تفاوتی با حق سنوات دارد. در ادامه تفاوت این دو مفهوم را بررسی می‌کنیم.

چگونه سنوات را محاسبه کنیم؟

حق سنوات چه تفاوتی با پایه سنواتی دارد؟

حق سنوات پاداش اتمام فعالیت در یک مجموعه است و با فرمول محاسبه سنوات تعیین می‌شود؛ این مبلغ به کارگرانی تعلق می‌گیرد که یک‌سال سابقه فعالیت در آن مجموعه را داشته باشند. در مقابل، پایه سنوات مخصوص بنگاه‌های اقتصادی است که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند؛ پایه سنواتی یک طرح حمایتی محسوب می‌شود که برای جبران حداقل دستمزد در پایان هر سال به کارمندان این بنگاه‌‌ها تعلق می‌گیرد. البته برخی از کارفرمایان نیز این مبلغ را هر چند ماه یک‌بار به کارمندان خود پرداخت می‌کنند. در‌واقع می‌توان گفت که پایه سنوات پیش‌نیاز دریافت سنوات محسوب می‌شود.

پایه سنوات در سال 1401 چقدر است؟

اکنون که متوجه شدیم چگونه سنوات را محاسبه کنیم، بهتر است با مبلغ پایه سنوات 1401 نیز آشنا شویم. بر‌اساس قانونِ سنوات 1401، کارگرانی که یک‌سال سابقه فعالیت داشته باشند یا یک سال از گرفتن آخرین پایه سنواتی آن‌ها گذشته باشد، روزانه 7‌هزار تومان پایه سنوات دریافت می‌کنند. این مبلغ در ماه حدودا 210‌هزار تومان خواهد بود. فرمول محاسبه پایه سنوات به‌صورت زیر است:

کارکرد ماه * 30 / پایه سنوات ماهانه = پایه سنوات

توجه داشته باشید که حقوق سنوات شامل همه کارگران، کارمندان رسمی و غیر‌رسمی، شاغلان پاره‌وقت و تمام‌وقت می‌شود. اکنون زمان پرداخت حق سنوات کارمندان و کارگران را بررسی می‌کنیم.

چگونه سنوات را محاسبه کنیم؟

بررسی زمان پرداخت حق سنوات کارگران و کارمندان

معمولا بسیار از مدیران کسب‌و‌کارهای مختلف تمایل دارند تا حق سنوات کارمند یا کارگر خود را پس از پایان همکاری فرد پرداخت کنند. پایان همکاری می‌تواند به‌دلایل مختلفی مانند از‌کار‌افتادگی کارگر، استعفا یا اخراج کارمند و حتی بازنشستگی یا فوت فرد باشد. در‌هر‌صورت، پس از خاتمه فعالیت شخص در شرکت، کارفرما باید حق سنوات وی را توسط نرم‌افزارهای حسابداری مانند سپیدار سیستم محاسبه کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

حق سنوات یکی از پرداختی‌های اجباری به کارگران و کارمندان محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر یک کارفرما از پرداخت آن به کارمند خودداری کند، تخلف انجام داده است. به همین دلیل، به همه مدیران کسب‌و‌کارهای مختلف توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از جریمه‌های احتمالی، حق سنوات کارمندان خود را با استفاده از نرم‌افزارهای مالی پیشرفته محاسبه کنند تا اشتباهی در میزان مبلغ آن صورت نگیرد. خوشبختانه امروزه مجموعه‌هایی مانند سپیدار سیستم، بهترین انواع این نرم‌افزارهای مالی را تولید می‌کنند.

سپیدار سیستم؛ تولید‌کننده بهترین نرم‌افزارهای حسابداری و حقوق و دستمزد در ایران

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که چگونه سنوات را محاسبه کنیم. امروزه هیچ کسب‌و‌کاری امور حسابداری و تعیین حقوق کارکنان خود را به‌صورت دستی انجام نمی‌دهد! با پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی، شرکت‌های معتبری مانند سپیدار سیستم، انواع نرم‌افزارهای حسابداری و مالی را متناسب با هر کسب‌و‌کار طراحی و تولید می‌کنند.

شما می‌توانید با ورود به سایت سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem.com از امکانات نرم‌افزارهای فروشگاهی و شرکتی این مجموعه معتبر آگاه شوید. نرم‌افزارهای سپیدار به مدیریت بهینه امور شرکت‌ها و فروشگاه‌های کشور کمک فراوانی کرده‌اند. برای دریافت مشاوره درباره این نرم‌افزارهای مالی با شماره تلفن 02181022000 تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز