خبرگزاری کار ایران

اکسیژن مایع چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۵۸

اکسیژن از عناصر اصلی موجود در کره­زمین است و بیش از ۲۰ درصد جو را تشکیل می‌دهد. وجود این عنصر حیاتی در سیاره­زمین، در ادامه رشد انسان و گیاهان و حیوانات نقش اساسی دارد. اکسیژن بدون رنگ و بدون بو است؛ اما می‌توان آن را به شکل‌های جامد و مایع نیز در آورد. از خاصیت‌های اصلی اکسیژن مایع می‌توان به پارامغناطیس قوی آن اشاره کرد.

کاربرد‌های اصلی اکسیژن مایع

حالت مایع اکسیژن یکی از اشکال فیزیکی گاز 2O است که رنگ آن آبی کم‌رنگ و ملایم است. کاربرد‌های این عنصر در صنایع، پزشکی و آزمایشگاه‌ها بسیار زیاد است. همچنین در صنعت هوافضا نیز از این ماده استفاده می‌شود. شکل مایع اکسیژن، با استفاده از فرایند تقطیر از گاز 2O  ساخته می‌شود. این مایع با محیط اطراف خود اختلاف دمای زیادی دارد و به همین دلیل در مخزن‌های ایزوله شده نگهداری می­شود.

کاربرد‌های حالت مایع اکسیژن در صنایع بسیار زیاد است. مهم‌ترین این کاربرد‌ها شامل موارد زیر است:

  • این ماده همراه با هیدروژن مایع و نفت سفید در صنعت هوافضا به‌عنوان سوخت اکسید‌کننده استفاده می‌شوند و برای موشک‌ها، آپولو‌ها، شاتل‌ها و سفینه‌ها یک نیاز اساسی است.
  • از کاربرد‌های دیگر این ماده می‌توان به استفاده از آن در بیمارستان‌ها و محیط‌های درمانی و پزشکی اشاره کرد که نقش مهمی در کمک به سلامتی انسان دارد.
  • اکسیژن مایع می‌تواند در صنایع شیمیایی برای واکنش‌های اکسیدشدن استفاده شود که از مزیت‌های آن می‌توان به جداسازی آسان محصول، افزایش نرخ واکنش مواد و افزایش میزان بازده اشاره کرد.
  • اکسیژن زمانی­که درصد خلوص بالایی داشته باشد می‌تواند با متان ترکیب شود و برای حفظ تعادل در راکتور‌های هسته‌ای پیشرفته، به‌عنوان خنک‌کننده استفاده شود.
  • این ماده در صنایع­غذایی برای کمک به حمل‌ونقل ماهی به‌صورت زنده و فرایند بسته‌بندی نیز کاربرد دارد.
  • از کاربرد‌های اساسی دیگر 2O مایع می‌توان به استفاده از آن در تجهیزات احیا مجدد و غواصی نیز اشاره کرد.

 

خرید اکسیژن مایع

امروزه در کشور مجموعه هایی وجود دارند که اقدام به فروش اکسیژن مایع می کنند و شرکت ها می   توانند جهت خرید اکسیژن مایع و همچنین دریافت قیمت اکسیژن مایع با این مجموعه ها ارتباط گرفته و اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنند.

 

مخزن اکسیژن مایع

یکی از مهم‌ترین ابزارآلاتی که برای ذخیره اکسیژن مایع استفاده می‌شود، مخزن یا کپسول مخصوص است که در حجم‌های مختلفی به تولید می‌رسد. نوعی مخزن برای استفاده در بیمارستان‌ها و فعالیت‌های پزشکی ساخته شده که با عنوان طبی شناخته می‌شود و ظرفیت‌های مختلفی دارد.

به ­طور معمول در بیمارستان‌ها مخزن ۴۰ یا ۵۰ لیتری استفاده می‌شود؛ اما برخی از مخازن اکسیژن در حالت مایع طبی نیز در ظرفیت‌های ۵، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ لیتری تولید می‌شود و برای استفاده خانگی مناسب است. البته استفاده از این کپسول‌ها نیاز به لوازم جانبی خاصی نیز دارد.

اکسیژن مایع چیست؟

خطرات استفاده از مخزن اکسیژن در حالت مایع

قرارگرفتن مخزن اکسیژن مایع در محیط هیچ خطری ندارد؛ اما باید دقت داشته باشید مخزن در کنار مواد منفجره نباشد؛ چرا که باعث افزایش شعله آتش می‌شود. این گاز سمی نیست و وجود آن برای ادامه حیات انسان الزامی است.

وجود نشت در شلنگ یا شیر مخزن، عدم استفاده صحیح از تجهیزات مخزن، استفاده از لوازم نامناسب برای کار با اکسیژن، استفاده از مواد واکنش‌پذیر با اکسیژن و... از خطرات استفاده این وسیله است که می‌توانند سبب آتش‌سوزی مخزن شوند.

روش نگهداری مخزن اکسیژن به شکل مایع

برای جلوگیری از خطرات استفاده از مخزن اکسیژن مایع بهتر است برخی موارد را رعایت کنید‌. از جمله

اینکه:

  • از قراردادن مخزن در معرض مواد آتش‌زا هنگام استفاده از اکسیژن پرهیز کنید.
  • غلظت زیاد اکسیژن در هوا خطرات زیادی برای ریه انسان دارد و درنتیجه باید از اشباع اکسیژن در محیط جلوگیری کنید.
  • شلنگ و لوله یا شیر مخزن را به‌صورت مرتب کنترل کرده و در صورت وجود نشتی آن‌ها را تعویض کنید.
  • در هنگام استفاده از اکسیژن اتصالات مخزن را کنترل نمایید.
  • پس از استفاده مخرن شیر‌ آن را محکم ببندید.
  • از مصرف بیش از حد مخزن اکسیژن مایع پرهیز کنید و پس از 7 یا 8 ساعت روشن بودن، نیم ساعت به دستگاه استراحت دهید.
  • در محیطی که مخزن اکسیژن وجود دارد باید تهویه مناسبی فراهم کنید و اکسیژن را در محیط بسته استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از این دستگاه بهتر است یک محافظ برق با قدرت بالا استفاده کنید تا ولتاژ آن ثابت باشد.
  • محیط استفاده مخزن را مرتب گردگیری کنید تا ماندگاری آن را افزایش دهید‌.

اکسیژن مایع چیست؟

نتیجه‌گیری

اکسیژن مایع نوعی گاز 2O است که برای مصارف پزشکی، آزمایشگاهی و صنعتی تولید می‌شود. این ماده پرمصرف در صنایع برای سلامتی انسان اهمیت زیادی دارد و با روند خاصی تولید می‌شود. 2O مایع در مخزن مخصوص نگهداری می‌شود.

این مخزن نارسانا است و برای مصارف پزشکی در بیمارستان‌ها و خانه تولید می‌شود. البته قبل از استفاده بهتر است خطرات آن را بدانید و با روش نگهداری مناسب آن آشنا شوید‌. بیمارستان‌ها و صنایع می‌توانند برای تهیه این مخزن از طریق مجموعه تجارت اندیشان فردا اقدام کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز