خبرگزاری کار ایران

لیست وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۱۴۴

تبریک می گوییم. شما ورزش خوبی را انتخاب کرده اید. کوهنوردی و کوهپیمایی دارای فواید زیادی است که از جمله آنها می توان به بهبود استقامت و آمادگی جسمانی، افزایش اعتماد به نفس، رشد عضلات و قدرت اراده اشاره کرد. برای پیشرفت در این ورزش اولین چیزی که نیاز دارید کمی نظم و تمرین خواهد بود. در ادامه هم به تجهیزات نیاز خواهید داشت که می توانید به تدریج تهیه کنید. در این مقاله ما به مهمترین وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی اشاره خواهیم کرد و در هر مورد به بیان نکات کلیدی خواهیم پرداخت.

وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی مناسب اولین چیزیست که باید به آن توجه داشته باشید. یک کفش مناسب دارای خاصیت ضدآب می باشد که در نتیجه از نفوذ رطوبت به درون کفش شما جلوگیری خواهد شد. شما در بدو کار نیاز به کفشهای سنگین و گران قیمت ندارید. بلکه یک کفش کوهنوردی ساق دار با کیفیت می تواند یارای شما در مسیر باشد. این کفش ها همچنین با عنوان کفش ترکینگ نیز خوانده می شوند و دارای ساق متوسط و گاها ساق بلندتر می باشند. داشتن ساق از قوزک پای شما در روی سنگ و ناهمواری های زمین محافظت خواهد کرد. نکته مهم پیرامون کفش سایز آن می باشد. کفش کوهنوردی را بایست قدری گشادتر از سایز کفش شهری خود بگیرید تا در طول پیمایشهای طولانی پای شما راحتی کافی داشته باشد.لیست وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی

کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی دومین چیزیست که به آن نیاز دارید. افراد مبتدی با یک اشتباه رایج مواجهند و آن هم تهیه و خرید کوله پشتی بیش از حد بزرگ است. شما در این مرحله بیشتر به دنبال برنامه های یکروزه هستید و به کوله پشتی بزرگ نیاز نخواهید داشت. کوله پشتی بزرگ یعنی بار بیشتر و وزن بیشتر. چیزی که می تواند در شروع اذیت کننده باشد. یک کوله پشتی با ظرفیت 15 تا 25 لیتر برای 90% افراد کفایت می کند. بعدها می توانید با پیشرفت در ورزش کوهنوردی کوله پشتی بزرگتری برای برنامه های چند روزه خود تهیه کنید.

لباس مناسب کوهنوردی

لباس مناسب کوهنوردی چند ویژگی دارد. این پوشاک دارای خاصیت تنفسی هستند به این معنا که رطوبت بدن شما را بیرون می دهند. در عین حال خاصیت ضدآب دارند که باعث می شود رطوبت ناشی از بارش برف و باران به داخل نفوذ نکند. از طرف دیگر لباس مناسب کوهنوردی به صورت لایه بندی استفاده می شود. به زبان ساده یعنی شما چند لایه پوشاک را روی هم می پوشید به این شکل قدرت مانور بیشتری برای تنظیم پوشاک خود در هوای متغیر طبیعت خواهید داشت. از مهمترین لایه ها در پوشاک کوهنوردی می توان به کاپشن کوهنوردی، لایه میانی (پلار) لباس بیس کوهنوردی اشاره کرد. یک نکته اضافی در اینجا این است که از الیاف پنبه ای استفاده نکنید. پنبه به سرعت خیس می شود و خشک شدن آن هم زمانبر است. بهترین الیاف مورد استفاده در کوهنوردی پلی استر، پشم و پشم مصنوعی و پر هستند. به عنوان وسایل لازم در کوهنوردی ساده و مبتدی یک کاپشن کوهنوردی سبک یا وینداستاپر یک شلوار ضدآب را می توانید در نظر داشته باشید.

دستکش و کلاه مناسب

مقدار زیادی از گرمای بدن شما از طریق سر، گردن و دستها خارج می شود پس باید این قسمت ها را به خوبی بپوشانید. برای شروع می توانید از یک دستکش کوهنوردی پنج انگشتی ضدآب دارای عایق حرارتی استفاده کنید. در مورد کلاه هم یک کلاه پشمی یا پلار کفایت خواهد کرد.

عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

در ارتفاعات چشم ها در معرض تابش اشعه خورشید هستند و این بافتهای حساس به راحتی آسیب می بینند. در تابستان و زمستان لازم است از عینک کوهنوردی آفتابی استفاده کنید که چشمان شما را در برابر نور خورشید محافظت کنند. برای حفاظت از پوست نیز به کرم ضدآفتاب نیاز خواهید داشت. کرم ضدآفتاب نیاز به تمدید هر چند ساعت یک بار دارد که لازم است به آن توجه داشته باشید.

مواد غذایی و آب کافی

هر ساعت کوهنوردی و کوهپیمایی حدود 500 کالری و حتی بیشتر انرژی مصرف می کند پس برای ادامه حرکت به انرژی نیاز دارید. مواردی مانند آجیل، مغزها، میوه خشک، شکلات، ساندویچ های کوچک، پاستیل و غیره از خوراکی هایی هستند که در عین خوشمزه بودن انرژی زیادی به شما می دهند و در عین حال سبک هم هستند. به علاوه به خاطر داشته باشید که شما برای فعالیت های روزمره و به خصوص ورزش نیاز به تامین آب بدن دارید. پس حتما آب کافی ببرید. همچنین قبل و بعد از برنامه کوهنوردی خود نیز آب کافی بنوشید تا بدنتان کم آب نشود. کم آبی باعث خستگی زودرس و فرسودگی می شود که باعث به هم ریختن برنامه شما خواهد شد. مقداری غذا و آب اضافی هم به همراه داشته باشید.

چراغ پیشانی

چراغ پیشانی یکی از موارد وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی و البته هر سطح دیگری از کوهنوردی می باشد. در هر شرایطی امکان برخورد با شب وجود دارد و بدون نور حرکت کردن دشوار خواهد بود. یک چراغ پیشانی کوچک می تواند به شما کمک زیادی ارایه دهد.

باتوم کوهنوردی

استفاده از باتوم برای راحتی در حرکت و کاهش فشار روی زانوها اهمیت دارد. این همچنین باعث می شود کمتر خسته شوید و مدیریت بهتری روی انرژی خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که باتوم به شکل درست آن باید به صورت جفتی استفاده شود. 

کیت کمک های اولیه

چیزهایی مثل چند چسب زخم، باند، مقداری مسکن و امثالهم جز ضروریات هستند که نباید فراموش شوند. این موارد در شرایط حساس می تواند کمک حال شما و سایرین باشد.

در این مطلب به معرفی مهمترین وسایل لازم برای کوهنوردی ساده و مبتدی پرداختیم. در پایان به هیچ عنوان تنهایی اقدام به کوهنوردی نکنید. حرکت کردن با افراد باتجربه تر باعث می شود زودتر یاد بگیرید و ایمن تر هم باشید. همچنین به عنوان یک پیشنهاد می توانید لوازم کوهنوردی مورد نیاز خود را از فروشگاه موج کوه به آدرس https://mojekooh.com/shop/  به بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز