خبرگزاری کار ایران

اساسی ترین لوازم آتش نشانی و اطفاء حریق

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۴۸۸

لوازم آتش نشانی به لوازمی گفته می شود که آتش‌نشانان در اقدامات خاموش کردن آتش و کمک رسانی به محبوس شدگان در آتش از آن‌ها بهره می برند. با ملاحظه به پیشرفت صنعت و افزایش جمعیت و بکارگیری وسیع از مواد محترقه احتیاج به وجود نهادی برای کمک رسانی و خاموش کردن آتش احساس می شود. بدین منظور نهاد و سازمان آتش نشانی در شهرهای و کشورهای متنوع مشغول به فعالیت می باشد.

به هر لوازم و ابزاری که از آن برای کنترل یا جلوگیری از آتش سوزی بهره برده می شود لوازم آتش نشانی گفته می شود. این ابزار و لوازم شامل کپسول های آتش نشانی، جعبه و هورزیل، شلنگ های آب رسانی، لباس کلاه و دستکش مخصوص آتش نشانی، کوپلینگ اینتر لاک، آچار آتش نشانی می باشند. همچنین از دیگر انواع لوازم آتش نشانی می توان به آژیرهای آتش سوزی، اسپرینکلر، شیر آتش نشانی، فوم، نازل، اتصالات و تجهیزات متفرقه آتش نشانی اشاره نمود.

قیمت اتصالات آتش نشانی

قیمت اتصالات آتش نشانی معمولاً به جنس و نوع این اتصالات و موسسه تولید کننده و مارک آن وابسته می باشد. همچنین افزون بر موارد ذکر شده قیمت این اتصالات معمولاً به سطح کیفی آن نیز بستگی دارد. هر چه این اتصالات کیفیت بالاتری داشته باشند معمولاً از قیمت بیشتری هم برخوردار می باشند. جنس اتصالات آتش نشانی همواره از آلومینیوم یا برنج می باشد. اتصالاتی که از جنس برنج ساخته می شوند از سطح کیفی مطلوبی برخوردار می باشند و از نرخ کمتری هم در قیاس با اتصالات تولید شده از جنس آلومینیوم برخوردار می باشند. عامل دیگری که روی قیمت اتصالات آتش نشانی اثر می گذارد کشور تولید کننده و مارک سازنده آن می باشد. مطمئناً نرخ اجناس آن ها هم خیلی بیشتر می باشد.

کپسول آتش نشانی

اساسی ترین لوازم آتش نشانی و اطفاء حریق

 

مرسوم ترین و کاربردی ترین انواع لوازم آتش نشانی که جهت مقابله با آتش بکار برده می شود کپسول آتش نشانی می باشد. این ابزار به منزله یک وسیله ساده و پرکاربرد بایستی در کلیه اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی و خودرو نصب و در اختیار اشخاص قرار گیرد. تعالیم اولیه جهت شناسایی کارایی و نحوه بکارگیری کپسول خیلی حائز اهمیت و مهم می باشد.

این ابزار گونه ای سیستم جهت اطفاء حریق می باشد. این سیستم یکی از خاموش کنندگان آتش می باشد که به راحتی می توان آن را حمل نمود. با ملاحظه به نوع آتش تلفیقات متنوعی چون آب، پودر و گاز، گاز دی اکسید کربن و بیور سال را با نیروی بسیار روی آتش می افکند.

تجهیزات آتش نشانی

در مجموع کلیه لوازم آتش نشانی با هم به شیوه هماهنگ و  موافق در زمان آتش سوزی کار می کنند. این ابزار سبب پایین آوردن صدمه به جان و مال اشخاص و خاموش نمودن هر چه زودتر آتش می کند. در نهایت در زمان آگاهی از قیمت و خرید تجهیزات آتش نشانی است دقت کافی به خرج دهید. بهتر است در زمان خرید این تجهیزات به مارک ها و برندها مورد قبول سازمان آتش نشانی کشور و با توجه به استاندارد های داخلی و خارجی آتش نشانی توجه نمایید. همچنین کوشش نمایید از متخصصان باتجربه و کار بلد در این حیطه مشورت بگیرید تا تجهیزات و لوازم ضروری و مناسب با محل خود را خریداری نمایید. متخصصان و کارشناسان مؤسسات متنوع و معتبر در این زمینه همیشه آماده عرضه خدمات و مشاوره به کاربران خود می باشند.

اساسی ترین لوازم آتش نشانی و اطفاء حریق

 

تجهیزات و لوازم آتش نشانی مربوط به ایستگاه آتش نشانی

در ایستگاه آتش نشانی معمولاً به خاموش کردن آتش می پردازند و دلیل این مسئولیت هم به نوع ابزار آتش نشانی موجود در این ایستگاه می باشد. در این ایستگاه از ۳ نوع تجهیز و ادوات استفاده می شود که عبارت‌اند از:

•پیشرو که شامل دو اتاقک، منبع آب، پمپ آتش نشانی، تجهیزات برقی آتش نشانی و ... بوده و متصدی عملیات،  در این ماشین حضور خواهد داشت. این ماشین در حین فرستادن به مأموریت جلوتر از ماشین های عملیاتی به حرکت در می آیند.

•، پیشرو که پست سر ماشین های پیشرو حرکت می کند در حقیقت همان ماشین پیشرو می باشد که یک اتاقک داشته و منبع آب بزرگ‌تری را جابه‌جا می کند.

•خودرو تانکر آب که یک ماشین سنگین بوده و چنانچه با کمبود آب در دو ماشین قبلی مواجه شدند، این تانکر با ظرفیت ۱۲۰۰۰ آب به مکان مدنظر اعزام می شود.

کاربرد لوازم آتش نشانی

عمده ترین وظیفه لوازم آتش نشانی و ابزار و ادوات آتش نشانی این است که  از آن‌ها جهت کمک رسانی بهره برده می شود. همچنین از کاربردهای دیگر این تجهیزات می توان به کنترل آتش و نجات جان آدم ها در برابر رخداد های طبیعی و غیر طبیعی اشاره نمود. چنانچه بخواهیم ابزار و تجهیزات آتش نشانی را طبقه بندی نماییم می توانیم آن را به ۵ طبقه اصلی چون مانیتور، نازل، سیستم کف ساز، شیر ها و اتصالات دسته بندی نماییم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز