خبرگزاری کار ایران

نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۲۳۵

به فکر پرداخت بدهی‌های خودروی خود باشید! فروردین‌ماه سال 1401 بود که پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو پیش از تعویض پلاک، به تصویب قانون رسید. پیش از آنکه بخواهیم مالکیت خودروی خود را انتقال داده یا وسیله نقلیه جدیدی بخریم، باید از تسویه و صفرشدن میزان مالیات بر نقل و انتقال آن مطمئن شویم. بنابراین در این مطلب همراه ما باشید تا در کنار همدیگر بخوانیم که نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود.

مالیات بر نقل و انتقال خودرو چیست؟ در پرداخت آن تردید نکنید

مالیات بر نقل و انتقال خودرو یکی از دسته مالیات‌هایی است که در پرداخت آن نباید تردید داشته باشید. دریافت مالیات یکی از اصلی‌ترین روش‌های تامین بودجه دولت است. با این حال پرداخت مالیات فقط به میزان پولی که از حقوق کارمندان کسر می‌شود، محدود نیست. با یک مراجعه ساده به سامانه مالیات خودرو می‌توان متوجه شد که بخش عمده‌ای از مالیات دریافت‌شده توسط دولت به خدمات خودرو مانند نقل و انتقال سند مالکیت، فک پلاک، خرید بیمه و حتی معاینه فنی آن مربوط می‌شود.

بنابراین زمانی که شما قصد انتقال مالکیت یک وسیله نقلیه را دارید، هزینه‌ای تحت عنوان مالیات بر نقل و انتقال خودرو از شما دریافت می‌شود. این هزینه جداگانه، نرخ ثابتی ندارد. در ادامه همراه ما باشید تا با نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو و طرف معامله‌ای که وظیفه پرداخت آن را دارد، آشنا شویم.

پرداخت هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟

متاسفانه قوانین مالیاتی بیش از سایر قوانین کشور، دستخوش تغییر می‌شوند. پاسخ به سوال «چه کسی باید هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را بپردازد؟» همین چند سال پیش، پاسخ طولانی و مفصلی داشت. چرا که خریدار، فروشنده و دفتردار ثبت اسناد رسمی، هرکدام به نسبت مشخصی در پرداخت این هزینه سهیم بودند. بنابراین معامله‌گران خودرو حتی می‌توانستند در مراحل استعلام کارت خودرو نسبت به پرداخت این مالیات اقدام کنند.

با این حال چند سالی است که این قانون دچار دو تغییر اساسی شده است. اول آنکه دیگر تاخیر در پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، جایز نیست. بنابراین این مبلغ پیش از فک پلاک خودرو و انتقال مالکیت سند، باید پرداخت شود. تغییر دیگر آن است که فروشنده خودرو، باید به‌تنهایی کل میزان مالیات بر نقل و انتقال خودرو را بپردازد.

توجه داشته باشید که اگر شما فروشنده یک خودرو هستید و تصمیم دارید تسویه این مبلغ را به بعد موکول کنید، در دسته بدهکاران مالیاتی قرار خواهید گرفت.

نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می شود؟

نحوه محاسبه هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو؛ از داخلی تا لوکس!

میزان مالیات بر نقل و انتقال خودرو، یک عدد دقیق نیست. به زبان ساده‌تر، این هزینه به عوامل مختلفی مانند مدل خودرو، سال ساخت، کشور تولیدکننده و قیمت کلی آن بستگی دارد. با این حال در یک نگاه کلی، میزان مالیات بر نقل و انتقال خودرو، حدود 1 درصد از قیمت پایانی خودرو است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا علاوه‌بر آشنایی با میزان مالیات خودرو لوکس، با یکی از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات مختلف خودرو، از ترخیص خودرو تا خرید بیمه و پرداخت مالیات خودرو، آشنا شویم.

مالیات خودرو لوکس چقدر است؟ آشنایی با هزینه نقل و انتقال خودروهای خارجی

 آنچه تا اینجا خواندیم، بررسی کاملی بر میزان مالیات بر نقل و انتقال خودروهای داخلی بود. با این حال این موارد، در خرید و فروش خودروهای خارجی یا به اصطلاح، لوکس، کمی متفاوت هستند. معمولا نرخ کلی هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو در ماشین‌های لوکس، حدود 2 درصد است. شما می‌توانید از لیست زیر، مالیات حدودی خودروی وارداتی خود را محاسبه کنید.

  • خودرو تا سقف یک میلیارد تومان: مشمول مالیات نیست.
  • تا ۱.۵ میلیارد تومان: یک درصد کل قیمت خودرو
  • تا ۳ میلیارد تومان: ۲ درصد قیمت کل خودرو
  • تا ۴.۵ میلیارد تومان: ۳ درصد قیمت کل خودرو
  • بالاتر از 4.5 میلیارد تومان: 4 درصد

با این حال همان طور که گفتیم، عوامل دیگری مانند سال ساخت، مدل و برند خودرو در تعیین دقیق مالیات بر نقل و انتقال خودرو تاثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه صحیح و دقیق مالیات خودروی خود، از سامانه‌های هوشمند آنلاین استفاده کنید.

نرخ مالیات بر نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می شود؟

آیتول؛ بزرگ‌ترین سامانه استعلام و پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای استعلام و پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو وجود دارد. با این حال اگر به‌دنبال سریع‌ترین، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای این کار و سایر خدمات خودروی خود می‌گردید، بدون شک بارها با نام آیتول مواجه شده‌اید.

سامانه آیتول به آدرس Itoll.ir با ارائه خدمات متنوع از خرید و تمدید بیمه تا استعلام و پرداخت خلافی، عوارض جاده و مالیات نقل و انتقال خودرو، دستیاری همه‌کاره برای رانندگان است.

با توجه به آنکه قوانین مالیاتی کشور به‌سرعت دستخوش تغییر می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت آیتول، جدیدترین هزینه مالیات نقل و انتقال را با توجه به خودروی شخصی خود، محاسبه و استعلام کنید. همچنین در این سامانه می‌توانید برای پرداخت هزینه مالیات نیز اقدام کنید. اگر برای کمک‌گرفتن از سامانه دچار مشکل هستید یا هنوز ابهاماتی درباره کار با وبسایت آیتول دارید، کافی است از طریق شماره تلفن 02189518010 با بخش پشتیبانی آیتول، در تماس باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز