خبرگزاری کار ایران

تفاوت ترازو و باسکول چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۳۹۰

ما همیشه با وزن کردن و توزین سروکار داریم. از امور روزمره‌ای مانند خرید کردن گرفته تا مسائل مربوط به کسب و کار. هنگامی که برای خرید به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید، ترازو که یک وسیلهٔ بی‌جان است، مانند یک قاضی یا یک واسطهٔ مورد اعتماد، بین شما و فروشنده عمل می‌کند. هر یک از شما به کمک آن مطمئن می‌شوید که آنچه می‌خرید یا می‌فروشید، متناسب با خواسته‌تان است. بنابراین، یک وسیلهٔ عادی، در اینجا مانند یک انسان مورد اعتماد عمل می‌کند.حتی گاهی برای درک بیشتر شرایط جسمی‌تان به آن احتیاج پیدا می‌کنید. در شرایطی که بخواهید نسبت به میزان اضافه وزن خود اطلاعاتی کسب کنید؛ و برای سلامتی‌تان برنامه‌ریزی کنید، یک ترازوی زیرپایی، همراه و یاور همیشگی شما خواهد بود. چرا که به کمک آن می‌توانید روزانه از شرایط جسمی‌تان مطلع شوید. این‌ها فقط نمونه‌هایی از کاربرد وسیع ترازو و باسکول در زندگی و کسب و کار است. ما اینجا می‌خواهیم با بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو،شما را با خصوصیات ویژهٔ آن‌ها نیز آشنا کنیم. برای آشنایی با انواع ترازو کلیک کنید.

همان طور که حتماً می‌دانید، شباهت‌های این دو وسیله، به قدری است که بیان تفاوت‌هایشان آسان نیست. به همین دلیل، ابتدا برخی از این شباهت‌ها را ذکر می‌کنیم تا به فهم بیشتر تمایزات آن‌ها کمک کند.

عملکرد: عملکرد باسکول و ترازو تقریباً یکسان است. هر دوی این وسایل، دارای لودسل‌ها یا حسگرهایی هستند که وقتی یک جسم روی آن‌ها قرار داده می‌شود، در یک عملیات دیجیتالی، فشاری را که به باسکول یا ترازو وارد می‌شود؛ اندازه گیری کرده و به صورت یک عدد، برای توزین کننده نمایش می‌دهد.

صفحه نمایش: همهٔ ترازوها و باسکول‌های دیجیتال، از صفحه نمایش بهره می‌برند. این صفحه که به بدنه متصل می‌شود، نتیجهٔ عملیات لودسل‌ها را نشان می‌دهد. برخی از نمایشگرها، قابلیت‌های بیشتری هم دارند. مانند اتصال به رایانه، حافظهٔ جانبی، ذخیره سازی داده‌ها، اتصال به چاپگر و... .

حال در خصوص تفاوت‌ها صحبت می‌کنیم. دقت به این تفاوت‌ها در هنگام انتخاب و خرید ترازو و باسکول، به شما کمک می‌کند تا آن چیزی را بخرید که واقعاً لازم دارید.

ظرفیت: ظرفیت به معنای حداکثر وزنی است که یک ترازو یا باسکول می‌توان اندازه گیری کند. این ویژگی، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین تفاوت باسکول و ترازو است. البته، اهمیت آن محدود به همین نیست و این ویژگی در دسته بندی انواع ترازو و باسکول هم کاربرد دارد. برای مثال، باسکول‌های جاده‌ای را به باسکول جاده‌ای ۱۰ تن، ۲۰ تن، ۵۰ تن، و ۶۰ تن تقسیم می‌کنند. که این اعداد، بیان‌گر حداکثر وزنی است که این باسکول‌ها می‌توانند اندازه گیری کنند. برای آشنایی با باسکول‌های جاده‌ای کلیک کنید.

تفاوت ترازو  و باسکول چیست؟

به طور کلی، از ترازو برای وزن‌های کمتر و در حدود ۸۰ کیلوگرم  و  از باسکول برای وزن‌های بالاتر استفاده می‌شود. این امر موجب می‌شود که ظرفیت‌های مختلف باسکول، با تنوع بالایی در بازار موجود باشند. چرا که ظرفیت آن‌ها از ۸۰ شروع می‌شود و تا چند ده تن هم بالا می‌رود. البته این امر به معنای کاربرد کم ترازوها نیست. زیرا شغل‌ها و کارهای بسیاری در جامعه وجود دارد که با اوزان کوچک سروکار دارد؛ و همین محدودهٔ وزنی، بیشتر نیازهای معمول روزمره را پوشش می‌دهد. برای مثال، ترازوهای فروشگاهی و خانگی، نیازی به توزین وزن‌های بالا ندارند و با همین میزان ظرفیت، می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. اما چنانچه برای کسب و کارتان، نیاز به وسیله‌ای دارید که وزن‌‌های بالاتری را اندازه گیری کند، جای نگرانی نیست. چرا که باسکول‌های متنوعی وجود دارد که آنچه را می‌خواهید، به شما ارائه می‌کنند.

مقاومت: تفاوت‌های دیگری علاوه بر ظرفیت وجود دارد که اگرچه اهمیت کمتری دارند اما باز هم شایان توجه هستند. این تفاوت‌ها ریشه در مصالح و مواد به کار رفته در ساخت باسکول و ترازو و شکل خاص هر یک دارد. یکی از این تفاوت‌ها مربوط میزان محکم بودن و مقاومت باسکول یا ترازو است.

بیشتر ترازوهایی که روزانه آن‌ها را مشاهده می‌کنید، از پلاستیک فشرده تهیه می‌شوند؛ اعم از صنعتی و فروشگاهی. این در حالی است که باسکول‌ها غالباً فلزی هستند و از موادی چون آهن، فولاد و چدن تشکیل می شوند. همین موضوع موجب می‌شود باسکول‌ها از ترازوها بسیار محکم‌تر بوده و در برابر اجسام آسیب رسان، مقاومت بیشتری داشته باشند. البته این را نمی‌توان به عنوان یک نقطه ضعف برای ترازوها به حساب آورد. از آنجایی که قرار نیست یک ترازوی معمولی فروشگاهی یا صنعتی، با اجسام بسیار سنگین سروکار داشته باشد، با همین مصالح و بدنه، به خوبی کارایی لازم را برای شما خواهد داشت. با این حال، مقاومت و محکم بودن، یکی دیگر از تفاوت‌های باسکول و ترازو است.

اندازه: این مورد، از جمله ملموس‌ترین تفاوت‌های باسکول و ترازو است. دلیل اصلی این تفاوت هم در ظرفیت آن‌ها است. یک ترازو ابعاد کوچکی دارد و به راحتی قابل حمل است؛ اما برخی باسکول‌ها بسیار بزرگ هستند. به طوری که یک ماشین حمل بار مانند تریلی می‌تواند به خوبی روی آن قرار بگیرد (باسکول جاده‌ای)؛ اما ترازوهای فروشگاهی، صنعتی و خانگی، کوچک هستند. زیرا غالباً نیازی به توزین اجسام با ابعاد بسیار بزرگ ندارند.

محل استفاده: هر باسکول یا ترازو، مربوط به یک محیط کاری خاص است و معمولاً نمی‌توان از یکی در جاهای دیگر استفاده کرد. علاوه بر این، در بسیاری از موارد، انواع مختلفی از هریک وجود دارد که در دیگری، نمونهٔ مشابهی ندارد. مثلاً ترازوی فروشگاهی وجود دارد؛ ولی باسکول فروشگاهی نه. باسکول جاده‌ای یا باسکول کفی وجود دارد؛ ولی چیزی به نام ترازوی جاده‌ای یا ترازوی کفی نداریم. بنابراین، هنگامی که می‌خواهید یک ترازو یا باسکول بخرید، باید علاوه بر بررسی ظرفیت، جنس و بدنهٔ آن، کاربرد خاص و موارد مصرف مدنظرتان را نیز در نظر بگیرید. و متناسب با آن نسبت به خرید اقدام کنید.اگر برای فروشگاه یا کارگاهتان، به دنبال وسیلهٔ توزین هستید، باید ترازو بخرید؛ اما اگر بنا دارید برای یک انبار بزرگ وسیله‌ای بخرید که وسایل نقلیه‌ای همچون نیسان و کامیون را توزین کند، باید سراغ باسکول‌ها (باسکول جاده‌ای) بروید.

قابلیت‌ها: پیش از این در خصوص امکانات مشابه ترازو و باسکول سخن گفته‌ایم. اینجا می‌خواهیم دربارهٔ قابلیت‌هایی صحبت کنیم که ویژهٔ یکی از این دو باشد. قابلیت توزین پی در پی یکی از آن‌ها است. این ویژگی، منحصر به باسکول‌ها است؛ و به شما امکان می‌دهد که چندین وسیله را توزین کنید و در نهایت، وزن و قیمت نهایی مجموع آن‌ها را برای شما نمایش می‌دهد. تا دیگر ناچار نباشید که وزن و قیمت هر یک را جداگانه مشاهده و محاسبه کنید؛ و سرعت و راندمان کارتان را بالا می‌برد. بعدی کیت زیرکش است که از امکانات ویژهٔ ترازوی آزمایشگاهی است. همچنین، ترازوهای فروشگاهی، می‌توانند میزان تخفیف را به صورت موردی یا درصدی محاسبه کنند و در فاکتور بیاورند که این ویژگی، مخصوص آن‌ها است. برای آشنایی با ترازوهای فروشگاهی کلیک کنید.

تفاوت ترازو  و باسکول چیست؟

قیمت: از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که هنگام خرید باسکول و ترازو به آن توجه می‌شود، قیمت آن‌ها است. باسکول از مصالح گران‌تر و بیشتری تهیه می‌شود. به همین دلیل قیمت بالاتری دارد. همچنین، یک باسکول، در یک کسب و کار بزرگ‌تر نسبت به فروشگاه‌ها و کارگاه‌های معمولی به کار می‌رود. از این جهت نیز، قیمت بالاتری نسبت به ترازو دارد. برای مثال، از باسکول میدانی در میادین میوه و تره‌بار، باسکول دامکش در دامداری‌ها و باسکول جاده‌ای در انبارهای بزرگ یا کارگاه‌های عظیم استفاده می‌شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز