خبرگزاری کار ایران

آیا شوره سر درمان قطعی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۴۰۳

درمان شوره سر روش‌های مختلفی دارد، که تعدادی از آن در خانه نیز قابل انجام است. شوره سر، که با خارش و پوسته‌های سفید روی پوست سر و موها خودش را نشان می‌دهد، 42 درصد از نوزادان و 1 تا 3 درصد از بزرگسالان را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. شوره سر را نباید ساده انگاشت زیرا نشان‌دهنده یک ریزالتهاب است، که به دلیل نداشتن علائم مشخص به راحتی نادیده گرفته می‌شود. گاهی این وضعیت به اندازه‌ای تشدید می‌شود، که مقابله با آن ناراحت‌کننده و خجالت‌آور است. از طرفی در بعضی از افراد لکه‌های چرب روی پوست سر و سوزن سوزن شدن پوست، با شوره سر همراه می‌شود.

اگر به دنبال درمان شوره سر خود هستید، باید متناسب با شرایط پوست سر و نوع و شدت شوره سر خود، محصول و روش درمانی مناسب را به کار بگیرید. برای این کار می‌توانید از مشاوره رایگان با متخصصان زیما استفاده کنید. مشاوران زیما متناسب با شرایط و مشکل شما، موثرترین درمان را معرفی خواهند کرد.

اما قبل از اینکه درمان‌های موثر شوره سر را به شما معرفی کنیم، بهتر است علت‌های مختلف این عارضه را بشناسید. تشخیص علت شوره سر در شما نقش مهمی در انتخاب بهترین نوع درمان دارد.

 

شوره سر چگونه به وجود می‌آید؟

شوره سر ناشی از عوامل مختلفی است که رایج‌ترین آن خشکی پوست است. شوره سر بیشتر در زمستان بروز پیدا می‌کند، زیرا پوست سر قادر به دریافت رطوبت کافی نیست و خشک می‌شود. در واقع مالاسزیا قارچی است، که از سبوم یعنی ماده روغنی ترشح شده توسط غدد روی پوست سر تغذیه می‌کند. هنگامیکه این قارچ از سبوم تغذیه می‌کند، به اسید چرب تبدیل شده و باعث تحریک پوست سر می‌شود. این وضعیت یکی از دلایل ایجاد شوره در سر است. دیگر دلایل شوره سر عبارتند از:

  • تجربه استرس طولانی مدت
  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما
  • شانه زدن خشن مو

آیا شوره سر درمان قطعی دارد؟

  • کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B12
  • استفاده بی‌رویه از محصولات مراقبت از مو
  • آلودگی و گرما

توجه داشته باشید که اگر پوست سرتان چرب باشد، یا موهایتان در بیشتر مواقع چرب بماند، احتمال شوره سر در شما بیشتر است. در این شرایط زمانیکه پوست سر خشک نیست هم، خارش شدید را تجربه خواهید کرد.

انواع شوره سر کدامند؟

شوره سر انواعی دارد که به شرح زیر است:

شوره سر خشک:

شوره سر پوست خشک معمولاً در فصل زمستان رخ می‌دهد. در زمستان دوش گرفتن با آب سرد دشوار است. بنابراین دوش آب گرم احتمال شوره سر را افزایش می‌دهد. در این شرایط پوست سر خشک و پوسته پوسته می‌شود. افرادی که در طول سال پوست خشکی دارند، مستعد پوسته پوسته شدن پوست سر هستند. این نوع شوره خشک، عامل ایجاد پوسته‌ها روی سر و خارش پوست است.

شوره سر چرب:

شوره سر چرب ناشی از تجمع روغن سبوم در پوست سر است. سبوم بوسیله غدد ترشح شده و باعث ایجاد توده‌های کثیف و چربی در پوست سر می‌شود. این وضعیت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. ترشح روغن سبوم به دلیل اضطراب یا استرس افزایش می‌یابد.

شوره سر ناشی از بیماری:

بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر شود. بیماری دیگری که منجر به شوره سر می‌شود، درماتیت سبورئیک است. درماتیت سبورئیک باعث ایجاد درد و قرمزی شدید در پوست سر می‌شود.

شوره سر قارچی:

یکی از انواع رایج شوره سر که با نام مالاسزیا شناخته می‌شود، ناشی از قارچی است که روی پوست هر انسانی وجود دارد. گاهی این قارچ با واکنش التهابی باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره می‌شود.

روش‌های مقابله با شوره سر

خوشبختانه پوسته‌ها یا خارش ناشی از شوره سر همیشه قابل کنترل یا کاهش است. موثرترین روش‌های رفع شوره سر شامل 3 مرحله زیر می‌شود:

1. تمیز کردن پوست سر با استفاده از شامپوهای ضد قارچ:

در اولین قدم برای درمان شوره سر از شامپوهای ضدشوره یا ضد قارچ استفاده کنید. این شامپوها تجمع سلول‌های مرده پوست را کاهش داده یا میزان چربی روی پوست را کم می‌کنند. شامپوهای شوره سر بهترین راه کنترل شوره سر چرب هستند. بهترین شامپوها برای درمان شوره سر عبارتند از:

  • شامپو سولفید سلنیوم: این شامپوی ضد قارچ از رشد قارچ روی پوست جلوگیری کرده و در از بین بردن شوره سر بسیار موثر است.
  • شامپو کتوکونازول: استفاده از این شامپو در از بین بردن قارچ‌های عامل شوره سر بسیار موثر است.
  • شامپو بر پایه قطران زغال سنگ: گاهی بازآفرینی پوست سر منجر به پوسته پوسته شدن می‌شود. قطران زغال سنگ این فرآیند را کند کرده و شدت شوره سر به مرور زمان کاهش می‌دهد.

2. روغن‌درمانی پوست سر با روغن بنفشه پایه زیتون:

آیا شوره سر درمان قطعی دارد؟

این محصول طبیعی همان ماده‌ای است که پوست سر شما برای مبارزه با شوره به آن نیاز دارد. روغن بنفشه پایه زیتون یک مرطوب کننده قوی است، که رطوبت مورد نیاز پوست را در درسترس آن قرار می‌دهد. به علاوه، خواص ضدقارچی این محصول در درمان شوره سر قارچی موثر خواهد بود. نمونه اصل و خالص روغن بنفشه پایه زیتون در مجموعه زیمالب عرضه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این محصول پوست سر خود را تقویت کنید، تا در مقابل شوره سر مقاوم باشد.

3. چند تغییر ساده در عادات روزانه:

اگر واقعا می‌خواهید شوره سر را تا حدی که امکان دارد کنترل کنید، باید عادات روزانه مخرب را کنار بگذارید. مهم‌ترین تغییراتی که به شما در کنترل شوره سر کمک می‌کند، به شرح زیر است:

  • استرس خود را کنترل کنید: به محض بالا رفتن میزان استرس شما، غدد پوست سر تولید سبوم را افزایش می‌دهند. تولید سبوم بیشتر به معنای تولید شوره بیشتر روی پوست سر است. به علاوه، استرس علائم و عوارض شوره سر را نیز تشدید می‌کند. بنابراین باید راهی برای کنترل استرس خود پیدا کنید.
  • غذاهای مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید: برای اینکه شوره سرتان کاهش پیدا کند، لازم است ویتامین B و روی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. البته اگر فکر می‌کنید این مواد ضروری از طریق غذا تامین نمی‌شود، با مشورت پزشک مکمل‌های غذایی آنها را مصرف کنید.
  • مصرف مواد شیمیایی را کم کنید: سعی کنید از شامپو و محصولات بهداشتی و آرایشی کمتری برای موهایتان استفاده کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده یا بهداشتی می‌تواند به راحتی به خشکی و تحریک پوست سر منجر شود.

باورهای اشتباه درباره از بین بردن شوره سر

بعضی از روش‌های درمان شوره سر، پایه علمی ندارند. این روش‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر به سلامت پوست سر و موها وارد کند. رایج‌ترین باورهای اشتباه درباره از بین بردن شوره سر عبارتند از:

  • هر شامپوی ضدشوره‌ای، شوره سر شما را درمان می‌کند.
  • شستشوی مداوم موها می‌تواند شوره سر را کمتر کند.
  • سرکه باعث درمان قطعی شوره سر می‌شود.
  • شوره سر ارثی است، پس درمان ندارد.
  • شوره سر قابل انتقال به دیگران است.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز