خبرگزاری کار ایران

انواع بیماری قلبی و اهمیت نوار قلب

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۷۵۹

بیماری قلبی از رایج ترین بیماری‌هایی است که افراد درگیر آن هستند. انجام آزمایش نوار قلب و تصویربرداری‌ به تشخیص بیماری های قلبی کمک می ‌کند.

انواع رایج بیماری های قلبی

گاهی اوقات قلب و سیستم گردش خون آن طور که باید عمل نمی کنند. این می تواند باعث بیماری های قلبی و گردش خون ( که بیماری های قلبی عروقی نیز نامیده می شوند ) شود. مشکلات مربوط به قلب و سیستم گردش خون، از جمله حمله قلبی یا سکته مغزی، معمولا ناشی از تجمع تدریجی مواد چرب ( موسوم به آتروم ) در سرخرگ های اطراف قلب و سرخرگ هایی است که خون مغز شما را تامین می کنند. این ماده چرب دیواره های عروق کرونر قلب را احاطه کرده و باعث باریک تر شدن فضا برای جریان یافتن خون می شود. وقتی سرخرگ ها تنگ می شوند و جریان خون محدود می شود، سرخرگ ها نمی توانند خون کافی به قلب و مغز برسانند که می تواند باعث بیماری های قلبی و گردش خون شود.

در ادامه به انواع بیماری های قلبی اشاره می کنیم:

  • آریتمی های قلبی : هنگامی که دچار آریتمی قلبی می شوید، قلب شما الگوی ضربان نامنظمی دارد. آریتمی های جدی اغلب از دیگر مشکلات قلبی ایجاد می شوند اما ممکن است به تنهایی نیز اتفاق بیافتند.

 

  • بیماری دریچه قلب : قلب شما چهار دریچه دارد که برای هدایت جریان خون بین چهار محفظه قلب، ریه ها و رگ های خونی باز و بسته می شوند. یک ناهنجاری می تواند باز و بسته کردن راه درست را برای یک شیر سخت کند. وقتی این اتفاق می افتد، جریان خون شما ممکن است مسدود شود یا خون نشت کند. شیر شما ممکن است درست باز و بسته نشود.

 

  • بیماری پریکاردی : هر بیماری پریکاردیوم، کیسه ای که قلب شما را احاطه می کند، بیماری پریکارد نامیده می شود. یکی از بیماری های شایع تر پریکاردیت یا التهاب پریکاردیوم است. این بیماری معمولا در اثر عفونت با ویروس، بیماری های التهابی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید یا آسیب به پریکاردیوم ایجاد می شود. پریکاردیت اغلب منجر به جراحی قلب باز می شود.

 

  • کاردیومیوپاتی ( بیماری ماهیچه قلب ) : کاردیومیوپاتی بیماری عضله قلب است. در آن عضلات قلب کشیده، ضخیم یا سفت می شود. قلب شما ممکن است آنقدر ضعیف شود که نتواند به خوبی پمپاژ کند. دلایل احتمالی زیادی برای این بیماری وجود دارد، از جمله شرایط ژنتیکی قلب، واکنش ها به برخی داروها یا سموم خاص ( مانند الکل ) و عفونت های ناشی از ویروس. گاهی شیمی درمانی باعث کاردیومیوپاتی می شود. بسیاری از اوقات، پزشکان نمی توانند علت دقیق را پیدا کنند.

 

  • بیماری مادرزادی قلب : بیماری مادرزادی قلبی زمانی اتفاق می افتد که در کودکی که هنوز در رحم است، مشکلی پیش بیاید. ناهنجاری قلبی گاهی اوقات درست پس از تولد منجر به مشکل می شود، اما گاهی اوقات تا زمانی که شما بزرگ‌سال نشوید هیچ نشانه ای وجود ندارد.

 

  • بیماری آرتریت کورونری: شایع ترین مشکل قلبی است. با  این بیماری، شما ممکن است دچار انسداد در شریان های کرونری خود شوید. ( رگ هایی که خون قلب شما را تامین می کنند ) این امر می تواند منجر به کاهش جریان خون به عضله قلب شود و مانع از رسیدن اکسیژن مورد نیاز آن شود. این بیماری معمولا در نتیجه آترواسکلروز آغاز می شود، وضعیتی که گاهی سخت شدن شریان ها نامیده می‌شود.

 

  • نارسایی قلبی  : با نارسایی قلبی، قلب شما خون را آن طور که باید پمپاژ نمی کند تا نیازهای بدن شما را براورده کند. این بیماری معمولا ناشی از بیماری عروق کرونر است، اما می تواند به دلیل بیماری تیروئید، فشار خون بالا، بیماری عضله قلب یا شرایط خاص دیگر نیز رخ دهد.

 

نوار قلب چیست؟

الکتروکاردیوگرام ( ECG EKG ) و یا همان نوار قلب ، یک تست ساده است که ریتم قلب و فعالیت الکتریکی قلب شما مورد بررسی قرار میدهد.

سنسورهای متصل به پوست یا الکترود ها برای تشخیص سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط قلب شما در هر بار پمپاژ مورد استفاده قرار می گیرند. این سیگنال ها توسط یک دستگاه نوار قلب ثبت می شوند و پزشک به آن ها نگاه می کند تا ببیند که آیا طبیعی هستند یا خیر. این تست می تواند توسط یک متخصص آموزش دیده ویژه در یک بیمارستان، یک کلینیک یا در جراحی عمومی شما انجام شود.

اهمیت نوار قلب در تشخیص بیماری های قلبی

یک نوار قلب  یا EKG می تواند به تشخیص موارد زیر کمک کند:

  • آریتمی های قلبی  که در آن قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می تپد.
  • بیماری عروق کرونر قلب  که در آن منبع خون قلب با تجمع مواد چرب مسدود می شود.
  • سکته قلبی یا حمله قلبی که در آن جریان خون به قلب ناگهان مسدود می شود.
  • کاردیومیوپاتی جایی که دیواره های قلب ضخیم یا بزرگ می شوند.

انواع بیماری قلبی و اهمیت نوار قلب

انواع دستگاه های نوار قلب

اگر فردی در خانواده اش سابقه بیماری های قلبی دارد، بهتر است به طور منظم نوار قلب ثبت کند تا تحت نظر باشد؛ حتی اگر علائمی ندارد. اگر علائم مداوم نباشند و هر از گاهی اتفاق بیافتند، ممکن است در یک جلسه ثبت نوار قلب بروز نکند و خطری پنهان باشد. برای همین پزشکان پیشنهاد می کنند که به طور مداوم از یک دستگاه سیار ثبت نوار قلب استفاده بکنند.

 این دستگاه ها چندین نوع متفاوت دارند:

  • ثبت کننده هولتر ( holter ) : این نوع یک دستگاه کوچک سیار است که به طور مداوم به مدت معمول ۲۴ یا ۴۸ ساعت به ثبت می پردازند.
  • ثبت کننده اتفاقی ( event ) : این دستگاه هم مشابه ثبت کننده ی هولتر است، با این تفاوت که صرفا در زمان های خاصی و به مدت چند دقیقه ثبت نوار قلب را انجام می دهد. این دستگاه نوار قلب را می توان طولانی تر از ثبت کننده هولتر پوشید ( برای مثال به مدت ۳۰ روز ). هر زمان که فرد علائمی را حس کرد، دکمه ای را فشار می دهد و دستگاه ثبت نوار قلب را انجام می دهد. یکی از به روز ترین دستگاه های نوار قلب موجود در بازار، دستگاه نوار قلب زیستل است که تنها با استفاده از انگشتان دست و مچ پا یک نوار قلب شش کانال را ثبت میکند و امکان تشخیص آریتمی قلبی را دارد.

انواع بیماری قلبی و اهمیت نوار قلب

  • ثبت کننده حالت استراحت ( resting ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت استراحت ذخیره می کند.
  • ثبت کننده حالت فعالیت ( exercise ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت فعالیت های فیزیکی ذخیره می کند. این وسیله برای سنجش ظرفیت فعالیت فیزیکی به کار می رود، با این کار، میزان احتمال بسته شدن عروق قلبی و احتمال ایست قلبی سنجیده می شود.
  • ثبت کننده میانگین سیگنالی ( signal-averaged ) : به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه تست می گیرد. این دستگاه دقت بالایی دارد و با محاسبات دقیق، کوچک ترین نامنظمی های قلبی  تشخیص داده می شود. این وسیله زمانی استفاده می شود که احتمال آریتمی می رود اما هیچ اثری از آن در دستگاه ثبت کننده حالت استراحت مشاهده نشده است. زیرا آریتمی ها ممکن است ذاتا گذرا باشند و با تست های معمولی مشخص نشوند.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز