خبرگزاری کار ایران

چگونه ارز دیجیتال خود را از خطر دور نگه داریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۱۹۳

سرمایه‌گذاران جدید به دنبال فرصت عالی کسب سود در ارزهای دیجیتال هستند. اما هکرها، کلاهبرداران و سایر جنایتکاران هم این سرمایه‌گذاران جدید را طعمه‌ای آسان می‌بینند. بنابراین ایمن نگه‌داشتن وجوه باید در صدر اولویت‌های شما قرار بگیرد. اما چگونه می‌توان امنیت دیجیتال را تقویت کرد و از سرقت رمز ارزها در امان ماند؟ آیا باید ارز دیجیتال خود را در صرافی‌ها یا کیف پول‌های سخت‌افزاری نگه دارید؟ با آموزش ارز دیجیتال به کمک سایت تریدر نووا می‌توانید ارز دیجیتال خود را از خطرات مختلف دور نگه دارید.

خطرات بالقوه برای دارایی دیجیتال شما

خطرات بالقوه و آخرین تهدیدات نسبت به دارایی دیجیتال شما و نحوه کاهش آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند. مثلا زیان هک ارزهای دیجیتال و NFT در سال گذشته بیش از 14 میلیارد دلار بوده است و این میزان با سرعتی خیره‌کننده ادامه دارد. این ضررهای خیره‌کننده بر نیاز به درک تهدیدات امنیتی صنعت کریپتو و پیشی گرفتن از آن‌ها تاکید دارند. در ادامه به مهم‌ترین خطرات بالقوه برای دارایی‌های دیجیتال شما اشاره خواهیم کرد.

1. هک کلیدهای خصوصی

ارزهای دیجیتال برخلاف تراکنش‌های سیستم مالی سنتی عمل می‌کنند. سیستم مالی سنتی یا متمرکز به واسطه‌های موسسات مالی متکی هستند و می‌توانند وجوه را مسدود کرده و تراکنش‌ها را معکوس کنند. اما بلاکچین تغییرناپذیر است و تراکنش‌های زنجیره‌ای آن غیرقابل‌برگشت هستند. بنابراین نگهداری ایمن کلید ارزهای دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دارندگان ارز دیجیتال، کلیدهای خود را یا در کیف پول‌های گرم (نرم‌افزاری) یا در کیف پول‌های سرد (سخت‌افزاری و فیزیکی) ذخیره می‌کنند. در آموزش ارز دیجیتال گفته می‌شود که فرد مالک کلیدهای خصوصی، مالک دارایی دیجیتال هم خواهد بود.

حتی در جایی که یک صرافی شخص ثالث، نگهبانی کلیدها را از طرف کاربران بر عهده دارد، هکرها توانسته‌اند به سیستم‌های آن‌ها نفوذ کرده و وجوه دیجیتال را انتقال دهند. به عنوان مثال، هکرها در ماه مارس 2022 توانستند کلیدهای خصوصی مرتبط با بازی رمزنگاری اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را بدزدند. آن‌ها با این کار بیش از 600 میلیون دلار ارز دیجیتال را به سرقت بردند.

2. هک قراردادهای هوشمند

بسیاری از هکرها در سال گذشته از آسیب‌پذیری‌های کد مورد استفاده برای پردازش قراردادهای هوشمند یا نرم‌افزارهای رمزنگاری زیربنایی استفاده کردند. به عنوان مثال، یک فرد یا گروه هکری در حمله خود به پلی نتورک (Poly Network) از آسیب‌پذیری قرارداد هوشمند سو استفاده کرد. این آسیب‌پذیری به آن‌ها اجازه داد تا مجوزهای اداری را برای اجرای تراکنش‌های بلاکچین تغییر دهند و صدها میلیون دارایی رمزنگاری را سرقت کنند.

3. کلاهبرداری

طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال، کلاهبرداران از سال 2021 به این سو بیش از یک میلیارد دلار از ده‌ها هزار کاربر ارزهای دیجیتال کلاهبرداری کرده‌اند. این کلاهبرداری‌ها معمولا به سه روش عمده انجام می‌شود. کلاهبرداران یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقلبی می‌سازند یا افراد را با روابط عاشقانه بازی می‌دهند یا هویت مشاغل قانونی را جعل می‌کنند.

چگونه ارز دیجیتال خود را از خطر دور نگه داریم؟

مثلا طرح راگ پول یکی از کلاهبرداری‌های معروف است. در این طرح یک خالق ارز دیجیتال توکن‌های خود را پیش‌فروش می‌کند. سپس وجوه را جمع‌آوری کرده و وعده عرضه را به آینده موکول می‌کند، اما با پول‌ها متواری می‌شود. بنابراین آموزش ارز دیجیتال برای در امان ماندن از چنین طرح‌هایی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

4. ورشکستگی صرافی های ارز دیجیتال

ورشکستگی وویجر و سلسیوس نشان‌دهنده خطرات منحصربه‌فردی است که دارندگان ارزهای دیجیتال با اعتماد به شرکت‌های رمزنگاری مواجه هستند. این دو حادثه به تنهایی منجر به زیان بیش از یک میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران شد. شبکه سلسیوس، یک پلتفرم بزرگ وام‌دهی ارزهای دیجیتال، در 13 ژوئیه 2022 برای حفاظت از ورشکستگی اقدام کرد.

بنابراین در آموزش ارز دیجیتال بر این موضوع تاکید می‌شود که کاربران باید ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال یا پلتفرم وام‌دهی مورد استفاده خود را در نظر بگیرند.

راه‌های نگهداری امن ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین مواردی که صاحبان ارز دیجیتال باید در نظر بگیرند، نحوه ذخیره ایمن دارایی‌ها است. ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو شکل غیر حضانتی، یعنی به صورت شخصی و در یک کیف پول فیزیکی و دوم غیر حضانتی یعنی در حساب یک صرافی یا کیف پول آنلاین حفظ کرد.

1. کیف پول غیر حضانتی

در کیف پول غیر حضانتی، مسئولیت ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال بر عهده خود شما خواهد بود. بنابراین اگر دسترسی به کلید رمزنگاری ارز دیجیتال خود را از دست بدهید، دارایی دیجیتال شما از بین می‌رود. این یک مشکل بسیار رایج است که از اولین راه‌اندازی بیت کوین (BTC) رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که بیش از 3.7 میلیون بیت کوین به همین شکل از دست رفته باشد.

2. کیف پول حضانتی

یک کیف پول حضانتی به عنوان گزینه پیش‌فرض برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. یعنی یک گروه شخص ثالث از طریق ذخیره‌سازی سرد (آفلاین)، ذخیره‌سازی گرم (آنلاین) یا ترکیبی از این دو رمز ارز شما را نگه می‌دارد. وقتی از صرافی‌های ارز دیجیتال، اپلیکیشن‌ها یا کارگزاران مالی رمز ارز می‌خرید، معمولا آن‌ها را در کیف پول حضانتی خودشان قرار می‌دهند. اما اگر می‌خواهید خودتان رمز ارزها را ذخیره کنید، می‌توانید آن‌ها را به کیف پول سخت‌افزاری خودتان منتقل کنید.

مزایای کیف پول‌های حضانتی

بسیاری از سرمایه‌گذاران، بدون مشکل از کیف پول‌های حضانتی استفاده می‌کنند. چراکه مزایای زیادی به همراه دارند.

چگونه ارز دیجیتال خود را از خطر دور نگه داریم؟

  • این نوع از کیف پول نیاز به کمترین میزان کار را از جانب کاربر دارد و آموزش ارز دیجیتال شما را به فراگیری راه‌های انجام یک معامله خوب محدود می‌کند.
  • از آنجایی که رمز ارز شما در یک حساب آنلاین ذخیره می‌شود، دسترسی آسان‌تری در هنگام معامله کردن به آن خواهید داشت.
  • لازم نیست نگران گم شدن کیف پول رمزنگاری خود باشید. زیرا تا زمان دسترسی به حساب خود، می‌توانید به دارایی دیجیتال دسترسی داشته باشید.
  • یک گروه شخص ثالث رمز ارز شما را کنترل می‌کند. بنابراین شما به تدابیر امنیتی آن‌ها متکی هستید و اطمینان دارید که حساب شما مسدود نخواهد شد.

اگرچه کیف پول‌های حضانتی به اندازه استفاده از کیف پول شخصی و غیر حضانتی شما ایمن نیستند، اما گزینه بسیار راحت‌تری برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. اگر تصمیم به انتخاب کیف پول حضانتی دارید، پلتفرم انتخابی شما باید استانداردهای امنیتی بالایی داشته باشد.

معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال بین‌المللی

صرافی‌های زیر را بر اساس امنیت و حجم معاملات می‌توان برترین پلتفرم‌های نگهداری ارز دیجیتال دانست.

1. بایننس

بایننس را باید شماره یک صرافی ارزهای دیجیتال جهانی دانست که خدمات خود را به کاربران اکثر کشورهای جهان ارائه می‌دهد. این صرافی با وجود تحریم‌ها به کاربران ایرانی زیادی هم خدمات ارائه داده است.

۲. کوکوین

هدف کوکوین ارائه خدمات مبادله و نگهداری دارایی دیجیتال به کاربرانی است که به دنبال پلتفرمی امن‌تر و راحت‌تر هستند. کوکوین دارایی‌های ممتاز در سراسر جهان را به صورت یکپارچه نگهداری می‌کند.

۳. کوینکس

کوینکس نامی قوی در صنعت ارزهای دیجیتال است که اغلب مترادف با نگهداری امن به مجموعه گسترده‌ای از کوین‌ها در نظر گرفته می‌شود. کوینکس با کارمزد کم و امنیت عالی خود یک صرافی عالی برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال است.

جمع‌بندی

بخش عمده‌ای از آموزش ارز دیجیتال باید به نحوه نگهداری امن رمز ارزها اختصاص داده شود. زیرا به دور نگه داشتن دارایی دیجیتال از خطرات بالقوه، اولین گام در جهت کسب سود و دوری از ضرر خواهد بود. امیدواریم با مطالعه این مطلب درک عمده‌ای از خطرات بالقوه در فضای کریپتو و نگهداری امن ارز دیجیتال خود به دست آورده باشید.

منابع

https://trader-nova.com

https://www.investopedia.com/crypto-bankruptcy-affecting-investors

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز