خبرگزاری کار ایران

طرح توجیهی چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۴۶۹

اولین پرسشی که با شنیدن "طرح توجیهی" ذهن شما را درگیر می کند، این است که طرح توجیهی چیست؟ و اهداف کاربرد آن چیست؟ گروه مشاوره و برنامه ریزی مطصا با گردآوری این مقالۀ تخصصی تلاش نموده تا شما را بیشتر با جزئیات نگارش طرح توجیهی آشنا سازند.

به طور کلی، هدف از نگارش طرح توجیهی، تجزیه و تحلیل جوانب مختلف اجرای یک پروژه می باشد. به عبارتی تمام ملاحظات اقتصادی، مجوز حقوقی، امور برنامه ریزی، نحوۀ اجرا، امور فنی و ... در راستای اطمینان یافتن از موفقیت آمیز بودن پروژه در نظر گرفته می شود. بنابراین مدیران و سرمایه گذاران، پیش از اینکه هزینه و زمان خود را جهت اجرای پروژه صرف نمایند. تلاش می کنند با بهره مندی از طرح توجیهی آماده و یا سفارشی، به نوعی نگاه جامعی از آیندۀ فعالیتی که قصد انجام دادن آن را دارند، تهیه نمایند. به دلیل گستردگی مزایای گردآوری گزارشات طرح توجیهی، این مقاله را به این موضوع تخصصی اختصاص داده ایم تا راهنمای خوبی برای راه اندازی پروژه های موفقیت آمیز و سودآور به شمار آید.

قطعاً با استفاده از مطالب گردآوری شده تحت عنوان "طرح توجیهی کسب و کار"، می توان در راستای تشخیص مزایا و معایب اجرای یک پروژه و سرمایه گذاری بهره گرفت. بدیهی است با نگارش طرح توجیهی پیش از آغاز پروژه به صورت عملی، می توان موانع ایجاد شده در مسیر اجرای پروژه را تشخیص داده و در صورت لزوم، با ارائه راهکارهای مناسب تر از هدر رفت بودجه و زمان جلوگیری نمود.

ارزیابی تخصصی طرح توجیهی

با گستردگی فعالیت مشاغل مختلف، امروزه ورود کوکورانه یک کسب و کار در تجارت، می تواند یک کار مخاطره آمیز به شمار رود که باعث ورشکستگی چندین سرمایه گذار و یا یک سرمایه گذار گردد.

بر اساس مطالب مذکور، ارزیابی تخصصی طرح توجیهی توسط افراد اهل فن صورت می پذیرد. در واقع هدف از انجام گزارشات طرح توجیهی، تجزیه و تحلیل نمودن پروژه از نظر عملی بودن آن صورت می گیرد. به عبارتی بایستی همان ابتدا یک سری سئوالات تخصصی اولیه مطرح گردد و سپس افراد متخصص با برررسی وضعیت بازار و تمام جوانب مرتبط با آن کسب و کار، می توانند پاسخگوی پرسش های جمع آوری شده باشند.

اهداف اصلی از نوشتن طرح توجیهی عبارتند از :

  • بررسی کامل تمام جوانب اجرای یک پروژه و یک طرح
  • پس از بررسی تمام جوانب اقتصادی، مالی و فنی، آیا پروژه قابلیت عملی شدن را دارد؟
  • کسب اطلاعات تخصصی و بروز نسبت به بروز مشکلات احتمالی که ممکن است هنگام اجرای پروژه با آن رو به رو شوند.

شما اگر در صدد برای کسب اطلاعات تخصصی بیشتر در حوزۀ نگارش طرح توجیهی می باشید، می توانید با مهندسین گروه مشاوره و برنامه ریزی مطصا تماس حاصل نموده و مشورت نمائید. نگارش طرح توجیهی در راستای توسعه کسب و کار، یک اقدام مهم و اساسی به شمار می رود. در واقع می توان با استفاده از گزارش طرح توجیهی می توان بسیاری از مشکلات بالقوه ای که در اجرای آن پروژه وجود دارد را شناسایی نمود و سپس با جایگزین نمودن راهکارهایی مناسب، بتوان با حداقل هزینه موانع را مرتفع کرد.

بدیهی است که طرح توجیهی بهترین استراتژی بازاریابی است که قصد بر تجزیه و تحلیل زوایای مختلف اجرای یک پروژه و سرمایه گذاری را دارد. یکی دیگر از اهدافی که سرمایه گذاران موظف به تهیۀ طرح توجیهی برای فعالیت نوپا و یا یک ایده می باشند، به منظور متقاعد کردن سرمایه گذاران و یا بانک صورت می پذیرد. در واقع سرمایه گذاری بر روی پروژه ای ممکن است یک حرکت عاقلانه و سودآور به شمار آید که البته برعکس آن نیز صادق می باشد و صرف هزینه برای پروژه هایی که آیندۀ روشنی ندارد، کار غیر عاقلانه ای محسوب می گردد.

طرح توجیهی چه کاربردی دارد؟

بهترین روش های پیشنهادی جهت نگارش طرح توجیهی

لازم به ذکر است که طرح توجیهی، اهداف و نیازهای منحصر به فرد اجرای یک پروژه را به وضوح نشان مشخص می نماید. در همین راستا، نتایج طرح توجیهی متناسب با هر نوع کسب و کاری، متفاوت تنظیم می گردد.

  • نگارش یک طرح سازمانی، عملیاتی و یا تجاری
  • تنظیم صورت وضعیت درآمد پیش بینی شده
  • بازخورد اهداف اجرای پروژه از سوی ذینفعان
  • تجزیه و تحلیل جوانب کار و اطمینان از محکم کاری اجرای پروژه
  • جمع آوری داده ها، تعیین نظرسنجی و یا تحقیق صورت گرفته
  • تصمیم گیری در خصوص "انجام" و یا "عدم انجام" اجرای یک ایده

به عبارتی پس از اتمام مراحل اولیه، عوامل زیر به عنوان الگوی اصلی در قسمت های مختلف گزارش طرح توجیهی گنجانده می شوند که عبارتند از :

  • منابع مالی پروژه : تعیین منابع سرمایه گزاری
  • استراتژی بازاریابی : توصیف جزئیات استراتژی بازاریابی
  • پرسنل و نمودار سازمانی : نحوۀ استخدام سرمایه انسانی
  • ملاحظات فنی : بررسی ابزارآلات مورد نیاز برای اجرای یک پروژه
  • برنامه و جدول زمانی : در نظر گرفتن نقاط احتمالی تواریخ اتمام پروژه
  • خلاصه اجرایی : توصیف تخصصی از جزئیات اجرای پروژه، محصول، خدمات و طرح
  • توصیه ها : تجزیه نمودن یک پروژه و کسب و کار به بخش های فناوری، بازاریابی، سازمانی و یا امور مالی

نوشتن طرح توجیهی بر اساس نمونه های واقعی

جهت گردآوری مطالب تخصصی تحت گزارش طرح توجیهی، نیاز به بررسی الگوهای واقعی دارد که متخصصین می توانند تمام جوانب کار را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. مدتی است که یک کالج در نواحی بوستن، تمایل به گسترش و توسعۀ دانشگاه داشت. هر دفعه به دلایل مختلفی به تعویق می انداخت. در واقع دولت وقت با بیان یک سری ابهامات در اجرای کار، مانع از این اتفاق می شد. به عبارتی پرسش هایی همانند اینکه آیا کالج دارای قابلیت توسعه را دارد؟ ضمن آنکه مؤسسین دانشگاه، نگران نظرات افکار عمومی نیز بودند چون بیش از صد سال بود که در بنای کالج هیچ گونه تغییرات معماری بوجود نیاورده بودند. از این رو نوشتن طرح توجیهی که گذشته با عنوان تجزیه و تحلیل موقعیت و جوانب مختلف اجرای پروژه بود، تحت نظارت افراد متخصص در زمینه های مختلف صورت پذیرفت.

بدین ترتیب توانستند به همۀ این نگرانی ها، پاسخ منطقی دهند و سرانجام موفق به احداث پروژه گسترش دانشکده گردند. در همین راستا، شاهد روز به روز شاهد رشد فعالیت مراکزی با عنوان مشاور و برنامه ریز در سطح جهانی هستیم که در ایران نیز شاهد این اتفاق بزرگ هستیم. گروه مشاوره و برنامه ریزی مطصا به عنوان یکی از مراکز با سابقه در این عرصه، قادر به بررسی جوانب مختلف اجرای یک پروژه به صورت گزارشات طرح توجیهی می باشند.

طرح توجیهی چه کاربردی دارد؟

هزینۀ اجرای طرح توجیهی

با توجه به گسترش کسب و کارهای مختلف، بیش از گذشته شاهد ارائه خدمات مشاوره ای و نوشتن طرح توجیهی متناسب با پروژه های کوچک و بزرگ می باشیم. در همین راستا قیمت طرح توجیهی بر اساس حجم پروژه و عملیاتی که در راستای گردآوری اطلاعات تخصصی صورت می پذیرد، متغیر تعیین می گردد. بنابراین جهت کسب اطلاعات تخصصی در خصوص چگونگی برآورد هزینۀ طرح توجیهی، مشورت نمودن با گروه مشاوره و برنامه ریزی مطصا را به شما توصیه می نمائیم.

در کلام آخر، چنین مجموعه هایی با امکانات حرفه ای که در اختیار دارند، به بهترین شکل ممکن قادر به راهنمایی شما سرمایه گزاران گرامی می باشند. اجرای طرح توجیهی به عنوان اصل اساسی، پیش از راه اندازی یک پروژه به شمار می رود. از نتایج بدست آمده می توان برای پیش برد و یا توقف اجرای یک سرمایه گزاری بهره گرفت.

https://matsa.co/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز