خبرگزاری کار ایران

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو + 10 راهکار مراقبتی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۴۰۵

 

دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو یکی از پر اهمیت ترین کارهایی است که باید در انجام آن ها دقت بسیاری داشته باشید، دلیل اهمیت این موضوع بر این است که اگر شما کوچکترین خطایی انجام دهید ممکن است تمامی نتایج عمل شما زیر سوال برود و با عوارض متعددی روبرو شوید.

در این مطلب ما قصد داریم تا در خصوص 10 نکته تمامی مراقبت هایی که لازم است انجام دهید را به شما توضیح دهیم؛ بنابراین اگر قصد انجام این عمل را دارید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

زمان بهبودی بعد از عمل

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو + 10 راهکار مراقبتی

در خصوص مدت زمان بهبودی باید بیان کنیم که این زمان برای افراد مختلف متفاوت است، عوامل زیادی در این زمینه تاثیر گذارند که شامل: چگونگی مراقبت، سن بیمار، وضعیت جسمانی، نوع جراحی و ... بنابراین نمی توان زمان مشخصی را برای همه عنوان کرد.

اما به طور کلی بین 2 الی 6 ماه زمان لازم است تا شما بتوانید به مفصل جدید عادت کنید و یا فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید.

البته پس از دو ماه این امکان را خواهید داشت که کارهای عادی خود را انجام دهید، اما اگر اهل کار شما به صورتی است که به زانو فشار وارد می شود یا اهل ورزش هستید به 6 ماه زمان احتیاج دارید تا بتوانید به وضعیت قبل خود بازگردید.

در این دوران هرچقدر نکات مراقبتی را بهتر رعایت کنید، سریع تر بهبود پیدا می کنید، در ادامه ما به صورت کامل این نکات را برایتان آورده ایم.

نکات مراقبتی لازم برای عمل تعویض مفصل زانو

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو + 10 راهکار مراقبتی

1.انجام کارهای اصولی و اولیه

کارهای اصولی که شما باید بعد از تعویض مفصل زانو انجام دهید شامل آماده کردن منزل و تمامی آن چه که بعد از عمل احتیاج خواهید داشت می باشد. با توجه به این پس از مدتی از عمل شما نمی توانید بسیاری از کارهایتان را انجام دهید، لازم است که خود را به خوبی برای این شرایط آماده کنید و تمام آن چه که احتیاج است را در دسترس بگذارید.

2.دقت در مصرف دارو و مراقبت از زخم ها

شما باید تمامی دارو های تجویز شده توسط پزشک را مرتب و سر ساعت مصرف کنید. دقت داشته باشید که در این دوران تنها باید داروهایی که برایتان تجویز شده است را استفاده کنید و از مصرف داروهای دیگر خودداری کنید.

مورد دیگری که باید نسبت به آن دقت داشته باشید مربوط به مراقبت از زخم هایتان است، این کار شامب تعویض پانسمان و تمیز کردن محل بخیه ها می باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر زخم متورم، قرمز، خشک یا بدبو شده است لازم است تا به صورت جدی تر مراقبت های پزشکی را دنبال کنید.

3.دقت به قرار های پزشکی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید این که است در زمان های مشخص شده نزد پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما بررسی شود. با توجه به این که تا 4 الی 8 هفته بعد از جراحی قادر به رانندگی نمی باشید، بنابراین لازم است تا شخصی در این زمینه به شما کمک کند.

در زمان ملاقات با پزشک لازم است تا شما سوالات زیر را مطرح کنید:

  • داروها یا واکنشهای غیرمعمول به آنها
  • تب زیاد
  • افزایش درد
  • تورم یا خشکی محل بریدگی عمل جراحی
  • حمله های تنگی نفس یا درد قفسه سینه

البته این موارد تنها مربوط به عمل مفصل زانو نیست و برای جراحی های دیگری مثل پارگی رباط صلیبی زانو هم توصیه می شود تا تمامی این نکات را در نظر داشته باشید.

4.داشتن رژیم غذایی مناسب

این که شما چه مواد غذایی پس از عمل مصرف می کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است، به صورت کلی توصیه می شود تا در وعده های غذایی خود تا حد زیادی ویتامین ث مصرف کنید.

مصرف موادی مثل آناناس و چیز هایی که باعث ترمیم بهتر بافت پوست می شود بسیار توصیه می شود. اگر شما به کمبود آهن دچار هستید در خصوص این که می توانید قرص آهن مصرف کنید یا نه باید از پزشک خود سوال بپرسید.

5.پیشگیری از عفونت

یکی از مشکلاتی که برخی افراد پس از جراحی به آن دچار می شوند مربوط به عفونت است، شایع ترین دلیل عفونت عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو مربوط به باکتری هایی است که به دنبال پروسیجرهای متفاوت روی دهان و دندان، مجرای ادراری (به دنبال سونداژ) و یا حتی عفونتهای پوستی وارد جریان خون میشود.

این باکتری ها به کمک جریان خون وارد بافت های زانو می شوند و عفونت ایجاد می شود.

6.فعالیت های بدنی پس از جراحی

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو + 10 راهکار مراقبتی

نکته مراقبتی دیگری که شما برای این عمل در نظر داشته باشید مربوط به فعالیت های بدنی و ورزش کردن است، طبیعتا تا چندین هفته بعد از عمل شما هنگام انجام فعالیت های مختلف درد خواهید داشت، اما به مرور از بین می رود.

شما باید تا شش هفته بعد از عمل فقط فعالیت های سبک را انجام دهید و پس از این تایم می توانید فعالیت های عادی خود را پیش بگیرید.

7.پیشگیری از ورم و لخته شدن خون

از عوارض دیگری که ممکن است برای شما ایجاد شود می توان به ورم و لخته خون اشاره کرد، به جهت جلوگیری از این عارضه باید تمامی دستورالعمل های پزشک را به خوبی دنبال کنید.

همچنین از مصرف دارو یا غذاهایی که موجب رقیق شدن خون می شوند خودداری کنید، در صورتی که متوجه ورمی در ناحیه پا، زانو یا ساق شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

8.استفاده از تجهیزات کمکی

معمولا بعد از جراحی برای راه رفتن به عصا یا واکر احتیاج خواهید داشت، همچنین تا دو هفته برای انجام کارهای روزانه لازم است تا شخصی دیگر به شما کمک کند. بالا و پایین رفتن از پله ها تا چهار هفته ممنوع است و پس از آن باید دو طرف پله ها دستگیره باشد تا از آن ها کمک بگیرید و وزن خود را بیشتر بر روی آن ها بگذارید.

همچنین برای نشست و برخواست یا خوابیدن از پزشک خود سوال بپرسید و تنها مطابق با آنچه که توصیه می شود عمل کنید.

9.زمان کشیده بخیه ها

معمولا بخیه هایی که برای زانو استفاده می شوند سیمی هستند، در صورتی که احتیاج به کشیدن داشته باشند باید دو هفته بعد از عمل برای کشیدن آن ها نزد پزشک خود مراجعه کنید. در این زمان به صورت دقیق از آن ها مراقبت کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

10.رفتن به جلسات فیزیوتراپی

آخرین نکته مراقبتی که شما باید در نظر داشته باشید مربوط به فیزیوتراپی می باشد، با توجه به این که یک مفصل جدید درون زانوی شما قرار گرفته است طبیعیست که برای انجام برخی از فعالیت های عادی دچار مشکل شوید؛ در این جا رفتن به جلسات فیزیوتراپی برای تسکین درد بسیار توصیه می شود.

در این جلسات به شما آموزش داده می شود که چگونه می توانید از زانوی جدید استفاده کنید تا در کارهای خود با مشکل مواجه نشوید.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهبودی پس از عمل و نکات مراقبتی مخصوص به آن آشنا نماییم. در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در این زمینه به سایت دکتر حاجی تقی به آدرس www.drhajitaghi.com  مراجعه نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز