خبرگزاری کار ایران

5 راز مهم برای پیشرفت در نوازندگی سه تار

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۷۲۱

همواره هنردوستان و هنرجویان سه تار وب نوازان در خصوص مدت زمان یادگیری و پیشرفت خود، قبل از شروع کلاس سئوالات بسیاری دارند که شاید در ذهن شما هم باشد. "چه مدت زمان باید آموزش ببینم تا آهنگ های دلخواهم را بنوازم؟" باید گفت که پیشرفت در نوازندگی تمام سازها از جمله سه تار به مرور زمان و با کسب مهارت در مسیر یادگیری هنرجویان میسر خواهد شد. شما باید زیر نظر استاد تکنیک های نوازندگی را در کلاس آموزش سه تار بیاموزید. در ادامه قصد داریم در مورد روش ها و نکات مهمی صحبت کنیم که می‌توانند به شما کمک کند تا در کمترین زمان ممکن پیشرفت چشم گیری در نوازندگی خود احساس کنید. این موارد حاصل تجربه ی اساتیدی است که پیش از شما این مسیر را طی کردند و با مشکلات و سختی های یادگیری نوازندگی یک ساز موسیقی به خوبی آشنا هستند و کمک به لذت بردن از یادگیری می کنند.

سوالات مهمی که باید ابتدا از خود بپرسید

تصور کنید نوازندگی سه تار را شروع کرده اید. مسیری که در آن هستید را در ذهن آورید و هدف را تصور کنید. اگر با رویه ای که الان با آن در حال آموزش هستید ادامه دهید چه زمانی به هدف خود خواهید رسید؟  پاسخ شما به سوالات زیر چه خواهد بود؟

  1. آیا از نواختن ساز سه تار لذت می‌برم؟
  2. نت های هر آهنگی را که میشنوم می‌توانم روی سازم مشابه اش را اجرا کنم؟
  3. زمانی که صدای ضبط شده ی سازم را می‌شنوم از صدای سازم راضی هستم؟
  4. استادم چقدر در یادگیری و پیشرفت به من انگیزه می دهد؟

 

بعد از اینکه به این سوالات بالا پاسخ دادید ادامه مقاله را بخوانید و مجددا به جواب این سوالات فکرکنید که چقدر راهکار ها باعث پاسخ مثبت به سئوالات بالاست. اگر هنوز هم با وجود عشق به صدای سه تار، یادگیری سه تار را شروع نکرده اید، فرصت آن بسادگی یک کلیک فراهم هست. هر جا که هستید قطعا اینترنت و گوشی هوشمند فراهم است ، پس تعلل نکنید و با وب نوازان تماس بگیرید تا با شرایط آموزش موسیقی آنلاین و کلاسها آشنا شوید و هر چه سریعتر آرزوی خود را زندگی کنید. برای خودت کاری کن، فرصت اندک است.

5 راز مهم برای پیشرفت در نوازندگی سه تار

هر روز تمرین کنید

اگر می‌خواهید در نواندگی سه تار پیشرفت کنید باید هر روز تمرین کنید و باید بدانید که هیچ روشی در پیشرفت نوازندگی نمی‌تواند جای تمرین کردن مستمر و با تمرکز را بگیرد. خودتان را موظف کنید حتی پانزده دقیقه در روز تمریناتتان را انجام دهید. این کار به مرور زمان، مانند مسواک زدن برای شما تبدیل به یک عادت خواهد شد.

به یاد داشته باشید که بزرگ ترین تاثیرات با استمرار در زندگی اتفاق می‌افتد درست مانند قطرات آب که در دراز مدت سنگ را سوراخ می‌کنند. دارن هاردی در کتاب شاهکار خود «اثر مرکب» می‌گوید: حتما نیازی نیست مانند خرگوش به سمت مقصد بتازید تا از پا در بیایید. مثل لاک پشت باشید، آهسته اما پیوسته ادامه دهید و اثراث جادویی آن را در زندگی خود مشاهده کنید. پس فراموش نکنید برای پیشرفت در نوازندگی سه تار باید هرروز حداقل 15 الی 30 دقیقه را به تمرین کردن اختصاص دهید. اثرات تمرینات روزانه، بعد از مدتی خودبخود نمایان خواهد شد.

مقابل آینه تمرین کنید

یکی دیگر از نکاتی که به شما برای پیشرفت در نوازندگی سه تار کمک می‌کند این است که تمرینات خود را مقابل یک آینه قدی انجام دهید. اما این کار چه کمکی به شما می‌کند؟ این روش تمرینی چندین مزیت دارد. اولین چیزی که به محض شروع تمرینات خود با آینه آن را حس می‌کنید این است که استایل نشستن یا همان اکول نوازندگی شما درست شکل می گیرد. استایل نوازندگی مهم ترین بخش از یادگیری هر سازی است. زمانی که شما یاد بگیرید چگونه سازتان به درستی در دست بگیرید و به چه نحوی بنوازید، ساز می‌تواند به وسیله ای برای انتقال احساسات در شما تبدیل شود. به اساتید بزرگ سه تار نگاه کنید که چگونه سازشان را موقع نوازندگی در آغوش می‌گیرند و احساسات مختلف را به مخاطبین منتقل می‌کنند.

5 راز مهم برای پیشرفت در نوازندگی سه تار

مزیت دومی که استفاده از آینه در تمرین کردن دارد این است که به شما کمک می‌کند جای پرده های سه تار را حفظ شوید. برای این که بتوانید جای پرده ها را یاد بگیرید سعی کنید زمان هایی که مقابل آینه تمرین می‌کنید به هیچ وجه به دسته سازتان نگاه نکنید. در عوض سعی کنید جای پرده ها را از روی آینه بیابید و بنوازید. این کار به مرور به شما کمک می‌کند تا بهتر بنوازید.

بداهه نوازی کنید

بدون توجه به هیچ نت و آهنگی که از قبل شنیده باشید احساسات درونی خود را روی ساز بیاورید. هر زمان که فرصت پیدا می‌کنید سازتان را بردارید و با لذت مشغول کشف ملودی های تازه شوید. مهم نیست که زیبا می‌نوازید یا نه. این کار به طور شگفت انگیری انگیزه شما را در ادامه آموزش سه تار بالا می‌برد. از ملودی ها و آهنگ هایی که دوست دارید و یا در ذهن خود مرور می کنید شروع کنید.

تمرین های خود را حین اجرا ضبط کنید

شاید بتوان بعد از تمرین کردن، موثرترین کار برای پیشرفت در نوازندگی سه تار را ضبط اصوات اجرایی در تمرینات دانست. زمانی که هنرجویان تمام نواخته های خود را ضبط می‌کنند و به آن گوش می‌دهند می‌توانند به ایرادات آن پی ببرند. ضبط کردن صدا دقیقا همانند آینه عمل می‌کند. آینه هیچ وقت به ما دروغ نمی‌گوید و ما را با نقاط ضعف و قوتمان درست همان طور که هست روبرو می کند. ضبط کردن صدای ساز به شما کمک می‌کند احساس مخاطبی که صدای ساز شما را گوش می‌کند درک کنید و برای بهبود نوازندگی خود بیشتر تلاش کنید.

5 راز مهم برای پیشرفت در نوازندگی سه تار

برای خودتان برنامه ریزی مشخصی بنویسید

اگر برای رسیدن به یک هدف برنامه ریزی نکنید و زمان خاصی را برای رسیدن به آن تعیین نکنید متعهد به انجام آن نمی‌شوید. کاغذ و قلم خود را بردارید و همه چیز را با جزئیات کامل بنویسید. مثلا بنویسید که من باید در طی این ماه این مباحث و تکنیک ها را تمرین کنم و به تسلط برسم ، یا باید هر هفته یکی از آهنگ های سه تار را بنوازم و … برنامه ریزی باید کاملا جدی و حساب شده باشد. حتی برای روزهایی که طبق برنامه ریزی پیش نمی‌روید برای خود جریمه بگذاید و مثلا فردا دو برابر تمرین کنید. در مقابل زمانی که طبق برنامه پیش رفتید و از خود راضی بودید به خودتان جایزه بدهید و یک هدیه برای خود بخرید.

قطعا با دانستن این نکات میتوانید هدفمند تر این مسیر را طی کنید و بجای تمرکز بر روی مقصد از مسیر آموزش لذت و بهره بیشتری ببرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز