خبرگزاری کار ایران

بهترین بذر قارچ چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۷۶۰

قارچ ها نیز مثل  اغلب موجودات زنده کره زمین برای بقا تکثیر می شوند.از آنجایی که قارچ ها پر سلولی هستند به دونحوه جنسی و غیر جنسی تکثیر می شوند.

یک تولید کننده بذر قارچ از اسپور یا تکه ای از خود قارچ در شرایط آزمایشگاهی بذر قارچ را تولید می کند.چندین مدل قارچ خوراکی، دارویی در دنیا وجود دارد که حدود ۲۰ نوع در ایران نیز توسط تولیدکنندگان بذر تولید و به بازار عرضه می شود.

بذر قارچ دکمه ای و بذر قارچ صدفی  بیشترین حجم تولید بذر در ایران را به خود اختصاص داده اند. بیشتر تولید کنندگان کمپوست قارچ دکمه ای، بذر مورد نیاز خود را تولید می کنند اما چندین تولید کننده بزرگ بذر قارچ دکمه ای نیز در ایران وجود دارد. در ایران بیشترین تولید بذر قارچ دکمه ای به دو استان تهران و البرز اختصاص دارد.

انواع بذر قارچ

اساسا شیوه های تهیه مایه قارچ (بذر قارچ) امروزی؛ کشت بر روی دانه غلات و یا کشت مایع می باشد؛ البته در دهه 1960 میلادی از پرلیت به عنوان ماده حامل غیر فعال استفاده شد که در مورد باکتری نتایج مناسبی داشت ولی برای پرورش و نگهداری بذر قارچ نتوانست جایگزین خوبی نسبت به دانه غلات باشد.

-بذر قارچ صدفی

بذر قارچ صدفی که در واقع ریسه (میسلیوم) رشد یافته بر روی دانه گندم است در آزمایشگاه تولید بذر طی مدت ۷ تا ۱۰ روز تولید و به بازار عرضه می شود.قارچ صدفی انواع مختلف دارد و میوه قارچ صدفی به رنگهای سفید،خاکستری،قهوه ای،صورتی و طلایی وجود دارد.

-بذر قارچ خوراکی

در دنیا ۱۷ جنس قارچ خوراکی وجود دارد که در این بین تعدادی از آنها در ایران نیز توسط تولیدکنندگان بذر قارچ تولید و عرضه می شود.قارچ های خوراکی مانند: دکمه ای، صدفی، ارینجی، شی تا که، گانودرما، ولواریلا،هریسیوم در ایران تولید می شوند. در مجموعه تولیدی آریانا نیز تعدادی از انواع بذر قارچ های خوراکی تولید می شوند. بیشترین تولید آریانا بذر قارچ دکمه ای است و پس از آن بذر قارچ صدفی و در انتها بسته به سفارش مشتریان گرامی بذر قارچ شی تا که، ارینجی و گانودرما تولید و عرضه می شود. روش تولید بذر قارچ در سراسر ایران بر روی دانه گندم استریل است که پس از تلقیح با ریسه قارچ و نگهداری در اتاقهای انکوباسیون آماده ارسال می شود.

-بذر قارچ گانودرما

گانودرما لوسیدم قارچی غیر خوراکی و دارویی است که دارای خواص بی نظیری است. این قارچ سالهاست در آسیای جنوب شرقی پرورش یافته و مصرف می شود. خوشبختانه در ایران نیز این قارچ بصورت خودرو در جنگهای شمال کشور دیده می شود. مجموعه آریانا این افتخار را دارد که بذر قارچ گانودرما و کمپوست آماده این قارچ را در اختیار تولید کنندگان و علاقمندان به این هنر قرار دهد.

 

نکته قابل توجه

همیشه قبل از استفاده از اسپان به دقت کیسه های اسپان را بررسی کنید.میزان رشد میسلیوم ها در اطراف بذر ها، رنگ میسیلیوم ها، بوی ترشیدگی، وجود بیماری ها و کپک ها داخل کیسه مثل کپک سبز نشانگر نقص در کیسه های اسپان میباشد.

بهترین بذر قارچ چیست؟

اثر خاک پوششی بر قارچ ها

مدل خاک پوششی اثربسیاری  در وزن، اندازه و چگونگی گسترش قارچ در بستر دارد.

 می توان به آسانی گفت هرچه ساختار خاک پوششی سنگین تر باشد، قارچ های سنگین تری خواهیم داشت.

در خاک پوششی سنگین از تعداد قارچ ها کم می شود. وقتی رشد میسیلیوم در خاک پوششی سنگین کم شود، رشد آن ضخیم تر و بزرگ تر می شود. در این نوع خاک پوششی، رشد به طوری است که خاک به گونه کامل با میسلیوم کلونیزه نمی شود پس با سرعت کمتری خشک می شود.

 از آنجایی که مقدار میسیلیوم کمتراست، ته سنجاق های کوچک (اندام های زایشی) کمتری شکل می گیرد. وقتی میسیلیوم در بستری با ساختار پوششی نامناسب موجود باشد، اندام های زایشی به مقدار کافی رشد نمی کنند.

 

بذر قارچ را از کجا بخریم؟

مهد قارچ ایران، البرز است و اکثر تولید کنندگان بذر قارچ در این استان و همچنین دو استان همجوار (تهران و قزوین) فعالیت می کنند. البته در برخی استان های دیگر مانند اهواز، مشهد و مازندران نیز چند تولید کننده بذر قارچ فعال هستند. بهتر است بذر قارچ را از تولید کننده اصلی خریداری کنید. شما با جستجوی ساده ای در اینترنت می توانید در نزدیکترین شهر محل سکونت خود بهترین تولید کننده را پیدا کنید. بذر قارچ را از کسانی خریداری کنید که مطمئن هستید، و بابت کیفیت بذر تضمین بگیرید.

بهترین بذر قارچ چیست؟

-برای مشاوره رایگان و خرید با شماره های زیر تماس بگیرید:

      02634990358 – 02634990354 – 02165949017 – 02165949117

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز