خبرگزاری کار ایران

تحقیقات بازار چگونه به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۴۵۰

شناخت صحیح بازار، بینش مخاطبان و ظرفیت‌های توسعه‌ای موجود در بازار یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت هر کسب‌وکاری است که تنها با تحقیقات بازار صحیح و کامل به دست می‌آید.

شناخت صحیح بازار، بینش مخاطبان و ظرفیت‌های توسعه‌ای موجود در بازار یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت هر کسب‌وکاری است که تنها با تحقیقات بازار صحیح و کامل به دست می‌آید. در ابتدا نیاز هست که به طور دقیق بدانیم تحقیقات بازار چیست و شرکت تحقیقات بازار چگونه می‌تواند کسب و کارها را در این مسیر کمک کند.

تحقیقات بازار چیست؟

هر کسب‌وکاری برای موفقیت پیش از هرچیز نیاز دارد تا بازار رقابتی خود را به خوبی بشناسد. این شناخت شامل آگاهی از نیازها و دغدغه‌های مخاطبان، نظرات و بینش آن‌ها، ظرفیت‌های توسعه‌ای بازار، فعالیت‌ها و اقدامات رقبا و سایر مواردی از این دست می‌شود. کسب‌وکارها با استفاده از این اطلاعات قادر خواهند بود فعالیت‌های خود را به شکلی بهینه‌تر و مؤثرتر طراحی کنند.

تحقیقات بازار مجموعه‌ای از فعالیت‌های نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده است که با هدف جمع‌آوری همین اطلاعات و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نظرات، نیازها، دغدغه‌ها و بینش مخاطبان طراحی و اجرا می‌شود و به کسب‌وکارها کمک می‌کند ظرفیت‌های بازار را برای طراحی، خلق و ارائه محصولات و خدمات جدید و هم‌چنین یافتن زمینه‌های گسترش و توسعه کسب‌وکار خود بسنجند. تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بازارهای هدف را بشناسند و محصولات و خدماتی خلق کنند که تطبیق بیشتری با نظرات و دغدغه‌های مخاطبان دارد؛ این موضوع در نهایت باعث اقبال بیشتر از سمت مخاطبان و در نتیجه موفقیت بیشتر کسب‌وکار خواهد شد. تحقیقات بازار با بهره‌گیری از روش‌های گوناگونی نظیر پرسشنامه‌ها، مصاحبه‌های شناختی، گروه‌های کانونی و... انجام می‌شود و تحلیل صحیح و جامع نتایج آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در موفقیت یک کسب‌وکار داشته باشد. به همین دلیل هرچند طراحی و اجرای فعالیت‌های تحقیقات بازار توسط خود کسب‌وکارها و با پیروی از اصول و قواعد این رشته امکان‌پذیر است، اما در بسیاری از موارد، بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های تخصصی تحقیقات بازار نتایج بسیار بهتری دارد.

تحقیقات بازار چه تفاوتی با تحقیقات بازاریابی دارد؟

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) عمدتاً با هدف طراحی و بهینه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات انجام می‌شود. این نوع از تحقیقات به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا چالش‌های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را حل کنند. تحقیقات بازاریابی شاخه بسیار وسیعی است که زیرشاخه‌های متعددی دارد. تحقیقات بازار (Market Research) یکی از این زیرشاخه‌هاست که به طور تخصصی و تنها بر شناسایی ابعاد بازار و رفتار مصرف‌کنندگان متمرکز است. نتایج تحقیقات بازار تخصصی و متمرکز است و تنها در یک بازار خاص کاربردی است، حال آن‌که نتایج تحقیقات بازاریابی می‌تواند گسترده‌تر باشد و بسته به شیوه طراحی تحقیقات برای بازارها و کسب‌وکارهای متنوعی کاربرد داشته باشد.

چرا باید تحقیقات بازار انجام دهیم؟

بدون شک آگاهی، دانش و اطلاعات صحیح و دقیق اولین گام در مسیر موفقیت است. کسب‌وکارها با کسب اطلاعات از بازار رقابتی خود و رفتار مصرف‌کنندگان در این بازار قادر خواهند بود نقاط بکر بازار را شناسایی کنند و محصولات و خدمات خود را به گونه‌ای طراحی و یا بهینه‌سازی کنند که به بهترین شکل پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های مشتریانشان باشد. این موضوع تأثیر قابل توجهی در کسب سهم از بازار و موفقیت در جذب مشتریان بالقوه خواهد داشت. ورود به بازارهای جدید و یا توسعه فعالیت‌ها بدون آگاهی از ظرفیت‌های بازار و بینش مخاطبان مانند راه رفتن در تاریکی است، که حتی اگر در نهایت تا حدی به هدف‌گذاری اولیه نزدیک شود، فرایندی غیرقابل برنامه‌ریزی و مبتنی بر شانس است که اغلب با صرف و هدررفت وقت و انرژی بسیار رخ می‌دهد. به همین دلیل تحقیقات بازار به عنوان یکی از اجزاء اصلی و ابتدایی خلق و توسعه هر کسب‌وکاری تلقی می‌شود.

تحقیقات بازار چگونه به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

تحقیقات بازار چه اطلاعاتی از کسب‌وکار در اختیار ما می‌گذارد؟

مارکت ریسرچ طیف وسیعی از اطلاعات سودمند و کاربردی را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد. اطلاعاتی که به آن‌ها کمک می‌کند سیاست‌ها و اقدامات کسب‌وکار خود را به شکلی تعیین کنند که بیشترین اثرگذاری را در جذب مشتریان داشته باشد. به عنوان چند نمونه از این اطلاعات می‌توان موارد زیر را نام برد:

شناخت دقیق رقبا

تحقیقات بازار به کسب‌وکارها کمک می‌کند شناخت بهتری از رقبای خود داشته باشند، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنند و سپس محصولات و خدمات و هم‌چنین سیاست‌های توزیع و توسعه خود را به شکلی بهینه‌سازی کنند که در رقابت با آنان موفق‌تر باشد.

شناسایی روندهای بازار

مارکت ریسرچ این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند که از تغییرات در روند بازار پیش از فراگیر شدن آن‌ها مطلع شوند و محصولات و خدمات خود را برای پاسخ به نیازهای در حال شکل‌گیری طراحی کنند. این موضوع مانع از هدررفت هزینه برای تولید محصولاتی می‌شود که تقاضا برای آن‌ها در حال کاهش است.

شناخت نقاط بکر بازار

شناخت روندهای بازار و نقاط بکر آن باعث می‌شود کسب‌وکارها بتوانند برای تقاضاها و نیازهای در حال شکل‌گیری برنامه‌ریزی کنند و پیش از آن‌که یک بازار رقابتی اشباع شود، سهم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهند.

شناخت بینش و رفتار مخاطبان

تحقیقات بازار اطلاعات بسیار ارزشمندی را در خصوص رفتار و بینش مخاطبان در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. این اطلاعات مبنایی برای طراحی محصولات، خدمات و حتی اقدامات بازاریابی مؤثر است و موجب می‌شود کلیه فعالیت‌های کسب‌وکار هم‌سو با نگرش مخاطبان باشد و در نتیجه اثرگذاری بیشتری بر آنان داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها و افزایش اثرگذاری فعالیت‌ها

هنگامی که فعالیت‌های کسب‌وکار آگاهانه، دقیق و منطبق با نیازهای بازار است، هدررفت زمان و انرژی به شدت کاهش می‌یابد؛ دیگر نیازی به آزمون و خطا نیست و هر طرح یا تصمیمی کاملاً در راستای نیاز بازار و مخاطبان خواهد بود.

تحقیقات بازار چگونه به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

کاربرد تحقیقات بازار برای استارتاپ‌ها

بسیاری از استارتاپ‌ها قصد ورود به حوزه‌های نوین و بازارهای بکر را دارند. این موضوع باعث می‌شود امکان ایده گرفتن از فعالیت‌های رقبای موفق برای آنان میسر نباشد. هم‌چنین، استارتاپ‌ها اغلب کسب‌وکارهایی نوپا هستند و به دلیل برخوردار نبودن از یک پایگاه مشتریان وفادار یا بازار موفق قبلی منابع مالی محدودتری دارند. این موضوع باعث می‌شود استارتاپ‌ها توانایی کمتری برای آزمون و خطا داشته باشند و به دنبال یافتن مسیرهایی باشند که شانس موفقیت بیشتری را برای آنان فراهم کند. خروجی‌های تحقیقات بازار به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا با شناخت دقیق‌تری از بازار و رفتار و بینش مخاطبان، فعالیت‌های خود را به شکلی بهینه و اثرگذار طراحی کنند و بر نقاطی از بازار تمرکز کنند که ظرفیت بیشتری را برای موفقیت آنان فراهم می‌کند. استارتاپ‌ها به بهره‌گیری از نتایج تحقیقات بازار می‌توانند محصولات و خدمات خود را دقیقاً منطبق با نیاز و دغدغه مشتریان بالقوه‌شان طراحی کنند و در نتیجه در جذب آنان بسیار سریع‌تر و موفق‌تر عمل کنند.

انجام پروژه‌های تحقیقات بازار در ایران توسط خانه ایده آزود

شرکت تحقیقات بازار خانه ایده آزود یکی از موفق‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تحقیقات بازار در ایران است که بیش از ۱۵ سال است که با تکیه بر روش‌های علمی و با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان سرآمد این صنعت خدمات تخصصی تحقیقات بازار را برای طیف وسیعی از کسب‌وکارهای ایرانی فراهم کرده است. خانه ایده آزود که سابقه همکاری با برندهای بزرگی چون همراه اول، کیسون، ویتانا، هواپیمایی قشم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همراه اول و شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد، براساس نیاز و دغدغه شما فرایندهای تحقیقات بازار را با استفاده از متدهای علمی و به روز طراحی و اجرا می‌کند و نتایج تحلیل شده تحقیقات را در قالبی کاربردی برای کسب‌وکار شما در اختیار شما قرار می‌دهد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز