خبرگزاری کار ایران

4 علت لاستیک سایی خودرو + خطرات آن

4 علت لاستیک سایی خودرو + خطرات آن

لاستیک یا تایر ،یک بخش نسبتاً گرانقیمت در خودرو است، اما لاستیک سایی زودرس نه تنها هزینه های اضافی در بر دارد ، بلکه خطر تصادف را نیز به همراه خواهد داشت.وقتی صحبت از فرسودگی لاستیک می شود منظور ساییدگی آج لاستیک است. از آنجا که آج در قسمت بیرونی لاستیک قرار دارد و هنگام چرخش لاستیک با سطح جاده در تماس است بسیار سریع تر از سایر ساختار لاستیک فرسوده می شود.

انواع سایش آج لاستیک خودرو

لاستیک های خودرو علاوه بر سایش طبیعی اغلب تحت بارهای اضافی قرار می‌گیرند که منجر به سایش سریع تر می شود . در عین حال تقریباً غیر ممکن است که قبل از آنکه لاستیک سایی خودرو به یک حد خاص برسد متوجه تغییرات منفی شوید . بنابراین دانستن و توانایی تشخیص بصری نوع سایش آج لاستیک بسیار مهم است و شامل موارد زیر می باشد:

فرسودگی دیوارهای جانبی آج لاستیک

در این حالت لاستیک های لبه های آج خورده می شوند و سایش یک طرفه و دو طرفه وجود دارد.

فرسودگی قسمت مرکزی آجر لاستیک خودرو

این فرسودگی  سریع در وسط سطح تماس لاستیک مشخص می شود . در این  نوع فرسودگی قسمت های جانبی آج به میزان قابل توجهی کمتر در معرض سایش قرار می گیرند.

رشته های داخل لاستیک پاره شده و فرم لاستیک تغییر می کند.

در این حالت شکل لاستیک های خودرو به دلیل آسیب داخلی ، تغییر می کند و  یکی از خطرناک ترین سایش ها می باشد.تمامی ایرادات می‌تواند پایداری خودرو در جاده را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حتی منجر به تصادف شوند.

دلایل شایع  سایش لاستیک های جلو و عقب خودرو

صرف نظر از نوع آسیب ، مهم است که علت سایش ناهموار لاستیک را به موقع شناسایی کنید . رایج ترین عواملی که باعث لاستیک سایی خودرو شده و بر آج یا طناب داخلی خودرو تاثیر می گذارند عبارتند از:

1.    تراز نادرست چرخ های خودرو

این علت شایع ترین علت سایش ناهموار  لاستیک جلوی خودرو است . زوایای بیش از حد بزرگ یا کوچک محور یاتاقان ها منجر به سایش یک طرفه می شود . شایعترین علت سایش ناهموار لاستیک های جلو در قسمت خارجی زاویه کمبر اشتباه با انحراف چرخ ها از صفحه عمودی به بیرون و خارج از خودرو است.دلیل ساییدگی لاستیک های جلو در قسمت داخلی معمولاً تنظیم نادرست زاویه کمبر با انحراف از صفحه عمودی و ورود چرخ های فرمان به زیر خودرو است.

2.    فشار زیاد یا کم لاستیک

یکی از رایج ترین دلایل ساییدگی داخلی آج لاستیک های جلو یا عقب خودرو تورم بیش از حد است . لاستیکی که بیش از حد باد شود به شکل حلقوی در آمده و باعث برآمدگی قسمت مرکزی لاستیک می شود . فشار پایین با سایش جانبی دو طرف تسریع شده مشخص می شود ، زیرا قسمت مرکزی به سمت محور چرخش فرو می رود.

3.    رانندگی تهاجمی با ترمز شدید و شتاب

با چنین عملکردی در خودرو ممکن است آسیب موضعی به لاستیک و تغییر شکل رشته های داخل آن ظاهر شود . باد کردن بیش از حد لاستیک ها همراه با رانندگی تهاجمی باعث لاستیک سایی در لاستیک های جلو و عقب در داخل می شود.

4.    پایین بودن کیفیت لاستیک در هنگام خرید

قبل از خرید لاستیک های تابستانی یا زمستانی برای خودروی خود ، تحقیق و مطالعه کنید تا متوجه شوید که آیا تولید کننده در ساخت محصولات با تعهد عمل می کند یا خیر و آیا تایر های مورد نظر برای سبک کار ماشین شما مناسب هستند یا خیر.فراموش نکنید که موارد ذکر شده در این مقاله برای علت لاستیک سایی یک طرفه، لاستیک سایی چرخ عقب پراید، لاستیک سایی چرخ عقب سمند ، لاستیک سایی چرخ عقب سانتافه و... صدق نموده و از جمله دلایل اصلی آسیب چرخ های جلو و عقب در تمام خودرو ها می باشند.

نحوه تشخیص ساییدگی لاستیک خودرو

چند معیار کلیدی وجود دارد که نشان می دهند لاستیک سایی خودرو ایجاد شده است که شامل موارد زیر می باشند:- تمام شدن سطح لاستیک- قابل مشاهده بودن  رشته های داخل لاستیک- ظاهر شدن ترک بر روی لاستیک ها به خاطر رانندگی بر روی چاله و سطوح ناهموار

خطر ساییدگی لاستیک خودرو چیست؟

بسیاری از رانندگان فقط در فصل زمستان به وضعیت لاستیک های خودروی خود توجه می کنند ، زیرا در این فصل جاده ها لغزنده بوده و ممکن است باعث تصادفات مکرر شود. به همین دلیل اغلب در این فصل لاستیک های خودروی خود را تعویض می کنند. در فصل تابستان که جاده خشک است بسیاری معتقدند استفاده از لاستیک های فرسوده خطری را به همراه نخواهد داشت. اما آنها بسیار اشتباه می‌کنند، کارکرد لاستیک های کهنه در هر زمانی از سال و در هر آب و هوایی خطرناک است و ممکن است باعث پیامدهای زیر شود:- غیر قابل کنترل شدن خودرو- افزایش فاصله توقف دستگاه که ممکن است منجر به تصادف شود.- رخ دادن هیدروپلنینگ که باعث می شود حتی با ظاهر شدن یک لایه آب بین سطح جاده و ماشین کشش به طور کامل یا جزئی از بین برود.- چرخش غیر منتظره خودرو پس از تصادف ایجاد می شود.- با سایش ناهموار لاستیک و افزایش فشار ، انفجار لاستیک ممکن است رخ دهد. 

تکمیلی : لاستیک خودرو تنها یکی از مواردی است که باید کنترل شود. رانندگی ایمن در وسیله نقلیه سالم و مطمئن ، نیاز مند رسیدگی به موقع و انجام سرویس های دوره ای خودرو است . 

رنواتوماتیک ، مرکز تخصصی تعمیر و سرویس های دوره ای رنو در تهران

رنو از خودروهای محبوب در ایران است که انواع مدل های آن کمابیش در سطح شهر قابل مشاهده است . خودروهای رنو نیز مثل هر خودروی دیگری دچار خرابی و استهلاک شده لذا لازم است به تعمیرگاه مراجعه کنند.رنواتوماتیک یکی از مراکر تعمیرگاهی تهران است که به عنوان تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران ، سرویس های دوره و تعمیرات موتور را انجام می دهد. تعمیرگاه ال نود ، تعمیرگاه مگان و تعمیرگاه ساندرو از خدمات تخصصی این تعمیرگاه است . برای کسب اطلاعات بیشتر با رنواتوماتیک تماس بگیرید. 

تلفن : 09198833088

www.renoautomatic.com

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز