خبرگزاری کار ایران

چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۴۱۲

استانبول در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقاصد توریستی و جذاب برای ایرانیان تبدیل شده و هموطنان بسیاری سالانه با تهیه تور استانبول از مکان‌های تفریحی این شهر دیدن می‌کنند. جذابیت‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی این شهر، باعث شده تا تعداد بسیاری از مردم ایران علاقه مند به سفر به استانبول شوند. البته در این میان، هزینه پایین و سهولت سفر به این کشور نیز بی تاثیر نیست. اگر در صدد سفر به استانبول هستید و به دنبال تور ارزان استانبول می‌گردید، می‌توانید برای کاهش هزینه‌هایتان به جای استانبول به چابهار سفر کنید.

چابهار یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که در منطقه آزاد و در کرانه اقیانوس هند قرار دارد. موقعیت جغرافیایی و طبیعت بی‌نظیر این شهر باعث شده است تا هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ گردشگری پتانسیل‌های بسیاری داشته باشد. مناطق دیدنی‌ چابهار بسیار متنوع بوده و پر از شگفتی است. بسیاری بر این باورند که به جای سفر به استانبول می‌توان با هزینه کمتر به چابهار سفر کرد. شباهت‌های استانبول و چابهار چیست؟ چرا سفر به چابهار به صرفه تر از سفر به استانبول است؟ چه دلایلی باعث می‌شود تا بخواهید به جای سفر به استانبول، راهی چابهار شوید؟

 

مقایسه آب و هوای چابهار و استانبول در فصول مختلف سال

استانبول تقریبا آب و هوایی چهارفصل و شبیه به اغلب شهرهای ایران دارد. آب و هوای این شهر در فصل بهار گرم و مطبوع بوده و بین 8 الی 26 درجه سانتی‌گراد است. در تابستان قسمت‌های شهری استانبول کمی گرم هستند، اما در نواحی ساحلی این شهر نسیم‌ خنکی می‌وزد.

در فصل پاییز هوای استانبول بسیار دلپذیر و مناسب است و به همین خاطر بسیاری از توریست‌ها به دنبال رزرو تور استانبول در فصل پاییز هستند. در این فصل هوای استانبول خنک و رو به سرد است و در ماه‌های پایانی فصل لازم است تا لباس گرم و کاپشن بپوشید. اگر سفر به استانبول در فصل زمستان انتخاب شماست، باید برای بارش برف و باران آماده باشید.

چابهار در هر چهار فصل سال آب و هوای متعدلی دارد و این شهر به عنوان خنک‌ترین بندر ایران شناخته شده است. در فصل تابستان از بسیاری از شهرهای اطراف خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوای بهاری دارد. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز رطوبت هوا به بیشترین میزان خود رسیده و هوا به شدت شرجی می‌شود. دمای هوا در چابهار از اوایل تیر تا اوایل مرداد تقریبا 31 درجه سانتی‌گراد است و از ابتدای دی ماه تا اوایل بهمن تقریبا 19 درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوایی، اوایل آبان تا اواسط فروردین است. چرا که میزان دما در این بازه زمانی  از 24 درجه سانتی‌گراد بیشتر نشده و از 16 درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود.

چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

مقایسه جذابیت‌های سواحل چابهار با استانبول

سواحل استانبول بخش مهمی از جاذبه گردشگری این شهر را به خود اختصاص داده‌اند. اگر قصد دارید زمانی را دور از شهر بگذرانید، بهتر است به سمت جنوب شهر و دریای مرمره و یا به سمت شمال و دریای سیاه بروید. در کنار دریای مرمره، می‌توانید سواحل شنی همراه با منظره‌ای از طرف دیگر شهر را مشاهده کنید. دریای سیاه نیز دارای چندین باشگاه ساحلی است که برای گردش و پیاده روی‌های روزانه، مناسب بوده و دارای رستوران‌ها و مناطقی برای آفتاب گرفتن است. کلوپ‌های ساحلی معمولا از ماه ژوئن تا سپتامبر باز می‌شوند.

اما سواحل استانبول با سواحل چابهار که از مرز استان هرمزگان تا مرز پاکستان ادامه دارند، قابل مقایسه نیستند. در چابهار سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای، مرجانی و حتی جنگل‌هایی که روی آب شناور هستند را می‌توانید مشاهده کنید. اگر با هواپیما به این شهر سفر کنید، در منطقه کنارک فرود خواهید آمد و بزرگ‌ترین اسکله صیادی ایران را مشاهده می‌کنید. از جذابیت‌های این منطقه می‌توان به دیدن کشتی‌ و قایق‌های صیادی، مرغان دریایی که روی دریا به پرواز در می‌آیند و تماشای انواع موجودات آبی اشاره کرد.

ساحل نورانی چابهار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که تا آن را به چشم خود نبینید، نمی‌توانید باور کنید. با تاریک شدن هوا ساحل از نور فیتوپلانگتون‌ها به رنگ آبی در می‌آید. البته ساحل پلانکتون‌های چابهار همیشگی نیست و باید در ماه‌های سرد سال به آن جا سفر کنید.

علاوه بر این، در سواحل شرقی چابهار هر ساله شاهد جشن تولد لاک‌ پشت‌ها خواهید بود. لاک پشت‌های غول پیکری که در فصل بهار خود را به این ساحل می‌رسانند و تخم ریزی می‌کنند.

 

صخره‌های مریخی چابهار

از دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار، می‌توان به صخره‌های مریخی اشاره کرد که نمونه مشابه آن را نه تنها در استانبول، بلکه در هیچ کجای این کره خاکی مشاهده نخواهید کرد.

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شناخته می‌شوند، از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای چابهار محسوب می‌شوند.

برای مشاهده کوه‌های مریخی پس از تهیه پرواز تهران چابهار باید به 40 تا 50 کیلومتر بعد از چابهار بروید. در میان صخره‌های مریخی که کیلومترها ادامه دارند، دریاچه‌ای زیبا به نام لیپار وجود دارد که صورتی رنگ است.

کوه‌های مریخی ادامه‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا کشور پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این صخره‌ها از 5 متر تا بیش از 100 متر متغییر است. در این مناطق پوشش گیاهی وجود نداشته و به همین خاطر ارزش چراگاهی ندارد.

این منطقه از چابهار در فصل تابستان‌ هوایی گرم و خشک دارد و همچنین باد و گرد‌و‌خاک می‌تواند بازدید از صخره‌های مریخی را برایتان مشکل کند. به همین دلیل، بهترین زمان برای سفر و بازدید از کوه‌های مریخی اوایل بهار، پاییز و زمستان است.

این ناحیه از چابهار از نظر آلودگی نوری وضعیت خوبی دارد و یکی از بهترین تفریحات در بازدید از کوه‌های مریخی، تماشای ستارگان در شب است. به علاوه، در صورتی که به صخره‌ نوردی علاقه دارید، تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید. چرا که در کوه‌های مریخی چابهار امکان صخره نوردی وجود دارد.

چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

جنگل‌های چابهار، یکی دیگر از دلایل سفر به این شهر

یکی دیگر از دلایل سفر به چابهار به جای خرید بلیط چارتری تهران استانبول، بازدید از جنگل حرا است. جنگل حرا یک جنگل بسیار زیبا است که در خلیج گواتر واقع شده است. ویژگی بارز این جنگل که آن را از دیگر جنگل‌های موجود در کشور متمایز کرده است، این است با مد دریا، درختان این جنگل از آب بیرون آورده و با جزر دریا، دوباره به درون آب می‌روند.

در جنگل حرا گونه‌های بخصوصی از درختان و گیاهان رشد می‌کنند که فقط در نواحی گرمسیری مانند چابهار دیده می‌شوند. در سفر به چابهار و بازدید از جنگل حرا، می‌توانید با قایق‌ سواری از میان درختان عبور کرده و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. بهتر است در زمستان و پاییز از جنگل حرا دیدن کنید، چرا که در فصل‌های سرد سال آب و هوای این جنگل مطبوع و خنک است.

درختچه‌های این جنگل می‌توانند آب را تصفیه کنند و تمام املاح و مواد غذایی مورد نیاز خود را از آن جذب کنند. جالب است بدانید که این درختان قابلیت دفع نمک و شیرین کردن آب‌های شور را دارند. درختچه‌های این جنگل در حالت عادی قدی در حدود 4 متر دارند و می‌توانند تا 5 یا 10 متر نیز رشد کنند. همچنین درختچه‌های حرا منبع غذایی بسیار غنی گیاهی محسوب می‌شوند و پناهگاهی امن برای حیوانات هستند. به شکلی که حدود 80 درصد آبزیان خلیج فارس دوران تخم‌ ریزی خود را در جنگل حرا سپری می‌کنند.

 

قرارگیری تپه‌های کویری در کنار دریا

اگر از آن دسته افرادی هستید که ماجراجو هستند یا سفر به طبیعت را دوست دارند، بهتر است بلیط استانبول به تهران را خریداری کرده و راهی چابهار و روستای زیبای شوید. این روستا بین دو بندر چابهار و بندر عباس واقع شده است و می‌توانید هم از به صورت زمینی و هم از طریق هواپیما، به این روستا سفر کنید.

ساحل روستای درک یکی از زیباترین و تمیزترین سواحل ایران است و برخلاف سواحل شمالی ایران، این ساحل عاری از هرگونه زباله است. این مورد قدم زدن در کنار ساحل و شنا در دریای عمان را بسیار لذت بخش می‌کند.

تقابل صخره‌های بلند و سنگی و درخت‌های نخل با دریا، منظره‌ای زیبا و بی نظیر را می‌سازد. مهم‌ترین دیدنی روستای درک قرار گرفتن ماسه‌های داغ و سوزان کویری در کنار دریا است. کنار هم قرارگرفتن کویر و دریا، یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی است که تنها در مکان‌های انگشت شماری از دنیا دیده می‌شود.

روستای درک هنوز برای بسیاری از توریست‌ها، ناشناخته است و به همین خاطر جزء مناطق بکر کشور محسوب می‌شود. اگر قصد دارید در این روستا چند روز اقامت داشته باشید، توصیه می‌شود هماهنگی‌های لازم برای اجاره اقامتگاه را قبل از سفر انجام دهید. اقامتگاه‌های بومی زیادی در این منطقه توسط ساکنین روستا ایجاد شده‌اند. هنوز در روستای درک رستورانی وجود ندارد، اما بسیاری از اقامتگاه‌های بومی، برای شما تمامی وعده‌های غذایی را هم فراهم می‌کنند.

یکی از عجایب روستای درک این است که در فاصله چند متری از دریا، می‌توان آب شیرین پیدا کرد. پوشش گیاهی این منطقه باعث شده تا مواد غذایی مانند هندوانه، ‌ ذرت و نخل کشت و برداشت شود.

همچنین آفرود سواری، قایق سواری و موج سواری از تفریحات این منطقه محسوب می‌شوند.

 

تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در چابهار

در شهر چابهار گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری وجود دارد که نمی‌توانید آن‌ها را در استانبول مشاهده کنید. در ادامه به معرفی چند مورد از گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در چابهار می‌پردازیم.

گونه‌های گیاهی موجود در چابهار

  • درخت گز: این درخت که در مناطق گرمسیری و بخصوص چابهار رشد می‌کند، عمر طولانی داشته و گونه‌هایی از آن تا 1000 سال نیز عمر کرده‌اند. در بهترین حالت، ارتفاع درخت گز به 10 تا 15 متر می‌رسد.
  • درخت کلیر: این درخت ارتفاعی در حدود 6 متر دارد و با نام درخت بدون برگ نیز شناخته می‌شود. درخت کلیر که در استان‌های سیستان بلوچستان و هرمزگان رشد می‌کند، دارای شاخه‌های نازک و سبز رنگ است. این گونه گیاهی موجود در چابهار، در فصل بهار میوه‌های قرمز رنگ می‌دهد که خوردن بیش از حد آن باعث ابتلا به بیماری و حتی مرگ می‌شود.
  • گیاه کرک: این درختچه زیبا در نقاط مختلف چابهار دیده می‌شود و مردم بومی از آن برای ضخم، گوش درد و سوء هاضمه استفاده می‌کنند. این درختچه دارای برگ‌هایی پهن و گل‌هایی صورتی رنگ است و همیشه سال سبز است.
  • گیاه کنار: این درختچه تیغ دار که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، میوه‌هایی با همین نام دارد که قابل خوردن هستند. برگ‌های گیاه کنار، با نام سدر شناخته می‌شود و در گذشته از آن‌ها برای شستشوی مو استفاده می‌شده است.

گونه‌های جانوری موجود در چابهار

  • خرس سیاه شبگرد: خرس سیاه آسیایی دارای جثه‌ای متوسط است و برای زندگی بر روی درختان انطباق یافته است. خرس سیاه شبگرد برخلاف دیگر همنوعان خود، خواب زمستانی ندارد و از گیاهان تغذیه می‌کند. این خرس در لیست گونه‌های جانوری در حال انقراض قرار دارد.
  • دلفین دندان ناضاف: این نوع دلفین اغلب در خلیج گواتر دیده می‌شود و بسیار تربیت پذیر است. زمانی که دریا آرام باشد، می‌توانید دلفین‌های دندان ناضاف را ببینید.
  • روباه شنی: این نوع روباه جثه کوچکتری به نسبت روباه‌های معمولی دارد ولی گوش‌های او بزرگ تر است.
  • عقاب دریایی دم سفید: این پرنده شکاری و بزرگ جثه، از خویشاوندان عقاب سرسفید است. عقاب دم سفید، چهارمین عقاب بزرگ دنیاست و طول آن در حدود 69 تا 92 سانتی متر است.
  • شتر بلوچی: این دسته از شترها اغلب برای سواری و بارکشی مورد استفاد قرار می‌گیرند. برای تجربه شتر سواری می‌توانید به چابهار سفر کرده و با هزینه‌ای اندک، سوار شترهای بلوچی شوید.
  • پلیکان پا خاکستری: این نوع پرنده که جثه بزرگی دارد، مانند پلیکان‌های معمولی دارای منقاری زرد رنگ و دراز است. رنگ پر‌های پلیکان پا خاکستری سفید است و پاهای او خاکستری رنگ است.

چرا باید به جای استانبول به چابهار سفر کرد؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دلایل برتری سفر به چابهار به نسبت استانبول پرداختیم. درست است که استانبول نیز یکی از شهرهای زیبای ترکیه محسوب می‌شود و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، اما می‌توانید سفری جذاب تر را با هزینه‌ای بسیار کمتر در چابهار تجربه کنید.

اگر تا به حال به ترکیه سفر کرده و از مکان ‌های گردشگری استانبول دیدن کرده‌اید، بهتر است تا زمان و سرمایه خود را برای گردش در یکی از زیباترین شهرهای ایران صرف کنید و از مشاهده مناظر طبیعی و بکر چابهار لذت ببرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز