خبرگزاری کار ایران

اگزاست فن چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۷۳۸

اگزاست فن ساختاری متفاوت دارد و بر خلاف فن‌های دمنده مورد انتظار ما، هوا را می‌کشد. این روزها فن‌ها تقریبا در همه جا از منازل و مراکز تجاری گرفته تا کارخانه‌ها دیده می‌شوند، کار آن‌ها پاکسازی و تهویه هوا است و از خطر بروز برخی مشکلات تنفسی، آلوده شدن ریه‌ها و بیماری‌های مزمنی مثل سرطان پیشگیری می‌کنند به این ترتیب وجود آن‌ها در کارخانه سیمان، صنایع نفت و گاز و حتی منازل الزامی است. از میان انواع و اقسام مختلف آن‌ها در این مطلب به سراغ اگزاست فن رفتیم تا شما را بیشتر با ساختار و کارکردهایش آشنا کنیم.

ساختار و عملکرد اگزاست فن چگونه است؟

در فن‌های دمنده که پرکاربردترین و مشهورترین انواع این دستگاه به شمار می‌روند دستگاه هوای محیط خارجی را به داخل فضای بسته هدایت کرده و هوای آلوده داخلی هم از روزنه‌های موجود مثل پنجره‌ها و بین درها خارج می‌شود. این کار در محیط‌ها بزرگ توجیه نداشته و گاهی خارج کردن هوای آلوده از محیط را بسیار زمان بر می‌کند.

ساختار اگزاست فن به شکلی طراحی شده که هوای آلوده داخل محیط را مکیده و به خارج هدایت می‌کند به این ترتیب در سریع‌ترین زمان ممکن تمام آلودگی‌ها از محیط خارج شده و هوای قابل تنفس جایگزین آن می‌شود.

ساده‌ترین نوع (Exhaust Fan) فن‌های بکارگرفته شده در آشپزخانه‌ها است اما در صنایع مختلف انواع بسیار بزرگ و قدرتمند این فن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها علاوه بر خارج کردن آلودگی‌های هوا به خنگ شدن دمای محیط و تبدیل آن به جایی برای کار و زندگی کمک می‌کنند.

این فن‌ها به دو شکل برای گردش هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند:

خروج هوا

در این حالت هوای داخل فضا به خارج هدایت شده و هوای تازه در محیط جریان پیدا می‌کند.

گردش هوا

در این حالت هوا پس از خارج شدن توسط فیلترهایی پاکسازی شده و مجددا به محیط بازگردانده می‌شود.

این فن‌ها در محیط آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انواع گاراژ و کارگاه‌ها و اغلب در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند  و به تهویه هوای محیط کمک کرده فضا را پاکسازی می‌کنند.

 

همینطور بخوانید: جزئیات و کاربرد فن سانتریفیوژساختمان

اگزاست فن‌ها در شرایطی کار می‌کنند؟

مکش هوای محیط به قدرت زیادی نیاز دارد به همین دلیل این فن‌ها موتورهای بسیار قوی داشته و ساختار آن‌ها پیچیده‌تر از فن‌های دمنده است. اگرچه کارکرد ساده این دستگاه‌ها خارج کردن هوای آلوده است اما اغلب ساختار پیچیده آن‌ها به ویژه در مصارف صنعتی برای ایجاد گردش هوا در محیط هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیلترهای چند لایه در مسیر هوای جذب شده در محیط قرار گرفته و طی مراحی مختلفی هوا را پاکسازی می‌کند. هوای تمیز ایجاد شده قابل باز گشت به محیط هستند و به همین دلیل برای خنک کردن و ایجاد گردش هوا در فضاهای بسته کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به محیط باز گردانده می‌شوند.

هوای این محیط‌ها کاملا تمیز بوده و در محیط‌هایی که به هوای پاک و تمیز شده برای تولید محصولات خاص نیاز دارد بکار گرفته می‌شوند. اگزاست فن‌ها را می‌توان به انواع و اقسام مختلف تقسیم بندی کرد اما از نظر طراحی به دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

تیپ سقفی

همانطور که از نامش مشخص است فن‌های اگزاستی هستند که روی سقف قابل نصب هستند و در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. این فن هوای نامطبوع، مواد شیمیایی، قارچ ها و میکروارگانیسم را مثل سایر انواع اگزاست فن به راحتی از محیط خارج می‌کند.

تیپ آکسیال (محوری)

فن‌های یک طرفه و فوروارد هستند که از نظر ساختار و عملکرد بسیار شبیه فن‌های سانتریفیوژ کار می‌کنند. این فن‌ها در محیط‌های بسته آلوده بسیار کاربرد دارد به عنوان مثال برای خارج کردن دود خودروها در محیط بسته پارکینگ‌ها بسیار مناسب است.

تیپ یوتیلیتی

بخشی از ادوات تهویه مطبوع است که در گروه اقتصادی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین این دستگاه‌ها قرار دارد. این فن با حرکات فیزیکی هوای آلوده محیط را به خارج هدایت کرده در منازل، ساختمان‌ها و حتی مصارف صنعتی کاربرد دارد.

مزایای بکارگیری اگزاست فن کدام است؟

استفاده از این نوع فن‌ها مزایای زیادی دارد، استقامت بالا و طول عمر طولانی یکی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌آید. همچنین تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها ساده بوده و معمولا هزینه زیادی را به مصرف کننده تحمیل نمی‌کند. این فن‌ها در ظرفیت‌های متنوعی تولید شده که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و دست خریدار را هنگام انتخاب باز می‌گذارد.

شکل ظاهری این فن‌ها بسیار متنوع بوده و همچنین مواد اولیه بکار گرفته شده در ساخت آن‌ها هم متنوع است. اگزاست فن‌های که از جنس استیل ساخته شده بسیار پرطرفدار هستند و معمولا فروش بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند. پاکسازی نسبی هوا و حذف گرد و غبار از دیگر مزایای این سیستم است که استفاده آن در مصارف خانگی و صنعتی را به یک انتخاب هوشمندانه تبدیل کرده است.

در محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی می‌توانید انتظار داشته باشید که این فن‌ها هرگونه بوی نامطبوعی را از محیط پاکسازی کرده و تنفس در محیط را برای شما ساده‌تر کنند.

همینطور بخوانید: چیدمان اجزاء فن های سانتیرفیوژ

اگزاست فن مکنده چه معایبی دارد؟

یکی از معایبی که برای این نوع فن‌ها ذکر شده ایجاد صدا هنگام کار کردن است، از آنجا که فن بی‌صدا وجود خارجی نداشته و همه دستگاه‌های الکترونیک حداقل صدایی موقع کار تولید می‌کنند نمی‌توان این ایراد را یک عیب بزرگ برای اگزاست فن در نظر گرفت اما باید آن را در محیطی بکار گرفت که ایجاد صدا در آن مشکل آفرین نباشد. اگر نصب این دستگاه به درستی انجام شود سر و صدای تولید شده از سوی آن به حداقل می‌رسد.

دومین عیبی که برای اگزاست فن‌ها ذکر شده آن است که از این دستگاه‌ها نمی‌توان به عنوان یک سیستم مرکزی استفاده کرد و امکان تهویه هوای محیط را به صورت مستقل ندارد. این فن‌ها باید به عنوان بخشی از سیستم تهویه هوا در نظر گرفته شده و از سایر ابزارها هم برای این کار استفاده شود.

 

کلام آخر

اگزاست فن یکی از تجهیزات تهویه هوا با ساختاری نسبتا ساده در نظر گرفته شده که به کمک پره‌های چرخنده خود و عملیات فیزیکی هوای محیط را خارج کرده به پاکسازی هوا و خنک کردن دمای محیط کمک می‌کند. این فن‌ها برخلاف ساختار مرسوم فن‌های دمنده خاصیت مکنده دارند و به همین دلیل سرعت پاکسازی هوا در آن‌ها بیشتر از فن‌های دیگر است. نوع اگزاست فن باید با توجه به اندازه محیط، نوع کاربری مورد انتظار از دستگاه، بودجه و ظرفیت ملزم دستگاه تعیین شود.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز