خبرگزاری کار ایران

راهنمای انتخاب یک فن جهت تهویه هوا

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۳۹۵

هواکش های صنعتی دسته ای از هواکش ها هستند که برای تهویه در محیط های صنعتی بکار می روند. تفاوت این هواکش ها با سایر هواکش های معمولی در نوع متریال و ضخامت مصالح بکار رفته در و نوع الکتروموتور آنها است.

فن ها یکی از کاربردی ترین ابزارهای ساخت دست انسان جهت ایجاد شرایط محیطی مناسب ، آسایش و راحتی برای انسان ها می باشند.استفاده گسترده از این دستگاه ها در بسیاری از ساختمانهای مسکونی ،اداری ،بیمارستانها و صنایع مختلف نشان دهنده اهمیت آن بوده و زندگی بدون این دستگاه ها باعث ایجاد مشکلات در راحتی و آسایش بشر است.

برای شناخت بهتر و چگونگی انتخاب مناسب فن ها برای تهویه اماکن و محیطهای گوناگون لازم است برخی مفاهیم در مورد فن ها و هواکشها دانسته شود. به این نکات و مفاهیم در ادامه اشاره می گردد.

هواکش صنعتی چیست

هواکش های صنعتی دسته ای  از هواکش ها هستند  که برای  تهویه در محیط های صنعتی بکار می روند. تفاوت این هواکش ها با سایر هواکش های  معمولی در نوع متریال و ضخامت مصالح بکار رفته در و نوع الکتروموتور آنها می باشد  بطور مثال برای تهویه محیط هایی که گازهای خورنده و اسیدی در آنها منتشر میگردد از ورق استنلس استیل و یا تهویه محیطهای دارای ذرات معلق در هوا از متریال مقاوم در سایش استفاده میشود .همچنین الکتروموتورهای بکار رفته در این هواکش ها برای محیط های دارای  گازهای انفجاری از نوع ضدجرقه و ضد انفجار بوده و برای محیط های با رطوبت بالا دارای کلاس حفاظتیIP 55   یا IP 65 است.هواکش های صنعتی به دو دسته هواکش سانتریفیوژ و هواکش آکسیال تقسیم میگردند.

اگزاست فن چیست

اگزاست فن نوع دیگری از سیستمهای تهویه می باشد که برای مکیدن هوای محیط به فضای بیرون محیط مورد استفاده قرار می گیرد. این فنها با توجه به محل نصب به سه دسته اگزاست فن سقفی،اگزاست فن کانالی و اگزاست فن دیواری تقسیم می شوند. بطور مثال اگزاست فن سقفی در سقف یا پشت بام و اگزاست فن دیواری جهت نصب در دیوار یا پنجره استفاده میگردد .اگزاست فن از لحاظ نوع ساختار شامل اگزاست فن سانتریفیوژ و اگزاست فن آکسیال می باشند.

نحوه انتخاب فن مناسب برای تهویه محیط

برای انتخاب نوع و سایز این فنها  در ابتدا بایستی مکان مورد نظر برای نصب آنها را در نظر گرفت  مثلا اگر قرار است در دیوار تعبیه شود  از نوع هواکش دیواری و اگر قرار است در سقف نصب گردداز نوع هواکش سقفی یا اگر لازم است تهویه از طریق کانال کشی انجام شود از نوع هواکش  کانالی استفاده گردد.در مرحله بعدی میزان دبی هوا بایستی محاسبه گردد که بدین منظور حجم محیطی که مدنظر است تهویه شود باید در ضرایب تخلیه مناسب ضرب گردد این ضرایب تخلیه با توجه به استانداردهای تهویه موجود که عموما در کتاب های تهویه و تاسیساتی درج شده  قابل برآورد است.البته لازم به ذکر است برای تهویه موضعی از روش های دیگری برای محاسبه دبی هوا استفاده می شود که بعلت گستردگی در این بحث نمی گنجد .

در صورتیکه تهویه هوا از طریق سیستم کانال کشی انجام می شود بایستی افت فشار استاتیک نیز محاسبه گردد که این مورد نیز با استفاده از جداول و روابطی که در کتاب های موجود در زمینه تهویه درج گردیده قابل محاسبه است.اکنون با دانستن نوع فن،دبی و افت فشار استاتیک ،انتخاب سایز فن و مشخصات فنی و ساختاری آن مقدور است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز