خبرگزاری کار ایران

برای دادخواست طلاق کجا باید رفت؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۴۱

ارائه دادخواست طلاق زن و مرد برای مرحله‌ای است که آنها به نقطه جدایی رسیده‌اند. هر دو به دنبال راهی هستند که بتوانند این مسیر را کوتاه‌تر کنند. اما از آنجا که طلاق نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارد، نمی‌توان از مراحل آن چشم پوشی کرد. هر جا زن و مرد به سادگی از کنار یکی از مراحل رد شوند، بعداً دچار مشکل خواهند شد. مثلاً هر دو باید در جلسه‌های مشاوره‌ای که دادگاه تعیین کرده است شرکت کنند.

این که برای دادخواست زن یا مرد اقدام کرده باشد، مسیرهای متفاوتی باید طی شود. یعنی هر کدام باید به مراجع مختلفی رجوع کنند. شرایط طلاق از طرف مرد با زن متفاوت است. مرد بدون هیچ دردسری حق طلاق قانونی دارد. زن باید خودش برای به دست آوردن حق طلاق تلاش کند. همین مسئله است که منجر به تفاوت مسیر زن و مرد در ارائه دادخواست طلاق شده است.

 

اولین قدم برای طرح دادخواست طلاق چیست؟

دادخواست طلاق را نمی‌توان یکراست به دفاتر اسناد رسمی برد و انتظار داشت که در آنجا صیغه طلاق را جاری کنند. زن و مرد باید برای رسیدن به این مرحله هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند. دفاتر اسناد رسمی تنها در صورت در دست داشتن گواهی عدم سازش است که می‌تواند حکم طلاق را اجرا کند.

برای طرح دادخواست طلاق در اولین مرحله نیاز است که به دفاتر خدمات قضایی مراجعه شود. در این دفاتر امکان ثبت الکترونیک دادخواست ایجاد شده است. پس از این مرحله زمان تعیین شده برای حضور و بررسی پرونده در دادگاه به زن و مرد اعلام خواهد شد. سامانه‌ ثنا وظیفه اعلام این زمان را به زن و مرد بر عهده دارد.

همه شهرها به چنین دفاتری برای ثبت دادخواست مجهز نیستند. در این صورت، زن یا مرد باید دادخواست خود را همراه با ضمائم به دادگاه ارائه کند. شرایط طلاق از طرف مرد یا زن در این مورد تعیین کننده است که کدام یک باید برای کارها اقدام کند. دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای را داشته باشد. البته برای رساندن این دادخواست تشریفات و مراحل قانونی خاصی باید طی شود.

در بعضی از شهرها هم مجتمع‌های مخصوصی برای دعواهای خانوادگی به راه افتاده است. فرد خواهان طلاق این امکان را دارد که دادخواست طلاق خود را به این مراکز تحویل دهد.

 

چه زمانی باید به دادگاه خانواده مراجعه شود؟

زن و مرد باید در زمان تعیین شده که سامانه ثنا به آنها اعلام می‌کند، به دادگاه خانواده مراجعه کنند. این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های طلاق را دارد. دادگاه باید نزدیک به محل سکونت زن و مرد باشد. وقتی قرار باشد زن دادخواست طلاق ارائه دهد یک امکان برای او در نظر گرفته شده است. او می‌تواند علاوه بر دادگاهی که در محل اقامت مرد واقع شده است، به دادگاه محلی که در زمان ثبت دادخواست در آن ساکن بوده هم مراجعه کند.

در صورتی که شرایط طلاق از طرف مرد چنین امکانی را ندارد. مرد فقط می‌تواند در دادگاه محل اقامت زن حضور پیدا کند. در آنجا است که می‌تواند دادخواست طلاق خود را ارائه دهد. زن یا مرد برای این که بتوانند دادخواست خود را در دادگاه مطرح کنند، باید به دادگاه بروند. قانون را‌ه‌های زیادی را بر سر راه زنان قرار داده است تا بتوانند در صورت ایجاد مشکل برای طلاق اقدام کنند.

 

شرایط طلاق از طرف مرد یا زن در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

بعد از طی شدن مراحل قانونی در دادگاه خانواده و حل نشدن اختلاف‌ها زن و مرد می‌توانند از هم طلاق بگیرند. آنها در آخرین مرحله می‌توانند برای جاری شدن صیغه طلاق به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در زمان مراجعه باید گواهی عدم سازش را حتماً به همراه داشته باشند. هر مدرک قانونی دیگری که زن و مرد دارند در این مرحله ضروری است. توافقات قانونی که بر سر مهریه و دیگر حقوق زن شده است باید به دفترخانه ارائه شود.  بهترین راه حل برای طلاق نسبت به طلاق یکطرفه  صحبت برای انجام طلاق توافقی می باشد که میتواند از وکلای دادفر برای گرفتن وکیل طلاق توافقی و  به وجود آوردن صلح و توافقات لازم بهره بگیرید.

در صورتی که مرد توان پرداخت مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد، می‌تواند به دادگاه درخواست جدول اقساط مهریه بدهد. برای این که مرد بتواند مهریه قسط بندی کند، باید اموال و دارایی‌ها و حقوق خود را به دادگاه اعلام کند. در این صورت، دادگاه حکم تقسیط مهریه را صادر می‌کند. نبود هر مدرکی در دادگاه می‌تواند مراحل طلاق را به تعویق بیندازد. 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز