خبرگزاری کار ایران

شرایط طلاق غیابی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۸۸۳

رای غیابی در دو صورت صادر می‌شود، اگر برای شخصی ابلاغیه صادر شود، آن را دریافت کند، اما در دادگاه حضور پیدا نکند، درصورت محکوم شدن رای به صورت غیابی صادر می‌شود.

طلاق غیابی همان طور که مشخص است، زمانی صادر می‌شود که یکی از طرفین برای طلاق در دادگاه حضور نداشته باشد. درخواست طلاق توافقی از سوی زن و مرد می‌تواند متفاوت باشد. هر یک از آنها با توجه به شرایطی که دارند و اثبات دلایل خود، می‌توانند در تقاضای طلاق توافقی موفق شوند. این مسیر، مسیر پیچیده‌ای است و ممکن است نیاز به مشاوره و یا وکیل طلاق توافقی پیدا کنید، با دریافت مشاوره‌های حضوری، آنلاین و تلفنی مشکلات خود را مطرح و تصمیم درست بگیرید. در ادامه با شرایط طلاق غیابی بیشتر آشنا شوید.

رای غیابی چیست؟

رای غیابی در دو صورت صادر می‌شود، اگر برای شخصی ابلاغیه صادر شود، آن را دریافت کند، اما در دادگاه حضور پیدا نکند، درصورت محکوم شدن رای به صورت غیابی صادر می‌شود. همچنین اگر شاکی، دادخواستی را علیه کسی تنظیم کند و به هر دلیلی فرد متهم، ابلاغیه را تحویل نگیرد، در صورت محکوم شدن، رای به صورت غیابی صادر می‌شود. در طلاق غیابی نیز به هنگام دادن رای، اگر خوانده به هر دلیلی در دادگاه حضور نداشته باشد، رای به صورت غیابی صادر خواهد شد.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد چیست؟

شرایط طلاق غیابی

قانون یکی از حقوقی که برای مرد در نظر گرفته است، حق طلاق است. شرایط طلاق غیابی از طرف مرد به این گونه است که اگر مرد دادخواست طلاق صادر کند، اگر زن در دادگاه حاضر شود، یا به هر دلیلی در دادگاه حضور پیدا نکند، رای طلاق صادر خواهد شد. تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که اگر زن حضور نداشته باشد، با توجه به دلایل مرد، رای طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد. باید توجه داشته باشید، گرچه رای طلاق صادر شده است، اما ثبت طلاق زمانی صورت می‌گیرد که تمام حق و حقوق زن پرداخت شود. از جمله حقوقی که به زن تعلق می‌گیرد، مهریه، اجرت المثل، نفقه و البته شرایط مربوط در عقدنامه است که در زمان عقد زوجین آن را امضا کرده‌اند.

برای راه‌حل‌های راحت و آسان‌تر جهت طلاق توافقی، می‌توانید از مشاوره‌های آنلاین یا تلفنی استفاده کنید. صلح میزان از جمله موسسات حقوقی است که می‌تواند با مشاوره‌های آنلاین یا تلفنی، شما را در مسیر پرونده‌‌ای که دارید، راهنمایی کرده و نکات ظریفی را به شما یادآوری کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

شرایط طلاق برای خانم‌ها کمی سخت و پیچیده است و باید دلایل محکمی را برای طلاق ارائه دهند. زن می‌تواند با توجه به برخی از مسائل، درخواست طلاق دهد و اگر مرد در دادگاه حضور پیدا نکند و دلایل طلاق برای دادگاه محرز شود، بدون حضور مرد، طلاق به صورت غیابی صادر می‌شود. زن در موارد محدودی می‌تواند تقاضای طلاق بدهد که در ادامه به شرایط طلاق غیابی از طرف زن می‌پردازیم.

یکی از مواردی که زن می‌تواند تقاضای طلاق غیابی کند، عدم حضور و مفقود شدن مرد به مدت چهار سال است. طبق قانون مدنی و محرز شدن غیبت مرد برای دادگاه، طلاق غیابی صادر خواهد شد.

مورد دیگری که زن می‌تواند تقاضای طلاق غیابی دهد، ترک کردن خانه به مدت ۶ ماه است. این مورد یکی از مفاد مندرج در عقدنامه است که زوجین آن را امضا کرده اند.

اگر زن شرایط سختی را می‌گذراند، می‌تواند تقاضای طلاق دهد. برخی از مواردی که زن می‌تواند نسبت به آنها اقدام به طلاق کند، اعتیاد مرد، ابتلای مرد به بیماری‌های صعب العلاج و دوری از خانواده است. در واقع اگر مرد شروط دوازده گانه عقد را امضا کرده باشد، اما به آنها پایبند نباشد، زن می‌تواند درخواست طلاق کند و در صورت عدم حضور مرد، به صورت غیابی طلاق صادر می‌شود.

یکی از شروط ضمن عقد وکالت طلاق از مرد است، زن می‌تواند با وکالتی که در دست دارد، اقدام به طلاق غیابی کند.

زن با در دست داشتن سند ازدواج رسمی، شناسنامه و کارت ملی می‌تواند دادخواست طلاق را صادر و منتظر بررسی دادگاه شود و در موعد مقرر با حضور در دادگاه طلاق به صورت غیابی صادر شود. ممکن است در طلاق توافقی دچار برخی از ابهامات شوید، بهره مندی از مشاوره مجرب، می‌تواند کمک زیادی به شما در روند سرعت طلاق توافقی کند. همراهی دلسوزانه مشاوران و وکلای صلح میزان در جهت رسیدن شما به آرامش، یکی از اهداف این مجموعه است تا شما به حقوق قانونی خود دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل املاک در تهران کیست؟

شرایط طلاق غیابی در دوران عقد

شرایط طلاق غیابی

طلاق به طور غیابی در دوران عقد نیز می‌تواند انجام شود. پس از خواندن خطبه عقد، آقا و خانم رسماً زن و شوهر اعلام می‌شوند. از این رو هر یک می‌توانند با توجه به دلایل محکمه پسند، اقدام به طلاق غیابی کنند. از شرایط طلاق غیابی در دوران عقد، می‎توان به عدم حضور مرد یا اعتیاد او اشاره کرد، که اگر برای زن محرز شود، زن می‌تواند اقدام به طلاق غیابی کند. البته علاوه بر مدارک لازم، زن باید وکالت طلاق را که از همسر خود دریافت کرده است، در دادگاه داشته باشد.

چناچه قصد دارید، طلاق توافقی زودتر به سرانجام برسد، می‌توانید از مشاوره کمک بگیرید. مشاوران مجموعه صلح میزان می‌توانند به شما کمک شایانی کنند. همچنین می‌توانید در زمینه دادخواست طلاق غیابی از وکلای متبحر این مجموعه کمک بگیرید.

طلاق غیابی از فرد مجهول المکان

زمانی که مرد مجهول المکان باشد، زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد. البته باید ابتدا مجهول المکان بودن مرد ثابت شود. از این رو، زن با در اختیار گذاشتن آدرس مرد به دادگاه، این امکان را به دادگاه می‌دهد تا مراجع قضایی نیز، آدرس را بررسی و عدم حضور مرد را تایید کند. سپس دادگاه از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز اقدام به پیدا کردن مرد می‌کند و از این طریق از افرادی که او را می‌توانند شناسایی کنند، درخواست می‌شود تا به دادگاه اعلام کنند. اما اگر در نهایت برای دادگاه محرز شود که هیچ نشانی از فرد خوانده وجود ندارد، به آدرس مذکور ابلاغیه صادر می‌شود و پس از عدم حضور مرد، طلاق غیابی صادر می‌شود. اگر زن نیز مجهول المکان باشد، مرد با اثبات این قضیه، می‌تواند طلاق غیابی بگیرد.

نگه داشتن عده بعد از طلاق غیابی

بعد از طلاق غیابی، زن باید مدت زمانی را صبر، سپس ازدواج کند. این مدت که عده نام دارد، چهار ماه و ده روز در نظر گرفته شده است. بعد از طلاق غیابی این امکان وجود دارد که در مدت تعیین شده، مرد باز گردد و به همسر خود رجوع کند. اما اگر بعد از مدت زمان تعیین شده مرد حضور پیدا کند، دیگر حقی نسبت به همسر خود نخواهد داشت. همچنین اگر در دوران عقد، طلاق غیابی انجام شود و بین زن و مرد رابطه‌‌ای برقرار نشده باشد، زن می‌تواند عده نگه ندارد.

سخن پایانی

صلح میزان، از جمله مراکزی است که با انواع مشاوره در زمینه‌های مختلف از جمله مشاوره حقوقی خانواده، کیفری و املاک خدمات ویژه‌‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین این مجموعه با در اختیار داشتن وکلای درجه یک و متبحر در زمینه حقوقی، خانواده، املاک، مالیاتی و مهاجرت همواره در حل مشکلات، در کنار شما خواهد بود. درخواست طلاق غیابی از سوی مرد در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، اما این دادخواست از سمت زن ممکن است کمی طولانی شود، می‌توانید برای تسریع شرایط طلاق غیابی و روند پرونده از خدمات مجموعه صلح میزان استفاده کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز