خبرگزاری کار ایران

آشنایی با 3 مورد از به صرفه ترین روش های مقاوم سازی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۷۲۱

همانطور که اطلاع دارید، امروزه روند ساخت و ساز و فرایند ساختمان سازی افزایش چشمگیری داشته است. یکی از مهم ترین مسائل در فرایند ساخت و ساز، بحث مقاوم سازی سازه می باشد. بحث مقاوم سازی سازه ها به قدری مهم می باشد که چندین روش مختلف برای مقاوم سازی وجود دارد. روش هایی نظیر کاشت میلگرد ، کامپوزیت های اف آر پی FRP، ژاکت بتنی، استفاده از ورقه های بتنی، ژاکت های فولادی و ....

در این مطلب قرار است شما را با 3 تا از صرفه ترین روش های مقاوم سازی ساختمان آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با 3 مورد از به صرفه ترین روش های مقاوم سازی ساختمان

1.     مقاوم سازی با کاشت میلگرد

احتمال دارد در ابتدای پروژه ساختمان سازی، یا در فرآیند ترمیم و حتی تغییر در نقشه اجرایی ساختمان، نیاز به مقاوم سازی بیشتر سازه بوجود بیاید. وقتی صحبت از ساخت و ساز می شود، توجه اصلی به این است که فونداسیون باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند تمام بارهایی را که روی آن قرار می گیرد تحمل کند. برای این منظور میلگرد به عنوان ماده اصلی فونداسیون استفاده می شود.

این مسئله مهم است که میلگرد به درستی کاشته شود. همچنین فرآیند کاشت میلگرد را می توان به عنوان پی ریزی روی بتن نیز نامید. کاشت میلگرد یکی از روش های رایج و مرسوم برای این کار می باشد. در ادامه بیشتر با این روش آشنا خواهیم شد.

کاشت میلگرد نوعی فناوری تقویت کننده ستون های ساختمان در مهندسی مقاوم سازی لرزه ای به حساب می آید، که انتخاب خوبی برای ساختمان های بزرگ و بست بارهای سنگین است. همچنین فرایند کاشت میلگرد به حفاری روی بتن، دیوار سنگی و سایر بسترها و سپس تزریق چسب مهارکننده با استحکام بالا گفته می شود. این فناوری، یک روش رایج برای تقویت سازه ها می باشد.

آشنایی با 3 مورد از به صرفه ترین روش های مقاوم سازی ساختمان

2.     مقاوم سازی با استفاده از کامپوزیت های FRP

میلگرد اف آر پی FRP (پلیمر تقویت شده با فایبر گلاس) یک میله تقویت کننده ساختاری با پوشش مارپیچی است که از ترکیبی از رووینگ فایبرگلاس و رزین ساخته شده است. میلگرد FRP به عنوان یک جایگزین غیر خورنده برای فولاد در آرماتورهای بتن ساخته شده است و برای هر کاربرد ساختاری یا معماری که در آن مواد مقاوم در برابر خوردگی، سبک وزن یا غیر رسانا مورد نیاز است، مناسب است.

میلگرد FRP از دو عنصر تشکیل شده است. یک فیبر (معمولاً کربن، شیشه، آرامید یا بازالت) و یک رزین ماتریکس (پلی استر، اپوکسی یا وینیل استر). نقش رزین ماتریکس نگه داشتن، محافظت و انتقال بار بین الیاف است. میلگرد FRP مزایای زیادی نسبت به میلگرد فولادی دارد:

  • سبک (1/4 وزن در مقابل میلگرد فولادی)
  • غیر خورنده و غیر حساس به حملات شیمیایی
  • رادار شفاف
  • از نظر الکتریکی و حرارتی غیر رسانا
  • استفاده در بتن حساس به خوردگی
  • استفاده در تونل سازی و معدن
  • ساختمان و حفاظت تاریخی
  • قرار گرفتن بتن در معرض کلریدهای یخ زدایی
  • تقویت بنایی
  • قرار گرفتن بتن در معرض کلریدهای دریایی
  • قرار گرفتن بتن در معرض ولتاژهای بالا و میدان های الکترومغناطیسی

3.     ژاکت بتنی، یکی از رایج ترین روش های مقاوم سازی

ژاکت بتنی یکی از روش های مرسوم مقاوم سازی ساختمان های بتنی می باشد. از ژاکت بتنی برای افزایش ظرفیت باربری سازه پس از اصلاح طرح و اصلاح یکپارچگی طراحی سازه به دلیل شکست در قسمت هایی از سازه استفاده می کنند. از این تکنیک در سطوح عمودی مانند دیوارها، ستون ها و سایر ترکیبات مانند کناره ها و پایین تیرها نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از ژاکن بتنی نسبت به سایر روش های مقاوم سازی در زیر آورده شده است:

  • استفاده از ژاکت های بتنی برای بتن های مسلح، افزایش قابل توجهی در مقاومت بتن ها - هم خمشی و هم برشی - و ظرفیت باربری عمودی عضو را حاصل می کند.
  • علاوه بر این، از طریق محصور شدن و عملکرد ضد کمانش رکاب های جدید، افزایش قابل توجهی در شکل پذیری و ظرفیت تغییر شکل عضوهای سازه بوجود می آید.

ظرفیت باربری و مقاومت خمشی عضو به دلیل تقویت طولی سازه افزایش می یابد؛ در حالی که بهبود مقاومت برش بتن و شکل پذیری از طریق تقویت عرضی حاصل می شود.

آشنایی با 3 مورد از به صرفه ترین روش های مقاوم سازی ساختمان

بهترین شرکت در حوزه مقاوم سازی ساختمان و سازه های بتنی را چگونه پیدا کنیم؟

شرکت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند که هر کدام معایب و مزایا خود را دارند. یک شرکت مقاوم سازی باید اولا خدمات حرفه ای به مشتری ارائه دهد. دوما قابل اعتماد باشد و ثالثا پشتیبانی و مشاوره خوبی به مشتری ها ارئه دهد. با توجه به عدم شکل پذیری بتن پس از گیرش نهائی، همواره مهندسین مشاور و پیمانکاران با مشکلاتی روبرو هستند که شرکت بتن برش تهران ضمن آگاهی کامل از این مشکلات و جهت حل آن بصورت علمی و تخصصی، آماده ارائه و سرویس دهی خدمات حوزه مقاوم سازی و بهسازی پروژه های عمرانی می باشد.

شماره تماس جهت دریافت مشاوره رایگان: 021-48013

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز