خبرگزاری کار ایران

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۷۲۴

لامپ یکی از مهم ترین تجهیزات روشنایی است که امروزه به عنوان منبع نور اصلی و مکمل در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مباحث روشنایی، موضوعاتی همچون بازده نوری، مصرف انرژی، طول عمر، سازگاری با محیط زیست و جنبه های ایمنی مطرح می شود.

 امروزه لامپ های مختلفی به بازار عرضه می شود که هرکدام از آن ها ویژگی های خاصی دارند. لامپ مناسب لامپی است که بازده نوری بالا و مصرف انرژی کمی داشته باشد. همچنین اتلاف انرژی لامپ باید تا حد ممکن پایین باشد.

در این مقاله به معرفی انواع لامپ از جمله لامپ ال ای دی لامپ کم مصرف و لامپ فلورسنت و ویژگی های آن ها می پردازیم.

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی یکی از محبوب ترین انواع لامپ است و امروزه در اغلب مجموعه ها از این نوع لامپ استفاده می شود. LED مخفف عبارت Light Emitting Diode و به معنای دیودهای ساطع کننده نور است. در تکنولوژی ال ای دی از دیودهایی استفاده شده است که با عبور جریان از خود نور تولید می کنند.

وجود این دیودها سبب تولید نوری یکنواخت و سالم می شود. این محصولات مصرف انرژی بسیار کمی دارند و طول عمر آن ها در مقایسه با دیگر انواع لامپ بیشتر است.

 از لامپ LED به عنوان لامپی سازگار با محیط زیست یاد می شود زیرا در ساختار آن از جیوه، سرب و دیگر مواد سمی استفاده نشده است. همچنین این لامپ ها تابش های فرابنفش ندارند و برای سلامتی انسان مضر نیستند.

لامپ های LED در مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. از نظر شکل ظاهری لامپ  ال ای دی حبابی، گرد، استوانه ای، شمعی و اشکی به بازار عرضه می شود. همچنین لامپ ال ای دی رنگی نیز در نورپردازی کاربرد دارد.

لامپ های ال ای دی به مدت زمان جهت راه اندازی و روشن شدن نیاز ندارند و بلافاصله پس از کلیدزنی روشن می شوند. پس از گذشت زمان نور این محصولات دچار تغییر نمی شود.

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

 

لامپ اس ام دی

اس ام دی یکی از تکنولوژی های زیرمجموعه ال ای دی است. لامپ های SMD بازده نوری بالایی دارند و در مقایسه با لامپ های ال ای دی نور بیشتری از خود ساطع می کنند.

 نوری که از این لامپ ها بازتاب می شود، پخش و یکنواخت است. دیگر ویژگی های لامپ اس ام دی مشابه لامپ ال ای دی است.

لامپ سی او بی

سی او بی از دیگر تکنولوژی های زیرمجموعه ال ای دی است. لامپ COB نوری متمرکزتر از لامپ های SMD و LED تولید می کند. اما دیگر ویژگی های آن همچون طول عمر، بازده نوری، مصرف انرژی و ... با لامپ LED و SMD شباهت دارد.

لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی دسته دیگری از لامپ های پرکاربرد به شمار می آید. این محصولات از یک لوله شفاف یا مات ساخته شده اند که در دو طرف آن از طریق کاتدها جریان الکتریکی وارد لوله می شود. داخل این لوله از جیوه پرشده است.

در اثر تخلیه الکتریکی در گاز جیوه، اشعه فرابنفش تولید می شود. جهت تبدیل اشعه های فرابنفش به اشعه های مرئی داخل لوله با یک لایه فلورسنت پوشانده شده است.

 این محصولات در مقایسه با لامپ های گازی، بازده نوری و طول عمر بیشتری دارند. اما به دلیل وجود جیوه و فلورسنت در آن ها با محیط زیست سازگاری ندارند و مقداری اشعه مضر فرابنفش تولید می کنند.

این محصولات تنوع بالایی در شکل ظاهری و رنگ نور دارند و قیمت آن ها در مقایسه با لامپ های ال ای دی مقرون بصرفه تر است. همچنین استفاده از آن ها سبب صرفه جویی در انرژی می شود. در مقایسه با لامپ های گازی و رشته ای، این لامپ ها حرارت کمتری تولید می کنند و بیشتر انرژی آن ها به نور تبدیل می شود.

این محصولات براساس ساختاری که دارند، به دو نوع الکترود دار و بدون الکترود تقسیم بندی می شوند. سرپیچ این لامپ ها نیز می تواند از نوع G23، G5، G13، 2G11 و G24d-2 باشد.

همچنین براساس قطر می توان آن ها را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  1. لامپ فلورسنت T12: قطر معادل 38 میلی متر
  2. لامپ فلورسنت T10: قطر معادل 32 میلی متر
  3. لامپ فلورسنت T8: قطر معادل 26 میلی متر
  4. لامپ فلورسنت T5: قطر معادل 16 میلی متر

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف (CFL) نوعی لامپ فلورسنت از نوع فشرده است که ویژگی هایی شبیه به لامپ فلورسنت دارد. سرپیچ این لامپ ها در انواع E27، E40 و E14 است. این محصول ظاهری پیچی شکل دارد و تعداد این دور پیچ ها ارتفاع لامپ را مشخص می کند.

 در ساخت لامپ های کم مصرف از بخار جیوه استفاده شده است و همچون لامپ های فلورسنت از یک لایه فلورسنت در داخل لامپ استفاده شده است. یکی از تفاوت های لامپ کم مصرف با لامپ های فلورسنت این است که این لامپ ها حجم کمتری دارند.

همان طور که از عنوان این محصول پیدا است، مصرف انرژی بسیار کمی دارند و طول عمر آن ها بالا است. این محصولات در بازه توانی 5 وات الی 200 وات تولید می شوند و گرمای ناچیزی از خود تولید می کنند.

این لامپ ها براساس نوع بالاست به دو دسته بالاست یکپارچه و غیریکپارچه تقسیم می شوند.

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

لامپ گازی

لامپ گازی یا لامپ تخلیه الکتریکی نوعی لامپ است که در اثر عبور الکترون های پر انرژی از داخل گاز درون لامپ، نور تولید می شود. لامپ های گازی در توان های 70، 125، 160، 250، 400، 500 و 1000 وات ساخته می شوند.

این محصولات بازده نوری خوبی دارند و طول عمر آن ها بالا است. اما میزان گرمایی که از خود تولید می کنند، بیشتر از لامپ های کم مصرف و ال ای دی است. به همین دلیل بدنه آن ها به گونه ای طراحی شده است که حرارت به آن ها آسیبی وارد نکند.

 میزان مصرف انرژی لامپ های گازی از کم مصرف و LED بیشتر اما از رشته ای کمتر است. لامپ های گازی زمان راه اندازی کوتاهی دارند و رنگ نور آن ها به نور طبیعی نزدیک است. این محصولات براساس کاربرد و ساختار به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • لامپ گازی بخار جیوه
  • لامپ گازی بخار سدیم
  • لامپ گازی متال هالید

لامپ تخلیه الکتریکی یا گازی می تواند کم فشار یا پرفشار باشد اما برای راه اندازی به ترانس نیاز دارد.

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

لامپ رشته ای

لامپ رشته ای یا لامپ التهابی لامپ هایی با تکنولوژی قدیمی تر هستند. به همین دلیل به آن ها لامپ تنگستنی نیز گفته می شود. در ساختار این محصولات از مس، سرب و رشته های تنگستن استفاده شده است. این محصولات نیاز به تجهیزاتی همچون ترانس و ... ندارند و قیمت آن ها مقرون بصرفه است اما مصرف انرژی آن ها بسیار بالا است.

 نوری که این لامپ ها تولید می کنند، به نور خورشید شباهت دارد. ظاهر این محصولات زیبا است و از مدل های ادیسونی آن برای نورپردازی های تزئینی استفاده می شود.

پس از کلیدزنی مدت زمانی طول می کشد تا لامپ راه اندازی شود و به حداکثر روشنایی خودش برسد. طول عمر لامپ های رشته ای نسبت به دیگر لامپ ها کمتر است و گرمایی که از خود تولید می کنند بسیار زیاد است. به همین دلیل استفاده از این لامپ ها کاهش پیدا کرده است.

انواع لامپ پرکاربرد و ویژگی های آن ها

سخن پایانی

برای خرید این محصولات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت محصولات روشنایی و نورپردازی و همچنین خریدی بدون واسطه از نمایندگان و فروشندگان تجهیزات روشنایی همچون لامپ و چراغ وجود دارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز