خبرگزاری کار ایران

روستای هویه اصفهان پیشرو در اشتغالزایی در صنعت گردشگری

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۶۷۵
به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال 1395 تا کنون جوانان تحصیل کرده روستای تاریخی هویه با تمرکز بر روی آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار و صفویه و نیز پتانسیل های گردشگری روستای خود موفق به جذب بیش از 1000 گردشگر خارجی از کشورهای ایتالیا اسپانیا و آلمان شدند.
روستای هویه واقع در شهرستان فلاورجان در فاصله 15 کیلومتری از مرکز شهر اصفهان دارای مجموعه ای از برج های کبوتربوده و به همین دلیل به سرزمین 7 برج معروف می باشد. در سال 1395 گروهی از جوانان روستا با تمرکز بر روی میراث تاریخی و معنوی روستای خود توانستند در مدت زمان 3 سال پذیرای بیش از 1000 گردشگر اروپایی در روستای خود عمدتا از ایتالیا فرانسه اسپانیا و آلمان و با درآمد ارزی بالغ بر 30.000 یورو باشند که این مهم بدون وجود هیچ زیرساختی در نوع خود کم نظیر بوده است. 
به همین منظور خبرنگار ایلنا در حوزه گردشگری مصاحبه ای اختصاصی را با سرپرست گروه آقای حامد قربانی هویه به عنوان فعال گردشگری ترتیب داده که توجه شما را به آن جلب می کنم : 

روستای هویه اصفهان پیشرو در اشتغالزایی در صنعت گردشگری

- ممکن است خود را برای مخاطبان معرفی نمایید؟
بنده حامد قربانی هویه هستم سرپرست تیم گردشگری روستا ‌- کارشناس ارشد زیست فن آوری و مدت زمان 20 سال در حوزه گردشگری فعالیت دارم.
- علت ورود شما به این حوزه چه بوده است؟ 
در زمان 12 سالگی به طور تصادفی برادرم از تهران برایم یک فرهنگ لغت و نیز کتاب گرامر به ایتالیایی ارسال کرد و از همان زمان از سر کنجکاوی شروع به مطالعه آن نمودم که پس از مدت 6 ماه موفق به یادگیری زبان ایتالیایی گردیدم. از همان زمان جهت بهبودی زبان خود همراه گروههای گردشگری در اصفهان بودم و زبان خود را تقویت نمودم. پس از آن به این صنعت علاقمند شدم و در سال 1384 موفق به اخذ کارت راهنمای گردشگری و فعالیت رسمی در این حرفه شدم.
- پروژه گردشگری روستای هویه چگونه به فکر شما خطور کرد ؟ 
در سال 1395 و تقریبا پس از مدت زمان 11 سال فعالیت رسمی در این زمینه متوجه شدم که گردشگران منحصرا ایتالیایی ، علاقمند به گذران زمانشان در بین مردم هستند و آثار تاریخی روتین اگر چه مهم بودند اما دوست داشتند در بین مردم و خانواده های ایرانی  نیز هر چند کوتاه نیز زندگی کنند، با آنها گپ و گفتی داشته باشند و حتی از دستپخت سنتی مردم در خانه هایشان بچشند. به همین منظور بنده که با پتانسیل روستایمان آشنا بودم این را با معتمدین روستا و نیز دوستانم در میان گذاشتم و کم کم با همکاری سازمانهای مربوطه و نیروی انتظامی موفق شدیم تا پای گردشگران خارجی را هم به روستایمان باز کنیم. این مهم با ایجاد اشتغال موقت برای 10 نفر از اهالی انجام شد.
- جذابیت های روستای شما و نیز آثار تاریخی آن چیست ؟
روستای ما یکی از روستاهای یهودی نشین در زمانهای قدیم بوده است. یافته های باستانشناسان قدمت روستایمان را به بیش از 1000 سال قبل تخمین می زنند. اما آنچه که در روستا مهم است و به عنوان پتانسیل گردشگری از آن یاد میشود وجود مجموعه ای زیبا از برج های کبوتر می باشد که در قدیم از کود کبوتر های برای تقویت زمین های کشاورزی اطراف استفاده می شده است. به عنوان میراث معنوی روستایمان هم می توانیم از مراسم تعزیه خوانی روز عاشورا و تاسوعا ، مجموعه زورخانه روستا، کارگاههای صنایع دستی و نیز غذاهای سنتی روستایمان یاد کنیم. 
روستای هویه اصفهان پیشرو در اشتغالزایی در صنعت گردشگری
- برنامه پذیرایی از گروههای گردشگری روستایتان به چه صورت بود ؟‌
در اوایل کار پس از بازدید از کبوترخانه های روستا گردشگران را به صرف شام در خانه های روستا دعوت می کردیم و با هماهنگی با دیگر اهالی برایشان از آداب سنن ازدواج  و غیره صحبت می کردیم . دور هم برای آنها دمنوش های متعدد فراهم می کردیم و خلاصه شبی خوب را برای آنها رقم می زدیم. در مدت زمان کمی گروههای بیشتری به روستا آمدند و یک خانواده به تنهایی نمی توانست به گردشگران خدمات بدهد به همین دلیل تیمی از جوانان روستا را مسیول هر گروه کردیم و به آنها خدمات می دادیم. علاوه بر پرداخت هزینه شام ، گردشگران خارجی از صنایع دستی روستا هم خرید می کردند. 
با همکاری بزرگان روستا حمام قدیمی نیز تبدیل به زورخانه شد و گردشگران حتی از این ورزش سنتی مذهبی نیز دیدن می کردند و هزینه ای هر چند اندک به زورخانه تعلق می گرفت. 

روستای هویه اصفهان پیشرو در اشتغالزایی در صنعت گردشگری

- در حال حاضر و پس از کرونا وضعیت گردشگری روستا چگونه است؟‌

روستای هویه اصفهان پیشرو در اشتغالزایی در صنعت گردشگری

در زمان آغاز کرونا و در دو سال اخیر با همکاری شورای اسلامی روستا ، دهیاری محترم و نیز معتمدین محل و مهمتر از همه اداره کل میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان ، عملیات مرمت کبوترخانه های روستای هویه، تعریف مسیر گردشگری روستا، فازبندی پروژه های گردشگری روستایمان آغاز گردید که در اینجا لازم می دانم از زحمات مدیر کل اداره میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان جناب آقای کریمیان کمال تشکر را بنمایم. در صورت آغاز دوباره گردشگری روستا سعی بر آن داریم که خدماتمان را متنوعتر و تعداد جوانان شاغل به این حرفه را در روستا افزایش دهیم.
- پیشنهاد شما به روستاییان دیگر چیست ؟‌
هر روستا پتانسیل های منحصر به فردی دارد که نیاز است به صورت واقع بینانه به آنها نگاه شود و از آنها در جهت اشتغازایی و کارآفرینی استفاده گردد . روستاهای دیگر بایستی به این موضوعات به صورت کلان و بدور از هر گونه حاشیه نگاه کرده اعتماد به نفس داشته باشند و در راه خود تلاش کرده و از نظر کارشناسی هم استفاده کنند. برای مثال در روستای خودمان در ابتدا برخی از اهالی فعالیتمان را بیهوده می دانستند اما به لطف خدا به اهداف خود رسیدیم. 
- تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قراردادید.
من هم از مشا متشکرم
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز