خبرگزاری کار ایران

حمل و نقل عمومی در استانبول؛ پیشرفته تر از آنچه تصور می کنید

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۰۷۵

استانبول یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است که بیش از 5000 کیلومتر مربع وسعت دارد، بنابراین جابجایی در استانبول، همیشه آسان نیست. علاوه بر این، کشور ترکیه به گونه ای ساخته شده است که قیمت خانه در استانبول بسیار مناسب و  توسعه حمل و نقل عمومی در آن پیچیدگی های خاصی دارد زیرا این شهر، مانند روم، بر روی هفت تپه ساخته شده است. در حال حاضر، یک پروژه بزرگ به منظور توسعه نقشه حمل و نقل عمومی در استانبول در حال انجام می‌باشد. عمده تمرکز این پروژه بر روی توسعه مترو استانبول و تقویت محورهای ارتباط بین دو قاره اروپا و آسیا است. در این مطلب، با سیستم و هزینه حمل و نقل عمومی در استانبول آشنا می‌شوید.

در استانبول، خودرو شخصی را کنار بگذارید

استفاده از وسیله نقلیه شخصی در استانبول، گزینه مناسبی نیست، زیرا این شهر بسیار شلوغ و پر ترافیک است. در ساعات اوج ترافیک (بین 8 صبح تا 9:30 صبح و بین 5 بعد از ظهر تا 20 شب)، سفر با ماشین شخصی در استانبول تقریبا غیرممکن است. ما به شما توصیه می‌کنیم از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول، به خصوص تراموا برای جا‌جایی استفاده کنید. استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر استانبول، به شما این امکان را می‌دهد که با هزینه کمتر و سرعت بیشتر حرکت کنید و در زمان صرفه‌جویی کنید.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، پروژه‌های متعددی با هدف ایجاد سهولت در سفرهای درون شهری در استانبول در حال انجام هستند. اولین پروژه مرتبط در 29 اکتبر 2013، افتتاح شد و امکان اتصال دو بخش آسیایی و اروپایی کشور ترکیه را از طریق یک تونل ریلی در زیر تنگه بسفر فراهم کرد. البته روند توسعه ادامه همچنان دارد. در ادامه این مطلب، به سیستم حمل و نقل استانبول و برخی از امکاناتی که برای شهروندان ترکیه فراهم شده است، می‌پردازیم.

مترو؛ بخشی مهم از حمل و نقل عمومی در استانبول

این بخش از حمل و نقل عمومی در استانبول، از ساعت 6:15 صبح تا نیمه شب در خدمت شهروندان است. در حال حاضر نقشه مترو استانبول به گونه ای است که، دو خط مترو در بخش اروپایی استانبول وجود دارد، اما متاسفانه این دو خط هنوز به هم وصل نشده‌اند. همچنین یک خط در سواحل بخش آسیایی (M4) وجود دارد. جالب است که بدانید این خط هنوز به فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen Uluslararası Havaliman) متصل نشده است.

خط فرودگاه آتاتورک به آکسارای ( M1 یا Atatürk airport – Aksaray )

این خط مترو به گردشگران این امکان را می‌دهد که از فرودگاه قدیمی آتاتورک که در ساحل قسمت اروپایی قرار دارد و از طریق ایستگاه ینیکاپی (Yenikapı) به مرکز استانبول برسند و با استفاده از خط مترو M2 به بخش‌های دیگر شهر استانبول سفر کنند. لازم به ذکر است که از این پس، فرودگاه آتاتورک فقط پروازهای باری و مسافربری VIP را می‌پذیرد. البته فرودگاه جدید استانبول (IST/Istanbul Airpor) هنوز به مترو و شبکه حمل و نقل عمومی در استانبول، متصل نیست.

خط ینیکاپی به (Hacıosman (M2

ینیکاپی به (Hacıosman (M2، طولانی‌ترین خط متروی استانبول است که بیشتر از تمام خطوط مترو این شهر، مورد استفاده شهروندان، قرار می‌گیرد. خط ینیکاپی به Hacıosman همان خطی است که در طول اقامت خود در استابول، بیشترین نیاز را به آن دارید. از ابتدای سال، پروژه گسترش این خط مترو، شروع شده است. اکنون می‌توان از طریق این خط به میدان تکسیم و شهر قدیمی سفر کرد. این امکان برای بازرگانانی که در منطقه Levent زندگی می‌کنند، یا برای مسافرانی که در مناطق غیر توریستی مانند Nisantasi ساکن هستند، بسیار مهم است.

حمل و نقل عمومی در استانبول؛ پیشرفته تر از آنچه تصور می کنید

ترامواهای مدرن استانبول

دو خط مدرن تراموا در حمل و نقل عمومی در استانبول به شهروندان و افرادی که قصد گرفتن اقامت با خرید ملک در ترکیه را دارند، خدمت رسانی می‌کنند. خط T1، دسترسی آسان از Kabataş به سلطان احمد و خط T4 (که در شمال غرب قرار دارد) را فراهم کرده است. فعالیت این خط از ساعت 6 صبح تا 11 شب ادامه دارد. لازم به ذکر است که تراموا در استانبول بسیار تمیز و دارای تهویه مطبوع است.

خط T1 به شهروندان این امکان را می‌دهد که به جاذبه‌های اصلی شهر استانبول، دسترسی داشته باشند. ما به شما توصیه می‌کنیم از تراموی مدرن استانبول استفاده کنید، زیرا واقعا ارزان و سریع است و قطعا ساده‌ترین راه برای رسیدن به شهر قدیمی(Peninsula) می‌باشد. ایستگاه‌های اصلی خط T1 عبارتند از:

⦁ ایستگاه کاباتاش (Kabataş) که دسترسی به کاخ دولما باغچه را فراهم می‌کند و ارتباط مستقیم با شبکه ریلی (F1) دارد که برای رفتن به اسکله جزایر پرنس و کادیکوی مناسب است

⦁ توپخانه (Tophane) ایستگاه محبوب علاقه‌مندان به هنر است، چراکه به موزه هنر مدرن در استانبول ختم می‌شود

⦁ کاراکوی (Karaköy)، اتصال مستقیم دارد به شبکه قطارهای کابلی استانبول (T) و شما را تا خیابان استقلال خواهد برد

⦁ امینونو (Eminönü) که بهترین مسیر برای دسترسی به بازار ادویه است

⦁ سرکه‌چی (Sirkeci)، اتصال به مارمارای (Marmaray) و راه‌آهن را فراهم می‌کند

⦁ ایستگاه سلطان احمد، ایستگاهی که به کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا و موزه باستان شناسی راه دارد

⦁ بیازیت (Beyazit)دسترسی به بازار بزرگ استانبول را فراهم می‌کند

حمل و نقل عمومی در استانبول؛ پیشرفته تر از آنچه تصور می کنید

فونیکولار یا قطار کابلی

فونیکولار کاراکوی (Karaköy-Tünel یا T) به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت از خیابان استقلال پایین بروید و مجبور به از بالا رفتن از شیب‌ها برای رسیدن به محله‌هایی مانند گالاتا، نشوید. پس از ورود به تونل، می‌توانید از تراموا تاریخی (NT) برای رفتن به میدان تکسیم (Taksim) استفاده کنید. فعالیت این بخش از حمل و نقل عمومی در استانبول نیز از ساعت 7 صبح تا 9 شب ادامه دارد.

قطار کابلی میدان تکسیم به کاباتاش (Taksim-Kabataş یا F1) نیز این امکان را فراهم می‌کند که از میدان تقسیم به کاباتاش (Kabataş) بروید. از آنجا می‌توانید با تراموا (T1) به شهر قدیمی بروید و یا با قایق از طریق محله کادیکوی (Kadıköy) به جزایر پرنسس سفر کنید. البته برای رفتن به شهر قدیمی، گزینه دیگری نیز وجود دارد، شما می‌توانید مستقیما از میدان تکسیم و با مترو (M2) به سمت شاخ طلایی (ایستگاه هالیچ) بروید.

تراموای قدیمی استانبول

تراموای تکسیم که در خیابان استقلال استانبول واقع شده است، یک جاذبه تاریخی نیز محسوب می‌شود و نقشی مهم در سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول دارد. آن‌ها مانند ترامواهای یک فیلم قدیمی به نظر می‌رسند. دو خط تراموا مدام در حال خدمت هستند، خط اول در سمت اروپایی (NT)، از خیابان استقلال و میدان تکسیم تا تونل می‌رود و خط دیگر (T3) در بخش آسیایی شهر قرار دارد که از اسکله و کادیکوی به محله Moda می‌رود.

سیستم گسترده حمل و نقل عمومی در استانبول

در کنار بخش‌هایی که در مطلب ذکر کردیم، اتوبوسرانی، متروبوس‌ها (METROBUS)، کشتی‌های عمومی و تاکسی‌ها (DOLMUŞ) در ناوگان حمل و نقل عمومی ترکیه وجود دارند و امکان سفر آسان، امن و ارزان را برای ساکنان استانبول فراهم می‌کنند. همچنین دولت ترکیه، کارت‌هایی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها، هزینه سفرهای درون شهری کاهش می‌یابد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز