خبرگزاری کار ایران

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۴۳۵

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی چیست؟

فرض کنید یک پنل خورشیدی متصل به باتری دارید اما با گذشت زمان متوجه می‌شوید که باترهای پنل به خوبی شارژ نمی‌شوند. علت های شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی مختلف است، اما خوشبختانه در بسیاری از موارد، این مشکل راه حل‌های ساده‌ای دارد. ماناسازان به عنوان یکی از مراجع فروش باتری خورشیدی و تجهیز سیستم‌های سولار، دلایل شارژ نشدن باتری‌های خورشیدی را توضیح داده است.

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی چیست؟

اگر پنل خورشیدی شما، باتری‌ها را به درستی شارژ نمی‌کند، مقصر احتمالی را معمولا باید در بین موارد زیر جستجو کنید:

  • نصب نادرست پنل خورشیدی
  • مشکل در تجهیزات پنل
  • مشکلات داخلی باتری
  • باتری معیوب
  • مشکلات شارژکنترلر خورشیدی

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که عوامل محیط هم می‌تواند بر مشکل شارژ نشدن باتری‌ تاثیرگذار باشد اما بسیار نادر است.

برای نمونه شرایط آب و هوایی بد ممکن است منجر به عدم دریافت نور و انرژی کافی از خورشید به پنل خورشیدی شما شود؛ در نتیجه بدون نور خورشید مناسب، انرژی کافی برای شارژ باتری پنل خورشیدی وجود نخواهد داشت. بنابراین حتما بررسی کنید که آیا پنل شما در معرض آفتاب مناسب قرار دارد یا خیر.

آیا پنل خورشیدی باتری را شارژ می کند؟

توصیه می‌شود در ابتدا و قبل از هر چیز، تمامی قسمت‌های سیستم خود را بررسی کنید و ببینید که آیا سیستم به درستی کار می‌کنند یا خیر. برای بررسی کلی سیستم برق خوشیدی مراحل زیر را با دقت و قدم به قدم اجرا کنید.

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی

مرحله 1

یک مولتی متر تهیه کنید و سپس آن را به سیستم خود وصل نمائید. با مولتی متر می‌توانید ولتاژ برق پنل را اندازه‌گیری کنید. حتما این کار زمانی انجام دهید که پنل شما نور خورشید را به خوبی دریافت می‌کند (اگر نمی‌توانید ولتاژ را اندازه‌گیری کنید، به این معنی است که پنل خورشیدی شما مشکل دارد).

مرحله 2

حالا باتری خود را بردارید و ولتاژ آن را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ شما خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، به این معنی است که باتری شما در هنگام شارژ مشکل دارد.

مرحله 3

اکنون به سراغ شارژ کنترلر خورشیدی بروید و ولتاژ ترمینال آن را بررسی کنید. ولتاژ ترمینال باید در محدوده مشخص شده باشد. اگر ولتاژ خروجی در محدوده مشخص نبود، کنترل کننده شارژ خورشیدی شما مشکل دارد.

مرحله 4

تجهیزات پنل را بررسی کنید تا به مشکلاتی مانند خرابی دینام و رگولاتور، نقص پنل خورشیدی، نامناسب بودن باتری، خرابی کنترلر شارژ ، شکستگی دیود و سایر مشکلات پی ببرید.

مرحله 5

محیطی را که در آن‌جا سیستم برق خورشیدی قرار دادید، به خوبی بررسی کنید و ببینید که آیا پنل خورشیدی خود را در مکانی مناسب و آفتابی قرار داده‌اید یا خیر. فراموش نکنید که دمای شدید، ابر، سایه و مواردی از این قبیل باعث ایجاد مشکل می‌شود.

 

پنل خورشیدی معیوب و عدم شارژ شدن باتری

«علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی» ممکن است خرابی پنل خورشیدی شما نیز باشد. بنابراین باتری نمی‌تواند ولتاژ کافی برای شارژ باتری را در اختیار شما قرار دهد. اما موارد رایج دیگری نیز ممکن است که در پنل باشد که مانع از شارژ درست باتری شود. این موارد عبارت هستند از:

نقاط داغ

اگر برای مدت طولانی سیستم پنل خورشیدی دارید، باید بدانید که بعد از مدتی نقاط داغ روی پنل شما ظاهر می شوند. اگر به پنل خود نگاه کنید، می‌بینید که بخش‌های از پنل دارای سایه است.

این سایه‌ها همان نقاط داغ هستند که دمای بیشتری نسبت به سایر بخش‌های پنل خواهند داشت. همین نقاط به شدت داغ در پنل، کارایی سیستم را کاهش می‌دهند.

الگوی عجیب روی پنل خورشیدی

پنل‌ها کاملا شکننده هستند و به راحتی شکسته می‌شوند. به همین دلیل ممکن است که از این شکستگی ها آب به داخل نفوذ کند. نور خورشید و آب در داخل سلول  PVسبب ایجاد واکنش‌های شیمیایی خواهد شد و در نتیجه این واکنش‌ها، الگوهای عجیب و غریب را در صفحه خورشیدی‌تان مشاهده می‌کنید!

ترک خوردگی پنل

ترک‌هایی را که روی پنل‌ها ایجاد می‌شود، می‌توان به سختی با چشم غیرمسلح تشخیص داد. این ترک‌ها اغلب باعث خرابی می‌شود و توان خروجی را کاهش می‌دهد.

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی

دیود شکسته

اگر پنل شما به هر دلیل دیود شکسته داشته باشد، باعث می‌شود جریان انرژی در طول شب معکوس شدن شود و در نتیجه باتری شما به راحتی تخلیه گردد.

پنل با کیفیت پایین

اگر از پنل خورشیدی ارزان قیمت یا پنل خورشیدی بسیار قدیمی استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که سیستم به خوبی کار نکند.

پنل‌های قدیمی یا بی‌کیفیت ممکن است دارای مدار داخلی معیوب باشد و به دنبال آن در سیستم خورشیدی خرابی ایجاد کنند. بنابراین استفاده از پنل‌های خورشیدی قدیمی یا بسیار کم‌کیفیت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شارژ نشدن باتری شود.

 

باتری معیوب

حال اگر تمامی راه‌های بالا را جهت یافتن علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی پیمودید، وقت آن رسیده است که به سراغ باتری بروید و آن را با دقت بررسی کنید.

این نکته مهم را همیشه در ذهن داشته باشید که سعی نکنید باتری‌های ناسازگار (مانند باتری خودرو) را با پنل خورشیدی شارژ کنید. برای شناسایی باتری معیوب، باید در جستجوی نشتی، تغییر رنگ، تکان خوردن و موارد این چنینی در باتری‌ها باشید.

مشکل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اگر باتری را برای مدت طولانی شارژ نکنید یا اگر آن‌ها را شارژ کنید و برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکنید، ممکن است باتری با مشکل مواجه شود.

 

راه اندازی اشتباه باتری

اگر پنل خورشیدی، شارژ کنترلر، باتری و تجهیزات دیگر به صورت نامناسب راه‌اندازی شوند، موجب می‌گردد در نهایت با یک سیستم غیرکارآمد روبه‌رو شوید.

یکی از اشتباهاتی که در راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی انجام می شود، این است که پنل‌ها را مستقیماً، یعنی بدون شارژ کنترلر یا اینورتر به باتری‌ها وصل می‌کنند. فراموش نکنید که راه‌اندازی اشتباه می‌تواند شامل اتصال نامناسب، اتصالات بد و اشتباه در اتصال قطب مثبت و منفی باشد.

 

شارژ کنترلر خورشیدی معیوب، یکی از علت های شارژ نشدن باتری خورشیدی

شارژ کنترلر خورشیدی می‌تواند مانند بقیه سیستم خورشیدی خراب شود در این صورت باتری شما به درستی شارژ نخواهد شد. معمولا شارژ کنترل‌های بی‌کیفیت، این خراب شدن پی در پی را دارند.

علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی

گاهی اوقات نیز Charge Regulator آسیب می‌بیند و نیاز به تعویض دارد یا در مواردی دیگر ممکن است تنظیمات شارژ کنترلر خورشیدی شما به هم بریزد. اگر یک کنترلر شارژ خورشیدی پیشرفته دارید، مطمئن شوید که به طور تصادفی تنظیمات ناشناخته‌ای را ایجاد نکرده‌اید.

 

اجازه ندهید که باتری بیکار باشد

یکی از کارهای که ممکن است سبب خراب شدن باتری شود، این موضوع است که باتری خود برای مدت طولانی بدون فعالیت بگذارید. این کار در طولانی مدت سبب می‌شود که شارژ باتری با استفاده از پنل خورشیدی با مشکل مواجه شود.

همیشه ولتاژ باتری خود را بررسی کنید و اگر کم است، آن را شارژ کنید و در صورت پر بودن باتری،  از آن استفاده کنید.

 

تجهیزات شکسته و خراب

اگر شارژ کنترلر یا سایر تجهیزات شما خراب شده است و یا به شدت آسیب دیده است، توصیه ما به شما این است که آن‌ها را تعویض کنید و وسایل جدید و با کیفیت مناسب خریداری نمائید.

 

سخن آخر

شارژ نشدن باتری ها بسیار آزاردهنده  است اما خوشبختانه اگر اطلاعات مناسبی در مورد علت شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی و چگونگی بررسی باتری و تشخیص علت‌های بروز مشکل داشته باشید، می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید و هم‌چنین سیستم خورشیدی‌تان را از سایر مشکلات پیش رو نجات دهید! به یاد داشته باشید که یک سیستم پنل خورشیدی با کیفیت بالا تا 20 سال بدون نقص برای ما به راحتی کار خواهد کرد. با این حال باید باتری‌ها را بعد از چهار سال عوض کنید.

شرکت ماناسازان برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های خورشیدی‌تان، به شما خدمات و مشاوره ارائه می‌دهد. هم‌چنین فروشگاه ماناسازان انواع تجهیزات سیستم‌های خورشیدی مانند پنل خورشیدی، باتری خورشیدی، پمپ خورشیدی، شارژ کنترلر، اینورتر و انواع تجهیزات دیگر را عرضه می‌کند تا سیستم سولار مورد نظرتان را برپا کنید.

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز