خبرگزاری کار ایران

چرا ارتفاع از سطح دریا در خرید نهال گردو اهمیت دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۰۳۲

وقتی صحبت از خرید نهال گردو به میان می آید، یکی از مهم ترین معیارها، ارتفاع از سطح دریا می باشد. این یک عامل فیزیکی و هواشناسی است که اگر به آن توجه نکنید، نهال های گردو نمی توانند با اقلیم و آب و هوای منطقه باغ شما سازگار باشند. در ادامه تصمیم داریم به اهمیت تأثیر ارتفاع از سطح دریا در رشد نهال های گردو بپردازیم. اگر به سودآوری باغ خود و افزایش بهره وری فکر می کنید، با ما همراه باشید.

 ارتفاع از سطح دریا چگونه در باردهی درختان گردو تأثیر دارد؟

معیار ارتفاع از سطح دریا از طریق عوامل زیر می تواند بر رشد و باردهی انواع ارقام نهال گردو تأثیر بگذارد:

1) فشار هوا

هر چه ارتفاع باغ شما از سطح دریا بیشتر باشد، فشار هوا کمتر می شود. فشار هوا از طرق مختلف بر رشد گیاه تأثیر می گذارد. فشار هوای کمتر، حاوی مقادیر دی اکسید کربن کمتری است که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند و همچنین به معنای سرعت تعرق کمتر می باشد. بدون شک، این شرایط، سرعت فتوسنتز و رشد گیاهان را کاهش می دهد.

فشار هوا در نهایت بر روی اندازه نهال گردو تأثیر خواهد داشت. هرچه یک گیاه در ارتفاعات بالاتر باشد، فشرده تر رشد می کند، اگرچه بعید است در ارتفاع 300 متری متوجه این تفاوت شوید؛ اندازه رشد نهال های گردو نیز تحت تأثیر عواملی مانند مواد مغذی موجود در خاک است. حتی اگر خاک باغ گردو در ارتفاعات زیاد، حاصلخیز باشد، باز هم می تواند رشد گیاه را تحت تأثیر قرار دهد.

بهترین ارقام نهال گردو برای کاشت در ارتفاعات تا حداکثر 3000 متر از سطح دریا، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7 و نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8 و نهال گردو اسرائیلی (0 تا 2000 متری از سطح دریا) می باشند.

2) نور

نور، یکی دیگر از عواملی است که با توجه به ارتفاع از سطح دریا تغییر می یابد. شدت نور به دلیل اتمسفر نازک ‌تر، قوی ‌تر بوده و سطح تابش نور نیز کمی بیشتر خواهد بود. هرچه در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا قرار داشته باشید، نهال های گردو در برابر آفتاب سوزان به محافظت بیشتری نیاز دارند.

3) دما

به طور کلی، ارتفاع بیشتر از سطح دریا، به دلیل باد و حرکت هوا به معنای کاهش دمای هوا است. مولکول های موجود در هوا به یکدیگر برخورد می کنند و مقداری گرما ایجاد می کنند، اما در هوای رقیق تر در ارتفاعات بالاتر، مولکول های کمتری وجود دارد. مولکول های هوای کمتر، به معنای برخورد و اصطکاک کمتر و تولید گرمای کمتر است.

دما روی رشد نهال های گردو تأثیر می گذارد؛ تمامی ارقام نهال گردو در دماهای خاص، بهترین رشد را دارند. اینکه دقیقاً در چه دمایی سریع‌ترین رشد را دارند به نوع نهال ها بستگی دارد. نهال گردو مقاوم به سرما با دماهای سردتر سازگار است.

هنگامی که درجه حرارت بیش از حد افزایش می یابد، رشد نهال ها را نیز می تواند کندتر کند، زیرا گیاه برای حفظ رطوبت، به طور موثر تقریباً غیر فعال می شود.

به عنوان مثال، رشد گیاه بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد بهینه است؛ به طور کلی هر چه درجه حرارت در محدوده بالاتری باشد، با نور ، مواد مغذی، سطح 2CO و آب مناسب، گیاه با سریع ترین حالت خود رشد می کند.

 یک گیاه در دمای 25 درجه سانتیگراد می تواند سریع تر از یک گیاه در دمای 20 درجه سانتیگراد رشد کند؛ البته اگر همه عوامل دیگر یکسان باشند. بنابراین حتی یک کاهش جزئی در دما به دلیل تغییر ارتفاع از سطح دریا می تواند باعث کند شدن رشد گیاه شود.

4) وزش باد

چرا ارتفاع از سطح دریا در خرید نهال گردو اهمیت دارد؟

هوای اطراف نهال های گردو در ارتفاعات مختلف از سطح دریا، دارای سطوح مختلفی از رطوبت است و این، بر میزان آب از دست رفته گیاه تأثیر می گذارد. گیاهان آب را از طریق ریشه های خود جذب می کنند که از طریق فرآیند تعرق به سمت برگ های آنها منتقل می شود؛ در آن قسمت، آب از سطوح برگ های گیاه تبخیر خواهد شد. نهال های گردو این کار را برای انتقال مواد مغذی از طریق گیاه برای فتوسنتز انجام می دهند.

بسته به رطوبت هوا، گیاهان، تعرق را تسریع یا کندتر انجام می دهند. انتشار، فرآیند حرکت مولکول ها از ناحیه ای با غلظت زیاد، به ناحیه ای با غلظت کم است. در مورد یک گیاه، مولکول های آب به صورت مولکول های اکسیژن و دی اکسید کربن هوا تبخیر می شوند. اگر هوا رطوبت بیشتری با غلظت آب بیشتر داشته باشد، انتشار از برگ ها، کندتر است. هر چه هوا خشک تر و رطوبت، کمتر باشد، انتشار و تعرق، سریع تر است.

وقتی باد می‌وزد، رطوبت هوا کاهش می‌یابد و آب، سریع ‌تر از گیاه خارج می‌شود – مگر اینکه یک روز بارانی با رطوبت بالا باشد. باد می تواند باعث شود تعرق خیلی سریع تر اتفاق بیفتد. اگر دقیق تر به این موضوع فکر کنید، متوجه ارتباط باد و ارتفاع از سطح دریا می شوید.

هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد، وزش باد، بیشتر و سریع تر است، پس آب، سریع تر از گیاهان خارج می شود. این به معنای افزایش نیاز آبی نهال های گردو خواهد بود. بهترین نهال ها در این شرایط، نهال گردو پیوندی و نهال گردو اصلاح شده می باشند.

5) رطوبت

رطوبت از طریق تغییر میزان تعرق، بر رشد گیاهان تأثیر می گذارد. در ارتفاعات بالاتر، هوا اغلب به طور طبیعی، خشک تر است؛ به خصوص هر چه بالاتر بروید؛ مگر اینکه تراکم ابر از روی منطقه عبور کند که اساساً بیشترین رطوبت هوا را می توانید دریافت کنید. به این ترتیب باید نهال هایی را بخرید که با شرایط تغییرات رطوبت بسیار سازگار باشد.

6) زهکشی

باغبانی در ارتفاعات معمولاً (=اما نه همیشه) به این معنی است که احتمالاً در یک منطقه شیب دار قرار دارید. این شرایط احتمالاً به این معنی است که باغ، دارای زهکشی خوبی است زیرا آب در سراشیبی ها جاری می شود. این حالت می تواند برای برخی نهال های گردو مشکل ساز باشد؛ زیرا در تابستان، خاک می تواند به سرعت خشک شود. آب کمتر به معنی رشد کندتر گیاه است. با این حال، برخی از ارقام نهال گردو مانند نهال گردو مقاوم به سرما و خشکی، بهترین انتخاب هستند.

7) آب

هرچه ارتفاع منطقه شما از سطح دریا بالاتر باشد، معمولاً بارندگی در آنجا بیشتر است، زیرا جو نمی تواند رطوبت زیادی را در خود نگه دارد و به اندازه بارندگی، آن را آزاد می کند. اگر باغ گردو روی تپه یا کوه است، سمتی که در آن قرار دارید نیز تأثیر خواهد داشت، زیرا سمتی که رو به باد غالب است بیشترین بارندگی را دریافت خواهد کرد.

 خرید نهال گردو از بهترین نهالستان در ایران

چرا ارتفاع از سطح دریا در خرید نهال گردو اهمیت دارد؟

همه عواملی که در قسمت بالا اشاره کردیم، معیارهای مختلفی هستند که بر رشد نهال های گردو، از طریق تغییر در ارتفاع از سطح دریا تأثیر خواهند داشت؛ که در فصول مختلف و با شرایط آب و هوایی مختلف، متفاوت است.

اگر برای خرید نهال گردو نیاز به مشاوره دارید و می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، نهالستان پالیز را به شما پیشنهاد می دهیم. کافی است برای ثبت سفارش خرید عمده نهال و دریافت قیمت نهال با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید نهال گردو، قیمت نهال گردو و خرید عمده نهال می توانید به وبسایت نهالستان پالیز https://paliznahal.ir مراجعه نمایید و با کارشناسان تماس بگیرید.

شماره تماس: واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز  ۰۹۰۲۱۸۳۲۳۹۳ – ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

آدرس دفتر: آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۱۷ شهریور، نرسیده به تقاطع خیابان شهدا، شرکت پالیز

آدرس گلخانه: آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب؛ کمربندی شمالی؛ میدان ولایت؛ اتوبان ولایت

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز