خبرگزاری کار ایران

پروفیل زد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۵۵۶

آیا برای خرید مستقیم پروفیل زد از مراکز معتبر فروش محصولات فولادی و یا شرکت‌های بازرگانی اینکار می‌دانید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟ چقدر با پروفیل زد و مشخصات آن آشنا هستید؟ چه اطلاعاتی درباره مشخصات فنی زد دارید؟ آیا از کاربرد این نوع پروفیل‌ها باخبر هستید؟

ما قرار است در این مطلب به پاسخ سوال‌های بالا بپردازیم؛ در واقع مخاطبین مطلب امروز ما مهندسین فعال در حوزه عمران برای آشنایی بیشتر با محصولات فولادی هستند.

آشنایی با پروفیل Z

اولین نکته قبل از خرید مستقیم پروفیل زد، آشنایی با آن است. قطعا می‌دانید که در دنیای وسیع مربوط به مقاطع فولادی، این محصولات در دو نوع باز و بسته عرضه می‌شوند که پروفیل Z در دسته مقاطع باز قرار دارد و طبق استانداردهای ایران و اروپا تولید می‌شود.

این محصول فولادی که از ورق‌های فولادی گالوانیزه یا روغنی از طریق نورد سرد تهیه می‌گردد به دلیل مقاومت و استحکام آن، در سقف کارگاه‌ها، انبارها، سالن‌های ورزشی و دیگر موارد استفاده می‌شود؛ همچنین مقطع زد به عنوان تکیه‌گاه در ساختارهای مختلف دیگر نیز کاربرد دارد.

جالب است بدانید که کاربرد این مقاطع فولادی به حدی گسترده است که یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خرید زد، ساختن اتصالات سقف و دیواره ساختمان‌ها می‌باشد؛ به عبارتی این پروفیل‌ها به عنوان تکیه‌گاه بین ورق‌های بام و ساختمان می‌نشینند تا ایمن و محکم بودن ساختمان تضمین گردد.

پس به  طورکلی می‌توان در موارد زیر از این محصول استفاده کرد:

  • استفاده در سوله سازی، مصارف صنعتی، ریل‌ها و پایه‌ها
  • افزایش استحکام برای سقف‌های سالن‌ چند طبقه با وزن زیاد، سقف کارخانه‌ها، سازه‌های کوچک‌تر از کارخانه و ساختمان‌های چند طبقه
  • ساخت اسکلت ها و فریم های فلزی

پروفیل زد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

آشنایی با مشخصات فنی زد

در این بخش بیشتر می‌خواهیم در خصوص مشخصات ظاهری، وزن و ابعاد این محصولات صحبت کنیم که آشنایی با آن، دید بهتری به شما می‌دهد. در خصوص سایز این محصولات میتوان گفت گسترده‌ترین سایز و ابعاد را دارند اما در عین حال، یک سایز تعیین شده‌ای برای آنها مشخص شده که به قرار زیر است:

  • اندازه 16 هزار میلی‌متر برای حداکثر طول
  • اندازه 400 میلی‌متر برای حداکثر جان
  • 100 میلی‌متر برای حداکثر بال

سایز مورد نیاز برای پروفیل زد توسط پیمانکاران براساس ابعاد یا میزان بار تحمل اسکلت ساختمان مشخص می‌شود اما رایج‌ترین سایزها از این محصولات در بازار ایران، پروفیل زد 22، زد 20 و زد 18 می‌باشد؛ این هم لازم است بدانید که حداکثر سختی ورق‌ها برای تولید زد، سطح ST52 است.

شکل ظاهری پروفیل‌های زد

مورد دیگر قبل از خرید مستقیم زد، آشنایی با شکل ظاهری آن می‌باشد که شبیه به Z انگلیسی است؛ براساس این تعریف اگر لبه‌های آن را بال و مابین آن را جان پروفیل زد در نظر بگیریم، خود بال یا لبه از دو بخش تشکیل می‌شود که براساس استانداردهای تولیدی، آنها را در اندازه‌های 2.5 در 5 سانتی‌متر تهیه می‌کنند که در تمامی سایزها ثابت است اما براساس نیاز مشتری می‌تواند تغییر کند.

پس اگر بخواهیم در خصوص اندازه بال‌های پایینی و بالایی این محصولات نکات مهمی را بیان کنیم باید بدانید که سایز بال‌های بالایی آن که با علامت اختصاری  A بیان می‌شود بین 50 تا 100 میلی‌متر و سایز لبه بال آن با علامت اختصاری C1، بین 15 تا 30 میلی‌تر می‌باشد. این سایزها برای بال‌های پایینی نیز صدق می‌کند که تنها تفاوت در علامت اختصاری آنهاست، اما حد فاصل بین بال پایین و بال بالا بین 100 تا 400 میلی‌متر با علامت اختصاری H است.

مورد دیگر درباره مشخصات ظاهری مقاطع زد موجود در بازار این است که زاویه بین جان و بال آنها 90 درجه می‌باشد و البته این مورد نیز براساس طراحی و کاربرد آن می‌تواند باز یا منفرجه باشد. اگر قبل از خرید مستقیم زد به شکل ظاهری آن توجه کرده باشید، سوراخکاری یا به اصطلاح پانچ لوبیایی شکل بر روی آنها برای تنظیم و حرکت کردن پروفیل طراحی شده که اندازه پانچ‌ها در جدول اشتال آمده است.

پروفیل زد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

سایزهای متداول

ما تا اینجای مطلب به مشخصات و اطلاعات مهمی از پروفیل‌های زد پرداختیم اما یکی دیگر از مسائل آشنایی سایز آنهاست که عبارت است از:

  •  Z16

Z16 در ضخامت‌ 2 میلی‌متر با وزن 4.9 کیلو گرم، ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 6 کیلو گرم و ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 7.2 کیلوگرم تولید می‌شود.

  •  Z18

Z18 در ضخامت‌ 2 میلی‌متر با وزن 5.2 کیلو گرم، ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن .56 کیلو گرم و ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 7.7 کیلوگرم تولید می‌شود.

  •  Z20

Z20 در ضخامت‌ 2 میلی‌متر با وزن 5.5 کیلو گرم، ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 6.8 کیلو گرم، ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 8 کیلوگرم و ضخامت 3.5 میلی‌متر با وزن 9.5 کیلوگرم تولید می‌شود.

  •  Z22

Z22 در ضخامت‌ 2 میلی‌متر با وزن 5.8 کیلو گرم، ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 7.2 کیلو گرم، ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 8.6 کیلوگرم و ضخامت 3.5 میلی‌متر با وزن 10 کیلوگرم تولید می‌شود.

اگر برای خرید مستقیم پروفیل زد به دنبال یکی از مراکز معتبر هستید، پیشنهاد ما به شما شرکت تجاری و بازرگانی آراد آهن می‌باشد که فعالیت بسیار گسترده‌ای در این حوزه دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت آراد آهن سفارش خرید خود را ثبت نمایید تا پس از ثبت سفارش کارشناسان فروش این شرکت با شما تماس بگیرند یا می توانید از طریق شماره تماس 34055-031 با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز