خبرگزاری کار ایران

معرفی 5 نقش مهم شاخص قدرت نسبی (RSI)

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۷۷۲

بازار سرمایه یک بازار پر تنش و سرشار از فراز و نشیب است. مطمئنا کسانی که با بازار و اصول معامله آشنایی نداشته باشند در این بازارشکست خواهند خورد. استفاده از روش‌های پیش بینی بازار می‌تواند شما را از این شکست نجات بدهد. یکی از این روش‌ها استفاده از شاخص قدرت نسبی یا RSI است. در این مقاله به آموزش استفاده از RSI پیشرفته می‌پردازیم و پنج نقش و روش مهم در آن را بررسی می‌کنیم. در این آموزش گام به گام جلو می‌رویم و نکات مربوط به RSI را بررسی می‌کنیم. اگر با RSI آشنایی ندارید، به مقاله «اندیکاتور RSI چیست؟» مراجعه کنید.

5 نقش مهم شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک نوسانگر لحظه‌ای است که توسط جی.ولز وایلدر ساخته شده است. سرعت حرکت قیمت ابزارهای معاملاتی (سهام، معاملات آتی کالا، اوراق قرضه، فارکس و غیره) را در یک دوره زمانی مشخص اندازه گیری می‌کند. هدف شاخص RSI اندازه گیری تغییر در حرکت قیمت است. یک شاخص پیشرو است و به طور گسترده توسط تحلیلگران فنی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

RSI می‌تواند برای تشخیص روند کلی استفاده شود. زمانی که از 70 بالاتر برود، بیش از حد خرید و زمانی که به زیر 30 برسد، اشباع در نظر گرفته می‌شود.

 علاوه بر این، RSI همچنین می‌تواند برای جستجوی نوسانات خرابی، واگرایی و متقاطع خط مرکزی استفاده شود.

محاسبه RSI

فرمول محاسبه شاخص مقاومت نسبی به شرح زیر است:

RSI = 100 - 100 / (1 + RS)

 =RSمیانگین سود در دوره مشخص / میانگین ضرر در همان دوره

تنظیم پیش‌فرض برای شاخص قدرت نسبی 14 است، اما می‌توانید این مقدار را برای کاهش یا افزایش حساسیت بر اساس نیاز خود تغییر دهید. به عنوان مثال، RSI 12 روزه نسبت به RSI 24 روزه احتمال بیشتری دارد که به سطوح بیش خرید یا فروش بیش از حد برسد.

5 نقش مهم شاخص قدرت نسبی

جدای از خواندن شرایط خرید و فروش بیش از حد، ویژگی‌های خاصی در شاخص قدرت نسبی وجود دارد. آنها به شرح زیر هستند:

1.     خط روند

این یک واقعیت جالب است که شاخص قدرت نسبی و نمودار پایانی تقریباً دست به دست هم می‌دهند. در طول آموزش rsi پیشرفته گاهی اوقات تشخیص اینکه کدام یک RSI و کدام یک نمودار پایانی است دشوار می‌شود. ما خطوط روند را در نمودار پایانی اعمال می‌کنیم که ممکن است بالا یا پایین باشد. به طور مشابه، ما می‌توانیم خطوط روند بسته شدن را به همان شیوه در RSI اعمال کنیم.

جالب است بدانید که خطوط روند RSI حداقل 3-4 روز قبل شکسته می‌شوند و این سیگنال پیشرفته‌ای را می‌دهد که قیمت در طی یک یا دو روز همان خط روند را خواهد شکست.

2.     شکست الگو

می دانیم که تشکیل الگو یک پدیده جالب در ساخت نمودار است. هر الگویی ممکن است معکوس یا ادامه دار باشد یا در یک نقطه زمانی خاص منجر به شکست شود. باز هم جالب است بدانید که RSI قدرت نسبی اساسی یک سهام را در یک دوره زمانی مشخص در نظر می‌گیرد. چنین شکستی حداقل 2-3 روز قبل در RSI رخ می‌دهد که قیمت در زمان مناسب دنبال می‌شود. بنابراین شما می‌توانید پیش از وقوع تنش مالی در بازار نقد شوید.

3.     شکست و خرابی پیشرفته

مفهوم پیشروی شکست و خرابی به طرز شگفت انگیزی در اندیکاتور OBV کار می‌کند. همین منطق در مورد RSI نیز صادق است. پیشروی شکست نشان می‌دهد که اندیکاتور (در اینجا RSI ) از بالای قبلی عبور کرده است در حالی که قیمت هنوز از بالای قبلی عبور نکرده است.

بنابراین اساساً یک سیگنال پیشرفته یا اولیه است که نشان می‌دهد قیمت نیز در چند روز آینده از شاخص پیروی خواهد کرد.

4.     نقش 50

در شاخص قدرت نسبی، خط mid 50 به عنوان یک خط بسیار مهم برای نشان دادن جهت قیمت عمل می‌کند. معمولاً مشاهده می‌شود که قیمت در طول فاز صعودی همچنان بالای خط میانه 50 باقی می‌ماند در حالی که در مرحله نزولی بازار با مقاومت شدید خط 50 در RSI روبرو می‌شود.

بهتر است به نمودار بازه زمانی بزرگتر مثلاً نمودار هفتگی نگاه کنید. به طور خلاصه، می‌توان گفت که خط mid 50 در RSI به عنوان یک تغییر روند خوب عمل می‌کند.

5.     نوسان شکست

در این گام از آموزش rsi پیشرفته به نوسان شکست می‌پردازیم. نوسان شکست به طور کلی به دو دسته نوسان شکست صعودی و نزولی تقسیم می‌شود.

نوسان شکست صعودی

نوسان شکست صعودی زمانی شکل می‌گیرد که RSI به زیر 30 می‌رسد (افزایش فروش)، سپس به بالای 30 می‌رود، بعد عقب می‌نشیند و در نهایت بالای 30 نگه باقی می‌ماند و سپس بالاترین سطح قبلی خود را می‌شکند.

این کار اساساً حرکتی است به سطوح فروش بیش از حد و سپس پایین تر از سطوح فروش بیش از حد.

نوسان شکست نزولی

نوسان شکست نزولی زمانی شکل می‌گیرد که RSI به بالای 70 برسد، سپس عقب‌نشینی کند،یعد از آن جهش کند و از 70 فراتر نرود و سپس پایین‌ترین حد قبلی خود را بشکند.

این کار اساساً حرکتی به سمت سطوح خرید بیش از حد و سپس یک بالاترینِ پایین تر، زیر سطوح خرید بیش از حد است.

خط پایین 

درست مانند سایر شاخص‌ها که کیفیت سیگنال نیز به ویژگی‌های امنیت زیربنایی بستگی دارد؛ شاخص قدرت نسبی نیز باید همراه با سایر اندیکاتورها و پارامترهای فنی برای تولید سیگنال‌های معاملاتی بهتر و مطمئن‌تر استفاده شود.

علاوه بر این، آن دسته از معامله گرانی که نمی‌توانند زمان زیادی را برای تجزیه و تحلیل نمودارهای مختلف اوراق بهادار اختصاص دهند، می‌توانند از بخش اسکن در برنامه موبایل StockEdge  کمک بگیرند.

این برنامه یک راه آسان تر برای ردیابی فرصت‌های مختلف تجارت خاص بر اساس شاخص RSI را فراهم می‌کند.  این برنامه همچنین فرصتی را فراهم می‌کند تا استراتژی‌های شاخص قدرت نسبی را با سایر شاخص ها، حجم و استراتژی‌های پایه الگوهای قیمت بر اساس EOD جمع آوری کنید تا سیگنال‌های تایید شده بیشتری ایجاد شود.

سخن آخر

در این مقاله به آموزش rsi پیشرفته پرداختیم و 5 روش و نقش را در آن بررسی کردیم. اما این موضوع را در نظر بگیرید که بدون آموزش کامل وارد معامله‌های سنگین نشوید. چون که یک بی اطلاعی و بی تجربگی در معامله ضرر و زیان‌های جبران نشدنی را به شما تحمیل می‌کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز