خبرگزاری کار ایران

کابل برق و کاربردهای آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۴۸۹

کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوعی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. کابل برق به مجموعه ای از یک یا چند رشته سیم گفته می شود که در کنار هم قرار گرفته اند یا در برخی از موارد به هم تابیده شده اند. این رشته های سیم توسط مواد مختلفی عایق شده اند. همچنین مجموعه آن ها توسط یک لایه حفاظتی که اصطلاحاً به آن روکش کابل گفته می شود، پوشانده شده است.

در صنایع مختلف جهت انتقال برق و برقراری جریان الکتریکی، از این تجهیزات استفاده می شود. در واقع می توان گفت بخش بزرگی از توزیع انرژی الکتریکی از منابع تولید برق به سایر نقاط از طریق کابل برق صورت می گیرد.

اگر می خواهید درباره کابل برق و ویژگی های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال کابل برق چیست پاسخ خواهیم داد و کاربرد و انواع مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

کابل برق چیست؟

کابل برق از یک یا چند رشته هادی رسانا از جنس مس یا آلومینیوم تشکیل شده است که این هادی وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد. هادی کابل به یک لایه عایق از جنس PVC مجهز شده است. این عایق از نشت جریان الکتریسیته جلوگیری می کند و ایمنی کابل را افزایش می دهد. تمامی احزای کابل توسط یک لایه روکش که می تواند از جنس پی وی سی، لاستیک و … باشد احاطه می شود. این روکش از کابل در برابر صدمات فیزیکی و مکانیکی محافظت می کند.

در ادامه موضوع آشنایی با انواع کابل برق بهتر است بدانید که پارامترهای زیادی در دسته بندی این محصولات نقش دارند که از مهم ترین آن ها می توان به سطح ولتاژ، نوع هادی و ساختار آن، عایق و روکش و … اشاره کرد.

کابل برق و کاربردهای آن

اجزای کابل برق

کابل ها براساس نوع کاربرد و عملکردی که دارند، در انواع مختلفی ساخته می شوند و ساختار هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی تمامی آن ها از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش ساخته شده اند. در ادامه به بررسی دقیق تر اجزای تشکیل دهنده کابل برق خواهیم پرداخت.

هادی کابل برق

مهم ترین بخش هر کابلی، هادی است که درست در مرکز کابل قرار گرفته است. هادی کابل رشته یا رشته هایی است که از فلزات رسانا همچون مس، آلومینیوم، نقره و … تشکیل شده است. وظیفه این بخش انتقال جریان الکتریکی است.

در حال حاضر بیشتر کابل های موجود در بازار دارای هادی های مسی و آلومینیومی هستند. کابل برق مسی گران قیمت تر از کابل برق آلومینیومی است و دلیل آن هم گران تر بودن فلز مس نسبت به آلومینیوم است.

نوع هادی کابل

در ادامه موضوع کابل برق چیست باید بدانید که هادی کابل ها براساس سطح مقطع و شکل ظاهری که دارند، به سه نوع مفتول، افشان و نیمه افشان تقسیم بندی می شوند.

کابل افشان: کابل افشان دارای هادی هایی مسی و انعطاف پذیر است. به همین دلیل به آن کابل نرم نیز گفته می شود. این کابل ها از تعداد زیادی رشته های بسیار نازک مسی تشکیل شده اند که داخل عایق قرار گرفته اند. آلومینیوم خاصیت افشان شدن ندارد، به همین دلیل تقریباً تمامی کابل های افشان موجود در بازار، مسی هستند. به این کابل ها کابل برق کلاس ۵ و ۶ گفته می شود.

کابل مفتول: کابل مفتولی دارای یک یا چند رشته هادی مسی یا آلومینیومی است که به صورت خشک زیر عایق کابل قرار گرفته اند. این محصولات هادی های میله ای شکل و مفتولی دارند، به همین دلیل انعطاف پذیری آن ها بسیار کم است. از مس و آلومینیوم می توان در هادی این کابل ها استفاده کرد. به این کابل ها، کابل برق کلاس ۱ و ۲ گفته می شود.

کابل نیمه افشان: این کابل ها دارای هادی هایی هستند که خواص آن ها بین دو کابل افشان و مفتول قرار می گیرد. این کابل ها می توانند دارای هادی های آلومینیومی یا مسی باشند.

انواع کابل براساس کاربرد

کابل های برق براساس نوع کاربردی که دارند، در چند نوع مختلف به بازار عرضه می شوند. هریک از این کابل ها ویژگی های خاصی دارند و در مکانی به خصوص مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به پرکاربردترین کابل های برق اشاره خواهیم کرد:

کابل مخابرات

کابل تلفن یا کابل مخابرات، کابلی است که از چند زوج سیم به هم تابیده تشکیل شده است که جهت کاهش دریافت نویز به هم تابیده شده اند. این کابل ها برای انتقال داده ها و اطلاعات مخابراتی و فرکانس هایی از آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل کواکسیال و کابل آنتن

این کابل ها وظیفه انتقال داده های صوتی و تصویری را برعهده دارند. کابل کواکسیال دارای یک هادی داخلی و عایق است که توسط یک فویل و شیلد پوشانده شده است. این کابل اغلب برای ماهواره و تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل کنترل یا کابل فرمان

این کابل ها در دسته کابل های فشار ضعیف قرار می گیرند و وظیفه اصلی آن ها انتقال سیگنال های آنالوگ، دیجیتال و ارسال نتایج حاصل از ولتاژ، جریان، انرژی و … به دستگاه پذیرنده است. از این کابل ها در خطوط مونتاژ، کارخانه ها و … استفاده می شود.

کابل خودنگهدار

این کابل ها در دسته کابل های آلومینیومی و کابل های هوایی جای می گیرند. به دلیل بالا رفتن قیمت مس، استفاده از این کابل ها بسیار رواج پیدا کرده است. از این تجهیزات جهت تأمین و توزیع برق در خطوط هوایی استفاده می شود. این کابل ها دوام و قدرت بالایی دارند، به همین دلیل بر روی دکل ها و پایه های توزیع برق به واسطه یک نگهدارنده یا کلمپ نصب می شوند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز