خبرگزاری کار ایران

تلویزیون اولد سامسونگ – بازگشتی غرورآفرین بعد از 9 سال با QD-OLED

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۳۱۰

تلویزیون های اولد با فاصله زیادی از فناوری های تلویزیونی دیگر مانند QLED و ال ای دی پیشتاز هستند و کیفیت تصویر بسیار عالی ارائه می کنند. اوایل وقتی تازه تلویزیون های اولد تولید می شدند علاوه بر شرکت ال جی، سامسونگ نیز می خواست این تلویزیون ها را تولید کند. با توجه به اینکه در ابتدای کار قیمت تلویزیون های اولد (OLED) زیاد بود(الان هم هست)، سامسونگ این پروژه را به دلیل اینکه برایش صرفه اقتصادی نداشت کنار گذاشت ولی برادر ناتنی اش الجی ماجرای تولید تلویزیون های اولد را ادامه داد و در حال حاضر رسماً پادشاهی فروش تلویزیون های OLED را برعهده دارد. بعد از گذشت چندین سال از زمان خروج سامسونگ از دور تولیدات OLED اکنون در زمان حال این شرکت سعی دارد دوباره وارد رقابت های موجود شود اما این بار با یک فناوری هوشمندانه تر به نام تلویزیون QD-OLED وارد عرصه رقابت ها می شود. قبل از معرفی یک اولد جدید بیایید اول کمی بیشتر با خود اولد آشنا شویم.

معرفی فناوری OLED در تلویزیون

تلویزیون های LED و کیولد از نور پس زمینه استفاده می کنند اما تلویزیون های اولد این نور پس زمینه را حذف کرده اند. این بزرگ ترین تفاوت بین فناوری های تصویری است که می خواهیم به آن بپردازیم. وقتی می گویم مدل های اولد نور پس زمینه ندارد منظورمان این است که هر پیکسل به تنهایی نور خود را تامین می کند و به این ترتیب یک نمایشگر داریم که در آن هر نقطه (پیکسل) می تواند رنگ به خصوصی داشته باشد. اینکار اولد برای دستیابی به کنتراست بی نهایت و مشکی مطلق است. وقتی نیاز باشد در بخشی از صفحه نور سیاه داشته باشیم پیکسل های آن بخش خاموش می شوند و این یعنی تاریکی یا مشکی مطلق(در حالی که در تلویزیون های دارای نور پس زمینه رنگ مشکی با لامپ و نور سیاه تامین می شود). از نقاط قوت فناوری OLED در تلویزیون می توانیم این موارد را نام ببریم:

  • نمایش رنگ ها با کیفیت واقعاً عالی و طبیعی
  • نمایش تاریکی و سیاهی ها به بهترین شیوه
  • عملکرد فوق العاده سریع برای بازی
  • طراحی فوق باریک و با نهایت ظرافت

اما همانطور که می دانید همه چیز خوبی ها و بدی هایی دارد، نقاط ضعف تلویزیون های اولد هم این موارد هستند:

  • قیمت بالاتر از فناوری های دیگر مانند کیولد و ال سی دی
  • روشنایی به مراتب کمتر از تلویزیون های کیولد

برندهایی که تلویزیون OLED تولید می کنند

هر چند در حال حاضر معروف ترین برند برای تولید تلویزیون های اولد ال جی است اما چندین برند دیگر، مدل های متنوعی در این زمینه تولید می کنند. بعد از LG معروف ترین برند، سونی است. با وجود اینکه سونی پنل اولد را از خود ال جی می خرد اما کیفیت تصویر تلویزیون OLED سونی از ال جی بهتر است(بیشتر این مورد سلیقه ای است ولی قیمت اولد سونی از ال جی بیشتر است). دیگر برندهایی که تلویزیون OLED می فروشند شامل، هایسنس، پاناسونیک، فیلیپس و شیائومی هستند. هر کدام از این برندها ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند و همین باعث می شود تنوع زیادی برای افراد با سلیقه های متفاوت در بازار وجود داشته باشد.

تلویزیون اولد سامسونگ – بازگشتی غرورآفرین بعد از 9 سال با QD-OLED

معرفی تلویزیون QD-OLED سامسونگ

بعد از اینکه چندین سال از خروج اضطراری سامسونگ از حیطه تولید اولد می گذرد امسال دوباره شاهد تولید تلویزیون اولد سامسونگ هستیم. در واقع اینکه سامسونگ به جای تولید اولد به سمت تولید کیولدها رفت به سودش تمام شد و الان می تواند با ترکیب این دو فناوری به سطح جدیدی از کیفیت دست پیدا کند. فناوری QD-OLED ترکیبی از دو فناوری اولد و کیولد است که به صورت پیشرفته باعث می شود یک تلویزیون با روشنایی بالا در حد کیولد و همچنین کنتراست و قدرت نمایش مشکلی مطلق اولد ارائه دهد.

تلویزیون سامسونگ S95B

سامسونگ امسال از اولین تلویزیون QD-OLED خود با نام تجاری تلویزیون سامسونگ S95B رونمایی کرد. فناوری QD-OLED به صورت رسمی در حال حاضر توسط سونی و سامسونگ استفاده می شود که البته سامسونگ به دلیل اینکه اولین مرحله حضورش در این حیطه است سر و صدای بیشتری به پا کرده است. در ادامه می خواهیم به بررسی طراحی، کیفیت تصویر، مشخصات و امکانات این مدل بپردازیم.

طراحی تلویزیون سامسونگ S95B

همیشه یکی از بخش های جذاب تلویزیون های اولد طراحی و ظاهر آن ها بوده است. بخش اصلی صفحه بدون فریم تولید شده است. در بخش پشتی قسمت پایینی محل قرار گیری پنل و پورت های ارتباطی است و قسمت بالا بی نهایت باریک است، حتی باریک تر از گوشی های هوشمند امروزی، اصلی ترین مشخصه اولد بودن در همین باریک بودنش است و اینجاست که می گوییم، آهان پس اولد سامسونگ اینه!

کیفیت تصویر اولین اولد سامسونگ

امروزه بیشتر تلویزیون های بازار کیفیت فورکی دارند ولی بازهم فناوری هایی وجود دارند که می توانند کیفیت تصویر را از این رو به آن رو کنند. مدل S95B با توجه به اینکه تلفیقی از هر دو فناوری اولد و کیولد است در واقع بهترین تکنولوژی های تصویری را در خود دارد. هم از نظر روشنایی صفحه و هم از نظر نمایش رنگ های تاریک و مشکی عالی عمل می کند. از فناوری های تقویت رنگی و افزایش کیفیت استفاده می کند که می توان به مهم ترین آن ها یعنی HDR، اشاره کرد. پردازنده هوشمند کوانتمی که در این مدل بکار رفته کیفیت پردازشی بهتری دارد و می تواند همسو با پردازش ذهنی مغز محتوا موجود در صفحه نمایش را بررسی کند. از خوبی های این پردازنده در این است که علاوه بر تصویر، صدا را برای عملکرد بهتر فناوری OTS پردازش می کند. در بخش صدا بیشتر در مورد فناوری OTS صحبت می کنیم.

تلویزیون اولد سامسونگ – بازگشتی غرورآفرین بعد از 9 سال با QD-OLED

سیستم صوتی تلویزیون S95B

هر چند که وقتی به صدای یک تلویزیون ال سی دی چند سال قبل گوش می دهیم و آن را با مدل های امروزی مقایسه می کنیم صدای قوی تر دارند ولی کیفیت صدا و وضوحی که مدل های جدیدتر دارند اصلاً قابل مقایسه با تلویزیون های قدیمی تر نیست. به دلیل اینکه تلویزیون ها مدام در حال باریک تر شدن هستند، اسپیکرها نیز کمی کوچک می شوند ولی قضیه برای مدل های بالارده و گران قیمت صدق نمی کند. در تلویزیون اولد سامسونگ S95B شاهد یک سیستم صوتی 60 وات با توان خروجی بسیار عالی هستیم. یکی از فناوری های جدید و البته بسیار کاربردی در صدا، فناوری OST یا ردیابی اشیاء در صفحه است. وقتی یک قایق در آب حرکت می کند، یا یک ماشین از سمتی از صفحه به سمت دیگر می رود صدا دقیقاً بر روی نمایشگر همانگونه که جسم در حرکت است، تغییر می کند. این فناوری صدای 3 بعدی و با کیفیت بسیار هیجانی تولید می کند به نحوی که تلویزیون را تماشایی تر می کند.

عملکرد گیمینگ S95B

همانطور که قبل تر یک اشاره ریز به عملکرد گیمینگ تلویزیون های اولد کردیم، انتظار داریم که تلویزیون اولد S95B سامسونگ سرعت و رفرش ریت قابل توجهی داشته باشد. رفرش ریت به عنوان مهم ترین مشخصه گیمینگ بودن تلویزیون باید 120 هرتز باشد و بعد از آن قضیه برای پشتیبانی از پورت HDMI 2.1 و همچنین فناوری های دیگر مخصوص بازی بازتر می شود. این مدل با پشتیبانی از 4 پورت HDMI 2.1 و همچنین دارا بودن رفرش ریت 120 هرتز عملکرد گیمینگ حرفه ای ارائه می دهد.

مقایسه کلی اولد معمولی و اولد QD-OLED

ال جی در سال 2022 از فناوری Evo در تلویزیون های  G2 و C2 استفاده کرده که می توانند روشنایی صفحه را 20 تا 30 درصد اولدهای معمولی ارتقاء دهند. این نشان می دهد که خود ال جی هم به دنبال راهی برای افزایش پتانسیل اولد است اما سامسونگ با ترکیب کوانتوم دات و اولد ظاهراً موفق تر عمل کرده است. این فناوری ها هم قیمت پایین تری دارند و هم اینکه عملکرد بهتری را ارائه خواهند داد. باید مدل های جدید وارد بازار شوند، بررسی های لازم بر روی آن ها انجام شود  و در نهایت مشخص کرد که کدام یک از این فناوری ها واقعاً با کیفیت تر است.

جمع بندی

هنوز تلویزیون S95B وارد بازار نشده است و احتمال دارد در اواخر سال 2022 وارد بازار شود. نکته مهمی که در مورد این فناوری وجود دارد استفاده از اولد و کیولد است. سامسونگ معتقد است که قیمت تلویزیون های QD-OLED در چند سال آینده به قدری خواهد بود که از اولدهای ال جی(اولد های معمولی حال حاضر) ارزان تر خواهد شد. پیشنهاد می کنم برای بررسی کامل تر محصول به فروشگاه افرالند سر بزنید و بروزترین تلویزیون های بازار را مشاهده کنید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز