خبرگزاری کار ایران

نقد و بررسی آثار محسن وزیری مقدم طراح، نقاش و مجسمه ساز ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۳۰۱

محسن وزیری مقدم طراح، نقاش، مجسمه ساز ایرانی است که جز نقاشان نوگرای ایران محسوب می شود. او با رویکرد مدرنیست خود توانست به سبک شخصی و امضای خودش دست پیدا کند. سبک خاص محسن وزیری مقدم باعث شد موزه هنرهای مدرن نیویورک اثر او را بدون واسطه خریداری کند و از این نظر یکی از معدود هنرمندان ایرانی است که به این افتخار نائل شده است.

آثار محسن وزیری مقدم

محسن وزیری مقدم برای ساخت مجسمه های چوبی متحرک شهرت دارد. با این وجود او هنرش را با طراحی و نقاشی شروع کرد. آثار اولیه محسن وزیری طرح های بی جان و منظره بودند. او در کنار این مناظر نقاشی های فیگوراتیو هم می کشید. سپس به نقاشی های انتزاعی روی آورد و از این دوره به بعد با ترکیب مواد مختلف و ایجاد ضربات متفاوت قلم توانست رویکرد متفاوتی را دنبال کند. او آنقدر در این زمینه پیش رفت که به استفاده از شن به نقاشی پرداخت. مجموعه نقاشی های شنی او محصول این دوره هستند. وزیری مقدم شن و ماسه را یا در حالت طبیعی روی بوم به کار می برد یا آن را با رنگ مخلوط می کرد.

محصول دوره بعدی فعالیت هنری او مجموعه های نقش برجسته روی ورق های آلومینیومی و آهنی بود. این آثار نقش برجسته آنقدر توجه او را به خود جلب کردند که کم کم به سمت خلق مجسمه های چوبی پیش رفت. این مجسمه های چوبی توسط پیچ و مهره به هم متصل شده بودند و به همین دلیل مثل مفصل انسان حرکت می کردند. هدف او خلق مجسمه هایی بود که مفاصل آن ها درست مثل مفاصل انسان باز و بسته شوند. این مجسمه ها به نوبه خود الهام بخش خلق مجموعه نقاشی های انتزاعی وزیری مقدم بودند که با اشکال همراه بود.

تحلیل آثار وزیری مقدم

محسن وزیری مقدم (mohsen vaziri moghaddam) با رویکرد مدرنیستی خود از هر ایده تازه ای استقبال می کرد. با این که آثارش از نقاشی های طبیعت بی جان آغاز شدند اما قسمت اعظم آثار او مجسمه های مدرن و فرم های انتزاعی هستند. مجسمه های چوبی وزیری مقدم آنقدر شهرت پیدا کردند که خیلی ها محسن وزیری مقدم مجسمه ساز را بیشتر می شناسند تا محسن وزیری مقدم نقاش و طراح. مجسمه های چوبی وزیری مقدم همچون آدمک های کوچکی هستند که به اراده ناظر تکان می خورند. او در نمایشگاه های خود به بازدیدکننده اجازه می داد تا دست و پاهای مجسمه ها را تکان دهد و هر لحظه اثر هنری تازه ای خلق کند. بنابراین تصور او از هنر تصوری نامحدود است. وزیری مقدم اثر هنری را محدود به سبک و رویکرد نمی داند. بلکه در هر لحظه و از هر نما که به اثر نگاه کنید اثر هنری تازه ای می بینید که همواره در حال متولد شدن است.

نقد و بررسی آثار محسن وزیری مقدم طراح، نقاش و مجسمه ساز ایرانی

این آفرینش لحظه ای به مجسمه های محسن وزیری مقدم محدود نمی شوند. حتی تابلوهای نقاشی او هم به فرم های انتزاعی جان تازه می دهند. او بر روی زمینه سفید بوم فضاهای سیاه و سفید پر و خالی را با رنگ های گرم و سرد در هم می آمیخت و اشکالی خلق می کرد که پویا و پرتحرک به نظر می رسیدند. آثار حجمی محسن وزیری مقدم ادامه تلاش او در خلق مجسمه های چوبی است. این مجسمه های عظیم هم مثل آدمک های کوچک او می چرخند و بیننده می تواند در آن ها دخل و تصرف کند.

تابلوهای نقاشی ورق آلومینیومی وزیری مقدم در نوع خود نادر هستند. در این تابلوها ورق های آلومینیومی در طرح و شکل های مختلف از صفحه بوم بیرون زده اند و حجم های مختلف را به وجود آورده اند. آثار شنی وزیری مقدم پیوند دوباره او با طبیعت بودند. او این نقاشی ها را با حرکت های سریع دست به وجود می آورد و آثار انتزاعی از هنر بدون فرم خلق می کرد. این نقاشی های شنی را به مکتب پریمیتیویسم یا بدویت گرایی مرتبط می دانند. حتی عده ای آن ها را با نقاشی های دیواری انسان های اولیه در غارها مقایسه می کنند و همین موضوع توجه منتقدین غربی را به آثار او جلب کرده است.

در این مقاله نقد و بررسی آثار محسن وزیری مقدم را در اختیار شما گذاشتید. در صورتی که تمایل دارید زندگی نامه محسن وزیری مقدم را مطالعه کنید به بخش هنرمندان وبسایت درز مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز